07
april
2011
|
02:00
Europe/Amsterdam

Onderzoek: minder openbaar vervoer; auto’s worden gedeeld - Stad van de toekomst is duurzaam en laat SRV wagen in straatbeeld terugkomen

De stad van de toekomst is duurzaam en komt maximaal tegemoet aan de individuele wensen van de burger. Zo denkt 80% van de consumenten dat nieuwbouwwoningen standaard zijn voorzien van duurzame milieuvriendelijke toepassingen zoals zonnepanelen. Als het om voorzieningen zoals restaurants en winkels gaat, denkt ook 80% dat consumenten zullen eisen dat die op hun individuele wensen zijn aangepast. Dit concludeert automerk smart op basis van het onderzoek ‘The Future of the City’ (‘Stad & Mobiliteit van de toekomst’). Uit het onderzoek blijkt verder dat de SRV wagen ‘nieuwe stijl’ in het straatbeeld terugkomt, dat het autobezit toeneemt, maar dat auto’s vaker worden gedeeld (40%) en elektrisch zijn aangedreven (50%).

In opdracht van smart vroeg onderzoeksbureau PanelWizard aan ruim 500 mensen hoe de toekomst in stedelijke gebieden er over tien jaar zal uitzien op het gebied van wonen, werken, sociaal leven en vervoer. smart voerde dit onderzoek uit ter gelegenheid van het evenement ‘smart urban stage’, dat van 13 tot en met 28 april aanstaande plaatsvindt bij de RAI in Amsterdam. Smart Urban Stage is een reizend platform voor creatieve geesten en innovatieve projecten. Kunstenaars, architecten en invloedrijke bloggers geven hun visie op het thema ‘stad en mobiliteit van de toekomst’.

Woningen zijn ingericht om te wonen én werken

Het onderzoek laat zien dat ruim 65% van de consumenten denkt dat woningen in grote steden vaker zijn ingericht om te wonen én werken. Bijna 80% verwacht dat het werken vanuit huis over tien jaar net zo eenvoudig is als het werken op kantoor.

Consumenten verwachten dat zij kunnen werken waar ze willen, omdat het aantal flexibele werkplekken stijgt (71,4%). Opvallend is dat de meeste mensen denken dat de huiselijke keuken in grote steden belangrijk blijft. Buiten de deur eten neemt naar verwachting niet toe waardoor de keuken een centrale plaats in huis blijft.

Sociaal leven: meer oog voor duurzaamheid en individuele wensen

Bijna 70% denkt dat er over tien jaar meer oog voor duurzaamheid is in de grote steden. Ruim 80% verwacht dat nieuwbouwwoningen standaard voorzien zijn van duurzame milieuvriendelijke toepassingen (zoals zonnepanelen). En bijna 80% van de ondervraagden is van mening dat consumenten steeds vaker eisen dat producten op hun individuele wensen zijn aangepast. Zo dienen restaurants hun eten bij de mensen thuis op. En de SRV wagen keert groot in het stadsbeeld terug (bijna 30%). Winkels bezorgen aan huis of op de werkplek indien men dat wenst.

Vervoer: jouw auto is mijn auto, minder openbaar vervoer

Maar liefst 65% van de Nederlanders verwacht dat er in een decennium meer auto’s bij komen. Een kleinere groep (39%) denkt dat er meer openbaar vervoersmiddelen zullen zijn. En bijna 75% vindt dat het openbaar vervoer in de toekomst beter moet aansluiten op de persoonlijke behoeften. Ruim 70% verwacht dat het betalen voor het gebruik van een auto toeneemt en bijna 40% denkt dat het deelautogebruik stijgt.

Zo’n 40% van de ondervraagden staat neutraal tegenover hogere kosten voor vervoer als daarmee het milieu wordt bespaard. Van de consumenten denkt ruim 50% dat elektrische auto’s in grote steden de overhand gaan hebben. Bijna 85% denkt dat het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s in de grote steden een sterke stijging laat zien. En ruim 60% denkt dat de vraag naar fossiele brandstoffen afneemt door technische ontwikkelingen.

‘De resultaten van het onderzoek ondersteunen onze visie op het toenemende belang van het individu en zijn persoonlijke wensen. Met de ontwikkeling van smart spelen we hier op in door consumenten een brede keuze aan mogelijkheden te bieden,’ aldus René Heemskerk, productmanager van smart.

Over smart urban stage

Hoe zal de toekomst in stedelijke gebieden er uit zien en hoe zal ons vervoer zich ontwikkelen? Deze vragen hebben altijd centraal gestaan bij het merk smart. Daarom brengt het automerk smart met het evenement ‘smart urban stage’ in een aantal belangrijke Europese steden toonaangevende denkers van verschillende gebieden bij elkaar die hun ideeën en visies presenteren over het leven in de stad.

Op smart urban stage worden toekomstgerichte projecten en duurzame ideeën gepresenteerd, die zijn gericht op het leven in een stedelijke omgeving. Daarnaast biedt smart de mogelijkheid om kennis te maken met de mobiliteit van de toekomst. Zo kan iedereen tijdens het evenement een proefrit maken in een elektrische smart.

Het automerk smart heeft zichzelf tot doel gesteld alternatieve oplossingen voor duurzaam leven in stedelijke gebieden te vinden.

smart urban stage loopt van 13 t/m 28 april en vindt plaats voor de ingang van de RAI in Amsterdam.

Het evenement is voor het publiek vrij toegankelijk van 13 t/m 27 april 2011. Gedurende een deel van deze openingsperiode vindt ook de AutoRAI plaats.