19
juni
2023
|
13:43
Europe/Amsterdam

Roger Federer en Mercedes-Benz openen street art tennisbaan in Londen

Samenvatting

·       Wereldster Roger Federer en Bettina Fetzer, Hoofd Communicatie & Marketing Mercedes-Benz, openen in Londen een tennisbaan die is ontworpen door het internationaal bekende street art duo Low Bros

·       De openbare tennisbaan maakt deel uit van het Neon Legacy Initiative, een gezamenlijk project van Roger en Mercedes-Benz

·       De street art tennisbaan is gerealiseerd om de tennissport te promoten en de volgende generatie tennissers te motiveren

In London werd het nieuwste project van het Neon Legacy Initiative geopend: een openbare tennisbaan die is gerenoveerd en ontworpen door het internationaal bekende street art duo Low Bros. Om geld in te zamelen voor de renovatie van openbare tennisbanen in de Londense wijk Royal Borough of Greenwich, werd ter gelegenheid van het afscheid van Roger Federer van de actieve sport in september 2022 een Mercedes Benz AMG GT 63 S E PERFORMANCE geveild (gewogen brandstofverbruik gecombineerd: 7,9 l/100 km; gewogen CO₂-emissie gecombineerd: 180 g/km; gewogen energieverbruik gecombineerd: 12,0 kWh/100 km).

De streetcourt in Bostall Gardens dient als blauwdruk en is niet alleen compleet gerenoveerd, maar heeft ook een uniek ontwerp gekregen. De kleurrijke tennisbaan, bestaande uit twee banen, is bedoeld om openbaar tennis te promoten en de volgende generatie tennissers te motiveren. De baan is ontworpen door het Berlijnse street art duo Low Bros in hun kenmerkende retro-futuristische stijl en gerealiseerd in samenwerking met lokale kunstenaars. Het resultaat is een stedelijk kunstwerk dat niet alleen visueel opgaat in de omgeving, maar ook zijn oorspronkelijke functie als tennisbaan vervult. De steetcourts, die zonder lidmaatschap kunnen worden gebruikt, zijn het toekomstige middelpunt van een wijkcomplex. Verder bevat het een calisthenics oefenruimte, een basketbalveld en een kinderspeelplaats.

“Het is altijd mijn doel geweest om iets terug te doen voor de volgende generatie tennissers. Ik ben erg dankbaar dat ik partner ben van Mercedes-Benz en het Neon Legacy Initiative, die deze tennisbaan niet alleen hebben gerenoveerd maar ook hebben omgetoverd in een lichte en vrolijke plek voor alle wijkbewoners.”

Roger Federer, 20-voudig Grand Slam-winnaar

Het kunstproject werd geleid door het duo Low Bros, dat wereldwijd bekend is geworden door hun retro-futuristische stijl. Hun artistieke doel is het uitbeelden van de tegenstrijdigheden van het digitale tijdperk in relatie tot persoonlijke identiteit. De centrale componenten van de tennisbaan in Londen zijn de bloemmotieven geïnspireerd op de naam van het complex, Bostall Gardens, en de 3D-elementen die open vensters op een bureaublad van een computer symboliseren.

“Het was voor ons een bijzondere opdracht om dit stukje stedelijke leefruimte zo te ontwerpen dat het zijn oorspronkelijke doel blijft dienen, de identiteit van de wijk versterkt, de toegang tot de tennissport makkelijker maakt en bovendien helpt om tennis populairder te maken.”

Christoph en Florin Schmidt, street art duo Low Bros

“Wat een fantastisch idee: een sportveld als decor en ontmoetingsplek voor de wijkbewoners. Als we er samen met Roger en ons Neon Legacy Initiative in zijn geslaagd om iets terug te doen voor de samenleving en tegelijkertijd tennis te promoten, dan is de moeite en passie die we in dit project hebben gestoken zeer de moeite waard geweest.”

Bettina Fetzer, Hoofd Communicatie & Marketing, Mercedes-Benz AG

De documentaire over het Neon Legacy Initiative wordt op 29 juni 2023 uitgebracht.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.