12
januari
2016
|
01:00
Europe/Amsterdam

Opening 24e Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam met ode aan de Nederlandse mode

Van vrijdag 8 tot en met maandag 18 januari vindt de 24e editie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam (MBFWA) plaats. Donderdag 14 januari gaat het catwalkprogramma van start met twee grote overzichtsshows van de Nederlandse mode: ‘Dutch Visionairies’ en ‘Dutch Couture & Craft’. De openingsshows worden sinds de 20e editie in 2013 door Mercedes-Benz gepresenteerd. Op 18 januari sluit ‘Future Generation’ de MBFWA af. Het door smart gesponsorde dagvullende programma heeft in tegenstelling tot de klassieke openingsavond een geheel ‘off-catwalk’ karakter.

Door middel van de twee grote overzichtsshows 'Dutch Visionairies' en 'Dutch Couture & Craft' geeft de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam tijdens de opening een duidelijk standpunt ten aanzien van de Nederlandse modecultuur en haar waarde. De shows van de visionaire designers en de couture vanaf 1960 tot nu, met een keur aan gevestigde namen en opkomend talent zoals Frans Molenaar, Edgar Vos, maar ook Viktor & Rolf, Mac & Maggie en Spijkers en Spijkers, benadrukken waar de MBFWA voor staat: een podium bieden aan de diversiteit van mode in jaren, stijlen, namen en visies.

Closing Day: smart presents Future Generation

Op 18 januari sluit 'Future Generation' de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam af. Het door smart gesponsorde dagvullende programma heeft in tegenstelling tot de klassieke openingsavond een geheel 'off-catwalk' karakter. Het vat de toekomst van mode samen door middel van de visie van 15 designers in de vorm van installaties, statements, performances en een hotel met de naam 'Brave Monday'. De MBFWA wil een breder draagvlak creëeren voor jonge talentvolle designers door hen ruimte te bieden voor vernieuwende visies en producten.

Mercedes-Benz C 111

Net als bij de voorgaande edities van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam zullen bezoekers op diverse manieren kennismaken met Mercedes-Benz en smart modellen. De ster in het middelpunt is hierbij de Mercedes-Benz C 111. Deze droomauto uit de jaren ’70 maakte samen met de Mercedes-AMG GT, de Mercedes-AMG Petronas F1-coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg en actrice en fotomodel Dree Hemingway zijn opwachting in de internationale herfst/winter 2015 modecampagne van Mercedes-Benz. De C 111 werd in 1969 op de IAA in Frankfurt als concept car gepresenteerd. Met een voor die tijd exceptionele verschijning heeft het Gran Turismo-achtige model een bijdrage geleverd aan de verjonging en verlevendiging van het destijds enigszins conservatieve merk Mercedes-Benz. Als experimenteel en researchmodel toonde de C 111 de ontwikkelingsexpertise en het innovatieve potentieel van Mercedes-Benz. De C 111 was in de jaren ’70 al voor het eerst te zien in de modewereld.

Mercedes-Benz en Pink Ribbon

Sinds 2012 werkt Mercedes-Benz samen met Stichting Pink Ribbon, dat zich inzet voor projecten en onderzoek op het gebied van de behandeling, nazorg en langetermijneffecten van borstkanker. Tijdens de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam is Pink Ribbon vertegenwoordigd met een stand in de Mercedes-Benz Lounge, waar ook een Mercedes-Benz GLA te zien zal zijn. Belangstellenden kunnen tegen betaling van een donatie aan Pink Ribbon hun naam op de GLA laten plaatsen. Bovendien maken ze kans op een week rijden in deze unieke GLA met Pink Ribbon-branding.

Mercedes-Benz en mode

Sinds januari 2014 is Mercedes-Benz titelsponsor van de Nederlandse Fashion Week. Mercedes-Benz en mode gaan traditioneel goed samen, waarbij innovatie, stijl en design belangrijke raakvlakken zijn. Met de sponsoring van belangrijke Fashion Weeks wereldwijd vervult het merk een actieve rol in het stimuleren van talentvolle en ambitieuze mode-ontwerpers.

De catwalkshows van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam zijn te zien van 14 t/m 18 januari a.s. Modeliefhebbers kunnen kaarten bestellen op www.fashionweek.nl .