20
augustus
2013
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe S 500 PLUG-IN HYBRID

De derde hybridevariant van de nieuwe S-Klasse, de S 500 PLUG-IN HYBRID, is de nieuwe maatstaf op het gebied van verbruik en aandrijf- en klimaatcomfort. Met 69 gram CO2 per kilometer noteert de S-Klasse een verbruikswaarde die enkele jaren geleden nog door weinigen voor mogelijk werd gehouden in deze klasse. De 80 kW sterke elektromotor met extern oplaadbare batterij maakt emissievrij rijden mogelijk met een actieradius van 30 km. Hij wordt gecombineerd met de nieuwe 3.0-liter V6 turbomotor. Het debuut voor de Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID is weggelegd voor de IAA in Frankfurt, de verkoopstart staat gepland voor 2014.

De S 400 HYBRID beschikte in 2009 wereldwijd als eerste over een in serie geproduceerde hybrideaandrijving in combinatie met een lithium-ion batterij. Met de nieuwe S-Klasse verbreedt Mercedes-Benz het hybrideaanbod voor deze modelserie nu naar drie varianten: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID en de S 500 PLUG-IN HYBRID. De hybride aandrijflijn is de tweede generatie van deze naadloos geïntegreerde aandrijfvorm. De verbrandingsmotor kan volledig worden ontkoppeld van de elektromotor. Andere belangrijke kenmerken zijn de tweede generatie van het regeneratieve remsysteem en het geavanceerde energiemanagementsysteem Intelligent HYBRID.  

Waar het batterijpakket van de S 400 HYBRID en S 300 BlueTEC HYBRID bij het remmen, het afremmen op de motor of door de verbrandingsmotor bijgeladen wordt, biedt de nieuwe lithium-ion hoogspanningsbatterij met een tienmaal grotere energiecapaciteit in de S 500 PLUG-IN HYBRID de mogelijkheid om extern te laden via een aansluiting rechtsachter in de bumper. Via de elektromotor (80 kW/340 Nm) krijgt de S-Klasse op die manier een volledig elektrische actieradius van ongeveer 30 kilometer. 

Middels een druk op een knop kunnen vier hybridemodi geselecteerd worden:

  • HYBRID

  • E-MODUS: puur elektrisch rijden

  • E-SAVE: volgeladen batterij blijft standby om op een later moment elektrisch te kunnen rijden

  • CHARGE: batterij wordt tijdens het rijden opgeladen

Volgens de actuele metingsnormen noteert de S-Klasse een emissiewaarde van 69 gram CO2 per kilometer. Met een verbruik van omgerekend 3 liter op 100 km vestigt de S-Klasse een verbruikswaarde die enkele jaren geleden voor dit segment nauwelijks nog voor mogelijk werd gehouden. Bovendien is dit verbruikscijfer tot stand gekomen zonder compromissen op het gebied van prestaties, comfort of rijbereik.

Belangrijkste wapenfeiten van de S 500 PLUG-IN HYBRID:

  • Vermogen: verbrandingsmotor 245 kW en elektromotor 80 kW, 480 Nm aan koppel voor de verbrandingsmotor en 340 Nm voor de elektromotor;

  • Gecombineerd verbruik (NEFZ) van 69 g CO2/km (3,0 l/100 km);

  • Puur elektrische actieradius van ca. 30 km;

  • Topsnelheid van 250 km/u, 0-100 km/u in 5,5 sec;

  • Intelligent HYBRID: vooruitziend energiemanagementsysteem met optimaal gebruik van regeneratieve energie bij afremmen;

  • Keuzemogelijkheid in rijprogramma’s met vier hybridestanden: HYBRID, E-MODUS, E-SAVE en CHARGE;

  • Haptisch gaspedaal voor optimale controle: een drukpunt in het pedaal verschaft feedback over het inschakelmoment van de verbrandingsmotor en helpt bij het doseren van de aandrijfkracht;

  • Snel extern opladen dankzij hoogspanningsbatterij

  • Voorklimatisering voor een aangename interieurtemperatuur.

Intelligent HYBRID: voorspellend energiemanagement

De tweede-generatie hybride S-Klasses vertrouwen op een voorspellend energiemanagement voor een betere energie-efficiency. Daarbij ‘kijkt’ het besturingssysteem van de hybride-aandrijving niet alleen naar de actuele rijstijl en de wensen van de bestuurder, maar ook naar het waarschijnlijke verloop van de route (stijgingspercentages, afdalingen, bochten of snelheidsbeperkingen) gedurende de volgende acht kilometer.

Intelligent HYBRID maakt gebruik van navigatiegegevens uit COMAND Online om het laden en ontladen van het batterijpakket te sturen. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens heuvelop rijden de energie uit het batterijpakket aangewend, om de batterij bij het afdalen via het regenereren van remenergie vervolgens weer op te laden.

Regeneratief remsysteem: de elektromotor als generator

Het grote potentieel bij hybride-aandrijving om het brandstofverbruik verder te beperken is het maximaal terugwinnen van energie tijdens het afremmen op de motor en bij het remmen. Zo wordt bij het aanraken van het rempedaal de vertraging in eerste instantie bewerkstelligd door de elektromotor als remkrachtgenerator en niet via de schijfremmen. De S-Klasse beschikt voor het eerst over een tweede-generatie regeneratief remsysteem (RBS). Het resultaat is een niet merkbaar samenspel in remprestaties tussen de mechanische remmen en de elektrische remprestaties van de elektromotor.

Het remcommando van de bestuurder wordt door sensoren in het rempedaal opgevangen. De vertraging die vervolgens optreedt, is afhankelijk van de rijsituatie en bestaat deels uit een regenererende vertraging van de elektromotor en een remmoment via de remmen. De remkracht afkomstig van de achteras wordt afhankelijk van het recuperatiepotentieel van de aandrijfas via het RBS geregeld.

Daarnaast wordt bij alle gas-lossituaties de verbrandingsmotor uitgeschakeld en wordt het remkoppel bij het uitrollen door de elektromotor in remenergie omgezet. Wanneer het rempedaal daarbij niet bediend wordt, wordt er geen additionele vertraging door de elektromotor bewerkstelligd om de batterij extra bij te laden en rolt de auto als het ware gewoon uit. De verbrandingsmotor wordt zo min mogelijk gebruikt voor het bijladen van de batterij en wanneer dat toch gebeurt, geschiedt dat enkel op het meest efficiënte werkingsmoment van de motor.

Hybridepionier in de luxe klasse

In 2009 debuteerde bij Mercedes-Benz wereldwijd al de eerste hybride-aandrijving met een lithium-ion batterij. De S 400 HYBRID was lange tijd de zuinigste luxe sedan met benzinemotor en de meest succesvolle hybride in zijn segment. De S 400 HYBRID trok wereldwijd ongeveer 20.000 kopers.

Met de nieuwe S-Klasse geeft Mercedes-Benz nu een vervolg aan dat indrukwekkende hybride-offensief. Met de S 400 HYBRID en de S 300 BlueTEC HYBRID biedt het merk in het eerste jaar van het nieuwe model al twee hybridevarianten:

  • De nieuwe S 400 HYBRID verbruikt volgens de NEFZ-cyclus (gecombineerd) slechts 6,3 l/100km. Ten opzichte van zijn voorganger is dat een verbetering van 20 procent. De CO2-uitstoot van 147 g/km is in dit segment een nieuw record. Deze uitstekende waarden doen niets af aan de prestaties. De benzinemotor noteert een vermogen van 225 kW (306 pk), gevolgd door nog eens 20 kW (27 pk) afkomstig van de elektromotor. Het koppel bedraagt 370 Nm voor de verbrandingsmotor plus 250 Nm voor de elektrokrachtbron.

  • Bij de S 300 BlueTEC HYBRID combineert Mercedes-Benz de 150 kW (204 pk) sterke 2.2-liter viercilinder dieselmotor met de krachtige hybridemodule met 20 kW (27 pk). Het maximale koppel van 500 Nm van de dieselkrachtbron wordt aangevuld met nog eens 250 Nm afkomstig van de elektromotor. De S 300 BlueTEC HYBRID verbruikt in de gecombineerde cyclus 4,4 liter diesel op 100 km (CO2: 115 g/km) en voldoet daarmee aan de criteria voor een energielabel A+. Hiermee heeft Mercedes-Benz het brandstofverbruik in de 150 kW vermogensklasse in een tijdsbestek van tien jaar bijna gehalveerd.