19
juni
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Strategische samenwerking DaimlerChrysler Truck Group & Fiat Powertrain Technologies

De DaimlerChrysler Truck Group en Fiat Powertrain Technologies hebben bekend gemaakt dat zij een overeenkomst hebben gesloten voor een strategische samenwerking op het gebied van aandrijflijntechnologie.

Het gaat daarbij in eerste instantie om de levering van FPT F1C dieselmotoren voor lichte vrachtwagens aan Mitsubishi Fuso Bus & Truck Corporation (MFTBC). De motoren zijn bestemd voor de Canter, de lichte truck die bestemd is voor de belangrijke afzetmarkten zoals Europa en Japan.

 Vanaf 2009 zal Fiat Powertrain Technologies (FPT) ca. 80.000 F1C motoren per jaar aan Mitsubishi Fuso leveren. In de daaropvolgende jaren zal dit leveringsvolumen nog verder stijgen.

 De huidige Canter serie werd in 2002 geïntroduceerd en is één van de meest succesvolle lichte bedrijfswagens in Azië. In 2006 werden van deze serie 132.000 stuks in meer dan 106 landen verkocht. Dit fantastische succes, en het feit dat dit voertuigtype tot de kernactiviteiten van MFTBC behoort, maken MFTBC tot wereldwijd Competence Centre voor lichte trucks binnen de DaimlerChrysler Truck Group.

 In het kader van deze strategische leveringsovereenkomst onderzoeken beide ondernemingen of er nog meer samenwerkingspotentieel bestaat in andere markten, bijvoorbeeld in Zuidoost-Azië.

 Deze overeenkomst is een doorslaggevende stap in ons voornemen om binnen het gehele concern de strategische samenwerkingsverbanden uit te breiden', zegt Sergio Marchionne, CEO van de Fiat Group. 'Onze samenwerking met DaimlerChrysler bewijst dat we twee jaar geleden de juiste beslissing hebben genomen door onze aandrijflijnactiviteiten te bundelen. En dat wij over de producten en technische kennis beschikken die voldoen aan de behoeften van een veeleisende markt'.

 Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG en verantwoordelijk voor de Mercedes Car Group benadrukt: 'Om te kunnen voldoen aan de huidige en toekomstige emissievoorschriften zijn grote investeringen en gespecialiseerde technologie noodzakelijk. Deze overeenkomst is een toegevoegde waarde voor zowel de Fiat Group als DaimlerChrysler'.

 Andreas Renschler, in de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG verantwoordelijk voor de Truck Group voegt daar aan toe: 'De DaimlerChrysler Truck Group heeft vandaag in velerlei opzichten een mijlpaal bereikt. Door het aangaan van deze alliantie hebben wij de beste beslissing getroffen voor onze Fuso-klanten, want we bieden hen hiermee de modernste en technologisch meest geavanceerde en milieuvriendelijke motor voor lichte vrachtwagens aan. En naast een groot vermogen heeft de motor ook een uiterst concurrerend brandstofverbruik'.

 'Deze overeenkomst weerspiegelt het hoogstaande niveau van onze technologie en ondersteunt de strategische rol, die FPT bij de uitbreiding van deze activiteiten buiten hun oorspronkelijke thuismarkt speelt', aldus Alfredo Altavilla, voorzitter van Fiat Powertrain Technologies. 'We hebben er vertrouwen in dat deze leveringsovereenkomst een goede basis is voor een langdurige en voor beide partijen positieve samenwerking'.