03
maart
2010
|
01:00
Europe/Amsterdam

Speciale handbediende Mercedes-Benz Sprinter voor Homat Houthandel

Onlangs heeft Homat Houthandel een nieuwe Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI chassis dubbelcabine in gebruik genomen. Bijzonder is dat deze compleet aan eigenaar en bestuurder Henry Rijken is aangepast. Henry heeft namelijk een totale dwarslaesie waardoor hij de Sprinter alleen met zijn handen kan bedienen.

Homat Houthandel

Begin jaren ’70 startte vader Rijken een eigen onderneming in hout en sloopwerken. Ook zijn zonen Gert Jan en Henry kwamen in de loop der jaren Homat Houthandel versterken en namen het bedrijf uiteindelijk van hun vader over. Tegenwoordig ligt de focus steeds meer op de in- en verkoop van houtmaterialen uit Duitsland, Finland en Zweden. Daarnaast hebben de broers zich versterkt toegelegd op het bewerken van het hout tot complete meubelstukken die zowel aan particulieren als bedrijven worden verkocht. Voor het vervoer van materieel heeft Homat Houthandel de beschikking over twee Mercedes-Benz bestelwagens en een vrachtwagen.

Nieuwe, bijzondere Sprinter

Onlangs werd ter vervanging een nieuwe Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI bij bedrijfswagendealer Rüttchen in Waalwijk aangeschaft. Deze Sprinter dubbelcabine met open laadbak heeft een Euro 5-motor en is zelfs EEV-gecertificeerd. Het bijzondere aan deze bestelwagen is dat deze compleet met de hand bediend kan worden. Henry Rijken heeft in 1984 een bedrijfsongeval gehad waarbij hij een totale dwarslaesie opliep. Sindsdien zit hij aan een rolstoel gekluisterd. Aan thuiszitten wilde Henry echter niet denken en dus rijdt hij al jaren met een handbediende bestelwagen. Henry heeft specifiek voor de Sprinter gekozen vanwege het comfort, de hoge standaard uitrusting en de overzichtelijke cabine. Toch waren er nog enkele aanpassingen aan de Mercedes-Benz bestelwagen nodig om het rijden mogelijk te maken.

Maatwerk

Om achter het stuur plaats te kunnen nemen is in de Sprinter een speciale stoel gebouwd die tot aan de cabinevloer kan worden verlaagd. Het mechanisme van deze stoel vergt echter nogal wat ruimte aan de achterzijde. Dit verklaart de keuze voor de Sprinter in dubbelcabine uitvoering. Wanneer de stoel is verlaagd, trekt Henry zich op aan een speciaal gemonteerde lus. Vervolgens vouwt hij zijn lichtgewicht rolstoel in en tilt deze de cabine binnen. De Sprinter is standaard voorzien van een vijftrapsautomaat, maar om daadwerkelijk ook gas te kunnen geven en te kunnen remmen is een pookje door aanpassingsbedrijf “Mobiliteit op Maat” een pookje ingebouwd. Verder is de Sprinter voorzien van handige details zoals bijvoorbeeld elektrisch bedienbare spiegels.

Inzet

Met de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter kan Henry voor honderd procent zijn werk doen. Rüttchen Waalwijk heeft deze laadbak bij de eigen carrosseriebouwer Carbouw nog laten voorzien van gemakkelijk bereikbare kisten voor extra materieel. Achter de bestelwagen is een oprij schamelaanhanger gekoppeld met daarop een Bobcat die Henry gebruikt bij sloopwerken. Naar verwachting zal Henry jaarlijks ongeveer 55.000 kilometer met de Sprinter afleggen.