28
januari
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

Recordafzet voor DaimlerChrysler bedrijfswagens in 2004

  • Duidelijke groei in alle markten

DaimlerChrysler heeft in het jaar 2004 met wereldwijd 712.200 bedrijfswagens (2003: 501.000) meer vrachtwagens, bussen en bestelwagens verkocht dan ooit tevoren. Dit leidde tot een stijging van de afzet met 42% ten opzichte van het voorgaande jaar. Voor het eerst zijn ook 118.100 eenheden van de in april 2004 geconsolideerde divisie Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) meegerekend. Zonder het aandeel MFTBC werden 594.100 bedrijfswagens verkocht, waardoor het recordresultaat van 1999 (554.000 eenheden) duidelijk werd overtroffen. De afzetstijging 2004 zonder MFTBC bedraagt 19%.

De bedrijfswagenafzet ontwikkelde zich in alle markten positief: in West-Europa werden 274.400 eenheden verkocht (2003: 249.500), in de NAFTA-regio 117.100 eenheden (2003: 134.200) en in Latijns-Amerika 47.600 eenheden (2003: 40.200). Buiten de kernmarkten steeg de afzet in de rest van de wereld zelfs van 77.100 naar 203.000 eenheden. Doorslaggevend voor deze duidelijke stijging was naast het attractieve productaanbod vooral de grote vraag uit het Nabije en het Midden Oosten en op de Aziatische Markt. In Azië verkocht DaimlerChrysler in totaal 119.400 eenheden.

Andreas Renschler, in de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler AG verantwoordelijk voor de divisie bedrijfswagens: "De afzetcijfers tonen aan dat onze vrachtwagens, bussen en bestelwagens wereldwijd een buitengewoon positieve resonans bij onze klanten vinden. Nu willen wij de positieve rentabiliteitssituatie voor de lange termijn waarborgen." Renschler verder: "Uitdagingen waarmee wij momenteel in de bedrijfswagenbranche geconfronteerd worden, zijn de verdere ontwikkelingen van systemen ter verbetering van de actieve rij-zekerheid en milieuvriendelijke alternatieve aandrijftechnieken."

De bedrijfswagendivisie Europa/Latijns-Amerika (Mercedes-Benz) vertoonde in 2004 met ca. 137.400 eenheden een groei van 24% (2003: 110.500). Eén van de belangrijkste pijlers van dit succes is de tweede generatie van de Actros, het vlaggenschip van de bedrijfswagens, die ook in het tweede jaar na de marktintroductie een nieuwe recordafzet behaalde. In de kernmarkten West-Europa en Latijns-Amerika steeg de afzet met 11% resp. 31% ten opzichte van 2003.

In dezelfde periode werden in de bedrijfswagendivisie NAFTA 152.400 bedrijfswagens van het merk Freightliner verkocht - 28% meer dan in 2003 (119.300). De Freightliner Group blijft marktleider in de Amerikaanse Class 8 en op één na grootste fabrikant van middelzware bedrijfswagens in de Class 6/7. De Freightliner Group breidde zijn omvangrijke productenpalet in 2004 o.a. uit met de nieuwe schoolbus Saf-T-Liner C2 van Thomas Built Buses en de Freightliner bedrijfswagen Business Class M2.

De divisie MFTBC heeft het afgelopen jaar ca. 118.100 eenheden verkocht en kon buiten Japan vooral in Zuidoost-Azië en in het Nabije en Midden Oosten zijn afzet vergroten.

De divisie DaimlerChrysler Bussen boekte in 2004 met een wereldwijde afzet van 32.800 eenheden van de merken Mercedes-Benz, Setra en Orion een plus van 16% (2003: 28.300). Deze positieve ontwikkeling is vooral het gevolg van de voortdurende verdere ontwikkeling van het full-line portfolio en het leiderschap van de divisie op technologisch gebied. Op de West-Europese markt kon de divisie 8% meer bussen afzetten dan in het voorafgaande jaar en daarmee zijn toonaangevende positie in West-Europa bevestigen.

De bestelwagendivisie van Mercedes-Benz overtrof met 260.700 eenheden in 2004 de afzetcijfers van het voorgaande jaar met 13% (2003: 230.900). Een belangrijke bijdrage hieraan leverde de aanhoudend grote vraag naar de Sprinter en de nieuwe modellen van de Viano en de Vito. In de NAFTA-regio werden in het afgelopen jaar 18.900 voertuigen verkocht, waarmee de afzet van 2003 (11.800) met 59% werd verhoogd.