21
mei
2010
|
02:00
Europe/Amsterdam

Supersportwagens in het Mercedes-Benz Museum

Sinds het ontstaan van het merk Mercedes-Benz waren supersportwagens met de driepuntige ster het symbool voor topprestaties, een dynamische uitstraling en spectaculaire successen in de autosport. Van 27 april tot en met 29 augustus wordt er in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart een speciale tentoonstelling aan deze supersportwagens gewijd. Daarnaast toont Mercedes-Benz dit jaar deze tot de verbeelding sprekende auto’s bij tal van klassiekerevenementen.

“Supersportwagens staan voor fascinatie en perfectie”, zegt Michael Bock, directeur van het Mercedes-Benz Museum en hoofd van Mercedes-Benz Classic. “Deze auto’s hebben vele generaties beïnvloed en spreken ook vandaag de dag nog tot de verbeelding. Iedere bezoeker kan ze nu van nabij bekijken tijdens onze tentoonstelling en vele mensen kunnen ze in actie zien tijdens de evenementen waar onze auto’s dit jaar rijden.”

Supersportwagens worden wel beschouwd als de topatleten van de automobielindustrie: enerzijds moeten ze voor wedstrijden op circuits gebruikt kunnen worden, maar anderzijds ook voor snelle ritten op de openbare weg. De auto’s blinken uit door topprestaties en innovatieve technologie. Mercedes-Benz heeft decennialang de toon gezet met tal van beroemde supersportwagens.

Supersportwagens in het Mercedes-Benz Museum

Tijdens de tentoonstelling van 27 april tot en met 29 augustus in het Mercedes-Benz Museum kunnen bezoekers kennismaken met de unieke supersportwagens van Mercedes-Benz, waaronder de SSK uit 1929, de ontwerpstudie C 111 uit 1969 en de CLK-GTR uit 1998. Ook de jongste telg uit de familie, de Mercedes-Benz SLS AMG, mag uiteraard niet ontbreken. De andere auto’s in de tentoonstelling zijn de Mercedes 75 pk uit 1906, de legendarische Mercedes-Benz 300 SL uit 1954, de Mercedes-Benz C 112 uit 1991 en de Mercedes-Benz Vision SLR uit 1999.

Waardoor ontstaat de fascinatie op vier wielen? Welke modellen zijn de voorlopers van de Mercedes-Benz SLS AMG? Historische auto’s geven een beeld van de verschillende stadia van de ontwikkeling en via multimedia-toepassingen kunnen bezoekers het bijzondere van de supersportwagens beleven. Dankzij nieuwe technologie kunnen bezoekers zelfs een virtuele rit in de nieuwe SLS AMG maken.

De speciale tentoonstelling is te vinden in ‘collectie 5’ van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. De tentoonstelling, met informatie in Duits en Engels, is van dinsdag tot en met zondag geopend van 9.00 tot 18.00 uur. De toegang is inbegrepen in de prijs van een museumkaartje. Een bezoek aan de speciale tentoonstelling maakt ook deel uit van de reguliere rondleidingen door het museum.

Supersportwagens in actie: warm-up voor het seizoen op de testbaan

ADAC Eifelrennen, Le Mans Classic of het Goodwood Festival of Speed: voor Mercedes-Benz Classic staat het hele seizoen 2010 in het teken van supersportwagens. De technische voorbereidingen voor dit seizoen werden toevertrouwd aan enkele speciale gasten. Tijdens een dag op het testcircuit bij de fabriek in Untertürkheim reden zes bekende rijders met bijzondere auto’s:

  • 40 pk Mercedes Simplex, 1902, bestuurd door Jochen Mass

  • Mercedes-Benz SSK, 1929, bestuurd door Roland Asch

  • Mercedes-Benz 300 SLR Coupé, 1955, bestuurd door Hans Herrmann

  • Mercedes-Benz C 111 II-D, 1976, bestuurd door Nick Heidfeld

  • Mercedes-Benz CLK GTR Roadster, 2002, bestuurd door Dieter Glemser

  • Mercedes-Benz SLS AMG, 2010, bestuurd door Bernd Schneider

De reeks Mercedes-Benz-supersportwagens omvat auto’s uit het recentere verleden, zoals de CLK-GTR uit 1998 en de CLK DTM AMG die in 2004 op de markt kwam. In dit segment werd in 2004 ook de Mercedes-Benz SLR McLaren geïntroduceerd. De Mercedes-Benz SLS AMG zet in 2010 deze fascinerende traditie van supersportwagens voort.

De 300 SL en de SSK-modellen zijn echte historische iconen, maar de historie gaat nog veel verder terug. De Mercedes 35 pk wordt beschouwd als de overgrootvader van de supersportwagens. Deze auto domineerde de wedstrijden tijdens de ‘Week van Nice’ in 1901 en werd een jaar later opgevolgd door de 40 pk Mercedes Simplex. Beide auto’s werden door klanten als auto’s voor het normale verkeer gekocht, net als de 60 pk Mercedes Simplex, die in 1903 vergelijkbare successen in de autosport behaalde.

Een reeks bijzondere studiemodellen en prototypes voor de racerij hebben ook bijgedragen aan de ontwikkeling van Mercedes-Benz-supersportwagens. Hiertoe behoren de gesloten uitvoering van de 300 SLR raceauto, de zogeheten ‘Uhlenhaut-coupé’, de experimentele recordauto’s uit de C 111-reeks en de testauto C 112.

Informatie over de speciale tentoonstelling van supersportwagens en evenementen van Mercedes Benz Classic is beschikbaar via de website www.mercedes-benz-classic.com/supersportscars