09
maart
2021
|
12:24
Europe/Amsterdam

Samen voor een CO2-neutrale Mercedes-Benz supply chain

Commitment aan klimaatneutraliteit: leveranciers die goed zijn voor meer dan 75% van het jaarlijkse inkoopvolume van Mercedes-Benz hebben de ‘Ambition Letter’ ondertekend en ingestemd met onze klimaatdoelen.

Als het gaat om CO2-neutraliteit, kijken we niet alleen naar onze producten, maar naar de hele waardeketen. Om het grootst mogelijke verschil te maken voor onze planeet, is het van groot belang om nauw samen te werken met onze hele toeleveringsketen.

Daarom hebben we onze leveranciers gevraagd om samen met ons het doel van een CO2-neutraal personenwagengamma tegen 2039 na te streven – elf jaar eerder dan de EU-wetgeving vereist. Het merendeel van onze leveranciers – samen goed voor meer dan 75% van ons jaarlijkse inkoopvolume – heeft de ‘Ambition Letter’ al ondertekend en zich daarmee bereid verklaard om uiterlijk in 2039 CO2-neutrale producten aan ons te leveren. We zijn verheugd dat onze partners onze ambitieuze klimaatdoelen ondersteunen.

In de toekomst willen we alleen nog samenwerken met partners die onze duurzaamheidsnormen delen – op het gebied van klimaat, milieu en mensenrechten. Daarom hebben we een ‘Ambition Rating’ voor leveranciers ontwikkeld. Hiermee evalueren we hun duurzaamheidsprestaties door verschillende methoden te combineren voor het beoordelen van klimaat-, milieu- en mensenrechtenaspecten. De resultaten zijn vanaf dit jaar een belangrijk criterium bij gunningsbeslissingen.

Meer informatie over de ‘Ambition Letter’: Volgende mijlpaal Ambition 2039: wereldwijde Mercedes-Benz toeleveringsketen CO2-neutraal maken

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.