18
juni
2020
|
00:10
Europe/Amsterdam

Omvangrijke update voor de Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ Limousine en Estate

Sinds de legendarische ‘Hammer’ uit 1986 behoort de sportiefste uitvoering van de E-Klasse tot de kernmodellen van Mercedes-AMG. In de nieuwste generatie wordt de sportieve dynamiek van de Performance-modellen uit Affalterbach gecombineerd met aanzienlijk meer comfort en aangevuld met een uitgebreide designupdate. De centrale koelluchtinlaat in het volledig gerestylde front is aanzienlijk groter dan voorheen en omvat nu ook de specifieke AMG-grille met twaalf verticale lamellen en geïntegreerde Mercedes-Benz ster, die eveneens groter is. Samen met de smallere MULTIBEAM LED-koplampen, de karakteristieke, nog bredere wielkasten en de afgeronde motorkap met powerdomes ontstaat een compleet nieuw, aanzienlijk dynamischer uiterlijk. De vernieuwde voorskirt in jetwingdesign met drie grote, functionele luchtinlaten en frontsplitter beïnvloedt de algehele voertuigproporties en vermindert ook de opwaartse druk op de vooras aanzienlijk. Het interieur is eveneens grondig vernieuwd: de widescreen cockpit, het nieuwe AMG Performance-stuurwiel en het MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en displays onderstrepen dat dit model tot de AMG-familie behoort.

Het nieuwe uiterlijk van de E 63 4MATIC+-modellen (brandstofverbruik gecombineerd: 11,9-11,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 273-265 g/km)[1], dat direct in het oog springt, is grotendeels te wijten aan technische redenen. Om een optimale luchttoevoer richting de 4,0 liter V8-biturbomotor met laadluchtkoeling te garanderen, zijn de buitenste luchtinlaten in de jetwing niet alleen bijzonder groot, ze leiden de lucht met behulp van twee dwarslamellen ook gericht naar de plaats waar deze nodig is.

“Dankzij onze efficiënte V8-motor en de volledig variabele vierwielaandrijving biedt de E 63 4MATIC+ uitstekende prestaties en rijdynamiek op het hoogste niveau. Bovendien hebben we bij deze modelvernieuwing van de Limousine en de Estate ook het comfortniveau aanzienlijk verhoogd, met behoud van het kenmerkende AMG-karakter. In combinatie met de uitgebreide designupdate, die ook de aerodynamica van de E-Klasse uit Affalterbach verder verbetert, krijgen onze klanten nu een nog aantrekkelijker totaalpakket”, aldus Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

Designers en aerodynamicaspecialisten hebben bij de ontwikkeling nauw samengewerkt. Hun inzichten resulteerden niet alleen in de opvallende AMG-styling, maar ook in de geoptimaliseerde aerobalans - voor wendbare rijeigenschappen op provinciale wegen en een optimale rijstabiliteit bij hoge snelheden op de snelweg. De aerodynamica-experts konden ook de luchtweerstand nog verder verminderen.

Een ander opvallend visueel kenmerk is een harmonieus geïntegreerd profiel in hoogglanzend zwart dat zich over de gehele voorskirt uitstrekt, doorloopt tot aan de buitenste rand van de jetwing en deze afrondt naar de zijkanten. De frontsplitter is uitgevoerd in carrosseriekleur (bij het basismodel), in silver shadow (bij het S-model), in hoogglanzend zwart (bij het optionele AMG-nightpakket) of in carbon (bij het optionele AMG-carbonpakket exterieur I). De wielkasten, die er krachtiger uitzien en 27 mm breder zijn, bieden plaats aan de grotere spoorbreedte en de grotere voorwielen - ook een functioneel voordeel.

Nieuw design achterzijde zorgt voor meer elegantie en lichtheid

Aan de achterzijde van de Limousine springen de twee nieuwe, smallere achterlichten met twee secties direct in het oog. Ze lopen nu door in het kofferdeksel, waar ze visueel met elkaar verbonden zijn via een sierlijst in hoogglanzend chroom aan de bovenkant. Bij de Estate loopt deze sierlijst nog verder door tot aan het uiteinde van de buitenste achterlichten. De vorm van die achterlichten is ongewijzigd gebleven, maar ze hebben een nieuw binnenwerk gekregen met een vergelijkbare vorm als bij de Limousine. De spoilerrand op het kofferdeksel van de Limousine is uitgevoerd in carrosseriekleur of bij het optionele AMG-carbonpakket exterieur II in carbon.

De vernieuwde achterskirt benadrukt de breedte bij de Limousine en Estate en heeft tevens een positief effect op de aerodynamica. Het onderste deel is uitgevoerd in hoogglanzend zwart en elegant gestructureerd met een sierlijst in silver shadow die over de hele breedte van de auto loopt en de contouren van de nieuw vormgegeven dubbele uitlaatsierstukken overneemt. Als optie is deze sierlijst leverbaar in hoogglanzend zwart (bij het optionele AMG-nightpakket) of in carbon (bij het AMG-carbonpakket exterieur I). De ronde 90 mm trapeziumvormige dubbele uitlaatsierstukken zijn verchroomd bij het basismodel en bij het S-model hebben ze een nieuw design in mat titaangrijs met ribbels aan de binnen- en buitenzijde. De finishing touch aan de achterzijde is de eveneens gerestylde, hoogglanzend zwarte diffusor met twee in lengterichting geplaatste vinnen.

Aerodynamisch geoptimaliseerde velgen en individuele designpakketten

De nieuwe 19 inch tienspaaks lichtmetalen velgen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd en naar keuze uitgevoerd in matzwart, hoogglanzend zwart of hoogglanzend tantalgrijs. Het S-model is standaard uitgevoerd met nieuwe 20 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd en voorzien van een bredere aerodynamische velgrand, naar keuze in matzwart of hoogglanzend tantalgrijs. Als nieuwe lakkleuren zijn grafietgrijs metallic, hightechzilver metallic en ook briljantblauw magno leverbaar. Deze laatste lak was tot nu toe voorbehouden aan de AMG GT-familie en is als specifieke AMG-kleur in de E-Klasse-familie uitsluitend leverbaar voor de 63-modellen.

Met het optionele AMG-nightpakket kunnen nog meer individuele accenten worden toegevoegd. De buitenspiegels, ruitframes, inzetstukken in de langsprofielen en sierelementen in de voor- en achterskirt zijn in dit geval in hoogglanzend zwart uitgevoerd. Tot het pakket behoren tevens uitlaatsierstukken in zwart chroom. De AMG-grille is ook leverbaar in een donkere uitvoering. Het AMG-carbonpakket exterieur I is exclusief leverbaar voor de 63-modellen en bestaat uit een frontsplitter, inzetstuk in het langsprofiel en sierelement in de achterskirt in carbon. Het AMG-carbonpakket exterieur II voegt individuele highlights toe met buitenspiegels en een spoilerrand op het kofferdeksel (Limousine) in carbon.

Hoogwaardig interieur met een sportieve touch en hoog langeafstandscomfort

Het interieur combineert een prettige ambiance en hoogwaardige materialen met de karakteristieke AMG Performance. De AMG-stoelen zijn bekleed met nappaleder, combineren een veilige zijdelingse ondersteuning met hoog langeafstandscomfort en zijn voorzien van AMG-specifieke stoelbekleding met een ‘AMG’-embleem in de rugleuning van de voorstoelen. Andere ledervarianten zijn optioneel leverbaar. AMG Performance-stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een nog betere zijdelingse ondersteuning zijn eveneens optioneel leverbaar. De designers hebben het interieur van het S-model verder verfijnd, inclusief nappalederen bekleding voor het dashboard en veiligheidsgordels in kristalgrijs. Nappaleder in zwart/titaangrijs pearl met gele contrastsiernaden is als nieuwe AMG-specifieke bekleding in het programma opgenomen. Individueel instelbare sfeerverlichting is eveneens standaard.

Een andere highlight is het MBUX infotainmentsysteem met touchscreen en touchpad, de intelligente spraakbediening en AMG-specifieke displays en instellingen. Optisch vormen de beide displays van het combi-instrument en het multimediadisplay een eenheid achter één doorlopende glazen afdekking en vormen zo de widescreen cockpit. In het basismodel hebben de displays een diameter van 10,25 inch, bij het S-model zijn standaard 12,25 inch displays aan boord. Er kan worden gekozen uit drie AMG-weergavestijlen: ‘Modern Classic, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Zeer markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en horizontale displays die links en rechts van de toerenteller in perspectief worden gepresenteerd daarmee en een ruimtelijke dieptewerking creëren. Met behulp van het AMG-menu kan de bestuurder verschillende AMG-aanduidingen opvragen, zoals motorgegevens, schakelaanduiding, warm-up, set-up, G-force meter en RACETIMER. Ook het touchscreen-multimediadisplay benadrukt met individuele AMG-aanduidingen, zoals de visualisatie van de rijprogramma’s of telemetriegegevens, de dynamische configuratie.

“Hey Mercedes” met extra functies

Uiteraard behoort ook de baanbrekende spraakbediening - die met de woorden “Hey Mercedes” wordt geactiveerd - tot de standaarduitrusting. Dankzij de kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX bijna alle zinnen op het gebied van infotainment en voertuigbediening, zelfs als ze indirect worden uitgesproken. In veel landen richt MBUX zich nu tot de klant in de informelere ‘jij’-vorm. Het is de verwachting dat dit de emotionele band tussen de klant en MBUX als persoonlijke assistent zal helpen versterken. Nieuw is ook de mogelijkheid om de weersverwachting voor bepaalde regio’s voor te laten lezen - in vrijwel alle talen.

Nieuw AMG Performance-stuurwiel in tweespaaksdesign

Met een onderscheidend tweespaaksdesign en naadloos geïntegreerde toetsen zorgt het nieuwe AMG Performance-stuurwiel voor een nog nauwere band tussen mens en machine. De drie afgeronde dubbele spaken combineren stabiliteit met lichtheid en de stuurwielrand heeft een kenmerkend autosportdesign. Bij de bekleding kan worden gekozen uit leder, microvezel DINAMICA of een combinatie van leder en microvezel DINAMICA – optioneel met verwarmd stuurwiel. In de stuurkrans zit bovendien een sensormat. Als deze detecteert dat de bestuurder zijn handen enige tijd niet op het stuurwiel heeft, volgt een waarschuwing. Als de bestuurder daar niet op reageert, dan wordt uiteindelijk de noodstopassistent geactiveerd.

Naadloos geïntegreerde toetsen

De nieuwe toetsen - die naadloos zijn geïntegreerd in het oppervlak van de horizontale dubbele spaken - hebben een zeer elegante uitstraling. Haptische sensoren rond de symbolen maken de bediening gemakkelijker. Het combi-instrument wordt bediend via het linker sensorvlak op de bovenste stuurwielspaken, het mediadisplay via het rechter sensorvlak. De onderste spaken bevatten de instellingen van de cruisecontrol/DISTRONIC (links) en telefoon/handsfreesysteem/volumeregeling (rechts). De AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij het S-model, optioneel voor het basismodel) voor instelling van de rijprogramma’s en andere, individueel definieerbare functies hebben nóg briljantere displays met nieuwe iconen gekregen en zijn nu beide rond.

De AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie kan met de hand worden bediend via de aluminium schakelpaddles links en rechts achter het stuurwiel. Voor nog nauwkeurigere schakelcommando’s zijn de paddles nu iets groter en ook lager geplaatst.

De middenconsole bevat een AMG-specifieke bedieningsunit met extra schakelaars voor het instellen van de rijprogramma’s, de volumeregeling, het drietraps ESP®, de handmatige transmissiemodus, het adaptief dempingssysteem, de optionele AMG Performance-uitlaat, het ECO start-stopsysteem en de achteruitrijcamera. Naast de AMG-sportpedalen van geborsteld rvs met rubbernoppen accentueren dorpelverbreders en zwarte vloermatten met opschrift ‘AMG’ de sportieve look. Voor verdere individualisering van het interieur is een breed scala aan hoogwaardige sierdelen leverbaar. Sierdelen in AMG-carbon geven het interieur een bijzonder sportieve touch.

4,0 liter V8-AMG-biturbomotor met twinscroll-turbo

De 4,0 liter V8-AMG-biturbomotor in de E 63 S 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 11,9-11,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 273-267 g/km) levert als vanouds 450 kW/612 pk en een maximumkoppel van 850 Nm. Dit koppel is beschikbaar in een breed toerentalbereik van 2.500-4.500 t/min. Het E 63 4MATIC+ basismodel (brandstofverbruik gecombineerd: 11,8-11,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 270-265 g/km) heeft een vermogen van 420 kW/571 pk en een koppel van 750 Nm. Het S-model van de Limousine voltooit de sprint van 0 tot 100 km/h in 3,4 seconden; het basismodel in 3,5 seconden. De waarden voor de Estate zijn respectievelijk 3,5 seconden (S-model) en 3,6 seconden (basismodel).

Om te zorgen voor een optimaal vermogen en een directe respons van de 4,0 liter V8-AMG-motor zijn de twee uitlaatgasturbo’s voorzien van twinscroll-technologie. Deze vermindert de uitlaatgastegendruk en optimaliseert de gascyclus. Dankzij de standaard cilinderuitschakeling en andere maatregelen zijn de Performance-modellen zeer efficiënt. Wanneer de bestuurder het rijprogramma ‘Comfort’ heeft gekozen, is de cilinderuitschakeling beschikbaar over een breed toerentalbereik van 1.000-3.250 t/min. Een speciaal display in het combi-instrument geeft aan of de cilinderuitschakeling geactiveerd is en of de motor in de vier- of achtcilindermodus draait. De overgang tussen deze twee bedrijfstoestanden is direct, snel en koppelneutraal, zodat de inzittenden op comfortgebied geen concessies hoeven te doen.

Het S-model is de enige auto in dit competitieve segment die is voorzien van dynamische motorsteunen. Deze spelen in op de tegenstrijdige doelstellingen van een zo zacht mogelijke verbinding met de aandrijflijn voor een hoog comfort en een zo stijf mogelijke verbinding voor een optimale rijdynamiek doordat ze traploos en snel hun stijfheid aanpassen aan de rijomstandigheden. Deze maatregelen verhogen de precisie van de auto bij dynamisch rijden, terwijl de zachte instelling het comfortniveau merkbaar verhoogt.

Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: AMG SPEEDSHIFT MCT 9-transmissie

De AMG SPEEDSHIFT MCT 9-transmissie is speciaal afgestemd op het karakter van de Performance-modellen. De autonome software maakt extreem korte schakeltijden en snel meervoudig terugschakelen mogelijk, terwijl de dubbele koppeling voor een emotionele schakelervaring zorgt. Een natte meerplaats wegrijkoppeling vervangt de koppelomvormer. Dit bespaart gewicht en optimaliseert de reactie, vooral bij het accelereren of loslaten van het gaspedaal.

Highlights van de transmissie:

  • aanpassing van de schakelkarakteristieken aan het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma,
  • in de handmatige modus ‘M’ reageert de transmissie direct op handmatige schakelcommando’s van de bestuurder - de aandrijflijn voert de commando’s vrijwel onmiddellijk uit,
  • de tijdelijke M-modus maakt een onmiddellijke overschakeling naar de handmatige modus ‘M’ mogelijk - door simpelweg de schakelpaddles te gebruiken,
  • automatisch tussengasfunctie bij het terugschakelen: dit effect is automatisch actief in de rijprogramma’s ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘RACE’ (standaard bij het S-model),
  • het ECO start-stopsysteem is automatisch actief in het rijprogramma ‘Comfort’,
  • de ‘zeil’functie kan in het rijprogramma ‘Individual’ worden geactiveerd.

Speciaal ontwikkelde vering voor maximale langs- en dwarsdynamiek met verbeterd comfort

De wendbaarheid en de zeer dynamische dwarsacceleratie van de nieuwe modellen zijn ook te danken aan het AMG RIDE CONTROL+-onderstel met volledig ondersteunende meerkamer-luchtvering en adaptief verstelbare demping ADS+ (adaptief dempingssysteem), die voor een uitzonderlijk hoge mate van camberstabiliteit, rijdynamiek en stuurprecisie zorgt. Bij de recente facelift zijn de comfortkenmerken van de vering dankzij de nieuwe afstelling en de herziene elastokinematica merkbaar verbeterd.

De vooras met vier draagarmen maakt gebruik van gesmede aluminium componenten met wishbones, veerpoten en veerstangen. Onafhankelijke wielcontrole en wielophangingselementen maken een hoge mate van dwarsacceleratie mogelijk met een minimaal ‘torque steer’ - ook een comfortfeature. De achteras is eveneens onafhankelijk en voorzien van een speciale afstelling. De vering koppelt zo het kenmerkende comfort van de Mercedes-Benz E-Klasse aan de hoge precisie en rijdynamiek van AMG.

Dankzij een speciale veer-/demper-setup en het adaptief dempingssysteem combineert het nieuwe driekamer-luchtveringssysteem een voorbeeldige rijdynamiek met uitstekende afrol- en vibratie-eigenschappen van de banden. De stijfheid van de luchtvering kan door het in- of uitschakelen van de afzonderlijke luchtkamers over een groot bereik worden ingesteld, waardoor het comfort en de wegligging merkbaar worden verbeterd. Er zijn drie niveaus van veertuning, afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de actuele rijsituatie. De vering wordt automatisch straffer afgesteld in geval van plotselinge veranderingen qua belasting, in snelle bochten, bij stevig accelereren of bij hard remmen, waardoor de rol- en duikbewegingen effectief worden verminderd en het Performance-model wordt gestabiliseerd.

Het adaptief dempingssysteem kan in drie stappen worden ingesteld – ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ - voor ontspannen langeafstandscomfort of een maximale sportiviteit. De rebound- en compressieniveaus worden onafhankelijk van elkaar ingesteld en de vrij programmeerbare mappen maken een grote spreiding mogelijk tussen de minimale en maximale dempingskracht. Het verschil tussen de comfortabele en sportieve vering is verfijnd en duidelijk voelbaar.

AMG Performance 4MATIC+ variabele vierwielaandrijving met driftmodus

Alle E 63-varianten zijn standaard voorzien van de AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving. Dit intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de koppelverdeling op de voor- en achteras, die voor het eerst volledig variabel is, zorgt voor een optimale tractie op elke ondergrond. De bestuurder kan vertrouwen op een hoge mate van veiligheid bij het rijden. Een elektromechanisch gestuurde koppeling verbindt de permanent aangedreven achteras variabel met de vooras. De best mogelijke koppelverdeling wordt continu berekend. Het Performance -model kan dus op een volledig variabele wijze worden aangestuurd, van een op maximale tractie gerichte vierwielaandrijving tot volledig achterwielaangedreven. Naast de tractie en dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nog krachtigere acceleratie.

Dankzij de volledig variabele koppelverdeling is het nog steeds mogelijk om te driften. De standaard bij het S-model geïntegreerde driftmodus is hiervoor ideaal. Deze kan in het rijprogramma ‘RACE’ met de stuurschakelpaddles worden geactiveerd, mits ESP® gedeactiveerd is en de transmissie zich in de handmatige modus bevindt. Als de driftmodus geactiveerd is, wordt de E 63 S 4MATIC+ een puur achterwielaangedreven auto. De driftmodus blijft ingeschakeld tot de bestuurder deze weer deactiveert.

Sperdifferentieel op de achteras: optimale tractie

Voor een betere tractie en rijdynamiek zijn de Performance-modellen uitgerust met een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras. Dit vermindert de slip van het binnenste wiel in de bochten, zonder remingrepen. De bestuurder kan sneller en krachtiger uit de bochten accelereren. De auto blijft stabieler bij het remmen vanaf hoge snelheden, terwijl het sperdifferentieel de tractie bij het wegrijden verbetert. Het grootste voordeel van het elektronische sperdifferentieel op de achteras is de nog gevoeligere en pro-actievere regeling, met hogere drempels. Het rijden in het grensbereik wordt vergemakkelijkt. Het drietraps ESP® met de instellingen ‘ESP ON’, ‘ESP SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’ werkt nauw samen met het sperdifferentieel op de achteras en de vierwielaandrijving, en is optimaal afgestemd op maximale dynamiek.

Direct en met duidelijke feedback: de snelheidsafhankelijke AMG-stuurbekrachtiging

De elektromechanische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging heeft een variabele overbrenging en overtuigt met zijn precieze, authentieke terugkoppeling. De stuurbekrachtiging wordt bij hoge snelheden gereduceerd en bij lagere snelheden continu verhoogd. Dit betekent dat bij lage snelheden relatief weinig stuurkracht nodig is, terwijl bij hoge snelheden een optimale controle over de auto mogelijk is. De stuurassistentie is afhankelijk van de verschillende standen van het AMG DYNAMICS-systeem. De comfortabele besturing is ingesteld in ‘Basic’. In ‘Advanced’ en ‘Master/Pro’ krijgt de bestuurder dankzij een sportievere stuurafstelling stapsgewijs meer feedback over de rijstatus.

Goede controle, bestand tegen fading: het high-performance AMG-remsysteem

Het high-performance composietremsysteem is betrouwbaar, snel en bestand tegen fading, zelfs bij hoge belastingen. Het systeem beschikt over inwendig geventileerde en geperforeerde composietremschijven met een diameter van 360 x 36 mm met vaste zes zuiger-remklauwen op de vooras en 360 x 26 mm remschijven met zwevende remklauwen met één zuiger op de achteras. Het S-model beschikt over nog grotere composietremschijven op de vooras met een diameter van 390 x 36 mm. Daarnaast is als optie een keramisch AMG-remsysteem leverbaar, met remschijven in de maat 402 x 39 mm op de vooras en 360 x 32 mm op de achteras.

Voor een gepersonaliseerde ervaring: AMG DYNAMIC SELECT en AMG DYNAMICS

Aan de hand van de zes DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (standaard bij het S-model) kunnen de rijeigenschappen van de nieuwe modellen met één vinger worden aangepast. De mogelijkheden lopen daarbij uiteen van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief. Er worden belangrijke parameters aangepast, zoals de reacties van motor, transmissie, onderstel en besturing. Los van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder via de ‘M’-toets direct naar de handmatige modus overschakelen en vervolgens via de stuurschakelpaddles schakelen. Ook de verschillende setups van het onderstel kunnen afzonderlijk worden geselecteerd.

De rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS is geïntegreerd in de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. In de modi ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ worden onder meer de reacties van het ESP® (elektronisch stabiliteitsprogramma) of de vierwielaandrijving beïnvloed. Aan de hand van de rijstijl van de bestuurder en de verzamelde data van sensoren brengt het intelligente regelsysteem het gewenste voertuiggedrag tot stand. Hierbij lopen de mogelijkheden uiteen van extreem stabiel tot zeer dynamisch. Met de AMG-stuurwieltoetsen kunnen de AMG DYNAMICS-functies individueel worden geselecteerd.

De voor het rijden relevante parameters - zoals de reactie van de motor en het onderstel, de besturingsstrategie van de vierwielaandrijving en de controledrempels van het ESP® - worden op intelligente wijze aangepast aan het rijprogramma. Het spectrum reikt van extreem veiligheidsgericht tot zeer dynamisch. De in het RACE-rijprogramma opgeslagen ‘Master’-modus zorgt voor optimale wendbaarheid en laat het grote rijdynamische potentieel optimaal tot zijn recht komen - bijvoorbeeld met een hogere giersnelheid en een snellere reactie van het gaspedaal, de transmissie, het elektronisch gestuurde sperdifferentieel op de achteras of de remkrachtverdeling van de vierwielaandrijving.

Het nieuwe AMG DYNAMIC PLUS-pakket is optioneel leverbaar voor het basismodel. Het omvat het RACE-rijprogramma met driftmodus, het high-performance composietremsysteem van het S-model met rode remklauwen en het AMG Performance-stuurwiel in microvezel DINAMICA met AMG-stuurwieltoetsen.

Overzicht technische gegevens

 

E 63 4MATIC+ Limousine

E 63 S 4MATIC+ Limousine

Motor

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

Cilinderinhoud

3.982 cm3

3.982 cm3

Max. vermogen

420 kW/571 pk bij 5.750-6.500 t/min

450 kW/612 pk bij 5.750-6.500 t/min

Max. koppel

750 Nm bij 2.250-5.000 t/min

850 Nm bij 2.500-4.500 t/min

Aandrijving

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling en driftmodus

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijkoppeling)

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijkoppeling)

Brandstofverbruik gecomb.

11,6 l/100 km*

11,6 l/100 km*

CO2-emissie gecomb.

265 g/km

267 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

3,5 sec.

3,4 sec.

Topsnelheid

250 km/h**

300 km/h***

*De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.
** Elektronisch begrensd, met AMG Driver’s Package 300 km/h .
*** Elektronisch begrensd.

 

E 63 4MATIC+ Estate

E 63 S 4MATIC+ Estate

Motor

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

Cilinderinhoud

3.982 cm3

3.982 cm3

Max. vermogen

420 kW/571 pk bij 5.750-6.500 t/min

450 kW/612 pk bij 5.750-6.500 t/min

Max. koppel

750 Nm bij 2.250-500 t/min

850 Nm bij 2.500-4.500 t/min

Aandrijving

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling en driftmodus

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijkoppeling)

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijkoppeling)

Brandstofverbruik gecomb.

11,8 l/100 km*

11,9 l/100 km*

CO2-emissie gecomb.

270 g/km

273-271 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

3,6 sec.

3,5 sec.

Topsnelheid

250 km/h**

290 km/h***

*De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.
** Elektronisch begrensd, met AMG Driver’s Package 290 km/h .
*** Elektronisch begrensd.
[1] De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.