28
juni
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

smart gaat naar de Verenigde Staten

Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG en directeur van de Mercedes Car Group, heeft vandaag in Detroit de introductie van smart op de Amerikaanse markt aangekondigd. Vanaf begin 2008 zal de opvolger van de smart fortwo in de VS in drie uitvoeringen leverbaar zijn. Daarmee zal smart in 37 landen, waaronder de grootste markt ter wereld, vertegenwoordigd zijn.

De exclusieve verkooprechten voor de nieuwe smart fortwo gaat naar de UnitedAuto Group Inc. Deze onderneming wordt verantwoordelijk voor het werven van potentiële dealers, alsmede het opbouwen en onderhouden van een smart dealernetwerk in de Verenigde Staten en Puerto Rico.

Dieter Zetsche: "Na het succes van de smart fortwo op de Canadese markt en de steeds groeiende vraag in Amerika naar betaalbare en zuinige compacte auto's, brengen we deze nieuwe manier van mobiliteit nu ook naar de grote steden van de VS. De tijd kon niet beter worden gekozen. Ik ben ervan overtuigd dat de smart fortwo als innovatieve, ecologische en wendbare stadsauto het straatbeeld van New York, Miami en Seattle binnenkort net zo zal bepalen als dat op dit moment al het geval is in Rome, Berlijn en Parijs."

Met de opvolger van de smart fortwo krijgen de Amerikaanse klanten er een veilige en plezierige auto bij. Als product van de Mercedes Car Group wordt hij, net als zijn voorganger, uitgerust met de meest moderne veiligheidstechnologie zoals de tridion veiligheidskooi, esp en diverse airbags.

UnitedAuto heeft voor de kwalificering van zijn dealers een open proces voor ogen dat gericht is op hun betrokkenheid met het merk. Ook vindt de UnitedAuto het belangrijk om op strategisch belangrijke vestigingsplaatsen vertegenwoordigd te zijn om optimaal aan de eisen van de klanten en het merk te kunnen voldoen. Bij het toekennen van franchiserechten aan dealers zal vooral een hoge klanttevredenheid een belangrijke rol spelen. Het opbouwen van het dealernetwerk zal medio 2007 beginnen, de officiële introductie van het merk smart volgt enkele maanden daarna. De nieuwe smart fortwo zal naar verwachting vanaf begin 2008 in de Verenigde Staten worden aangeboden.

Roger Penske, voorzitter van de raad van bestuur van UnitedAuto Group: "Wij zijn blij met de mogelijkheid om het merk smart in de VS en in Puerto Rico te mogen vertegenwoordigen. Door onze internationale instelling kennen wij alle voordelen waar het merk smart in Europa voor staat. Wij zijn ervan overtuigd, dat de buitengewoon zuinige, milieuvriendelijke en betaalbare smart fortwo door de klanten in de VS enthousiast zal worden ontvangen. Wij verheugen ons op een succesvolle marktintroductie van smart."

Over de UnitedAuto Group

De UnitedAuto Group, Inc. met hoofdzetel in Bloomfield Hills, Michigan, USA, heeft 296 franchise dealers met 40 verschillende merken en 27 onafhankelijke reparatiewerkplaatsen. De UnitedAuto Group (UAG) is gespecialiseerd in de verkoop van nieuwe en jong gebruikte voertuigen, financiering, verzekering en onderdelentoelevering en biedt reparatie- en onderhoudservice voor alle aangeboden merken aan. De 173 bij UAG aangesloten dealerbedrijven bevinden zich in 19 VS-staten en Puerto Rico. Daarnaast zijn 123 dealerbedrijven hoofdzakelijk in Groot-Brittannië gevestigd. De UnitedAuto Group staat op de Fortune 500 lijst en de Russel 2000 Index en er werken ca. 14.000 personeelsleden.