24
februari
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

Primeurs bij Mercedes-Benz op Autosalon van Genève

  • Wereldprimeur Mercedes-Benz B-Klasse

  • Nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse voor het eerst in Europa

  • Design en techniek CLK-Klasse nog verder verbeterd

  • Negen nieuwe zescilindermodellen C-, E- en SLK-Klasse

Op de stand van Mercedes-Benz tijdens de Autosalon van Genève zijn meerdere primeurs te vinden. De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse beleeft in de Zwitserse stad zijn mondiale première en de nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse is voor het eerst in Europa te zien. Daarnaast presenteert Mercedes-Benz op de 75e editie van de belangrijkste jaarlijkse autotentoonstelling de CLK-Klasse, die qua design en techniek nog verder is verbeterd. Tenslotte worden negen nieuwe zescilindermodellen in de C-, de E- en de SLK-Klasse voorgesteld.

Met de nieuwe B-Klasse gaat een Sports Tourer in productie, die Mercedes-Benz al eerder als studiemodel toonde. Dit type biedt de voordelen van diverse verschillende autoconcepten en verenigt deze in een geheel eigen profiel. Als Compact Sports Tourer onderscheidt de B-Klasse zich door volop ruimte, comfort, functionaliteit, rijplezier en een fascinerend ontwerp. Dankzij de ruimtebesparende plaatsing van motor en versnellingsbak volgens het sandwich-principe, waardoor ze deels onder het passagierscompartiment zijn ondergebracht, biedt de B-Klasse ondanks zijn compacte afmetingen binnenin de ruimte van grotere sedans en combi’s.

De carrosserie is 4270 mm lang en past daarmee in het compacte segment. In het interieur overtreft de B-Klasse echter auto’s met dezelfde buitenafmetingen op het gebied van hoofd-, schouder- en beenruimte.

Het interieur van de B-Klasse is variabel en biedt volop mogelijkheden. Zo kan de Compact Sports Tourer eenvoudig van comfortabele reisauto tot praktische minivan worden omgetoverd. Afhankelijk van de positie en het aantal zitplaatsen kan het laadvolume van 544 tot 2245 liter worden vergroot. Krachtige CDI-dieselmotoren en moderne benzinemotoren zorgen voor prima prestaties. Er kan worden gekozen uit zes viercilindermotoren, die uiteenlopen van 70 kW (95 pk) tot 142 kW (193 pk). Het topmodel is de B 200 Turbo, die in slechts 7,6 seconden van 0-100 km/u accelereert en een topsnelheid van 225 km/u haalt.

Topmodel bij de dieselmotoren is de B 200 CDI met een vermogen van 103 kW (140 pk), goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 9,6 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Ondanks deze prestaties bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,6 liter per 100 km. Mercedes-Benz biedt als optie een onderhoudsvrij deeltjesfilter voor dieselmotoren aan. De standaarduitrusting van de B-Klasse omvat onder andere ESP, een vierspaaks stuurwiel met multifunctionele bedieningstoetsen en de nieuw ontwikkelde besturinghulp STEER CONTROL.

De door Mercedes-Benz nieuw ontwikkelde Sports Tourer is het eerste model in een nieuwe reeks, die in de zomer van 2005 met de B-Klasse wordt ingezet. Binnen afzienbare tijd volgt de Grand Sports Tourer, ontwikkeld als 4+2-zitter, die in Genève als “Vision R” voorgesteld wordt. Hierin hebben de inzittenden elk een eigen stoel. De interieurruimte overtreft die van menige limousine.

CLK-Klasse: krachtige V6-motoren en een nieuwe sportieve verschijning

De coupé- en cabriolet-uitvoeringen van de CLK-Klasse onderscheiden zich door krachtige V6-motoren, een sportieve uitstraling en een hoogwaardige uitrusting. Nieuwe modellen in het leveringsprogramma zijn de CLK 280 (170 kW/231 pk) en de CLK 350 (200 kW/272 pk), die in vergelijking met de voorgaande zescilinder-modellen tot 36 procent betere prestaties leveren. Ook liefhebbers van dieselmotoren krijgen vanaf nu in de CLK-Klasse nog meer rijplezier en dynamiek: de nieuwe CLK 320 CDI met direct ingespoten dieselmotor (165 kW/225 pk) is nu als coupé en cabriolet leverbaar. De stil lopende viercilinder dieselmotor met een vermogen van 110 kW (150 pk) wordt geleverd in de CLK 220 CDI coupé.

Ook de uitrusting is verder verbeterd. De nieuw ontwikkelde actieve NECK-PRO-hoofdsteunen zorgen voor meer veiligheid in geval van een aanrijding. Tot de standaarduitrusting behoren tevens een waarschuwing bij verlies van bandenspanning en ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes. Het vooraanzicht van de CLK werd gewijzigd, waardoor de auto een imposante en dynamische uitstraling heeft.

M-Klasse: gebundelde kracht

Op de Autosalon van Genève is de nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse voor het eerst in Europa te zien. Dit model wordt vanaf het voorjaar in de Verenigde Staten verkocht. Levering in Europa start in juli. Drie van de vier motoren in de M-Klasse zijn nieuw ontwikkeld. De nieuwe V6-dieselmotor wordt in twee varianten geleverd: de ML 320 CDI levert een vermogen van 165 kW (224 pk) en is vanaf 600 omw./min. goed voor een maximum koppel van 510 Nm. De ML 280 CDI heeft een vermogen van 140 kW (190 pk) en een maximum koppel van 440 Nm. Beide diesels worden standaard met een deeltjesfilter geleverd. Het gemiddeld brandstofverbruik van de CDI-modellen bedraagt 9,4 liter per 100 km, waarmee de nieuwe M-Klasse tot de zuinigste terreinauto’s in zijn klasse behoort. Ook nieuw is de V6-benzinemotor van de ML 350 met een vermogen van 200 kW (272 pk) en een maximum koppel van 350 Nm. De top van het motorengamma is de achtcilinder ML 500, met een vermogen van 225 kW (306 pk).

Mercedes-Benz heeft de permanente vierwielaandrijving en het tractiesysteem 4ETS verder ontwikkeld en uitgebreid met functies als Downhill Speed Regulation, een wegrij assistent en terrein-ABS. Naast de basisuitvoering is ook een Off-Road Pro-techniekpakket leverbaar, dat onder andere een tweetraps versnellingsbak met hoge en lage gearing, handmatig of automatisch inschakelbare volledig sperrende differentiëlen tussen de voor en de achteras en op de achteras zelf en een voor het terrein aangepaste luchtvering AIRMATIC omvat. Voor betere bescherming van de inzittenden heeft de M-Klasse de nieuw ontwikkelde actieve NECK-PRO hoofdsteunen en het anticiperende beschermingssysteem PRE-SAFE.

Nieuwe zescilindermotoren in de C-, E- en SLK-Klasse

Vanaf halverwege dit jaar levert Mercedes-Benz ook in de C-, de E- en de SLK-Klasse nieuw ontwikkelde krachtige zescilindermotoren. Deze hebben tot 32 procent meer vermogen en tot 27 procent meer koppel dan de tot dusver geleverde motoren. De C-Klasse heeft vier volledig nieuwe V6-motoren en staat daarmee qua vermogen en trekkracht aan de top in zijn klasse. Tot de nieuwe motoren behoren drie V6-benzine-motoren met 150 kW (204 pk) voor de C 230, 170 kW (231 pk) voor de C 280 en 200 kW (272 pk) voor de C 350. Een moderne V6-dieselmotor met 165 kW (224 pk) is te vinden in de C 320 CDI.

In de E-Klasse levert Mercedes-Benz naast de nieuwe E 350 met een vermogen van 200 kW (272 pk) vanaf komend voor jaar ook de E 280 met een V6-krachtbron die goed is voor een vermogen van 170 kW (231 pk) en een koppel van 300 Nm. Daarmee overtreft de nieuwe V6 de huidige E 240 qua vermogen met 30 procent en qua trekkracht met 25 procent. Het dieselprogramma van de E-Klasse wordt nog attractiever en dynamischer door de nieuwe E 280 CDI (140 kW/190 pk) en de E 320 CDI (165 kW/224 pk).

In de SLK-Klasse wordt halverwege dit jaar de nieuwe SLK 280 geleverd. Deze uitvoering beschikt over een 170 kW (231 pk) sterke V6-motor, waarmee de tweezitter in slechts 6,3 seconden van 0-100 km/u accelereert. Het gemiddelde brandstofverbruik van de SLK 280 bedraagt 9,7 liter per 100 km.

Notitie voor redactie: De consumentenprijzen van de nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse en M-Klasse worden tijdens de eerste persdag van de Autosalon van Genève bekend gemaakt.