28
september
2018
|
09:41
Europe/Amsterdam

smart forease: fris en compromisloos als het merk zelf

smart bestaat twintig jaar en dat viert het merk op de Autosalon van Parijs (4-14 oktober) met een showcar. De smart forease is expressief, verfrissend en laat zien hoe leuk stedelijke mobiliteit kan zijn. Hij is volledig open, waardoor de bestuurder het geroezemoes van de stad optimaal meekrijgt. Met zijn openheid en minimalisme is de volledig elektrische smart forease een knipoog naar de pionierende smart studiemodellen crossblade (2001) en forspeed (2011).

Dat een smart praktisch is, weet iedereen. Maar dat een smart ook cool is, wordt pas echt duidelijk op de Autosalon van Parijs. De smart forease is gereduceerd tot de essentie, compromisloos open, wars van conventies en rijdt uiteraard elektrisch. De ultieme uiting van het oorspronkelijke smart motto reduce to the max. Op een onconventionele manier mooi, dankzij het ontbreken van het dak, de verkorte voorruit en de lak wit metallic met ‘stream green’ kleuraccenten.

Het design: compromisloos open op basis van de smart EQ fortwo cabrio

Net als de eerdere smart studiemodellen crossblade (2001) en forspeed (2011) heeft de smart forease lak aan de regel dat auto’s een dak moeten hebben. Zijn interieur staat altijd bloot aan zon en wind, waardoor de inzittenden van een uiterst pure rijervaring kunnen genieten. De verkorte voorruit biedt slechts minimale bescherming tegen de rijwind.

De smart forease houdt zich niet bezig met conventies, maar richt zijn aandacht op wat essentieel is voor het rijden in een stedelijke omgeving. Hij is wendbaar en biedt de inzittenden ontspanning en vrijheid. Veiligheid komt van de twee verhogingen achter de stoelen.

De portiergrepen van de smart forease zijn naadloos in de carrosserie verzonken. De showcar is uitgevoerd in wit metallic, een kleur die subtiel contrasteert met de matzilveren tridion veiligheidskooi en de opvallende ‘stream green’ kleuraccenten. Die laatste zijn ook terug te vinden in het interieur, bijvoorbeeld in de bekleding, rondom het multimediasysteem en op de zijkant van de stoelen. Heel subtiel zijn de groene honingraatlook binnenin de luchtuitstroomopeningen en de groene details op de koplampen en velgen.

Omdat de smart forease volledig open is, draagt het interieur bij aan de visuele impact van het exterieur. Een grappig detail zijn de twee ronde displays waar normaal gesproken luchtuitstroomopeningen zouden zitten. Nog meer frisse lucht hebben de inzittenden immers niet nodig! De displays kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld content van de ‘ready to’-app te laten zien. Met die app kan de bestuurder zijn of haar smart met vrienden delen of voertuiginformatie bekijken. De luidsprekers van het audiosysteem – met een perfect geluid voor muziek of telefoongesprekken – zijn zichtbaar weggewerkt in de achterwand van de cockpit en benadrukken het coole, speelse karakter van het model.

De smart forease is gebaseerd op het seriemodel smart EQ fortwo cabrio en is dus rijklaar. Hij grijpt terug op twee eerdere studiemodellen van smart, de crossblade (2001) en de forspeed (2011), maar laat tegelijkertijd zien hoe de elektrische toekomst van het merk eruit gaat zien. smart verkoopt sinds 2017 alleen nog maar elektrische modellen in de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen en start daar vanaf 2020 ook mee in Europa. Dat betekent dat de fabrikant de eerste is die systematisch werkt aan de overgang van de verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving.

2002: smart crossblade is op en top open

Toen de crossblade in 2001 als studiemodel werd onthuld op de Autosalon van Genève reageerde het publiek zo enthousiast dat smart besloot om het model in productie te nemen. Vanaf 2002 zijn er slechts 2.000 exemplaren van de crossblade gebouwd. Hij had geen portieren, geen dak en geen voorruit. Alleen boven de cockpit bood een smalle, donkergetinte windgeleider bescherming tegen de rijwind.

2011: smart forspeed is open en elektrischTien jaar na de introductie van de crossblade introduceerde smart opnieuw een dakloos studiemodel. De forspeed was niet bedoeld voor serieproductie, maar als een radicale voorloper van de smart electric drive, die enkele maanden later op de markt kwam. Net als de crossblade had de forspeed geen dak, geen ruiten en slechts een smalle windgeleider om de inzittenden een beetje uit de wind te houden.