19
maart
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé – adembenemend en onweerstaanbaar

De S 63 AMG Coupé is de nieuwste droomauto in de modelserie van Mercedes-AMG en biedt een indrukwekkende combinatie van hoogwaardige rijdynamiek, een ambitieuze lichtgewichtconstructie en optimale efficiency. De AMG 5.5-liter V8 biturbomotor is het meest krachtige lid van de BlueDIRECT motorenfamilie en staat in de S 63 AMG Coupé met een vermogen van 430 kW (585 pk) en 900 Nm aan koppel borg voor uitzonderlijke prestaties en een opvallend laag verbruik. Een primeur is weggelegd voor de curve tilting function als onderdeel van MAGIC BODY CONTROL, om zowel het rijplezier als het comfortniveau naar een nóg hoger plan te brengen.

De S 63 AMG Coupé is het meest recente model dat profiteert van de AMG Lightweight Performance strategie. De lichtgewichtconstructie heeft het gewicht van de auto met 65 kg teruggebracht, ondanks het hogere vermogen en de uitgebreidere standaarduitrusting vergeleken met zijn voorganger. Deze besparing werd in belangrijke mate gerealiseerd dankzij het gebruik van een lichtgewicht lithium-ion accu, gesmede lichtmetalen AMG-velgen en een gewichtsbesparend AMG high-performance remsysteem. Verder zijn het complete koetswerk en de voorzijde van de carrosserie uit aluminium opgetrokken. Het lagere gewicht komt de rijdynamiek ten goede en reduceert de brandstofconsumptie, terwijl de lage pk/gewichtverhouding van 3,41 kg/pk uitstekende prestaties garandeert: de S 63 AMG Coupé accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 tot 4,3 seconden (afhankelijk van de uitvoering) en bereikt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Wat vermogen, koppel en verbruik betreft blijft de AMG 5.5-liter V8 biturbomotor één van de zuinigste in serie geproduceerde V8-motoren ooit. Met een vermogen van 430 kW (585 pk) en 900 Nm aan trekkracht voldoet de AMG-achtcilinder uit de BlueDIRECT motorenfamilie aan zelfs de meest hooggespannen verwachtingen. Vergeleken met de voorgaande CL 63 AMG is het vermogen met 30 kW (41 pk) toegenomen en steeg het koppel met 100 Nm. Desondanks verbruikt de S 63 AMG Coupé minder brandstof. Het gecombineerde verbruik (NEDC) van 10,1 l/100 km maakt deze tweedeurs coupé tot de zuinigste auto in dit segment. De besparing tot 0,4 liter op 100 km en het feit dat de S 63 AMG Coupé voldoet aan de EU6 emissienormen onderstreept dat prestaties, efficiency en oog voor het milieu elkaar bij Mercedes-AMG absoluut niet uitsluiten.

Modeloverzicht

 

S 63 AMG Coupé

S 63 AMG Coupé 4MATIC*

Cilinderinhoud

5.461 cc

5.461 cc

Vermogen

430 kW (585 pk) bij 5.500 tpm

430 kW (585 pk) bij 5.500 tpm

Max. koppel

900 Nm tussen 2.250-3.750 tpm

900 Nm tussen 2.250-3.750 tpm

Gecombineerd verbruik (NEDC)

10,1 l/100 km

10,3 l/100 km

CO2-emissies

237 g/km

242 g/km

Leeggewicht (op basis van EC)

1.995 kg**

2.070 kg***

1.995 kg**

2.070 kg***

Vermogen-gewichtratio

3,41 kg/pk

3,41 kg/pk

Acceleratie 0-100 km/u

4,3 s

3,9 s

Topsnelheid

250 km/u****

250 km/u****

* alleen linksgestuurde versie; ** rijklaar (brandstoftank 90% vol, zonder bestuurder en bagage); *** rijklaar (brandstoftank 90% vol, met bestuurder (68 kg) en bagage (7 kg); **** elektronisch begrensd.

AMG sportuitlaatsysteem met automatische kleppen

Sportieve prestaties of ontspannen cruisen: de S 63 AMG Coupé biedt een keuze uit uitlaatsounds. Het AMG sportuitlaatsysteem komt tegemoet aan persoonlijke voorkeuren en beschikt over automatisch gestuurde uitlaatkleppen in beide dempers. Met de transmissie in de ‘C’ (Controlled Efficiency) stand blijven de kleppen in de meeste situaties gesloten, waarbij de achtcilinder biturbo een onderdrukte sound laat horen. In de ‘S’ (Sport) en ‘M’ (Manual) stand gaan de kleppen sneller en spontaner open, vooral wanneer de bestuurder er een meer dynamische rijstijl op na houdt. Het resultaat is de nog vollere, bekende AMG-sound.

'One man, one engine': een traditie van handgemaakte motorenproductie

Zoals alle AMG V8- en V 12-motoren is ook de achtcilinder biturbomotor voor de S 63 AMG Coupé met de hand gemaakt. In de fabriek in Affalterbach assembleren hooggekwalificeerde monteurs de motoren volgens het principe 'one man, one engine'.
 

AMG 7-traps AMG SPEEDSHIFT MCT sporttransmissie

De 7-traps AMG SPEEDSHIFT MCT sporttransmissie past naadloos bij de V8 biturbomotor. Maximale souplesse en dynamiek zijn de twee sterkste punten van deze transmissie, die uitsluitend door AMG wordt gebruikt. Bestuurders kunnen afhankelijk van hun rijstijl hun persoonlijke set-up kiezen op basis van drie keuzemogelijkheden: ‘C’ (Controlled Efficiency), ‘S’ (Sport) en ‘M’ (Manual). De ECO start/stop-functie is standaard.
 

Optie: prestatiegerichte AMG 4MATIC vierwielaandrijving

De S 63 AMG Coupé wordt in twee versies beschikbaar: met achterwielaandrijving en nu voor het eerst ook met het 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem. Met permanente vierwielaandrijving wordt 33 procent van de trekkracht naar de voorwielen gestuurd en 67 procent naar de achterwielen. De op de achterwielen gefocuste aandrijving  van AMG staat garant voor superlatief rijplezier en een indrukwekkende acceleratie vanuit stilstand. De vierwielaandrijving vergroot bovendien de rijveiligheid op een natte of winterse ondergrond. Een meerplatenkoppeling met een sperwerking van 50 Newtonmeter garandeert optimale tractie voor alle vier wielen, in het bijzonder  op een ondergrond met sneeuw en ijs.
 

AIRMATIC luchtdemping of MAGIC BODY CONTROL

Kopers hebben eveneens een keuze voor wat betreft het AMG-sportonderstel: de achterwielaangedreven S 63 AMG Coupé is voorzien van MAGIC BODY CONTROL, terwijl de uitvoering met vierwielaandrijving AIRMATIC luchtdemping met het adaptieve dempingsysteem ADS PLUS heeft. Een speciale afstelling voor de voorwielen – inclusief een groter camber en een grotere anti-roll bar – en een stijvere draagconstructie voor het subframe op de achteras zijn exclusief voor de S 63 AMG Coupé 4MATIC ontwikkeld. Deze modificaties vergroten de wendbaarheid van de auto onder dynamische rijcondities.
 

Curve tilting function als wereldprimeur

De achterwielaangedreven S 63 AMG Coupé vertrouwt op het AMG sportonderstel op basis van MAGIC BODY CONTROL. Daarnaast heeft hij een wereldprimeur voor serieproductieauto’s: de curve tilting function. Dankzij deze functie leunt de S 63 AMG Coupé als het ware in een bocht, zoals ook motorrijders of skiërs dat doen. De zijwaartse druk voor de inzittenden wordt net als bij een helling teruggebracht waardoor de inzittenden nog steviger in hun stoel zitten. In het bijzonder op provinciale wegen zorgt deze overhelfunctie in bochten voor meer comfort en rijplezier. De curve tilting function kan worden geselecteerd als één van de drie rijstanden met behulp van de ABC-schakelaar en is actief tussen 30 en 180 km/u.
 

Bovendien beschikt het MAGIC BODY CONTROL ophangingssysteem standaard over ROAD SURFACE SCAN en Active Body Control (ABC). Bij Active Body Control zijn de veerpoten uitgerust met hydraulische cilinders om de kracht in iedere demper afzonderlijk te kunnen aanpassen. Afhankelijk van de bocht verstelt de curve tilting function het onderste punt van iedere individuele veerpoot, waardoor de hoek tussen de auto en het wegdek kan worden ingesteld. Hierdoor kan de auto in bochten automatisch en continu in een oogwenk een hoek van maximaal 2,5 graden aanhouden, afhankelijk van de voertuigsnelheid en de bochtradius. Het innovatieve systeem ‘leest’ bochten met behulp van zowel een stereocamera achter de voorruit, die de draaiing van de weg tot 15 meter vóór de auto waarneemt, en een extra sensor die de laterale acceleratie meet.
 

ROAD SURFACE SCAN is een technologie die oneffenheden in het wegdek al op voorhand waarneemt met behulp van een stereocamera. MAGIC BODY CONTROL past de ophanging vervolgens zowel in de ‘Sport’ als ‘Comfort’ stand  op de naderende situatie aan.
 

Systematische lichtgewichtconstructie: gesmede AMG-velgen standaard

De S 63 AMG Coupé is standaard uitgerust met gesmede lichtmetalen AMG-velgen voor een lager gewicht, meer stevigheid en een nog betere handling. Standaard krijgt de S 63 AMG Coupé titaniumgrijze 10-spaaks velgen met een hoogglans afwerking – 8,5 x 19 voor en 9,5 x 19 achter, met respectievelijk 255/45 R 19 en 285/40 R 19 banden.
 

Optioneel bestaat de keuze uit 10-spaaks gesmede velgen in de maatvoering 8,5 x 20 voor en 9,5 x 20 achter, met 255/40 R 20 en 285/35 R 20 banden. Deze velgen zijn voorzien van een gesmeed aluminium naafcover die doet denken aan een centrale wielmoer zoals die in de autosport wordt gebruikt. Als alternatief zijn er velgen leverbaar met een vijf-dubbelspaaks ontwerp.
 

High-performance AMG composiet remsysteem

Korte remafstanden en een snelle vertraging zijn een gegeven voor de S 63 AMG Coupé die wordt geleverd met een gewichtsbesparend AMG high-performance remsysteem met composiet remmen die bestand zijn tegen fading. Een systeem met keramische remmen en een 20 procent lager gewicht is optioneel leverbaar.
 

Design: sensuele puurheid met superieure sportiviteit

De sportieve prestaties van de S 63 AMG Coupé worden kracht bijgezet door spannende designelementen. De auto straalt de sensuele puurheid uit die zo kenmerkend is voor Mercedes-Benz. Talloze aerodynamische details onderstrepen de buitengewone rijdynamiek van deze AMG. De voorzijde wordt gedomineerd door de in zilverchroom afgewerkte driedimensionale ‘twin-blade’ radiatorgrille van AMG. Grote, zwarte flics sturen de rijwind naar de buitenste koelluchtinlaten in de bumper, de voorsplitter optimaliseert eveneens de luchtstroom naar de koelmodules en beperkt bovendien de opwaartse druk op de voorwielen.
 

Andere AMG-features zijn onder meer de grote AMG-wielen en ‘V8 BITURBO’ emblemen op de voorste flanken, de hoogglans zwart gespoten diffuser met zilverkleurige accenten aan de achterzijde, de twee verchroomde dubbele uitlaatdempers en de ‘S 63 AMG’ aanduiding onder de achterlichten.
 

Interieur: weelderige luxe, kwaliteit en sportiviteit

In het interieur springen de nieuw ontwikkelde AMG-sportstoelen in het oog. Het nieuwe driespaaks AMG-sportstuur biedt perfecte controle dankzij de duidelijke contouren in de stuurrand en geperforeerd leer op de gripdelen. Nieuwe aluminium schakelpaddels verkorten de schakeltijd en vergroten de dynamiek. De nieuwe, innovatieve touchpad – standaard aan boord – vereenvoudigt de bediening van de radio, telefoon en het navigatiesysteem aanzienlijk.
 

Nog exclusiever: de S 63 AMG Coupé ‘Edition 1’

Een extra exclusieve uitvoering in deze serie is de S 63 AMG Coupé ‘Edition 1’, die tot één jaar na de marktlancering beschikbaar zal zijn.
Opvallende features zijn ondermeer de Swarovski-kristallen in de LED-koplampen en het Exclusive interieurpakket voor een nog sfeervollere ambiance. Met onder andere Exclusive nappaleer voor de AMG-sportstoelen in de kleurcombinaties kristalgrijs/zwart of bengaalsrood/zwart met contrasterende stiksels en biezen. In lijn met dit kleurschema zijn de bovenkant van het dashboard, de middenarmsteun vóór en achter en de portierbekleding afgewerkt met nappaleer, terwijl de dakhemel en zonneschermen zijn voorzien van DINAMICA microvezel. Andere highlights van de ‘Edition 1’ zijn AMG Exclusive vloermatten met nappaleer randen, dorpellijsten met verlichte AMG-emblemen en hoogglans zwarthouten detaillering. Het AMG sportstuur heeft ‘Edition 1’ aanduiding en Nachtzichtassistent plus behoort in deze speciale uitvoering tot de standaarduitrusting.
 

Wereldprimeur en marktintroductie in 2014

De S 63 AMG Coupé krijgt zijn wereldprimeur in april 2014 op de New York International Auto Show. De verkoop van de 4MATIC-versie start op 7 april 2014, op 14 juli gevolgd door die van de tweewielaangedreven variant. Dan wordt ook de S 65 AMG Coupé vrijgegeven. De marktintroductie voor beide uitvoeringen staat gepland voor 27 september 2014.