04
juni
2010
|
02:00
Europe/Amsterdam

Soepele start, efficiënte stop

  • C 180 CGI/ C 200 CGI BlueEFFICIENCY met handgeschakelde zesversnellingsbak nu standaard met ECO start/stop-functie

  • Direct ingespoten viercilinder turbomotoren: krachtiger en zuiniger

  • Groen C-label voor zowel Limousine- als Estate-modellen

  • C 180 CGI BlueEFFICIENCY ook als Business Edition voor € 35.950 (Estate: € 37.950)

De Mercedes-Benz C 180 CGI en C 200 CGI (beide BlueEFFICIENCY-modellen) met handgeschakelde zesversnellingsbak worden voortaan standaard uitgevoerd met een ECO start/stop-functie. Mede hierdoor zijn deze modellen nog eens 10% zuiniger dan hun voorgangers. Dankzij hun efficiënte, direct ingespoten motoren zijn de nieuwe uitvoeringen bovendien krachtiger dan de modellen die ze aflossen. Meer rijplezier dus bij een lager verbuik - typisch BlueEFFICIENCY.

De nieuwe C 180 CGI BlueEFFICIENCY en C 200 CGI BlueEFFICIENCY gaan weer een stap verder als het gaat om het verminderen van het verbruik en de CO2-uitstoot. In de C 200 CGI is de nieuwe 1,8-liter BlueEFFICIENCY-krachtbron met turbo, directe brandstofinjectie en ECO start/stop-functie goed voor een vermogen van 135 kW (184 pk). Het gemiddelde brandstofverbruik van de C 200 CGI BlueEFFICIENCY met handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt 6,8 l/100 – een vermindering van 0,8 l/100 km ten opzichte van zijn voorganger. De gemiddelde CO2-uitstoot komt uit op 158 g/km en is daarmee 12% lager dan die van het voorgangermodel. Desondanks laten de prestatiecijfers (topsnelheid: 237 km/h, 0-100: 8,2 s) een ‘plus’ zien.

Ook de nieuwe C 180 CGI BlueEFFICIENCY biedt nog meer rijplezier dan zijn voorganger. Zijn 1,8-liter turbomotor met directe inspuiting ontwikkelt een vermogen van 115 kW (156 pk) en een koppel van 250 Nm (voorganger: 230 Nm) dat al vanaf 1.600 toeren per minuut (voorganger: bij 2.800 tpm) beschikbaar is. Hierdoor kan de nieuwe C 180 CGI zeer schakellui gereden worden, maar is ook alert bij een sportieve rijstijl.

Mede dankzij de turbocompressor, directe brandstofinspuiting, ECO start/stop-functie en de goed gespatieerde zesversnellingsbak komt het gemiddelde verbruik van dit model uit op slechts 6,7 l/100 km (CO2: 157 g/km). Ook de C 180 CGI BlueEFFICIENCY biedt prestaties van hoog niveau zoals een ‘0-100’ in 9,0 s. (een halve seconde sneller dan zijn voorganger) en een topsnelheid van 225 km/h. Zowel de Limousine- als de Estate-versies van de nieuwe C 180 CGI BlueEFFICIENCY en C 200 BlueEFFICIENCY zijn goed voor een groen C-label. De nieuwe C 180 CGI is bovendien leverbaar in de speciaal voor de zakelijke markt ontwikkelde Business Edition-uitvoering. De vanafprijs bedraagt dan € 35.950 voor de Limousine, de elegante Estate wordt vanaf € 37.950 als Business Edition geleverd.

C 180 CDI: maximale diesel-efficiency vanaf 17.300 km/jaar

Ook met zijn nieuwe dieselmotoren zet de C-Klasse de toon in zijn segment. De onlangs geïntroduceerde C 180 CDI BlueEFFICIENCY met de compleet nieuwe 2,1-liter common rail turbodiesel-motor (88 kW/ 120 pk en 270 Nm) is bijvoorbeeld goed voor een gemiddeld verbruik van slechts 5,0 l/100 km (CO2: 130 g/km - B-label). Andere belangrijke (zakelijke) argumenten van dit model zijn de enorme actieradius (bijna 1.200 km), de beschikbaarheid van de bijtellingvriendelijke Business Edition-uitvoering (met onder meer standaard metallic lak, parkeersensoren, alarm- en navigatiesysteem) en de geringe meerprijs ten opzichte van de benzineversies waardoor het vanaf een jaarkilometrage van 17.300 al interessant is om diesel te rijden. De C 180 CDI BlueEFFICIENCY Business Edition Limousine is leverbaar vanaf € 36.950 als Limousine, de C 180 CDI BlueEFFICIENCY Business Edition Estate is er vanaf € 39.019.