13
januari
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

smart betreedt de grootste personenautomarkt ter wereld

De North American International Auto Show in Detroit vormt de officiële verkoopstart van smart in de Verenigde Staten, de grootste markt voor personenauto’s ter wereld. Deze maand maakt de kortste en compactste personenauto die momenteel in productie is, zijn opwachting in het Amerikaanse straatbeeld. Voor de Verenigde Staten komt de smart fortwo als de juiste auto op het juiste moment. Amerikaanse automobilisten krijgen meer en meer te maken met stijgende brandstofprijzen en toenemende verkeersdrukte in steden. Daarnaast wordt men meer en meer bewust van het belang van zorg voor het milieu. De comfortabele, wendbare, veilige en schone smart fortwo is een prima antwoord op deze problematiek. Met zijn unieke kenmerken komt de auto tegemoet aan de wensen van automobilisten van nu en in de toekomst.

smart weerspiegelt de lifestyle van mensen die vooruitdenken en van het leven genieten, ongeacht leeftijd of sociale status. Veel meer gaat het hierbij om een bepaalde levenshouding, het openstaan voor nieuwe ideeën. De smart is immers niet zomaar een compacte auto. Mensen die smart rijden, maken een statement. Ze laten zien dat ze als automobilisten van de 21e eeuw verder denken, kijken naar toekomstige uitdagingen. Net zoals stijliconen als de Apple i-Mac, i-Pod of i-Phone staat smart voor de open houding van deze mensen, die innovatieve producten als wezenlijk onderdeel van hun dagelijks leven beschouwen.

Innovatieve marketingcampagne met roadshow, website, ‘Live Earth’ en ‘smart house’

De smart fortwo laat zien dat grootheid niet afhankelijk is van afmetingen. De presentatie van het merk werd lang voor de officiële verkoopstart door pers en publiek in de Verenigde Staten zeer positief ontvangen. Van mei tot november trok de ‘street smart’ roadshow 24 weken lang door de VS met drie trailers, auto’s voor proefritten en deskundige medewerkers voor het beantwoorden van vragen. In totaal bezochten meer dan 75.000 mensen in ruim 50 Amerikaanse steden de roadshow. Bijvoorbeeld in Las Vegas, waar mensen een uur lang geduldig wachtten bij temperaturen van rond de 40 graden om een proefrit te kunnen maken in de parkeergarage van de Fashion Show Mall. Sommigen sloten zelfs direct daarna weer achterin de rij aan om nog een keer te kunnen rijden.

Meer dan 30.000 Amerikanen deden een aanbetaling voor een smart fortwo. Vanaf januari worden orders genoteerd. Sinds juni 2006 trok de website van smart USA, www.smartusa.com, zo’n vier miljoen bezoekers, die gemiddeld meer dan vijf minuten lang op de site surften. Meer dan 107.000 belangstellenden lieten zich registreren als ‘smart insiders’. Daarnaast stond smart in de belangstelling als de exclusieve autosponsor van de ‘Live Earth’-concerten, die op 7 juli 2007 in tal van steden over de hele wereld werden gehouden om aandacht te vragen voor het probleem van de opwarming van de aarde. Ook in 2008 zal smart USA doorgaan met ongebruikelijke en innovatieve marketingactiviteiten.

Als onderdeel van de introductiecampagne werd in Venice Beach in Los Angeles een ‘smart house’ gerealiseerd. Hierbij gaat het om een tijdelijke showroom voor een periode van vier maanden tot eind januari 2008. In de villa, die geheel in smart-stijl is ingericht, kunnen bezoekers kennismaken met de smart fortwo. Daarnaast worden er regelmatig concerten, exposities, fotosessies en presentaties georganiseerd. De wijk Venice Beach werd niet toevallig gekozen, want juist deze wijk geldt als trendsetter op het gebied van cultuur, design, architectuur en lifestyle.

Nieuw distributieconcept met 70 dealers in samenwerking met Penske Automotive Group

Met de introductie van smart in de Verenigde Staten is ook gekozen voor een nieuw distributieconcept. Roger Penske en de Penske Automotive Group (PAG) zijn vanaf 2008 de officiële distributeurs van smart in de Verenigde Staten. Er werden zo’n 1.400 aanvragen van mogelijke dealers ontvangen, maar daarvan werd in een zorgvuldig selectieproces slechts een klein aantal daadwerkelijk gehonoreerd. Gedurende het jaar zullen er in totaal zo’n 70 smart dealers in de VS worden geopend. Ongeveer tweederde van de dealers maakt onderdeel uit van bestaande Mercedes-Benz dealers volgens het ‘store-in-store’-principe, met een gescheiden ingang en apart verkoop- en servicepersoneel. De overige dealers zijn zelfstandige smart dealers.

De Penske Automotive Group (PAG) is de op één na grootste verkooporganisatie voor auto’s in de VS. In totaal omvat de groep 307 dealers over de hele wereld, 165 daarvan in de VS. PAG vertegenwoordigt zo’n 40 automerken. Naast de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s houdt PAG zich ook bezig met onderhoud en reparatie van alle verkochte merken. Daarnaast worden diensten aangeboden op het gebied van verzekering en financiering.

In belangrijke marktgebieden heeft de Penske Automotive Group zijn dealers samengevoegd om klanten een ruimere keuze te bieden. Zulke centra zijn te vinden in Scottsdale en North Scottsdale (Arizona), San Diego (Californië), Fayetteville (Arkansas), Vienna (Virginia), West Warwick (Rhode Island) en Turnersville (New Jersey). In 2006 realiseerde de groep een omzet van 11,2 miljard dollar. In dat jaar verkocht de Penske Automotive Group 183.300 nieuwe en 88.700 gebruikte auto’s. In het eerste halfjaar van 2007 werd 6,5 miljard dollar omgezet bij een afzet van 97.000 nieuwe en 52.500 gebruikte auto’s.

In Europa is de smart fortwo al een groot succes. Sinds de introductie in oktober 1998 werden er van de eerste generatie zo’n 780.000 verkocht, waarbij de tweezitter vaak in de plaats kwam van een grotere auto. De verwachtingen voor smart in de Verenigde Staten zijn hooggespannen.