12
augustus
2010
|
02:00
Europe/Amsterdam

SLS AMG GT3 klaar voor de start

  • Racewagen voor klantenteams voldoet aan FIA GT3-richtlijn

  • Intensief testprogramma; eerste race-inzet eind september

  • Eerste auto’s voor klanten worden in februari 2011 afgeleverd

De orderboeken voor de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 zijn geopend. De raceauto die is ontworpen volgens het FIA GT3-reglement (sprint- en langeafstandsraces) is met onmiddellijke ingang te bestellen. Intussen gaat het test- en ontwikkelingswerk van de spectaculaire racewagen met vleugeldeuren volop door. Voormalig Mercedes-Benz coureur en meervoudig DTM-kampioen Bernd Schneider neemt hiervan een groot deel voor zijn rekening. Een belangrijk onderdeel van het testprogramma is deelname aan de VLN-race, die eind september op de befaamde Nordschleife van de Nürburgring plaatsvindt. De eerste SLS AMG GT3-modellen worden in februari 2011 afgeleverd.

De nieuwe SLS AMG GT3 markeert het begin van een nieuw tijdperk als het gaat om Mercedes-Benz klantenauto’s voor de autosport. De spectaculaire racewagen, die in nauwe samenwerking met sport- en toerwagenpartner HWA (onder meer verantwoordelijk voor het AMG DTM-raceteam) is ontwikkeld, is uitermate geschikt voor inzet door privéteams en/of getalenteerde privérijders. De auto kan ingezet worden bij alle races die volgens de FIA GT3-reglementen worden verreden zoals het Europees FIA GT3 kampioenschap, de ADAC GT-Masters, het VLN-langeafstands-kampioenschap (VLN is de associatie van Nürburgring Cup-organisatoren waarin 10 motorsportclubs zijn verenigd) en de legendarische 24-uursraces van Spa-Francorchamps en de Nürburgring.

Spectaculair in alle opzichten

De nieuwe SLS AMG GT3 is in alle opzichten een uitermate spectaculaire racewagen. Hij is met zijn lange neus, zijn vleugeldeuren en korte achtersteven om te beginnen duidelijk herkenbaar als SLS AMG. Ten opzichte van de straatversie is hij vooral in aerodynamisch opzicht aangepast. In het oog springende elementen daarbij zijn de voorspoiler met splitter, de verbrede wielkasten (met koelopeningen) vóór en achter, de diffuser en de grote instelbare achterspoiler. Ook de gestandaardiseerde FIA GT3-snelvulopeningen in de B/C-stijl verraden het pure racekarakter.

Alles voor een ideale set-up

De SLS AMG GT3 beschikt over een in front-mid configuratie geplaatste 6,3-liter AMG V8 met dry sump-smering. Het maximale vermogen en het leeggewicht moeten nog worden vastgesteld door de internationale autosportorganisatie FIA. Dat gebeurt naar verwachting in het voorjaar van 2011 en daarbij wordt het ‘Balance of Performance-principe’ gevolgd. Hiermee garandeert de FIA dat alle auto’s die aan de start van een GT3-race verschijnen een gelijke kans hebben. De AMG V8-motor is gekoppeld aan een sequentiële raceversnellingsbak met zes overbrengingen. De bediening vindt plaats via paddles aan het stuur. De ‘double wishbone’ wielophanging van de SLS GT3 is volledig instelbaar zodat voor elk circuit een ideale ‘set-up’ kan worden gerealiseerd. De stuurinrichting (rack and pinion) is uitermate direct en achter de 18-inch wielen is een uitermate standvastig raceremsysteem (met ABS) zichtbaar. Snelle pitstops zijn mogelijk dankzij de ingbouwde luchtkrik-installatie.

Voor de veiligheid

De SLS GT3 biedt een ongekend hoog veiligheidsniveau. Dat komt op het conto van de stevige basisconstructie van het aluminium spaceframe in combinatie met de rolkooi, maar ook doordat de schaal van de stoel in een speciale veiligheidscel van koolstofvezel is geplaatst. Uiteraard zijn een zespunts gordel, HANS (Head and Neck Support) en een geïntegreerd brandblussysteem standaard. De veiligheidstank met een inhoud van 120 liter is op de achteras geplaatst.

Eerste race-inzet in september

Op dit moment wordt de SLS AMG GT3 volop getest. Bernd Schneider (vijfvoudig DTM-kampioen met Mercedes-Benz) en Thomas Jäger (Mercedes-Benz DTM-coureur tussen 2000-2003) zijn de belangrijkste testrijders. Het testwerk is in juni begonnen op de Lausitz Eurospeedway en krijgt eind september een vervolg met de eerste race-inzet tijdens de VLN-race op de befaamde Nordschleife van de Nürburgring. Testrijder Schneider: “Ik ben ervan overtuigd dat de SLS AMG GT3 vanaf het begin zeer competitief zal blijken te zijn. De combinatie van een optimale gewichtsverdeling, een laag zwaartepunt, de optimale aerodynamische eigenschappen én de buitengewone kracht van de AMG V8 maken deze racewagen ongetwijfeld tot een regelrechte hit op het circuit.”

Service á la Mercedes-Benz

Ook na aflevering van een SLS AMG GT3-racer, bieden Mercedes-AMG en HWA optimale ondersteuning aan privéteams. Er wordt een speciaal serviceconcept opgezet voor de drie belangrijkste FIA GT3-kampioenschappen. Hiertoe behoren onder andere een 24-uurs service voor de levering van onderdelen en een technische hotline die te bereiken is tijdens races én testsessies.

Nu bestelbaar

De nieuwe Mercedes-Benz SLS GT3 is met onmiddellijke ingang te bestellen bij Mercedes-AMG. De eerste afleveringen staan direct na afronding van het homologatieproces in februari 2011 gepland. Indien gewenst verzorgt de AMG Driving Academy een speciale SLS GT3-coureurstraining.