20
mei
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Sterkste personenauto-dieselmotor ter wereld in de nieuwe Mercedes-Benz E 420 CDI

  • V8-dieselmotor goed voor 730 Nm en 231 kW/314 pk
  • Standaard met onderhoudsvrij diesel partikel filter, zeventraps automaat 7G-TRONIC en AIRMATIC luchtvering
  • Nieuwe technologieën zorgen voor betere prestaties en minder uitstoot en verbruik
  • E 420 CDI voldoet aan EU4 emissienorm

    Komend najaar gaat een nieuwe modelvariant van de Mercedes-Benz E-Klasse in productie die wordt aangedreven door de sterkste V8 dieselmotor die in dit segment wordt geleverd. De 231 kW/314 pk sterke V8-motor is goed voor een maximum koppel van maar liefst 730 Nm, dat al beschikbaar is vanaf een toerental van 2.200 omw./min. Hiermee accelereert de nieuwe E 420 CDI in slechts 6,1 seconden van 0-100 km/u, terwijl de topsnelheid bij 250 km/u ligt. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 9,3 liter per 100 km. Tot de standaarduitrusting van dit nieuwe diesel topmodel van Mercedes-Benz behoren onder andere een onderhoudsvrij diesel partikel filter, de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC en AIRMATIC luchtvering.

    Qua dynamiek en rijcomfort bevindt de E 420 CDI zich dankzij de nieuwe achtcilinder dieselmotor op eenzame hoogte in zijn klasse. Dankzij de enorme trekkracht van de CDI-motor, die al bij 1.950 omw./min. meer dan 700 Nm levert, biedt het nieuwe model volop rijplezier. Het maakt het mogelijk soepel te accelereren en in te halen, maar zorgt er ook voor dat in hogere versnellingen uitermate ontspannen kan worden gereden. Voor de sprint van 60-120 km/u in de derde versnelling heeft de E 420 CDI slechts 5,4 seconden nodig.

    De nieuwe Mercedes-Benz achtcilindermotor heeft een aluminium motorblok, een gekoeld recirculatiesysteem voor de uitlaatgassen en elektrisch gestuurde dosering van de inlaatlucht. De krachtbron is voorzien van de derde generatie van de directe “common rail” inspuiting. Deze technologie werkt onder een hoge inspuitdruk van 1.600 bar en zorgt voor een uiterst nauwkeurige dosering van de brandstof. Dat vermindert het brandstofverbruik én de uitstoot. Zoals bij alle “common rail”-motoren kan de bestuurder te allen tijde rekenen op hoge inspuitdruk, zelfs bij lage toerentallen.

    Snellere en nauwkeuriger aanpassing van de brandstofinspuiting

    Een belangrijk kenmerk van de nieuwste CDI-technologie zijn piëzo-injectoren in plaats van de tot dusver gebruikte magneetinjectoren. Met een reactietijd van slechts 0,1 milliseconde zorgt piëzo-keramiek ervoor dat de brandstofinspuiting sneller en nauwkeuriger wordt aangepast aan de belasting en het toerental van de motor. Dit vermindert tevens de uitstoot, het brandstofverbruik en het motorgeluid. Om dit te bereiken hebben de Mercedes-ingenieurs een injectiesysteem met een dubbele pilot injectie (dubbele voorinspuiting) ontwikkeld, dat binnen enkele milliseconden werkt en daarmee het verbrandingsgeluid van de achtcilindermotor in belangrijke mate vermindert. Bovendien zorgt dubbele na-inspuiting ervoor dat, indien noodzakelijk, het standaard diesel partikel filter wordt geregenereerd.

    De technici van Mercedes-Benz hebben veel aandacht besteed aan de luchtstroming voor en na de turbocompressoren. Met behulp van stromingsberekeningen en simulaties zijn ze erin geslaagd om de drukverliezen in de aanzuigleidingen te beperken. Daarmee is de luchttoevoer naar de motor aanzienlijk verbeterd. In vergelijking met de vorige achtcilinder CDI-motor van Mercedes-Benz kon het drukverlies met 60 procent worden gereduceerd. Hierdoor stroomt een tot 15 procent grotere hoeveelheid lucht naar de V8-motor, die daardoor meer koppel en vermogen levert. Een betere koeling van de inlaadlucht zorgt ook voor verbeteringen van de prestaties. De inlaatlucht wordt gekoeld door twee vloeistof gekoelde intercoolers die in een apart lage temperatuur koelcircuit zijn opgenomen. Hier wordt de inlaatlucht met maximaal 120 graden Celsius gekoeld, wat bij vollast voor 25 procent meer luchtdichtheid zorgt.

    Ook de turbocompressors met variabel verstelbare schoepenwielen werden gewijzigd. Een andere nieuwe ontwikkeling van Mercedes-Benz zijn de in het inlaatkanaal voor de turbo geïntegreerde holle inzetstukken die het volume van de lucht vergroten voordat deze de turboladers binnenkomt. Hierdoor wordt bij lage toerentallen zo’n 15 procent meer trekkracht ontwikkeld.

    Motor voldoet aan strenge EU4 emissienorm

    De nieuwe Mercedes-Benz achtcilinder dieselmotor heeft standaard twee katalysatoren en een onderhoudsvrij diesel partikel filter, waardoor de motor voldoet aan strenge EU4 emissienorm. De katalysatoren breken onverbrande koolwaterstoffen en koolmonoxide af door middel van een chemische reactie met zuurstof (oxidatie). Het diesel partikel filter heeft geen additieven nodig en wordt tijdens het rijden wanneer nodig gereinigd door motorfuncties zoals de dubbele na-inspuiting van brandstof.

    De nieuwe V8-motor heeft een sensor in het oliecarter die het oliepeil, de temperatuur en de kwaliteit van de olie meet. Op het dashboard kan de bestuurder zien wanneer olie moet worden ververst. Afhankelijk van hoe er met de auto wordt gereden is een onderhoudsinterval van 40.000 kilometer voor de E 420 CDI mogelijk.

    De nieuwe achtcilinder CDI-motor beleeft zijn première in de E-Klasse in het najaar van 2005 en zal in de toekomst ook leverbaar worden in andere Mercedes-Benz personenauto’s. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.