01
december
2021
|
16:08
Europe/Amsterdam

Project MAYBACH met Virgil Abloh: eerbetoon aan een visionaire en gewaardeerde samenwerkingspartner

Mercedes-Benz is, in navolging van de wensen van de familie van Virgil, vereerd om Project MAYBACH te presenteren: een gezamenlijk gemaakte, elektrische showcar die de volgende generatie zal inspireren en de status-quo voor altijd zal bevragen

Op 1 december 2021 brengt Mercedes-Benz een eerbetoon aan Virgil Abloh met een presentatie van Project MAYBACH in het Rubell Museum. In plaats van het oorspronkelijk geplande persevenement is de showcar nu op 1 en 2 december te bezichtigen door het publiek. Studenten van lokale designacademies krijgen op 1 december van 11.30 uur tot 12.30 uur exclusief toegang. Als bescheiden bijdrage aan Virgils nalatenschap illustreert de Mercedes-Maybach showcar de mogelijkheden van toekomstig design. Het is het resultaat van een langdurige samenwerking met het multitalent, de kunstenaar, architect, creative director, modeontwerper en filantroop – gedreven door een gedeelde passie om de discussie over luxe design te verrijken.

Mercedes-Benz is bedroefd om het overlijden van Virgil Abloh: “Onze gedachten zijn bij de familie en teams van Virgil. Met de presentatie van het resultaat van onze samenwerking, en daarmee ook Virgils unieke visie, willen we het werk van een uniek ontwerptalent op respectvolle wijze eren. Hij had een ongekende verbeeldingskracht en inspireerde iedereen met zijn werk.

Project MAYBACH

Project MAYBACH is helemaal opnieuw ontwikkeld – een design dat compleet anders is dan alles wat Mercedes-Benz ooit eerder heeft laten zien. Gorden Wagener en Virgil Abloh hebben de luxe-functionaliteit van het merk geïnterpreteerd met een nieuwe designtaal, baanbrekend op het gebied van functioneel design, stijl en collaboratieve creativiteit. Geïnspireerd door het buitenleven combineert de tweezits batterij-elektrische offroad-coupé indrukwekkende Gran Turismo-proporties, grote offroad-wielen en markante exterieurelementen, en verbindt zo een traditioneel urban merk met onmiskenbare offroad-eigenschappen.

Een visie op verantwoord toekomstig design was belangrijk voor Abloh en Wagener. Dankzij de volledige creatieve vrijheid – niet gebonden aan productie-eisen – konden de designteams een visie ontwikkelen op luxe reizen in het tijdperk van elektrisch rijden. Onder de transparante motorkap van de showcar ​​bevinden zich bijvoorbeeld zonnecellen die de denkbeeldige actieradius van Project MAYBACH vergroten.

Project MAYBACH schuwt niet om met een provocerend design discussies op gang te brengen en toont Abloh’s passie om de status-quo in twijfel te trekken en de regels voor hoogwaardig design te herschrijven. Project MAYBACH heeft niet alleen de X-factor vanwege zijn indrukwekkende afmetingen – bijna 6 meter lang – en zijn unieke kenmerken, maar vooral door zijn spannende contrasten, die voornamelijk zijn bepaald door het designmotief ‘Sophisticated Luxury meets Outdoor Adventure’.

De kracht van Abloh’s werk ligt niet alleen in het productdesign, maar ook in de vele verkennende gesprekken die hem inspireerden tot zijn werk. Terwijl Project MAYBACH werd geïnspireerd door hoe je de natuur kunt verkennen in een unieke, luxe Mercedes-Maybach, danken de teams van Mercedes-Benz Virgil Abloh voor de inspiratie om elke dag de branche-overkoepelende dialoog aan te gaan – voor een ​​betere, meer open-minded toekomst.

Meer details over designspecifieke elementen zijn op aanvraag verkrijgbaar.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.