17
december
2021
|
16:54
Europe/Amsterdam

Nieuwe mijlpaal in Future Sales: Mercedes-Benz en FEAC bereiken overeenstemming en leggen de basis voor een agentschapsmodel in Europa

Samenvatting
  • Strikte uitvoering van de strategie van Mercedes-Benz: intensivering van de klantenbinding door directe verkoop van Mercedes-Benz personen- en bestelwagens
  • Mercedes-Benz en FEAC, de European Mercedes-Benz Dealer Association, zijn het eens over de belangrijkste punten voor de introductie van het agentschapsmodel in Europa
  • In Zweden en Oostenrijk is het nieuwe model al met succes geïntroduceerd; de lancering in Duitsland en Groot-Brittannië wordt verwacht in 2023

Mercedes-Benz heeft overeenstemming bereikt met de European Mercedes-Benz Dealer Association (FEAC, Fédération Européenne des Amicales de Concessionnaires Mercedes-Benz) over belangrijke pijlers voor de introductie van het nieuwe agentschapsmodel in Europa. De Europese verkooporganisatie van Mercedes-Benz Cars en Vans zet hiermee samen met de dealers vaart achter de transformatie om aan de veranderde klantbehoeften te voldoen. In de toekomst worden in de Europese kernlanden nieuwe personenwagens en zowel privé als zakelijk gebruikte bestelwagens via een agentschapsmodel aangeboden. Het akkoord met FEAC biedt het kader voor de geleidelijke invoering van het nieuwe agentschapsmodel in Europa.

“We willen wereldwijd een nog sterkere klantenbinding met ons merk Mercedes-Benz bereiken. Daarom ben ik verheugd dat we samen met de European Dealer Association een belangrijke mijlpaal hebben bereikt voor ons en onze partners in Europa. Het uitgangspunt voor het veranderen van ons verkoopmodel is het veranderde gedrag van onze klanten in een digitale wereld”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Sales. “We willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken om met ons te communiceren, of dit nu digitaal of fysiek is. Het nieuwe agentschapsmodel ondersteunt ons bij het naadloos laten samenkomen van alle contactmomenten. We hebben ambitieuze doelen die we samen met onze dealers willen bereiken: tegen eind 2023 moet meer dan 50% van de nieuwe Mercedes-Benz modellen verkocht zijn via het nieuwe agentschapsmodel.”

Friedrich Lixl, voorzitter van de FEAC: “Met deze overeenkomst creëren we een duidelijk en voorspelbaar kader voor de Europese verkoop en gaan we samen met de fabrikant proactief om met gewijzigde marktomstandigheden. Hiermee blijven we de concurrentie voor en stellen we de investeringen en de bedrijfswaarde voor de agenten in de toekomst veilig.”

Het nieuwe agentschapsmodel van Mercedes-Benz is al geïntroduceerd in Zweden, Oostenrijk, Zuid-Afrika en India. De lancering ervan in Duitsland en Groot-Brittannië wordt verwacht in 2023. De focus van het nieuwe agentschapsmodel van Mercedes-Benz ligt op het naadloos laten samenkomen van alle contactmomenten. In de toekomst hebben klanten nog meer keuzevrijheid, of ze nu advies willen van productexperts in de showroom, online een koopcontract willen afsluiten of fysiek in contact willen komen met dealers. Agenten nemen daarbij een centrale rol in de Customer Experience en maken een naadloze Customer Journey mogelijk – van de oriëntatiefase via de aankoop tot het in ontvangst nemen van het voertuig. Bijkomende voordelen voor klanten zijn een grotere prijstransparantie en een nog bredere online selectie van beschikbare voertuigen. Het nieuwe agentschapsmodel biedt dealers de mogelijkheid om zich nog meer dan voorheen te concentreren op de klanten.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.