31
maart
2021
|
22:11
Europe/Amsterdam

Presentatie jaarcijfers: Daimler versnelt elektrificatie

Samenvatting
  • Elektromobiliteit: grootste aanbod van alle fabrikanten, van stadsauto’s tot zware trucks
  • Ambition 2039: transformatie naar CO2-neutraliteit wordt versneld
  • Projectfocus: spin-off en beursgang van Daimler Truck in voorbereiding
  • Pandemie-stresstest: boekjaar 2020 eindigt beter dan verwacht
  • Verandering aan de top: Bernd Pischetsrieder volgt Manfred Bischoff op als voorzitter van de raad van commissarissen
  • Eerste kwartaal 2021: positieve trend van 2020 zet door

Daimler AG (beursafkorting DAI) zet zijn structurele heroriëntatie voort en versnelt de transformatie naar elektromobiliteit. “Het jaar 2020 was het meest uitdagende jaar voor Daimler tijdens mijn termijn als voorzitter van de raad van commissarissen. We hebben de pandemie-stresstest met glans doorstaan, de nodige besparingsmaatregelen gedefinieerd en de consequente implementatie in gang gezet om de onderneming crisisbestendiger te maken. We hebben ook onze strategie voor duurzaamheid en klimaatbescherming herzien. Onze duurzame bedrijfsstrategie moet een verantwoord evenwicht vinden tussen ecologische, sociale en economische doelstellingen”, aldus Manfred Bischoff, voorzitter van de raad van commissarissen van Daimler AG, woensdag tijdens de virtuele jaarvergadering van de onderneming. Bischoff is sinds 2007 voorzitter van de raad van commissarissen en treedt aansluitend aan de jaarvergadering af.

Dit jaar breidt Mercedes-Benz Cars zijn aanbod van volledig elektrische modellen aanzienlijk uit. Het compacte elektrische model EQA wordt binnenkort gevolgd door de EQS (WLTP-actieradius tot 770 km) en later dit jaar door de EQB en de EQE. Ook Mercedes-Benz Vans gaat het gamma verrijken met elektrische modellen: nog dit jaar worden de conceptvoertuigen van de geëlektrificeerde Citan en de T-Klasse gepresenteerd. Daimler Trucks & Buses richt zich ook op CO2-neutraal personen- en goederenvervoer: de serieproductie van de eActros, die met een actieradius van ruim 200 km geschikt is voor zwaar distributievervoer, start in het najaar van 2021. Voor langere afstanden met een actieradius van circa 500 km wordt de eActros LongHaul ontwikkeld en vanaf 2024 op de markt gebracht. Daarnaast is het de bedoeling dat brandstofceltrucks in de tweede helft van het decennium in serieproductie gaan. Bij de bussen zijn de eCitaro en de gelede eCitaro nu al leverbaar voor CO2-neutraal stadsvervoer.

“Vandaag de dag heeft Daimler het breedste aanbod elektrische modellen van alle fabrikanten – van stadsauto’s tot zware trucks. Maar dat is voor ons niet genoeg. We willen de elektrificatie van ons productportfolio versnellen. Bijna twee jaar geleden presenteerden we onze Ambition 2039-bedrijfsstrategie met als doel een CO2-neutraal modellengamma in 2039. We streven ernaar om dit doel eerder te bereiken”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.

Voorwaarde voor een doorbraak in elektromobiliteit is een efficiënte openbare laadinfrastructuur die gelijke tred houdt met de elektrische opmars van de fabrikanten. Om de CO2-doelstellingen van de Europese Commissie te halen, heeft Europa tegen het einde van het decennium 3 miljoen openbare laadstations nodig. “Op dit moment hebben we nog niet eens een tiende daarvan. We moeten er meer vaart achter zetten. Daimler zal, als onderdeel van de auto-industrie, zijn steentje bijdragen. Zo gaan we bijvoorbeeld het Ionity-laadnetwerk verder uitbreiden. Ik ben ervan overtuigd dat als de industrie en de politiek goed samenwerken, we samen verder komen. Daarbij moeten we ons niet alleen concentreren op het verbieden van het bestaande. De sleutel is om het nieuwe mogelijk te maken”, aldus Källenius.

Projectfocus biedt potentieel

Om het volledige potentieel van de twee divisies in deze transformatie te benutten en duurzame waarde te creëren, hebben de raad van bestuur en de raad van commissarissen in februari 2021 besloten om een fundamentele verandering in de bedrijfsstructuur in gang te zetten: Daimler Truck wordt afgesplitst en naar de beurs gebracht. Het is de bedoeling om een aanzienlijk meerderheidsbelang in Daimler Truck over te dragen aan de aandeelhouders van Daimler. “Met een duidelijke focus op trucks enerzijds en premium personen- en bestelwagens anderzijds leggen we de basis voor economisch succesvollere ondernemingen en daarmee ook voor werkgelegenheid op de lange termijn. Het is een feit dat de transformatie van de auto-industrie meer dan ooit snelheid en onverdeelde aandacht voor innovatie vereist”, aldus Bischoff. De transactie en de notering van Daimler Truck aan de beurs van Frankfurt zijn naar verwachting eind 2021 afgerond. Het is ook de bedoeling om Daimler te zijner tijd om te dopen tot Mercedes-Benz. De geplande spin-off wordt ter stemming voorgelegd tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering, die gepland staat voor de herfst van 2021.

Focus op winstgevende groei

“We willen de toekomst van Daimler vormgeven. Financieel zijn we op de goede weg. Nu houden we het tempo erin om onze doelstellingen op het gebied van winstgevendheid duurzaam te realiseren. In een sterke marktomgeving streven we naar een rendement met dubbele cijfers bij Mercedes-Benz personenwagens”, aldus Källenius. De raad van bestuur van Daimler is zich bewust van zijn grote verantwoordelijkheid tegenover de medewerkers, ook als het gaat om de doelgerichte herstructurering van productielocaties. “Op de lange termijn heeft niemand er baat bij om in een fabriek met een lange traditie te werken. Het is fijner om te werken in een fabriek met een grote toekomst. We wachten niet op verandering – wij zijn degenen die veranderen. We zullen winstgevend blijven groeien en tegelijkertijd helpen deze wereld klimaatneutraal te maken – met uitstekende engineering en een rotsvaste overtuiging.”

Boekjaar 2020 beter dan verwacht

Voor het uitdagende boekjaar 2020, dat in het teken stond van de COVID-19 pandemie, stellen de raad van bestuur en de raad van commissarissen een dividend voor van € 1,35 (2019: € 0,90) per aandeel, in lijn met het dividendbeleid voor de lange termijn van de onderneming. Door strenge kostendiscipline en omvangrijke maatregelen om de liquiditeit op peil te houden, alsmede een sterke ontwikkeling in de divisies, steeg de EBIT met 53% tot € 6,6 miljard. De aangepaste EBIT weerspiegelt de lopende activiteiten en bedroeg € 8,6 miljard (2019: € 10,3 miljard). De nettowinst steeg van € 2,7 miljard naar € 4,0 miljard. De nettowinst die wordt toegekend aan de aandeelhouders van Daimler AG bedroeg € 3,6 miljard (2019: € 2,4 miljard). De totale afzet van het concern daalde met 15% tot 2,84 miljoen personen- en bedrijfswagens. De omzet daalde met 11% tot € 154,3 miljard. De vrije kasstroom van de industriële activiteiten bedroeg € 8,3 miljard (2019: € 1,4 miljard). De aangepaste vrije kasstroom van de industriële activiteiten kwam uit op € 9,2 miljard (2019: € 2,7 miljard). De netto-liquiditeit van de industriële activiteiten nam toe tot € 17,9 miljard (eind 2019: € 11,0 miljard).

Vooruitzichten eerste kwartaal 2021

Na een goede start, voortbouwend op de goede resultaten van vorig jaar, ziet Daimler het boekjaar 2021 met vertrouwen tegemoet. Op basis van de verwachte marktontwikkeling en de huidige inschattingen van de divisies wordt nog steeds verwacht dat de afzet, omzet en EBIT in 2021 aanzienlijk hoger zullen zijn dan vorig jaar. De positieve trend van de voorgaande kwartalen zet door in het eerste kwartaal van 2021. Ondanks tijdelijke leveringsknelpunten voor halfgeleiders vallen de afzet en omzet bij Mercedes-Benz Cars & Vans naar verwachting hoger uit dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, met dank aan de Chinese markt en een sterke productmix. Dankzij een sterke prijszetting en aanhoudende strikte kostenbeheersing heeft Mercedes-Benz vertrouwen in de ontwikkeling van de winstgevendheid in het eerste kwartaal. De binnenkomende orders bij Daimler Trucks zijn veelbelovend, vooral in Europa en de VS. Ondanks de grote impact van de pandemie op de Indonesische markt en de buschassis-business, ligt de afzet in het eerste kwartaal naar verwachting op het niveau van vorig jaar. Qua winstgevendheid wordt een verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar verwacht. Daarvoor zorgen de sterkere productmix, de goede prijshandhaving en de stringente kostenbeheersing. Daarnaast ondervindt de toeleveringsketen van Daimler Trucks & Buses hinder van de knelpunten in de halfgeleiderindustrie. De divisie volgt de situatie op de voet en staat in nauw contact met de leveranciers.

Wijzigingen in de raad van commissarissen

Petraea Heynicke, Jürgen Hambrecht en Manfred Bischoff treden aan het einde van de jaarvergadering terug uit de raad van commissarissen. Elizabeth Centoni, Chief Strategy Officer en General Manager of Applications bij Cisco Systems, Inc., Ben van Beurden, CEO van Royal Dutch Shell plc, en Martin Brudermüller, voorzitter van de raad van bestuur van BASF SE, worden voorgedragen voor verkiezing tijdens de jaarvergadering. Het vertrek van Bischoff na veertien jaar als voorzitter van de raad van commissarissen betekent het einde van een tijdperk. “We kunnen stellen dat Manfred Bischoff zijn stempel heeft gedrukt op een stukje Duitse industriële geschiedenis. Deze onderneming is uitstekend uitgerust voor de toekomst, en dat is grotendeels aan hem te danken”, aldus Källenius. In december 2020 heeft de raad van commissarissen Bernd Pischetsrieder als opvolger van Bischoff voorgedragen, die zich tijdens de constituerende vergadering van de nieuwe raad van commissarissen na afloop van de jaarvergadering verkiesbaar zal stellen als voorzitter van het toezichthoudend orgaan.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.