07
september
2016
|
02:00
Europe/Amsterdam

Open en veilig: ontspannen genieten van Mercedes-Benz droomauto’s

2016 is het jaar van de droomauto’s van Mercedes-Benz. Geen enkele andere fabrikant biedt zoveel verfrissende cabriolets en roadsters. Of veilige: uitgebreide systemen aan boord voorzien in actieve en passieve veiligheid in lijn met de maatstaven van Mercedes-Benz. Naast de technologieën die bekend zijn van de limousines worden innovaties toegepast die speciaal zijn ontwikkeld voor cabriolets en roadsters. Daartoe behoren onder andere rolbeugels die zorgen voor genoeg ruimte voor de inzittenden bij het over de kop slaan, en comfortsystemen zoals de hoofdruimteverwarming AIRSCARF en het automatische windschermsysteem AIRCAP, die ervoor zorgen dat de bestuurder zich fit blijft voelen en daardoor de veiligheid verder vergroten.

Preventieve PRE-SAFE® beschermingsmaatregelen, sterke carrosseriestructuren en effectieve rolbeugels zorgen ervoor dat de cabriolets en roadsters van Mercedes-Benz de veiligste auto’s in hun segment zijn. Net zoals de gesloten modelvarianten voldoen ze aan de veiligheidseisen van Mercedes-Benz die gebaseerd zijn op proefondervindelijke gegevens uit de praktijk.

Met gericht versterkte componenten en speciale dragerstructuren kunnen de experts bij Mercedes-Benz garanderen dat cabriolets en roadsters een hoge constructieve veiligheid hebben, ook zonder stabiliserend, vast dak. Naast de crashbestendigheid profiteren ook de akoestiek, het geluids- en trillingsniveau, de rijdynamiek en de spreekwoordelijke lange levensduur van Mercedes-Benz daarvan.

Het Mercedes-Benz noodoproepsysteem eCall voorziet in snelle hulp bij een noodgeval. Als onderdeel van Mercedes me connect hebben de huidige Mercedes-Benz modellen deze voorziening standaard.

Comfort is niet een doel op zich: innovaties voor lichamelijke fitheid van de bestuurder voor grotere veiligheid

Ontspannen reizen in een cabriolet of roadster is niet alleen een luxe; het dient ook de lichamelijke fitheid van de bestuurder. Studies, uitgevoerd door het Customer Research Center (CRC) van Mercedes-Benz, tonen aan dat bepaalde comfortvoorzieningen een directe invloed hebben op de prestaties van de bestuurder tijdens en na een autorit. Innovaties van Mercedes-Benz, zoals de hoofdruimteverwarming AIRSCARF en het automatische windschermsysteem AIRCAP, zorgen niet alleen voor veiligheid, maar ook voor comfort tijdens het open rijden. Dat is evenzeer van toepassing op de nieuwe intelligente klimaatregeling voor cabriolets, die momenteel al beschikbaar is voor de S- en C-Klasse.

Intelligent Drive: minder stress en veilig autorijden

Bij Mercedes-Benz staat Intelligent Drive onder meer voor een uitgebreide reeks van assistentiesystemen die het rijden minder inspannend en veiliger maken. Het spreekt voor zich dat deze ook beschikbaar zijn voor de roadsters en cabriolets. Een van die standaard voorzieningen is de actieve remassistent1. Naast een zichtbare waarschuwing bij een te kleine afstand tot de voorligger en een hoorbare waarschuwing bij botsingsgevaar biedt het systeem, indien nodig, ook extra remkracht teneinde een botsing te vermijden. Wanneer de bestuurder niet reageert, kan autonoom remmen worden ingeschakeld.

Andere highlights zijn de afstandspilot DISTRONIC2 met stuurpilot3. Deze assistentiesystemen helpen de bestuurder een veilige afstand te bewaren tot de voorligger en in het midden van de rijbaan te blijven. Ondersteuning in gevaarlijke situaties wordt geboden door de actieve remassistent met kruispuntfunctie4, die ook extra remkracht kan bieden indien het gevaar bestaat van een aanrijding met kruisend verkeer.

Net zoals bij actieve en passieve veiligheid richt Mercedes-Benz zich ook bij diefstalbeveiliging op constructieve voorzorgsmaatregelen en uitgebreide technische maatregelen. Daartoe behoort elektronische wegrijbeveiliging van de nieuwste generatie. En er is meer: vroeger konden enkellaagse softtops eenvoudig worden opengesneden, maar tegenwoordig bieden meerlaagse (akoestische) softtops en hardtops bij roadsters een veel betere beveiliging tegen het opensnijden met een mes. Tevens zijn er efficiënte diefstalalarmsystemen.

1Vroegere benaming: COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS

2Vroegere benaming: DISTRONIC PLUS

3Vroegere benaming: stuurassistent met Stop&Go Pilot

4Vroegere benaming: PRE-SAFE®-rem met voetgangersherkenning of remassistent BAS PLUS