12
december
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

smart presenteert twee hybride-prototypes

Met de smart fortwo cdi mild hybrid en de smart fortwo hybrid presenteert smart een tweetal studiemodellen met hybride-aandrijving, een combinatie van een traditionele verbrandingsmotor en een elektromotor. Hiermee laat smart zien dat het in staat is om alternatieve vormen van aandrijving toe te passen, die voor sommige doeleinden ook inderdaad een geschikte keuze kunnen zijn. Of en zo ja, wanneer alternatieve aandrijvingsvormen voor de smart fortwo en de smart forfour leverbaar zullen worden, is nog niet beslist. Voorlopig biedt smart met de fortwo cdi en de forfour cdi immers al auto’s met een bijzonder gering brandstofverbruik.

Niettemin geven de studiemodellen wel een interessant inzicht in de mogelijkheden die alternatieve aandrijvingsvormen bieden. Zo verbruikt de fortwo cdi hybrid nog eens ruim een liter brandstof per 100 kilometer minder dan de smart crosstown, het hybride-prototype met benzine- en elektromotor dat tijdens de IAA in Frankfurt al veel opzien baarde. Door de combinatie van diesel- en elektromotor, goed voor een vermogen van respectievelijk 30 en 23 kW, wordt het verbruik van de smart fortwo cdi hybrid met zo’n 15 procent teruggebracht tot 2,9 liter per 100 km. Bovendien bewijst de smart fortwo cdi hybrid dat hybride-aandrijving extra rijplezier kan bieden.

Dat extra rijplezier is vooral merkbaar bij de acceleratie: omdat de elektromotor de aandrijving tijdens het schakelen opvangt, duurt de acceleratie van 0-100 km/u nog maar 17,8 seconden, tien procent minder dan bij de normale dieselversie. En, wat in de praktijk nog veel vaker voorkomt, de sprint van 80-120 km/u verloopt ook zo’n tien procent sneller. Het schakelen zelf gaat net als bij de reguliere versie: de pook hoeft alleen maar naar voren of naar achteren te worden bewogen. Het schakelen en koppelen wordt gedaan door een centrale computer, een koppelingspedaal is overbodig.

De elektromotor ondersteunt de bestuurder niet alleen bij het schakelen: met behulp van een automatische start-/stopregeling kan bijvoorbeeld voor een rood stoplicht de dieselmotor automatisch worden afgezet. Ook wanneer er zeer langzaam wordt gereden, kan het zinvol zijn, de verbrandingsmotor kortstondig uit te schakelen en alleen gebruik te maken van de elektromotor. Zodra er weer meer kracht nodig is, levert de elektromotor na een druk op het gaspedaal een vermogen tot 20 kW, totdat de dieselmotor weer loopt en voldoende koppel opgebouwd heeft. Dat duurt bij de huidige stand van de techniek ongeveer een seconde. Dat is ook de reden dat bij snelheden boven de 70 km/u de dieselmotor niet meer wordt afgezet, want elektromotoren leveren bij hogere snelheden minder aandrijfkracht.

Ook bij een lege accu is de smart fortwo cdi hybrid inzetbaar, dan echter alleen als cdi. Toch hoeft de tweezitter niet aan het stopcontact te worden aangesloten: wanneer de auto vertraagt, werkt de elektromotor als generator en laadt de accu onder de bestuurdersstoel weer op. Dat gebeurt niet alleen bij het remmen, maar ook wanneer er geen gas gegeven wordt.

De smart fortwo mild hybrid kent deze functie niet. Deze uitvoering met 45 kW/61 pk-benzinemotor heeft een startergenerator die als startmotor en dynamo werkt. Ook is de smart fortwo mild hybrid voorzien van een automatische start-/stopregeling. In totaal verbruikt de fortwo mild hybrid vijf procent minder: het normverbruik per 100 kilometer ligt onder de 4,5 liter. In het stadsverkeer bedraagt de besparing zelfs rond de 13 procent.