28
november
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

smart forfour glitter: feestelijke uitvoering, scherpe prijs

Trends, lifestyle, passie en voordeel. smart presenteert nieuwe uitvoeringen die het allemaal te bieden hebben: de smart forfour glitter, een extra aantrekkelijke smart forfour passion en een zeer voordelige smart forfour edition NL. Alle hebben ze het zo specifieke design dat de smart forfour z’n unieke karakter geeft met de combinatie van emotie en veelzijdige praktische eigenschappen.

De smart forfour glitter is een speciale uitvoering die zich onderscheidt door zijn opvallende uitstraling. Die is onder meer te danken aan glimmende Italiaanse lak en hoogwaardig Italiaans leder. Deze metamorfose kost normaal € 3.495, maar wordt nu aangeboden voor de speciale prijs van € 495, wat een klantvoordeel van € 3.000 betekent. Haast is geboden, want dit speciale model is slechts tijdelijk leverbaar.

De exclusieve smart forfour glitter wordt geleverd in 8 speciale glitter lakkleuren: angel blue, hard blue, posh purple, hot cherry, lovely rose, sexy violet, strawberry kiss en temptation grey. In het interieur valt de toepassing op van Italiaanse ledersoorten met gewaagde contrasterende stiksels, onder andere op de stoelen, het dashboard, het stuur en de versnellingspook. Natuurlijk beschikt de smart forfour glitter ook over alle kenmerken en veelzijdige eigenschappen die de forfour tot een populaire auto in het compacte segment maken. De smart forfour glitter is er in alle uitvoeringen van de forfour, uitgezonderd de 1.0 uitvoering.

smart forfour passion met € 3.000 voordeel

Voor wie autorijden een passie is, heeft smart nu een extra voordelige aanbieding: een smart forfour met passion pakket en radio/cd-speler. De auto is voorzien van extra’s als een glazen dak, met leder bekleed stuur en versnellingspook en airco. De lichtmetalen velgen en zilveren tridionkooi geven ‘m extra power. Normaal kost dit alles € 3.310, maar de klant betaalt er nu slechts € 310 voor: een voordeel van € 3.000. Met andere woorden: voor de prijs van een smart forfour pure en met bijbetaling van € 310 kun je in een passion met radio/cd-speler rijden. Op de smart forfour 1.5 bedraagt het klantvoordeel € 1.640.

smart forfour edition NL voor slechts € 9.990

Als ‘veel voor weinig’ de belangrijkste overweging is, komt de smart forfour edition NL in beeld. Deze is er in 1.0 uitvoering nu tijdelijk vanaf slechts € 9.990. Slimmer in een smart forfour rijden, kan niet. Voor deze edition NL uitvoering geldt maar liefst € 3.000 voordeel.

Ruime motorenkeuze

Met uitstekend presterende motorvarianten en het uiterst wendbare ‘active drive’ chassis beantwoordt de smart forfour ook wat betreft het rijplezier aan alle verwachtingen. Het onderstel van de smart beschikt over een McPherson-as voorwielophanging en een torsie-as achter.

Het motorenaanbod voor de smart forfour omvat een 1.0 liter met 47 kW/64 pk, een 1.1 liter met 55 kW/75 pk, een 1.3 met 70 kW/95 pk, een 1.5 met 80 kW/109 pk, een 1.5 met BRABUS tuningkit SB3 met 90 kW/122 pk en een BRABUS 1.5 met 130 kW/177 pk. Ook zijn er twee 1.5 cdi’s, met 50 kW/68 pk en 70 kW/95 pk.

smart tweekleurenconcept

Vier aparte koplampen, die schuin naar elkaar toe en boven het luchtrooster zijn geplaatst, bepalen het vriendelijke gezicht van de smart forfour. Aan de achterzijde verwijzen de driedimensionaal afgewerkte ronde achterlichten naar het merk smart. Bij de smart forfour zijn ze in de C-stijl apart boven elkaar geplaatst. De knipperlichten aan de zijkant zijn in de kast van de buitenspiegel ondergebracht.

De tridion veiligheidskooi van de smart forfour is in drie kleuren leverbaar: zilver, zwart en titaan. Deze drie kleuren kunnen met body panels in negen specifieke smart kleuren worden gecombineerd. In totaal bieden zij samen een unieke hoeveelheid van 27 kleurencombinaties: jack black, phat red, graphite blue, ice white, melon green metallic, starlight silver metallic, bay grey metallic, star blue metallic en flame red metallic.

Uniek: het lounge concept

Een unieke feature van de smart forfour is het lounge concept. Dit is als optie leverbaar en geeft het interieur de sfeer van een echte lounge: door het omklappen van de leuningen van beide voorstoelen ontstaat een grote horizontale zitting op hetzelfde niveau als de achterstoelen. Door loungekussens in bijpassend dessin wordt de rugleuning van de achterbank zijwaarts verlengd en naar de achterportieren afgerond. De omklapbare en om z’n eigen as draaibare ‘twinface’ armsteun kan naar keuze worden gebruikt als armsteun of bekerhouder, tussen de voorstoelen in óf op de achterbank.

Een andere interessante optie voor de smart forfour is het multifunctionele stuur met druktoetsen. Via het stuur is een veilige bediening mogelijk van diverse communicatiefuncties.

smart forfour overtuigt door het uiterst flexibele interieur

De multivariabele achterbank van de smart forfour is tot 15 centimeter in de lengte verstelbaar. Hierdoor kan óf de beenruimte voor de achterpassagiers, óf de opbergruimte voor de bagage worden vergroot. De leuning van de achterbank kan in een verhouding 60:40 worden omgeklapt en is gescheiden verstelbaar. Een op verzoek ingebouwde, in de leuning geïntegreerde middenconsole en loungekussens in de kleur van het interieur verhogen het comfort.

De achterbank is voor twee personen ontworpen, maar kan als alternatief tegen meerprijs ook voor drie personen worden geleverd. Om voor de vijfde passagier een veilige plaats op de achterbank te garanderen, is de achterbank in dit geval met een derde hoofdsteun en een geïntegreerde driepuntsgordel voorzien. Indien achterin veel ruimte voor bagage nodig is, maakt het klapmechanisme het mogelijk de rugleuning geheel of gedeeltelijk plat te leggen, de gehele achterbank in te klappen en vertikaal te plaatsen. De inhoud van de bagageruimte bedraagt in de middelste stand bijna 270 liter. Door het neerklappen van de achterbankleuningen of het naar voren klappen van de achterbank kan dit volume tot 620 respectievelijk 910 liter worden vergroot.

Drie innovatieve dakconcepten

De smart forfour is er met een kunststof dak, een glazen panoramadak of een elektrisch bedienbaar glazen schuifdak. Het kunststof dak met generfd oppervlak is standaard op de 1.0, pure en pulse uitvoeringen. De passion en BRABUS uitvoeringen lopen standaard met een glazen panoramadak van de band, voor de overige uitvoeringen is dit een optie. Dit dak heeft een oppervlak van maar liefst 1,4 m², wat voor veel licht zorgt in het interieur van de smart forfour. Naast het gekleurde transparante oppervlak biedt een tweedelig rolgordijn aan de binnenkant bescherming tegen ongewenste zonnestralen.

Nog meer licht en frisse lucht laat het elektrisch bedienbare glazen schuifdak in de auto toe, dat voor alle varianten als optie verkrijgbaar is. Het opent met een druk op de knop en stopt traploos. Wie in de cockpit wel frisse lucht wil maar geen zonnestralen, kan in de passion en BRABUS het zonwerend rolgordijn gebruiken. Het strak gespannen kunststof weefsel klappert niet bij hoge snelheden en veroorzaakt geen storende geluiden.

Elektronisch stabiliteitsprogramma (esp) standaard op vrijwel alle modellen

Vrijwel alle modellen van de smart forfour (uitgezonderd de 1.0) zijn standaard uitgerust met het elektronische stabiliteitsprogramma (esp) en schijfremmen rondom. esp stabiliseert de auto met selectieve remingrepen. Bovendien heeft esp een hydraulische remassistent en een differentieelsperfunctie. Daarnaast is het antiblokkeersysteem (abs) inclusief elektronische remkrachtverdeler in esp geïntegreerd.

Alle varianten van de smart forfour beschikken standaard over elektrische stuurbekrachtiging. De tiptoetsbediening van de knipperlichten draagt bij aan de verkeersveiligheid en het comfort. Door een korte druk met de vinger op de stuurarm knippert de gekozen richtingaanwijzer drie keer.

Geautomatiseerde zesversnellingsbak met ‘kick-down’- en kruipfunctie

De smart forfour wordt standaard met een handmatige vijfversnellingsbak aangeboden. Als optie is er de geautomatiseerde zesversnellingsbak softouch plus. Hiervoor heeft de smart forfour geen koppelingspedaal nodig, omdat het openen en sluiten van de koppeling wordt overgenomen door een elektromotor. Met deze geautomatiseerde transmissie is sequentieel schakelen met de pook mogelijk. Om op te schakelen wordt de versnellingshendel naar voren getikt, terugschakelen gebeurt door de pook een zetje naar achteren te geven.

De standaard ‘kick-down’-functie maakt het mogelijk met het gaspedaal één of twee trappen terug te schakelen. Bovendien beschikt de geautomatiseerde versnelling van de smart forfour over een kruipfunctie voor stapvoets rijden. Net zoals bij een automaat met koppelomvormer maakt deze functie het mogelijk om langzaam te rijden, zonder het gaspedaal te moeten bedienen. De lichte aandrijfkracht vergemakkelijkt het berg-op rijden, het inparkeren en het stapvoets rijden in de file.

Als extra worden zogenoemde ‘shift paddles’ (stuurschakeling) aan het stuur aangeboden, waardoor beide handen aan het stuur kunnen blijven. De shift paddles zijn aan beide kanten van de achterzijde van het stuur geplaatst, met de rechter wordt opgeschakeld en met de linker teruggeschakeld.