02
september
2020
|
13:29
Europe/Amsterdam

Officiële opening Factory 56 en productiestart nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse

Flexibel, digitaal, efficiënt en duurzaam: Factory 56 belichaamt de toekomst van de productie bij Mercedes-Benz en zet nieuwe normen in de auto-industrie. De investering van ongeveer 730 miljoen euro in de fabriek van Mercedes-Benz in Sindelfingen is een duidelijk commitment aan Duitsland als vestigingslocatie. In totaal investeert Mercedes-Benz ongeveer 2,1 miljard euro in de vestiging in Sindelfingen. Tegelijkertijd verhoogt de onderneming de efficiëntie in Factory 56 met 25 procent in vergelijking met de vorige S-Klasse assemblage. De productie in Factory 56 kenmerkt zich door maximale flexibiliteit. Dit geldt zowel voor het aantal geproduceerde modellen en het productievolume als voor de materiaalstromen. Nieuwe modellen - van compacte auto’s tot SUV’s, van conventionele tot plug-in hybrid en elektrische aandrijving - kunnen binnen enkele dagen in de serieproductie worden geïntegreerd. De productie kan snel en flexibel worden aangepast aan de marktvraag.

In lijn met Ambition 2039 wordt Factory 56 een volledig CO2-neutrale fabriek die aanzienlijk minder energie verbruikt. Dit wordt onder meer mogelijk gemaakt door het innovatieve energieconcept met een fotovoltaïsche installatie, een gelijkstroomnet en energieopslagsystemen op basis van hergebruikte auto-accu’s. Innovatieve technologieën en processen zijn consistent en uitgebreid geïmplementeerd in de hele assemblagehal, waardoor de medewerkers optimaal worden ondersteund bij hun dagelijks werk. Het concept van Factory 56 zal als een blauwdruk geleidelijk worden geïmplementeerd in alle autofabrieken van Mercedes-Benz over de hele wereld.

“Met Factory 56 zijn we erin geslaagd flexibiliteit, efficiëntie, digitalisering en duurzaamheid te combineren. Dit komt niet alleen de mensen die hier werken, de fabriek, maar ook onze onderneming en natuurlijk onze klanten ten goede. Factory 56 bepaalt daarmee de richting voor de toekomst van de autoproductie bij Mercedes-Benz: efficiënt, connected en flexibel. We beschouwen de transformatie van onze branche als een holistische taak die zowel de producten als de gehele waardeketen omvat”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.

Factory 56 werd geopend met inachtneming van alle beschermende maatregelen tegen COVID-19. Naast hoge vertegenwoordigers van Daimler AG en Mercedes-Benz AG waren onder meer Winfried Kretschmann, minister-president van de deelstaat Baden-Württemberg, Steffen Bilger, parlementair staatssecretaris van het federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur, Roland Bernhard, districtsadministrateur voor Böblingen, en Bernd Vöhringer, burgemeester van Sindelfingen, aanwezig.

“Factory 56 is niet alleen een mijlpaal in de historie van Daimler, maar ook een belangrijk statement voor Baden-Württemberg als mobiliteitslocatie. De fabriek staat voor state-of-the-art technologie - zowel in productie als in producten. Digitalisering en decarbonisatie zijn topprioriteiten. Waarschijnlijk staat geen ander product zo goed voor deze waarden als de volledig elektrische EQS, die hier zal worden geproduceerd,”aldus Winfried Kretschmann, minister-president van de deelstaat Baden-Württemberg.

In totaal heeft Mercedes-Benz sinds 2014 zo’n 2,1 miljard euro geïnvesteerd om een ​​toekomstgerichte basis te creëren voor de personenwagenfabriek en de daar aanwezige kantoren. Van dit bedrag komt ongeveer 730 miljoen euro voor rekening van Factory 56, die deel uitmaakt van de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen. De investeringen zijn een duidelijk statement richting Duitsland als vestigingsplaats en zullen ook op de lange termijn banen in de regio opleveren. Tegelijkertijd behaalt Factory 56 een efficiëntiewinst van ongeveer 25 procent in vergelijking met de vorige S-Klasse assemblage. Dit is mogelijk gemaakt door het gehele proces van waardecreatie verder te optimaliseren.

Maximale flexibiliteit dankzij innovatief assemblagesysteem

Het belangrijkste kenmerk van Factory 56 is de maximale flexibiliteit. Op slechts één etage kan Factory 56 alle montagestappen uitvoeren voor auto’s met verschillende carrosserievormen en aandrijfsystemen - van een conventionele tot een volledig elektrische aandrijving. In eerste instantie zal in Factory 56 de nieuwe generatie Mercedes-Benz S-Klasse met korte en lange wielbasis van de band rollen. Later volgen de Mercedes-Maybach S-Klasse en de EQS, het eerste volledig elektrische lid van de nieuwe S-Klasse familie, die ook op dezelfde lijn worden geproduceerd. De montagehal is 100 procent flexibel, zodat alle Mercedes-Benz modelseries afhankelijk van de vraag in de kortst mogelijke tijd kunnen worden geïntegreerd in de lopende productie - van compacte auto’s tot SUV’s.

Het assemblageysteem van de toekomst geeft de hele productie een meer flexibele structuur. Twee zogeheten TecLines dienen om vaste punten in het assemblageproces te vermijden, waardoor de flexibiliteit van de hele fabriek toeneemt. Ze brengen alle complexe productieprocessen op één punt samen. Hierdoor zijn ombouwwerkzaamheden die door bijvoorbeeld de integratie van nieuwe modellen nodig zijn, gemakkelijker uit te voeren in andere delen van de montagehal. In de TecLines wordt de traditionele productielijn vervangen door bestuurderloze transportsystemen. Om een ​​nieuw product en de bijbehorende nieuwe systeemtechnologie te integreren, hoeft alleen de route van het automatisch geleide voertuig (AGV) te worden gewijzigd. In totaal zijn er in Factory 56 meer dan 400 AGV’s in gebruik.

Met het zogeheten ‘Fullflex Marriage’ wordt ook een nieuwe standaard geïmplementeerd voor het 'proces waarbij de carrosserie wordt verbonden met het aandrijfsysteem. In Factory 56 bestaat dit ‘huwelijk’ uit meerdere modulaire stations, waardoor grote ombouwwerkzaamheden en langere productieonderbrekingen kunnen worden vermeden.

Slimme productie wordt realiteit

In Factory 56 wordt de visie van slimme productie bij Mercedes-Benz Cars gerealiseerd. De kern van alle digitaliseringsactiviteiten is het digitale ecosysteem MO360, dat in Factory 56 voor het eerst in z’n volle omvang wordt toegepast. MO360 bestaat uit een reeks softwareapplicaties die met elkaar zijn verbonden via gemeenschappelijke interfaces en gestandaardiseerde user interfaces, waarbij realtime gegevens worden gebruikt om de wereldwijde voertuigproductie van Mercedes-Benz Cars te ondersteunen. MO360 integreert de informatie van de belangrijkste productieprocessen en IT-systemen van de meer dan dertig Mercedes-Benz personenwagenfabrieken wereldwijd en brengt belangrijke softwareapplicaties samen. Het biedt bijvoorbeeld fors geoptimaliseerde productiecontrole, op basis van de gedefinieerde KPI’s. Het stelt ook individuele, op behoeften gebaseerde informatie en werkinstructies in realtime beschikbaar voor elke medewerker. De belangrijkste elementen van MO360 worden al in meer dan dertig fabrieken over de hele wereld toegepast. MO360 combineert efficiëntie- en kwaliteitstools in een functionele eenheid voor maximale transparantie in een sterk gedigitaliseerde autoproductie.

In Factory 56 vormt een nieuwe, digitale infrastructuur met een krachtig wifi- en 5G-netwerk een belangrijke basis voor volledige digitalisering. Het maakt gebruik van de ultramoderne Industry 4.0-toepassingen - van slimme apparaten tot big data-algoritmen. Overal zijn digitale productietechnologieën geïmplementeerd. Bovendien is Factory 56 volledig papierloos: dankzij het digitaal volgen van elke auto op de montagelijn via een positioneringssysteem, worden de voor de medewerkers relevante voertuigdata in realtime weergegeven met behulp van digitale apparaten en beeldschermen. Dit scheelt jaarlijks ongeveer 10 ton papier.

Machines en systemen zijn in de hele fabriek met elkaar verbonden; de meeste zijn al geschikt voor Internet-of-Things (IoT). Deze 360°-connectiviteit strekt zich niet alleen uit over Factory 56 zelf, maar ook buiten de fabriekshallen en over de hele waardeketen. Digitale technologieën zoals virtual reality of augmented reality werden al gebruikt bij de ontwikkeling en planning van Factory 56, en helpen ook om de serieproductie flexibeler en efficiënter te maken. In samenwerking met leveranciers en transportdienstverleners worden ook de voordelen van tracking en tracing benut, waardoor materiaalstromen wereldwijd digitaal te traceren zijn.

Duurzame productie op grote schaal

Net als digitalisering wordt duurzaamheid in Factory 56 holistisch bekeken en geïmplementeerd. Naast een milieuvriendelijke en hulpbronnenbesparende productie omvat dit ook sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid, altijd met de nodige aandacht voor kosteneffeciëntie. Factory 56 levert daarmee een grote bijdrage aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf.

Het besparen van hulpbronnen en het verminderen van het energieverbruik zijn de hoekstenen van deze aanpak. Factory 56 produceert vanaf het begin CO2-neutraal en wordt daarmee een CO2-neutrale fabriek. Al met al is de totale energiebehoefte van Factory 56 een kwart lager dan die van andere fabrieken. Op het dak van Factory 56 staat een fotovoltaïsche installatie die het gebouw voorziet van zelf opgewekte, groene stroom. Dit is voldoende om ongeveer 30 procent van de jaarlijkse stroombehoefte van Factory 56 te genereren. Een deel van de elektriciteit stroomt naar een innovatief gelijkstroomnetwerk, voor een verdere verbetering van de energie-efficiëntie van de fabriekshal in de toekomst. Het voedt bijvoorbeeld technische systemen zoals ventilatie-unit. Op het gelijkstroomnet is ook een stationaire energiebank op basis van auto-accu’s aangesloten. Met een totale capaciteit van 1.400 kWh fungeert deze als buffer voor overtollige zonne-energie van het fotovoltaïsche systeem. Moderne led-verlichting en een innovatieve blue sky-architectuur, waardoor medewerkers bij daglicht kunnen werken, zorgt voor een prettige werksfeer en een besparing van energie.

Naast CO2- en energiebalansoverwegingen heeft de duurzaamheidsbenadering van Mercedes-Benz nog meer ecologische aspecten. Op ongeveer 40 procent van het dakoppervlak staan ​​planten. Dit compenseert niet alleen het afgedichte grondoppervlak, maar verbetert ook het interieurklimaat in de fabriekshal door het vasthouden van regenwater. Dit is een nieuw systeem dat regenwater scheidt van vervuild water. Door het regenwater op te slaan, ontlast Factory 56 de aangrenzende waterbronnen en ontstaat er nieuw groen.

Het hoofdgebouw van Factory 56 is een architectonisch en tegelijkertijd duurzaam hoogtepunt. Voor het eerst is in de betonnen gevel gerecycled beton verwerkt, gemaakt van sloopmateriaal. Dit betekent dat bij de bouw van Factory 56 niet alleen hulpbronnen zijn bespaard, maar konden afvalproducten ook duurzaam worden gerecycled.

Niet onbelangrijk: Factory 56 is een statement van de sterke toewijding van de onderneming aan de fabriek in Sindelfingen met zijn lange traditie. Met substantiële investeringen in het kader van de toekomstvisie levert Mercedes-Benz een belangrijke bijdrage aan het veiligstellen van de toekomst en de werkgelegenheid in de fabriek in Sindelfingen en ondersteunt het merk daarmee de hele regio. Sinds de fabriek meer dan honderd jaar geleden werd opgericht, is Daimler veel meer dan alleen een werkgever voor het culturele en sociale leven in de regio. De fabriek in Sindelfingen is buurman, partner en onderdeel van het gevarieerde leven in de stad.

De mens staat centraal

De sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid als werkgever komt ook tot uiting in Factory 56 zelf. Het hele digitale concept plaatst de mens centraal. Na een succesvolle start gaan bij Factory 56 meer dan 1.500 medewerkers in twee ploegen werken. Door tal van innovaties worden zij in hun dagelijkse werkzaamheden optimaal ondersteund. De werkprocessen aan de lopende band zijn ingericht om medewerkers te ondersteunen bij hun wens naar een gezond evenwicht in hun leven. Op de hele locatie werken ongeveer 35.000 mensen.

Waar mogelijk heeft Mercedes-Benz zijn medewerkers vanaf het begin bij Factory 56 betrokken. Zo is in een online enquête aan de productiemedewerkers gevraagd naar hun persoonlijke voorkeuren. Ze konden aangeven in welke ploeg, in welke hal en met welke collega’s ze zouden willen werken. De respons van medewerkers was erg hoog en meer dan 85 procent van de wensen is ingewilligd.

Moderne werkomgevingen komen zowel in de productie als in de kantoren van Factory 56 terug. Samen met de OR wordt de duurzame organisatie van de productie verder ontwikkeld. Ook de indeling van de hallen is bijzonder aantrekkelijk. De pauzeruimtes zijn modern en in vriendelijke kleuren uitgevoerd om een ​​prettige werksfeer voor de medewerkers te creëren. De fabriek heeft een eigen kantine, zodat de medewerkers geen lange afstanden op het terrein hoeven te lopen. De kantoorruimtes in het hoofdgebouw maken modern en open werken mogelijk.

Ergonomie is een bijzonder belangrijke factor in Factory 56: alle montagestadia worden in een vroeg stadium op hun ergonomische eigenschappen onderzocht, zodat de nodige verbeteringen kunnen worden aangebracht. De auto’s op de band kunnen in de meest gunstige werkposities voor de medewerkers worden gebracht door een keuze uit verschilende transportsystemen, bijvoorbeeld roterende hangbanen of mobiele platforms. Alle stations zijn in hoogte verstelbaar. In Factory 56 werken jonge en ervaren collega’s intensief samen en profiteren van elkaar als team.

Feiten en cijfers over Factory 56

• Bouw: 2½ jaar.

• Totale grondoppervlakte: 220.000 vierkante meter, gelijk aan 30 voetbalvelden.

• Uitgegraven aarde: circa 700.000 kubieke meter.

• Staal gebruikt tijdens de bouw: ongeveer 6.400 ton, bijna evenveel als dat van de Eiffeltoren in Parijs.

• Gebruikte hoeveelheid beton: ongeveer 66.300 kubieke meter, ongeveer gelijk aan 150 eengezinswoningen.

• Voor het hoofdgebouw is gerecycled beton gebruikt.

• Meer dan 12.000 fotovoltaïsche modules met een output van meer dan 5.000 MWp (megawattpiek).

• Een energieopslagunit van Mercedes-Benz Energy GmbH met een capaciteit van 1.400 kWh.

• Lengte regenopvangkanaal bijna 1 kilometer, maximale diepte 17 meter, diameter 3 meter.

• Krachtig wifi- en 5G-netwerk als basis voor volledige digitalisering van Factory 56.