11
september
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

‘Road to the Future’: zuinigere en schonere uitvoeringen met modulaire technologieën

Mercedes-Benz onthult tijdens de IAA 2007 in Frankfurt het resultaat van een ambitieus ontwikkelingsprogramma voor schonere en efficiëntere auto’s. Maar liefst negentien nieuwe modellen wijzen de weg naar de toekomst. Daaronder zijn zeven hybrides uit vijf modelrijen en uitvoeringen met een wereldwijd uniek lage CO2-uitstoot. De marktintroducties zijn al gepland, waarbij de smart fortwo mhd (oktober), Mercedes-Benz E 300 BLUETEC, Mercedes-Benz E 350 CGI en Mercedes-Benz C 220 CDI Estate (december) nog dit jaar komen.

Efficiëntere auto’s die het milieu minder belasten zonder concessies op het gebied van veiligheid, comfort en rijplezier. Dat is de ambitieuze inzet van Mercedes-Benz met de ontwikkelingsstrategie ‘Road to the Future’. De nadruk is gelegd op modulaire aandrijftechnologieën en geperfectioneerde verbrandingsmotoren met hybride-units op maat, afhankelijk van marktsegment en toepassing. Ook debuteert in Frankfurt een Mercedes-Benz met brandstofcelaandrijving, die in 2010 in productie gaat.

Mercedes-Benz toont op de IAA tevens nieuwe uitvoeringen met BLUETEC-dieseltechnologie. Deze is sinds 2006 in de VS een groot succes. De zes BLUETEC-uitvoeringen in Frankfurt zijn klaar om aan de strengste emissielimieten te voldoen, waaronder de toekomstige EU6-norm.

De keuze voor modulaire technologieconcepten heeft ook een praktisch voordeel: innovatieve technieken zijn snel en flexibel toepasbaar in bestaande en nieuwe modellen. “Op die manier weten onze klanten zeker dat hun Mercedes ook in de toekomst aan de hoogste eisen voldoet wat betreft veiligheid, comfort en kwaliteit en ook nog eens over voorbeeldige milieu-eigenschappen beschikt”, aldus dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG.

BLUETEC: uitgebreid gamma van schoonste diesels ter wereld

De introductie van de allereerste BLUETEC-variant, de E 320 BLUETEC voor de Amerikaanse markt, is een groot succes geworden. Nu is het de beurt aan Europa om kennis te maken met de technologie van de schoonste dieselmotoren ter wereld.

In december van dit jaar is de E 300 BLUETEC leverbaar; de schoonste en zuinigste EU5-diesel in zijn segment. Deze levert 155 kW/211 pk en 540 Nm en verbruikt 7,3 liter/100 km. In 2008 volgen de R, ML en GL 320 BLUETEC met 155 kW/211 pk en 540 Nm. De R-Klasse verbruikt daarmee 7,8 l/100 km (4MATIC 8,2 l/100 km). In 2009 volgt de C 250 BLUETEC met een nieuwe generatie 2,2 liter dieselmotor van 150 kW/204 pk en 480 Nm. Deze versie accelereert in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 245 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt 4,9 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is 130 gr/km. Dankzij een grondige uitlaatgasreiniging is deze nieuwe diesel even schoon als een benzinemotor en voldoet hij aan toekomstige EU6-eisen.

De bijzondere dieseltechnologie bestaat uit speciale piëzo-injectoren, een geoptimaliseerde turbolader en uitlaatgasrecirculatie, een oxidatiekatalysator, een roetfilter met BLUETEC-technologie, een zeer duurzame NOx-opslagkatalysator en een speciale SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). De R, ML en GL 320 BLUETEC hebben AdBlue-inspuiting, wat wil zeggen dat de motor ureum toevoegt aan de uitlaatgassen. Daarbij komt ammoniak vrij, dat op zijn beurt in de SCR-katalysator tot wel tachtig procent van de stikstofoxiden omzet in onschadelijk stikstof en water. De elektronica bepaalt op elk moment de ideale hoeveelheid AdBlue.

De BLUETEC-modellen voldoen moeiteloos aan de EU5-norm voor wat betreft NOx (stikstofoxiden) en hebben het in zich om aan toekomstige EU6-emissie-eisen te voldoen.

E 350 CGI met directe benzine-inspuiting van de tweede generatie

Tegelijk met de E 300 BLUETEC komt ook de E 350 CGI op de markt. De direct ingespoten V6-motor met innovatief verbrandingsproces en piëzo-inspuiting is bekend uit de CLS 350 CGI. Vergeleken met de E 350 levert de motor 20 pk en 15 Nm extra en verbruikt deze met 8,7 l/100 km tien procent minder.

Nieuwe C 220 CDI Estate: 170 pk en slechts 6,1 l/100 km

Dat extra kracht goed samengaat met een lager verbruik, bewijst de nieuwe C 220 CDI Estate. Zijn verbeterde viercilinder dieselmotor levert dertien procent meer vermogen (nu 125 kW/170 pk), achttien procent meer trekkracht (400 Nm) en verbruikt 0,8 liter minder brandstof (6,1 l/100 km).

Bijzonder zuinige C 200 CDI komt in april 2008

Een nog zuinigere C-Klasse met dieselmotor is een speciale versie van de C 200 CDI, die leverbaar is vanaf april 2008. Dankzij een met 15 mm verlaagde carrosserie, aerodynamische verfijningen, banden met lage rolweerstand en een geoptimaliseerde motor verbruikt deze uitvoering slechts 5,1 liter per 100 km. Ook de CO2-uitstoot van 135 gram per kilometer is zeer laag in dit marktsegment. De nieuwe C 200 CDI levert 100 kW/136 pk en 270 Nm.

Nieuw: B 170 NGT en zuinigere A 160 CDI

In juni 2008 komen de A 160 CDI en B 170 NGT op de markt. De A-Klasse gaat 0,4 liter/100 km minder verbruiken dankzij talloze verfijningen. Het verbruik bedraagt 4,5 l/100 km en de CO2-uitstoot slechts 119 gr/km. Na de E 200 NGT is de B 170 NGT de tweede Mercedes-Benz die zowel op benzine als aardgas kan rijden. Met aardgas in de tank is de CO2-uitstoot slechts 135 gr/km.

Alternatieve en synthetische brandstoffen zullen een steeds grotere rol spelen om mobiliteit en milieu te laten samengaan. Mercedes-Benz ziet aardgas als een belangrijke brug tussen fossiele brandstoffen en synthetische brandstoffen uit biomassa.

Slim op weg in de smart fortwo mhd, fortwo cdi mhd en fortwo ed

Vanaf oktober dit jaar is de smart fortwo mhd leverbaar. De afkorting staat voor ‘micro hybrid drive’ – één van de drie hybride-oplossingen die de Mercedes Car Group tijdens de IAA presenteert. De smart fortwo mhd beschikt over een slim start/stopsysteem met een starter-generator, waardoor de toch al zuinige driecilinder benzinemotor nog minder verbruikt: 4,3 liter/100 km in plaats van 4,7 liter. De CO2-uitstoot bedraagt 103 gram per kilometer.

De reeds leverbare smart fortwo cdi is ’s werelds zuinigste en schoonste productie-auto. Hij verbruikt slechts 3,3 l/100 km en de CO2-uitstoot is 88 gr/km. De toekomstige cdi mhd doet het nog beter: 2,9 l/100 km en 78 gr/km. In Londen rijden honderd exemplaren van de smart fortwo ed. Deze ‘electric drive’-versies doen mee aan een grote praktijktest.

Slimme hybride-technologie op maat voor elk model

De komende jaren is van Mercedes-Benz een stortvloed aan geavanceerde hybride-uitvoeringen te verwachten. Achtereenvolgens komen de ML 450 HYBRID en S 400 HYBRID (medio 2009), E 300 BLUETEC HYBRID en S 300 BLUETEC HYBRID (2010), C 300 BLUETEC HYBRID en S 400 BLUETEC HYBRID (na 2010).

De ML 450 HYBRID combineert een V6-benzinemotor met een Two-Mode-Hybrid-Module met twee elektromotoren. Met deze aandrijflijn levert de SUV 250 kW/340 pk en 480 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt 7,7 l/100 km en de CO2-uitstoot is 185 gr/km, wat voorbeeldig is in dit segment.

De twee compacte elektromotoren werken met vier vaste overbrengingen en dat is zeer uniek. Het systeem verenigt de voordelen van een automaat met die van een traploze automaat. De Two-Mode-Hybrid draagt ook op hogere snelheden bij aan een lager verbruik; een groot voordeel ten opzichte van hybrideconcepten die al op de markt zijn.

De S 400 HYBRID verbruikt dankzij de koppeling aan een platte elektromotor slechts 7,9 l/100 km en ook de CO2-emissie van 190 gr/km is zeer laag in deze autoklasse.

Serieproductie van brandstofceltechnologie start in 2010

In de zomer van 2010 brengt Mercedes-Benz een auto met brandstofcelaandrijving op de markt. De kleinschalige productie van de B-Klasse F-Cell start begin dat jaar. Een nieuwe generatie brandstofcellen levert de aandrijfkracht. Kenmerken: compacter en krachtiger dan tot nu toe beproefde systemen en geschikt voor alledaags gebruik. De elektromotor in de B-Klasse F-Cell levert 100 kW/136 pk en 320 Nm. De emissievrije auto verbruikt, omgerekend naar dieseleigenschappen, slechts 2,9 liter/100 km, de actieradius bedraagt ruim 400 km.

F 700: topklasse automobiel van de toekomst

In het studiemodel F 700 ligt een zeer bijzondere motor. De DIESOTTO-krachtbron is ontwikkeld door Mercedes-Benz en combineert het vermogen van een benzinemotor met de trekkracht en het verbruik van een dieselmotor. De 1.0 liter viercilinder presteert net zo goed als een 3.5 V6 benzine of 3.0 V6 diesel, verbruikt 5,3 liter per 100 km en de CO2-uitstoot is slechts 127 gr/km. Daarmee is de EU6-norm haalbaar.