26
februari
2024
|
10:59
Europe/Amsterdam

Resultaten Mercedes-Benz Group 2023*: verhoging cashflow op koers

Samenvatting

·       Verhoging cashflow: sterke free cashflow uit de industriële activiteiten met een stijging van 39% naar € 11,3 miljard (2022: € 8,1 miljard). De netto liquiditeit van de industriële activiteiten steeg met 19% naar € 31,7 miljard (2022: € 26,6 miljard)

·       Jaarresultaat: de concernomzet steeg met 2% tot € 153,2 miljard (2022: € 150,0 miljard) en de concern-EBIT bedroeg € 19,7 miljard (2022: € 20,5 miljard)

·       Winstgevendheid: het aangepaste rendement op omzet (Return on Sales RoS) van Mercedes-Benz Cars bedroeg 12,6% (2022: 14,6%) en van Mercedes-Benz Vans 15,1% (2022: 11,2%); er werd een aangepast rendement op eigen vermogen (Return on Equity RoE) gerealiseerd van 12,3% door Mercedes-Benz Mobility (2022: 16,8%)

·       Verkoop 2023: de verkoop van Mercedes-Benz Cars en Vans steeg met 1,5% tot 2.491.800 voertuigen; de verkoop van BEV’s steeg met 61% tot 240.700 eenheden (2022: 149.200) en die van eVans met 51% tot 22.700 eenheden (2022: 15.000)

·       Dividend: er is een dividend van € 5,30 per aandeel voorgesteld (2022: € 5,20)

·       Inkoop van aandelen: in te kopen aandelen ter waarde van maximaal € 3 miljard, nieuw inkoopbeleid geïntroduceerd

·       Aandelenterugkoop: aandelenterugkoop ter waarde van maximaal € 3 miljard, nieuw aandelenterugkoopbeleid gestart

·       Vooruitzichten 2024: de concernomzet zal naar verwachting op het niveau van vorig jaar liggen; de concern-EBIT zal iets lager zijn dan in 2023; de free cashflow uit de industriële activiteiten zal naar verwachting iets onder het niveau van vorig jaar liggen; het aangepaste rendement op omzet verwacht voor Mercedes-Benz Cars tussen 10%-12% en voor Mercedes-Benz Vans tussen 12%-14%; het aangepaste rendement op eigen vermogen voor Mercedes-Benz Mobility zal naar verwachting tussen 10%-12% liggen

Mercedes-Benz Group AG (beurssymbool: MBG) heeft een solide financieel resultaat behaald in 2023. De focus op begerenswaardige personen- en bestelwagens, in combinatie met een consequente kostendiscipline, resulteerde in een concernwinst voor rente en belastingen (EBIT) van € 19,7 miljard (2022: € 20,5 miljard). De concernomzet steeg naar € 153,2 miljard (2022: € 150,0 miljard). In een uitdagende omgeving, gekenmerkt door beperkingen in de toeleveringsketen en geopolitieke en macro-economische volatiliteit, bedroeg het aangepaste rendement op omzet (RoS) van Mercedes-Benz Cars 12,6%. Mercedes-Benz Vans behaalde een aangepast rendement op omzet (RoS) van 15,1%, terwijl Mercedes-Benz Mobility een aangepast rendement op eigen vermogen (RoE) van 12,3% realiseerde.

“In 2023 hebben we onze transformatie voortgezet, door elektrische en digitale innovaties op de weg te brengen, het aanbod van elektrische voertuigen op te schalen en solide financiële resultaten te realiseren. Dat is ons gelukt doordat het team er opnieuw in geslaagd is om onze strategie uit te voeren in uitdagende tijden. Highlights waren de introductie van nieuwe producten als de eSprinter en de nieuwe E-Klasse. Tegelijkertijd hebben we de basis gelegd voor de volgende generatie producten en platforms zoals VAN.EA en MB.OS. om ervoor te zorgen dat Mercedes-Benz in de voorhoede van de branche blijft.”

    Ola Kaellenius, Chief Executive Officer van Mercedes-Benz Group AG

Mercedes-Benz Group

Q4 2023

Q4 2022

Verandering 2023/2022

FY

2023

FY

2022

Verandering 2023/2022

Omzet*

40.261  

41.003  

-1,8%  

153.218  

150.017  

+2,1%  

Winst voor rente en belastingen (EBIT)*

4.326  

5.411  

-20,1%  

19.660  

20.458  

-3,9%  

Winst voor rente en belastingen (EBIT) aangepast*

4.456  

5.071  

-12,1%  

20.004  

20.655  

-3,2%  

Nettowinst/-verlies*

3.160  

4.027  

-21,5%  

14.531  

14.809  

-1,9%

Free cashflow (industriële activiteiten)*

3.442

2.479

+38,8%

11.316

8,128

+39,2%

Winst per aandeel (EPS) in EUR

2,99  

3,72

-19,7%  

13,46  

13,55  

-0,7%  

*In miljoenen €.

Investeringen, free cashflow en netto liquiditeit

De free cashflow uit de industriële activiteiten bereikte een hoogte van € 11,3 miljard (2022: € 8,1 miljard), voornamelijk door de hoge winstgevendheid, een hoge cash conversion ratio en een lager werkkapitaal. De netto liquiditeit van de industriële activiteiten steeg naar € 31,7 miljard (eind 2022: € 26,6 miljard). De investeringen van het concern in materiële vaste activa bedroegen in het volledige jaar € 3,7 miljard (2022: € 3,5 miljard). De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling (R&D) bedroegen € 10,0 miljard (2022: € 8,5 miljard).

Transformatie

Mercedes-Benz verkreeg een certificering voor hooggeautomatiseerd rijden (SAE-Level 3) op snelwegen in de Amerikaanse staten Nevada en Californië en daarnaast toestemming om zijn SAE-Level 3-systemen te testen op snelwegen in Beijing (China). Deze innovaties lopen vooruit op de introductie van het besturingssysteem MB.OS. Dit zal beschikbaar zijn met de nieuwe Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA), die nieuwe maatstaven creëert op het gebied van efficiëntie. Mercedes-Benz heeft ook de eerste locaties geopend van een eigen snellaadnetwerk in China, de VS en Duitsland. Het concern heeft ook zijn directe verkoopmodel verder uitgebreid. Dit is tot nu toe in elf landen geïntroduceerd, waaronder onlangs in Thailand. Meer dan 50% van de verkoop in Europa en meer dan 30% in de overzeese regio’s valt nu onder het directe verkoopmodel.

Divisieresultaten

De aangepaste winst voor rente en belastingen van Mercedes-Benz Cars bedroeg € 14,3 miljard (2022: € 16,2 miljard) en het aangepaste rendement op omzet kwam uit op een solide 12,6% (2022: 14,6%). Hierbij konden de verbeterde prijshandhaving, lagere grondstofprijzen en geoptimaliseerde productiekosten de negatieve invloeden van inflatie en hogere kosten in de toeleveringsketen niet volledig compenseren. De R&D-kosten stegen door uitgaven voor toekomstige platforms en technologieën, met name voor MB.OS. De nettoprijzen stegen aanzienlijk: de gemiddelde verkoopprijs steeg in 2023 met 2% naar € 74.200 en bleef in het vierde kwartaal op een gezond, positief niveau. De totale verkoop bleef in 2023 met 2.044.100 eenheden op het niveau van vorig jaar, inclusief een verkoopstijging voor Mercedes-Maybach (+19%), G-Klasse (+11%) en Mercedes-AMG (+4%). De modellenmix bleef op een onveranderd hoog niveau, waarbij de verkoop van topmodellen vorig jaar 328.300 eenheden bedroeg. De S-Klasse blijft de onbetwiste marktleider in zijn segment en verdedigt zijn marktaandeel van circa 50% in alle belangrijke regio’s. Accu-elektrische voertuigen zijn nu goed voor 12% van de totale verkoop van Mercedes-Benz Cars. Mercedes-Benz behaalde in 2023 in de VS ook het hoogste aandeel elektrische voertuigen van alle traditionele buitenlandse autofabrikanten. De aangepaste cashflow voor rente en belastingen (CFBIT) van Mercedes-Benz Cars steeg in 2023 met 10% tot € 12,5 miljard (2022: € 11,4 miljard), wat resulteerde in een verbeterde cash conversion ratio van 0,9 vergeleken met 0,7 vorig jaar.

Mercedes-Benz Cars (inclusief smart)

Q4 2023

Q4 2022

Verandering 2023/2022

FY

2023

FY

2022

Verandering 2023/2022

Verkoop in aantallen

514.258 

536.181  

-4,1%  

2.044.051 

2.040.719  

+0,2%  

- waarvan xEV

112.043  

111.046  

+0,9%  

401.943 

333.490  

+20,5%  

- waarvan BEV

66.197  

53.539  

+23,6%  

240.668  

149.227  

+61,3%  

Omzet*

29.569  

30.557  

-3,2%  

112.756  

111.601  

+1,0%  

Winst voor rente en belastingen (EBIT)*

2.912  

4.243  

-31,4%  

14.224  

16.340  

-12,9%  

Winst voor rente en belastingen (EBIT) aangepast*

2.970  

4.088  

-27,3%  

14.252  

16.245  

-12,3%  

Rendement op omzet (RoS) in %

9,8  

13,9

-4,1%

12,6

14,6

-2,0%  

Rendement op omzet (RoS) aangepast in %

10,0  

13,4

-3,4%

12,6

14,6

-2,0%  

Cashflow voor rente en belastingen (CFBIT)*

3.438

3.104

+10,8%

12.336

10.718

+15,1%

Cashflow voor rente en belastingen (CFBIT) aangepast*

3.478

3.233

+7,6%

12.535

11.413

+9,8%

Cash conversion ratio aangepast

1,2

0,8

-

0,9

0,7

-

*In miljoenen €.

De omzet van Mercedes-Benz Vans steeg met 18% naar € 20,3 miljard (2022: € 17,2 miljard) en de aangepaste EBIT steeg met 59% tot € 3,1 miljard (2022: € 1,9 miljard) vergeleken met het voorgaande jaar, terwijl de verkoop in aantallen met 8% steeg naar een nieuw record van 447.800 eenheden (2022: 415.300 eenheden). De stijgingen zijn enerzijds het gevolg van sterke producten, een gezonde productmix, robuuste nettoprijzen en prijspremies en anderzijds van efficiëntiemaatregelen. Bovendien konden lagere grondstofprijzen de hogere inflatie en logistieke kosten compenseren. In lijn met de strategie van winstgevende groei en de focus op premium segmenten noteerden grote bestelwagens aanzienlijke verkoopstijgingen en een verkooprecord in de VS. De Sprinter is de leider in het segment van de grote bestelwagens in Europa, terwijl Mercedes-Benz Vans marktleider is in Duitsland. Met een totale verkoop van 237.400 grote bestelwagens, 178.900 middelgrote bestelwagens en 31.500 kleine bestelwagens behaalde Mercedes-Benz Vans in elk segment het beste jaarresultaat tot nu toe. In de VS steeg de verkoop met 13% tot een jaarrecord van 75.100 eenheden. Met circa 22.700 eenheden steeg de verkoop van volledig elektrische bestelwagens in 2023 met 51%, goed voor 5% eVans van de totale verkoop. Ook de nieuwe eSprinter en het nieuwe midsize bestelwagenportfolio beleefden in 2023 hun première.  Met de eCitan, EQT (energieverbruik gecombineerd volgens WLTP: 20,7-19,3 kWh/km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km), eVito, eVito Tourer, EQV en eSprinter biedt Mercedes-Benz Vans sinds 2023elk model ook aan als volledig elektrische versie.  De R&D-kosten stegen door gerichte investeringen in de Van Electric Architecture (VAN.EA). Investeringen in materiële vaste activa stegen doordat fabrieken werden omgebouwd voor de productie van de nieuwe eSprinter, de facelift van de midsize bestelwagens en de nieuwe generatie volledig elektrische bestelwagens. Over het gehele jaar steeg de aangepaste cashflow met 48% naar € 3,0 miljard (2022: € 2,0 miljard), wat resulteerde in een sterke aangepaste cash conversion rate van 1,0 (2022: 1,1).

Mercedes-Benz Vans

Q4 2023

Q4 2022

Verandering 2023/2022

FY

2023

FY

2022

Verandering 2023/2022

Verkoop in aantallen

124.317  

122.733  

+1,3%  

447.790  

415.344  

+7,8%  

Omzet*

5.611  

5.114  

+9,7%  

20.288  

17.217  

+17,8%  

Winst voor rente en belastingen (EBIT)*

855  

670  

+27,6%  

3.138  

1.897  

+65,4%  

Winst voor rente en belastingen (EBIT) aangepast*

809  

501  

+61,5%  

3.063  

1.927  

+59,0%  

Rendement op omzet (RoS) in %

15,2  

13,1

+2,1%pts

15,5

11,0

+4,5%punten  

Rendement op omzet (RoS) aangepast in %

14,4  

9,8

+4,6%pts

15,1

11,2

+3,9%pts  

Cashflow voor rente en belastingen (CFBIT)*

650

665

-2,3%

2.817

1.731

+62,7%

Cashflow voor rente en belastingen (CFBIT) aangepast*

714

741

-3,6%

3.018

2.040

+47,9%

Cash conversion ratio aangepast

0,9

1,5

-

1,0

1,1

-

*In miljoenen €.

In een competitieve marktomgeving met een bovengemiddelde penetratiegraad voor gefinancierde of geleasede voertuigen noteerde Mercedes-Benz Mobility een stijging van new business met 7% naar € 62,0 miljard (2022: € 58,0 miljard). De totale portefeuille groeide in 2023 naar € 135,0 miljard (2022: € 132,4 miljard). Het financiële resultaat werd beïnvloed door een lagere portfoliomarge als gevolg van hogere herfinancieringstarieven en intensievere concurrentie in de financiële dienstensector, resulterend in een aangepast resultaat voor rente en belastingen van € 1,7 miljard (2022: € 2,4 miljard). Ook de kosten voor het opzetten van de laadactiviteiten hadden invloed op het resultaat. De laadactiviteiten zetten hun mondiale groei voort met de opening van snellaadstations in Duitsland, de VS en China. Het aangepaste rendement op eigen vermogen (RoE) bedroeg 12,3% (2022: 16,8%).

Mercedes-Benz Mobility

Q4 2023

Q4 2022

Verandering 2023/2022

FY

2023

FY

2022

Verandering 2023/2022

Omzet*

7.012  

6.858  

+2,2%  

26.718  

26.954  

-0,9%  

New business*

16.715  

15.121  

+10,5%  

62.014  

58.031  

+6,9%  

Contractvolume (31 december)*

135.027  

132.379  

+2,0%  

135.027  

132.379**

+2,0%  

Winst voor rente en belastingen (EBIT)*

228

494

-53,8%  

1.302  

2.428  

-46,4%  

Winst voor rente en belastingen (EBIT) aangepast*

345

494 

-30,2%  

1.695  

2.428  

-30,2%  

Rendement op eigen vermogen (RoE) in %

6,8

14,0

-7,2%pts  

9,5

16,8

-7,3%pts  

Rendement op eigen vermogen (RoE) aangepast in %

10,3

14,0

-3,7%pts  

12,3

16,8

-4,5%pts 

* In miljoenen €.
** Eindejaarcijfer 2022

Dividend

Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 8 mei 2024 zullen de raad van bestuur en de raad van commissarissen een dividend voorstellen van € 5,30 per aandeel (2022: € 5,20). Dit voorstel weerspiegelt ook het effect van het huidige aandelenterugkoopprogramma op de winst per aandeel (WPA).

Aandelenterugkoop

Mercedes-Benz heeft een aandelenterugkoopbeleid ingevoerd. Op basis hiervan zal de toekomstige free cashflow uit industriële activiteiten (na mogelijke kleinere fusies en overnames) die boven de dividenduitkeringsratio van circa 40% van het netto concernresultaat uitkomt, worden gebruikt voor de financiering van aandelenterugkoop, met als doel deze aandelen terug te kopen. In dat kader heeft Mercedes-Benz Group AG ook een aanvullend aandelenterugkoopprogramma aangekondigd, waarbij eigen aandelen ter waarde van maximaal € 3 miljard (exclusief bijkomende kosten) op de beurs zullen worden gekocht en vervolgens zullen worden ingetrokken. Het aanvullende aandelenterugkoopprogramma is gebaseerd op de machtiging door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Mercedes-Benz Group AG op 8 juli 2020, die de raad van bestuur toestaat om, met goedkeuring van de raad van commissarissen, tot 7 juli 2025 eigen aandelen te verwerven tot een maximum van 10% van het aandelenkapitaal. De terugkoop zal beginnen direct na de afronding van het lopende aandelenterugkoopprogramma dat op 16 februari 2023 werd aangekondigd, en zal naar verwachting zijn voltooid voordat de huidige machtiging van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders afloopt.

De onderneming is van plan om tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in 2025 een verlenging van de machtiging voor de terugkoop van eigen aandelen aan te vragen, om de terugkoop van eigen aandelen voort te zetten in overeenstemming met het aandelenterugkoopbeleid van de onderneming. Dit beleid is gericht op voortdurende groei van de winst per aandeel (Earnings Per Share EPS) en het dividend per aandeel (Dividend Per Share DPS)in de komende jaren. Bij elk aandelenterugkoopprogramma behoudt de onderneming flexibiliteit bij de uitvoering in het geval van onverwachte marktontwikkelingen.

Vooruitzichten

De economische situatie en de auto-industrie worden nog steeds gekenmerkt door een uitzonderlijke mate van onzekerheid. Onverwachte ontwikkelingen kunnen vooral voortkomen uit geopolitieke gebeurtenissen en handelsbeleid. Voorbeelden hiervan zijn het huidige conflict in het Midden-Oosten, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en andere regionale crises. Andere potentiële onzekerheden vloeien voort uit verhoogde spanningen tussen China en de VS en een verdere verslechtering van de politieke betrekkingen tussen de EU en China. Bovendien blijven de verstoringen van de toeleveringsketen en vooral de knelpunten in de beschikbaarheid van cruciale componenten een grote risicofactor. Deze kunnen op hun beurt van invloed zijn op toeleveringsketens en de ontwikkeling van prijzen voor grondstoffen en energie. Bovendien kunnen onverwacht hoge inflatie en rentetarieven, mogelijke verstoringen van de financiële markten en een nog sterkere vertraging van de economische groei invloed hebben op de wereldeconomie en de auto-industrie.

Vanaf 2024 introduceert Mercedes-Benz een nieuwe kritieke prestatie-indicator (KPI): het xEV-aandeel voor de verkoop van nieuwe personen- en bestelwagens. Deze vervangt de huidige KPI voor CO2-emissie voor nieuwe voertuigen in Europa en weerspiegelt de wereldwijde activiteiten van de Mercedes-Benz Group.

Verkoopprognose: de onderneming verwacht dat de verkoop van Mercedes-Benz Cars op het niveau van vorig jaar blijf. De huidige knelpunten in de toelevering nemen af, hoewel sommige van deze problemen de verkoop in 2024 zullen drukken. Dit zal waarschijnlijk de hele eerste helft van 2024 aanhouden en vooral de verkoopcijfers in het eerste kwartaal beïnvloeden, die naar verwachting onder het niveau van vorig jaar zullen liggen. Het xEV-aandeel zal naar verwachting circa 19%-21% van de verkoop van nieuwe voertuigen blijven liggen.

Het aangepaste rendement op omzet (RoS) zal naar verwachting rond de 10%-12% liggen in een uitdagende marktomgeving met gelijkblijvende volumes en een aanhoudend hoog verkoopaandeel van topmodellen. Mercedes-Benz Cars streeft ernaar om de prijzen op het niveau van 2023 te houden. De verkoop van gebruikte voertuigen zal naar verwachting in absolute termen op een gezond, positief niveau uitkomen, maar iets onder het niveau van 2023. De onderneming rekent op iets minder tegenwind bij de wisselkoersen, op gelijkblijvende uitgaven voor R&D en een gunstige ontwikkeling van de grondstofkosten. Aan de andere kant wordt verwacht dat de kosten die aan de toeleveringsketen gerelateerd zijn, zullen toenemen. Over het geheel genomen wordt een lichte verbetering van de materiaalkosten verwacht. De investeringen in vaste activa worden aanzienlijk hoger ingeschat, wat vooral te danken is aan het MMA-platform. De doelstelling voor de middellange termijn om de investeringen R&D en vaste activa met 20% te verlagen ten opzichte van 2019 zal naar verwachting worden gehaald in de tweede helft van het decennium – dankzij de versnelde BEV-productplanning met MB.EA. De aangepaste cash conversion ratio-corridor (CCR) voor Mercedes-Benz Cars zal naar verwachting onveranderd blijven op 0,8 tot 1,0.

De totale verkoop van Mercedes-Benz Vans voor het hele jaar zal naar verwachting iets lager liggen dan het voorgaande jaar. Hoewel het eerste kwartaal nog steeds sterk zou moeten zijn, wordt voor de tweede helft van het jaar een afzwakking verwacht. Begin 2024 werd de nieuwe eSprinter op de markt gebracht, waardoor onder meer het totale xEV-aandeel naar verwachting met 6%-8% zou toenemen. De investeringen in materiële vaste activa en R&D-uitgaven liggen aanzienlijk boven het niveau van vorig jaar als gevolg van investeringen in de Van Electric Architecture (VAN.EA). Het aangepaste rendement op omzet (RoS) ligt tussen 12%-14%. De nettoprijzen en productmix zullen zich naar verwachting solide ontwikkelen en de aangepaste cash conversion rate bij Mercedes-Benz Vans wordt geschat op 0,6 tot 0,8.

Het portfoliovolume en de omzet van Mercedes-Benz Mobility liggen naar verwachting op hetzelfde niveau als in 2023 met een licht positieve ontwikkeling van nieuwe activiteiten. Het aangepaste rendement op eigen vermogen (RoE) wordt verwacht in de range van 10%-12%. De rentemarge blijft onder druk staan in de eerste helft van 2024. De verslechterende acquisitiemarge begint te verbeteren, al zal het nog enige tijd duren voordat dit zich in de portefeuille zal manifesteren.  Voor het eerste kwartaal verwacht Mercedes-Benz Mobility een marge die lager is dan de richtlijn voor het hele jaar.

Mercedes-Benz Group verwacht dat de concernomzet in 2024 op het niveau van vorig jaar zal blijven. In een marktomgeving die uitdagend blijft, zal de concern-EBIT naar verwachting iets onder het niveau van vorig jaar liggen als gevolg van de ontwikkeling van de segmenten. Mercedes-Benz Group gaat ervan uit dat de free cashflow uit industriële activiteiten door hogere investeringen voor personen- en bedrijfswagens iets onder het zeer sterke niveau van 2023 zal liggen, als gevolg van een lagere EBIT bij Cars en Vans en een lagere cash conversion rate bij Vans.

Strategische prioriteiten

Mercedes-Benz zal ook in de toekomst blijven richten op zijn merkbelofte: de meest gewilde voertuigen ter wereld bouwen. Mercedes-Benz blijft strategisch gefocust en tactisch flexibel en schept de noodzakelijke voorwaarden om volledig elektrisch te worden. Het tempo van de transformatie wordt bepaald door de marktomstandigheden en de wensen van de klant. De onderneming bereidt zich voor om aan uiteenlopende klantwensen te kunnen voldoen, of het nu gaat om een ​​volledig elektrische aandrijving of een geëlektrificeerde verbrandingsmotor – indien nodig tot in de jaren 2030. 

De onderneming verwacht dat de verkoop van xEV’s in de tweede helft van dit decennium tot 50% van de totale verkoop zal bedragen. Fabrieken worden aangepast om aan de vraag te voldoen en voorbereid te zijn op het omslagpunt naar een volledig elektrisch tijdperk. Mercedes-Benz heeft de koers uitgezet met de ontwikkeling van verschillende nieuwe voertuigplatforms. Het startpunt vindt volgend jaar plaats in de vorm van de volledig nieuwe elektrische CLA. Terwijl de komende modellen maatstaven zullen creëren op het gebied van het verbeteren van de efficiëntie en de laadtijd, gelooft men bij de onderneming dat de accukosten per kilowattuur de komende jaren met meer dan 30% kunnen worden verlaagd, onder meer door nieuw cel- en moduleontwerp, verbeterde voertuigintegratie, doorontwikkeling van de celchemie (NMC en LFP), celupdates tijdens de levenscyclus en voortdurende verbeteringsmaatregelen bij leveranciers.

Op digitaal gebied zal het eigen besturingssysteem MB.OS een belangrijke mijlpaal markeren op het gebied van voertuigsoftware. Daarnaast wil Mercedes-Benz een pionier blijven op het gebied van geautomatiseerd rijden. Mercedes-Benz blijft zijn industriële voetafdruk en kostenbasis optimaliseren, bijvoorbeeld door te werken aan structureel lagere materiaalkosten in nauwe samenwerking met zijn leveranciers. Door deze strategie te implementeren wil Mercedes-Benz de kern van het merk behouden: een unieke combinatie van iconische luxe en toonaangevende technologie.

Link naar persbericht ‘Verkoopcijfers 2023’: group-media.mercedes-benz.com/annual sales

Link naar presentatie op de kapitaalmarkt over het volledige jaar 2023: group.mercedes-benz.com/results-2023

* De cijfers in dit document zijn voorlopig en zijn nog niet goedgekeurd door de raad van commissarissen of gecontroleerd door de externe accountant.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.

Forward-looking statements:
This document contains forward-looking statements that reflect our current views about future events. The words “anticipate”, “assume”, “believe”, “estimate”, “expect”, “intend”, “may”, “can”, “could”, “plan”, “project”, “should” and similar expressions are used to identify forward-looking statements. These statements are subject to many risks and uncertainties, including an adverse development of global economic conditions, in particular a negative change in market conditions in our most important markets; a deterioration of our refinancing possibilities on the credit and financial markets; events of force majeure including natural disasters, pandemics, acts of terrorism, political unrest, armed conflicts, industrial accidents and their effects on our sales, purchasing, production or financial services activities; changes in currency exchange rates, customs and foreign trade provisions; changes in laws, regulations and government policies (or changes in their interpretation), particularly those relating to vehicle emissions, fuel economy and safety or to ESG reporting (environmental, social or governance topics); price increases for fuel, raw materials or energy; disruption of production due to shortages of materials or energy, labour strikes or supplier insolvencies; a shift in consumer preferences towards smaller, lower-margin vehicles; a limited demand for all-electric vehicles; a possible lack of acceptance of our products or services which limits our ability to achieve prices and adequately utilize our production capacities; a decline in resale prices of used vehicles; the effective implementation of cost-reduction and efficiency-optimization measures; the business outlook for companies in which we hold a significant equity interest; the successful implementation of strategic cooperations and joint ventures; the resolution of pending governmental investigations or of investigations requested by governments and the outcome of pending or threatened future legal proceedings; and other risks and uncertainties, some of which are described under the heading “Risk and Opportunity Report” in the current Annual Report. If any of these risks and uncertainties materializes or if the assumptions underlying any of our forward-looking statements prove to be incorrect, the actual results may be materially different from those we express or imply by such statements. We do not intend or assume any obligation to update these forward-looking statements since they are based solely on the circumstances at the date of publication.