10
oktober
2019
|
10:11
Europe/Amsterdam

Risico op ongevallen door gladheid verkleinen met Car-to-X Communication

Komende winter test Mercedes-Benz in samenwerking met het district Zollernalb in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg hoe de veiligheid op winterse wegen en de efficiëntie van gemeentelijke winterdiensten kan worden verbeterd met behulp van Car-to-X Communication. Car-to-X is de term die wordt gebruikt om de communicatie tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur aan te duiden. Personenwagens van Mercedes-Benz met Car-to-X technologie, waarvan de eigenaren Live Traffic Information hebben geactiveerd, leveren de benodigde data voor de pilottests. Wanneer de ESP®- of ABS-sensoren van deze auto’s een gladde weg herkennen, wordt deze informatie inclusief de GPS-gegevens met behulp van het mobiele radionetwerk in realtime naar de Daimler Vehicle Backend gestuurd. Deze geanonimiseerde informatie wordt vervolgens opnieuw in realtime weergegeven op digitale kaarten in twee depots voor wegonderhoud in het district Zollernalb. In de toekomst biedt deze technologie de mogelijkheid om de winterdiensten effectiever in te schakelen en het gebruik van strooizout te optimaliseren.

In een volgende stap wordt deze service ook beschikbaar voor auto’s van andere hulpdiensten, bijvoorbeeld politiewagens, en voor wagenparken. De pilottest start in januari 2020 en loopt tot het einde van de winter. Het district Zollernalb valt onder de administratieve regio Tübingen in Baden-Württemberg en heeft zo’n 190.000 inwoners, waaronder veel forenzen.

“Met behulp van Car-to-X functies kunnen we de veiligheid in uiteenlopende rijsituaties verbeteren”, aldus Michael Hafner, Head of Drive Technologies and Automated Driving bij Daimler AG. “Dankzij de naadloze integratie van het Car-to-X systeem in de voertuigsystemen kunnen personenwagens van Mercedes-Benz automatisch diverse soorten gevaren – waaronder gladde wegen – herkennen.” Car-to-X technologie vormt een waardevolle aanvulling op voertuigsensoren als radar- en camerasystemen, omdat hierbij ook de sensoren van andere auto’s worden gebruikt. Hierdoor kan een auto als het ware voorbij de volgende bocht kijken. Naast het verbeteren van de verkeersveiligheid zou de technologie die tijdens het pilotproject wordt gebruikt ook een bijdrage kunnen leveren aan de bescherming van het milieu, omdat er minder strooizout wordt gebruikt dankzij een gerichte toepassing ervan.

Mercedes-Benz introduceerde mobiele netwerken al in 2013 en ontwikkelde daarmee een technologie waarmee waarschuwingen voor gevaar kunnen worden ontvangen en verzonden. Car-to-X Communication wordt sinds 2016 standaard geleverd in combinatie met navigatiesystemen – in eerste instantie in de E-Klasse en inmiddels in alle Mercedes-Benz modellen – en is beschikbaar na activering door de gebruiker. Om de Car-to-X service te kunnen gebruiken, heeft een klant een Mercedes me connect-account nodig. Op dat moment wordt er data in de auto opgeslagen en wordt voertuiggerelateerde Car-to-X data doorgestuurd naar de backend, waar de data vervolgens wordt geanonimiseerd. Uiteraard kunnen Mercedes-Benz rijders via hun account op de Mercedes me-portal bezwaar maken dat hun data wordt gedeeld met derden.

Het district Zollernalb is zowel wat topografie als klimaat betreft uitdagend. De regio heeft de hoogste bergen in de Zwabische Alpen. In 2018 werden daar maar liefst 82 vorst- en 13 ijzeldagen geregistreerd. Met twee depots voor wegonderhoud in Balingen en Albstadt-Lautlingen verzorgt het district zo’n 150 kilometer aan rijkswegen, 210 kilometer aan autowegen en 270 kilometer aan provinciale wegen.

Districtbeheerder Günther-Martin Pauli is verheugd over de samenwerking tussen zijn district en Mercedes-Benz in dit innovatieve project. “Samen streven we naar hetzelfde, duidelijke doel: het verbeteren van de veiligheid op onze wegen met behulp van nieuwe, digitale technologie. Deze samenwerking past perfect binnen onze strategie om ons werk nog beter uit te voeren met digitale hulpmiddelen. Deze technologie is in het belang van iedereen die in het Zollernalb- district woont en werkt, en draagt bij aan een hoge levenskwaliteit in deze regio.”

Het Zollernalb-district is een pionier in gemeentelijke digitalisering: op 1 oktober 2018 was het het eerste district in Baden-Württemberg met een eigen kantoor voor digitalisering. De medewerkers reguleren alle zaken die verband houden met digitalisering in het district, en ondersteunen de technische en organisatorische implementatie van uiteenlopende projecten. Een voorbeeld daarvan is de uitbreiding van het breedbandnetwerk in de regio.

Achtergrond: Car-to-X technologie bij Mercedes-Benz

Mercedes-Benz is al meer dan tien jaar betrokken bij onderzoeksprojecten op dit gebied. Als een van de talrijke Car-to-X activiteiten startte de onderneming in juni 2019 een Europees samenwerkingsproject. In samenwerking met HERE Technologies, TomTom en vervoersinstanties in zes Europese landen testen Daimler, BMW en Ford hoe informatie over acuut gevaarlijke situaties doorgegeven kan worden met behulp van Car-to-X technologie. De testfase gaat naar verwachting twaalf maanden duren en start in Nederland.