18
juli
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe motor en 4MATIC vierwielaandrijving voor Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz kondigt enkele belangrijke uitbreidingen aan voor het leveringsprogramma van de Mercedes-Benz S-Klasse, de luxe limousine die sinds de introductie op overtuigende wijze zijn stempel drukt op het hoogste segment in de personenautomarkt. Het leveringsprogramma wordt uitgebreid met de S 450, een variant die wordt aangedreven door een 4,6 liter V8 benzinemotor. Tevens is nu de 4MATIC vierwielaandrijving leverbaar in de S-Klasse en wel op de modellen S 450 en S 500, bij beide modellen zowel met reguliere als met verlengde wielbasis. Verder wordt de als optie leverbare afstandsregeling DISTRONIC PLUS uitgebreid met PRE-SAFE remmen.

De nieuwe motor is gebaseerd op de bekende V8 benzinemotor met 5,5 liter inhoud. Deze krachtbron heeft een cilinderinhoud van 4.663 cm³. Vanzelfsprekend overtuigt ook de S 450 met prestaties die van een auto uit deze klasse mogen worden verwacht. Het vermogen bedraagt 250 kW/340 pk, het maximum koppel ligt op 460 Nm. Hiermee accelereert de S 450 van 0-100 km/u in 5,9 seconden.

Evenals de andere modellen uit de S-Klasse is ook de S 450 voorzien van de 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie. De standaarduitrusting omvat onder andere vijfspaaks 17-inch lichtmetalen velgen en warmte- en geluiddempend infraroodglas rondom. De consumentenprijs is € 112.700 (incl. BTW en BPM). De S 450 is er ook met lange wielbasis (plus 13 cm), waarbij de standaarduitrusting is uitgebreid met onder andere lederen bekleding, een schuif-/kanteldak en een achterbank met individuele zitplaatsen. De prijs van de S 450 Lang is vastgesteld op € 123.600 (incl. BTW en BPM).

Vanaf nu kan ook de bekende permanente vierwielaandrijving 4MATIC worden geleverd in de S-Klasse. Deze beproefde technologie verdeelt de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen in de verhouding 45 voor en 55 achter. In de S-Klasse wordt de vierwielaandrijving gekoppeld aan de 7G-TRONIC automatische transmissie. Door het geringe meergewicht (slechts 70 kg) is het meerverbruik ten opzichte van de tweewiel aangedreven versies teruggebracht van gemiddeld 1,0 liter per 100 km tot 0,5 liter per 100 km. De modellen S 450 en S 500 zijn zowel met reguliere als met verlengde wielbasis leverbaar met 4MATIC. De prijzen lopen uiteen van € 117.900 voor de S 450 4MATIC tot € 143.300 voor de S 500 Lang 4MATIC.

In de nieuwe S-Klasse schuilt een dozijn technische noviteiten– variërend van het Brake Assist PLUS met radarsensoren en stoelen met een uitgebreide massagefunctie tot het ‘Night View Assist’ systeem met de nieuwste infrarood technologie, het nieuwe COMAND systeem, de preventieve PRE-SAFE inzittendenbescherming met extra functies en Parking Assist.

Brake Assist PLUS is leverbaar in combinatie met DISTRONIC PLUS, het eveneens verbeterde cruise controle systeem met variabele afstandsregeling. Dit radargestuurde systeem werkt nu bij elke snelheid tussen 0 en 200 km/u en geeft daarmee nog meer rijcomfort. In langzaam rijdend en stilstaand verkeer houdt DISTRONIC PLUS de nieuwe S-Klasse op een veilige afstand ten opzichte van de voorligger, brengt de sedan automatisch tot stilstand indien nodig en laat hem weer naar de gewenste snelheid accelereren als de verkeerssituatie dit toelaat.

Het uitrustingspakket met Brake Assist PLUS en DISTRONIC PLUS omvat ook een nieuw ‘Parking Assist’ systeem dat eveneens gebruikmaakt van radarsensoren. Deze hebben een groter bereik dan ultrasonische signalen, zodat de bestuurder nu eerder geattendeerd wordt op een hinderlijk obstakel tijdens het achteruit inparkeren.

De als optie op de Mercedes-Benz S-Klasse leverbare DISTRONIC PLUS is nu uitgebreid met PRE-SAFE remmen. De PRE-SAFE remmen worden in werking gesteld wanneer hooggevoelige sensoren een dreigend ongeval signaleren. Op deze wijze wordt de snelheid teruggebracht en daarmee de kracht bij een eventuele botsing verminderd. Dit zorgt voor een aanzienlijke beperking van het risico op letsel.

Met het revolutionaire ‘Night View Assist’ systeem dat in de S-Klasse werd geïntroduceerd, levert Mercedes-Benz wederom een belangrijke bijdrage aan ongevallenpreventie tijdens het rijden in het donker. Dit systeem werkt met infrarood licht, dat voor het menselijk oog onzichtbaar is en tegenliggers derhalve niet verblindt. Twee infrarood koplampen verlichten de rijbaan en stellen de bestuurder in staat meer dan 150 meter ver te kijken. Dankzij ‘Night View Assist’ worden voetgangers, fietsers, geparkeerde auto’s en andere obstakels veel eerder opgemerkt. Met behulp van een infrarood camera aan de binnenkant van de voorruit wordt de rijbaan op een display in het dashboard getoond.

Ook het innovatieve “Cockpit Management and Data System” – kortweg COMAND – werd herzien en biedt nu nog meer mogelijkheden. Naast de bekende telematica- en audio-systemen zijn nu ook diverse voertuigfuncties waarvoor tot nog toe afzonderlijke schakelaars vereist waren, in het systeem geïntegreerd. Het centrale bedieningselement is de nieuwe COMAND-controller op de tunnelconsole. Deze wordt gebruikt om hoofd- en submenu’s te selecteren waarmee de gewenste functies geactiveerd kunnen worden.

Naast de genoemde nieuwe S 450 wordt de Mercedes-Benz S-Klasse ook geleverd als S 320 CDI, aangedreven door een drieliter V6-dieselmotor met directe inspuiting volgens de “common-rail”-technologie. De S 320 CDI kost € 95.300 (Lang € 106.200). De reeks benzine-uitvoeringen begint met de S 350 voor € 99.300 (Lang € 110.200) en is voorzien van een 3,5 liter V6-motor. Daarna is er de S 500 met V8-motor. Met reguliere wielbasis kost dit model € 130.200, met verlengde wielbasis bedraagt de prijs € 138.100. De meest luxueuze versie is de S 600 Lang met 5,5 liter V12-benzinemotor voor een prijs van € 202.000. De meest indrukwekkende prestaties worden geleverd door het sportieve topmodel, de S 65 AMG Lang die € 290.600 kost. Deze versie heeft een zesliter V12-biturbomotor, goed voor een vermogen van 450 kW/612 pk en een maximum koppel van 1000 Nm.