13
december
2017
|
09:52
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse: exclusief, modern interieur

Voor veel offroad-liefhebbers is het een legende en de ultieme maatstaf voor terreinrijden: de G-Klasse. Sinds 1979 zijn er 300.000 exemplaren van geproduceerd die hun eigenaren avontuurlijke ervaringen hebben geboden die met menig ander voertuig niet realiseerbaar zouden zijn geweest. Uiterlijk is de ‘G’ in die periode nauwelijks gewijzigd. Desondanks heeft deze bijzondere offroader zichzelf continu opnieuw uitgevonden. Met een compleet nieuw interieur en tal van nieuwe features heeft de G-Klasse nu zijn grootste transformatie ondergaan in bijna veertig jaar tijd, zowel in technisch als esthetisch opzicht – terwijl hij tegelijkertijd trouw aan zichzelf is gebleven.

Iconische elementen blijven een zeer specifiek doel dienen, zowel nu als toen, en bezorgen de G-Klasse zijn unieke uiterlijk. Die eigenschappen zijn ook in de nieuwe G-Klasse terug te vinden: de opvallende portiergrepen en het karakteristieke geluid van het sluiten van de portieren, de robuuste stootstrip op de flanken, het zichtbare reservewiel op de achterdeur en de prominente richtingaanwijzers. Het zijn dit soort features die samen met het hoekige silhouet de opvallende look van de G-Klasse bepalen.

Interieur: luxueus en authentiek

Dat de nieuwe G-Klasse een moderne interpretatie van een legende is, blijkt onder andere ook uit de strakke, geometrische belijning. Bij het instappen valt direct op dat uiterlijke stijlelementen ook in het interieur terugkomen. De vorm van de ronde koplampen bijvoorbeeld wordt weerspiegeld in de ronde luchtuitstroomopeningen aan weerszijden van het dashboard. Of het design van de typerende richtingaanwijzers, dat ook terugkomt in de vorm van de luidsprekers.

Andere bekende highlights van de G-Klasse zijn onder meer de handgreep voor de voorpassagier en de prominent zichtbare, chromen schakelaars voor de sperdifferentiëlen. Beide zaken zijn vanzelfsprekend vernieuwd, maar tegelijkertijd behouden als kenmerkende accenten.

Het volwaardige infotainmentsysteem is te bedienen zonder de handen van het stuur te hoeven halen. De aanraakgevoelige touch control-buttons op het stuurwiel reageren net als het screen van een smartphone op wisbewegingen. Dankzij haptische impulsen en extra feedback via de luidsprekers kan de bestuurder het touchpad gebruiken en tegelijkertijd zijn ogen op de weg houden. De sneltoetsen vóór de controller, voor veelgebruikte functies, en het optionele bedieningspaneel voor de rijassistentiesystemen boven de ronde lichtschakelaar zijn aanvullende mogelijkheden om gegevens in te voeren. De bestuurder zit dicht op de voorruit en heeft vanachter het stuurwiel een prima zicht rondom.

Het overzichtelijke en compleet vernieuwde combi-instrument is standaard voorzien van tijdloze, ronde, analoge klokken. Met andere woorden, liefhebbers van klassieke ronde meters worden in de nieuwe G-Klasse niet teleurgesteld. Net als in de nieuwe E-Klasse en S-Klasse is als optie een alternatief combi-instrument leverbaar in de vorm van een groot glazen display met virtuele klokken, direct in het blikveld van de bestuurder, en een centraal scherm bovenin de middenconsole. Twee 12,3 inch displays lopen optisch in elkaar over en vormen een widescreen cockpit achter een doorlopend afdekglas. Bestuurders kunnen voor de displays kiezen uit drie verschillende weergavestijlen: ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’. Daarnaast is het mogelijk om zelf relevante informatie op basis van persoonlijke voorkeuren te selecteren.

Hoogwaardige materialen en extra comfort

Dankzij zijn unieke karakter en kwaliteitsuitrusting heeft de G-Klasse offroad-prestaties en luxe altijd op harmonieuze wijze weten samen te smelten. Al in de standaarduitvoering verlenen de tijdloze en authentieke openporige houten sierdelen de G-Klasse een klassieke elegantie. Tot de stijlvolle accenten behoren het veelvuldig gebruik van hoogwaardige sierdelen van metaal of carbon en de met leder beklede stoelen.

“Elke G-Klasse moet de Schöckl kunnen weerstaan.” Dit motto stond bovenaan de prioriteitenlijst bij de ontwikkeling van deze klassieker onder de offroaders. Het verwijst naar de berg in de regio bij de fabriek in Graz, die door Mercedes-Benz wordt gebruikt voor de zware – sommigen noemen het zelfs rücksichtslose – tests, en die elke offroader moet kunnen overwinnen. Daarom draagt elke ‘G’ ook een certificeringssymbool in de vorm van een ‘Schöckl’-embleem onderaan de B-stijl.

De portieren zijn zeer solide, een duidelijke verwijzing naar de typische ‘G-functionaliteit. De opbergmogelijkheden zijn verregaand vernieuwd, waardoor de G-Klasse nu over tal van nieuwe opbergvakken beschikt. Onder de middenarmsteun bevindt zich bijvoorbeeld een verlicht vak voor kleine zaken. Een draadloos oplaadpunt kan hier als optie worden ondergebracht. Vóór het touchpad in de middenconsole is ruimte voor twee uitneembare bekerhouders en een klein opbergvakje. De achterportieren bieden elk plaats aan een 1-literfles. De achterbank is voorzien van een vrijstaande rugleuning, voor maximale flexibiliteit en een beter zicht door de achterzijruiten.

Het standaard audiosysteem bevat zeven luidsprekers. Het Burmester® surround sound system met zestien luidsprekers en een 590 watt versterker met Digital Sound Processing is als optie leverbaar.

De nieuwe afmetingen van de nu grotere G-Klasse komen niet alleen de bestuurder ten goede, maar ook de passagiers op de tweede zitrij. Een overzicht van de belangrijkste afmetingen:

Omschrijving

Verschil

Beenruimte – voor

+ 38 mm

Beenruimte – achter

+ 150 mm

Schouderbreedte – voor

+ 38 mm

Schouderbreedte – achter

+ 27 mm

Elleboogruimte – voor

+ 68 mm

Elleboogruimte – achter

+ 56 mm

De achterbank kan in een verhouding van 60, 40 of 100 procent worden neergeklapt. De stoelen in de G-Klasse hebben standaard tal van comfortfuncties, zoals de memoryfunctie op de bestuurdersstoel, stoelverwarming voor en achter evenals comforthoofdsteunen voor. Het rijcomfort kan nog verder worden vergroot met actieve multicontourstoelen (optie). Deze zijn inclusief massagefunctie, stoelventilatie en extra snelle stoelverwarming. Eveneens inbegrepen is een elektrisch verstelbare lendensteun voor de bestuurder en voorpassagier. De zijkanten van de actieve multicontourstoelen bevatten geïntegreerde luchtkamers die op basis van de rijdynamiek continu worden gevuld of geleegd, voor een betere zitpositie van de bestuurder en voorpassagier en voor meer zijdelingse ondersteuning in bochten.

Extra’s voor de G-Klasse: twee exclusieve uitrustingspakketten

Er zijn zoveel configuraties van de nieuwe G-Klasse mogelijk, dat het zelden voor zal komen dat twee auto’s exact dezelfde specificaties hebben. Dit brede uitrustingsaanbod wordt mogelijk gemaakt doordat de vele features uit de designo manufaktur reeds geïntegreerd zijn in de standaarduitvoering.

Inzittenden nemen in de nieuwe G-Klasse standaard plaats op stoelen bekleed met leder Lugano in zwart, notenbruin of macchiatobeige. Daarnaast is er keuze uit twee topklasse uitrustingspakketten: het exclusiefpakket interieur en het exclusiefpakket interieur plus. Het exclusiefpakket interieur is er in zeven kleuren. Drie ervan zijn elegante combinaties van zwart nappaleder met een van de designo manufaktur kleuren platinawit, yachtblauw of classicrood. Het pakket herbergt tevens een zwarte designo interieurhemel in microvezel DINAMICA en luchtuitstroomopeningen in silvershadow. Het exclusiefpakket interieur plus biedt extra in nappaleder uitgevoerde bekledingselementen, waaronder de portieren, delen van de middenconsole, het combi-instrument en de gehele bekleding. Een bijzonder feature van dit pakket is de stoelbekleding met ruitdessin. Bij dit pakket is er keuze uit de designo kleuren zwart, espressobruin en classicrood. Voor het eerst is het ook mogelijk om een lichtgekleurd interieur te bestellen, waarbij alle beklede delen - van vloerbekleding tot interieurhemel - in macchiatobeige zijn uitgevoerd.

De sportieve AMG Line kan met alle drie varianten worden gecombineerd. In dit geval wordt de zwarte stoelbekleding voorzien van rode contrastsiernaden op de stoelen, het combi-instrument, de portieren en de middenconsole, inclusief rode veiligheidsgordels. Het is een look die perfect past bij het sportstuur met afgevlakte onderzijde, dat nu voor het eerst in de G-Klasse wordt geleverd.

Een offroad-legende sinds 1979

De G-Klasse is het topmodel onder de luxe offroad-modellen. Niet alleen is het ‘by far’ het personenautomodel met de langste productieperiode in de historie van Mercedes-Benz; ook is het de voorvader van alle SUV’s die de driepuntige ster dragen. Daarom hebben alle Mercedes-Benz offroaders ook de G in hun modelnaam.

Wat in 1972 begon als een samenwerkingsovereenkomst tussen het toenmalige Daimler-Benz AG en Steyr-Daimler-Puch in de Oostenrijkse stad Graz, is uitgegroeid tot een succesverhaal dat doorspekt is met superlatieven en indrukwekkende mijlpalen. Net als destijds wordt de G-Klasse nu nog steeds grotendeels met de hand gebouwd in Graz.

Vanaf het allereerste design was dit geen doorsnee terreinwagen. Productplanners, designers en engineers ontwierpen gezamenlijk een auto met een aantrekkelijke combinatie van betrouwbaarheid, robuustheid en buitengewone offroad-prestaties. Desondanks trok het model vooral ook klanten aan met een voorkeur voor een luxueuze, comfortabele en bovenal veilige en exclusieve auto voor recreatiedoeleinden.

Ten tijde van zijn marktintroductie, in het voorjaar van 1979, bood de G-Klasse keuze uit vier motorvarianten, in vermogen uiteenlopend van 53 kW/72 pk tot 115 kW/156 pk. Kopers konden een voorkeur uitspreken voor een Cabriolet met korte wielbasis of Estates met korte of lange wielbasis. In 1989 vormde de 463-serie het begin van een evolutionair proces voor de offroader, niet alleen op technologisch gebied. Het was een evolutie die ook resulteerde in een gestaag groeiend aantal fans en die de nadruk legde op het karakter van de auto als exclusief model voor uiteenlopende doeleinden. En, sinds 1993, een auto met een officiële naam: de G-Klasse.

De 25ste verjaardag van de G-Klasse werd gevierd met de komst van een zeer speciale en door Mercedes-AMG aangescherpte uitvoering: de G 55 AMG Kompressor. Diens achtcilindermotor (350 kW/476 pk vermogen, 700 Nm koppel) gaf de robuuste offroader een ongekend prestatieniveau en legde het enorme potentieel van de G-Klasse bloot.

De 30ste verjaardag van de G-Klasse werd in 2009 gevierd met een serie nieuwe uitrustingsfeatures die vooral het comfort en de exclusiviteit van het interieur benadrukten. De ergonomisch geoptimaliseerde voorstoelen boden meer zijdelingse ondersteuning, terwijl nieuwe designs en stoelventilatie/-verwarming het ‘beest’ nog luxueuzer maakten. Sindsdien is de verkoop van de G-Klasse alleen maar toegenomen. Dankzij de sterke groeicijfers realiseerde de voorvader van de SUV in 2016 een nieuw verkooprecord, met bijna 20.000 verkochte auto’s in een jaar tijd.

Nieuwe AMG-motoren, een verregaand uitgebreide optielijst, een nog hoogwaardiger interieur, zorgvuldige exterieurmodificaties en veiligheids- en comfortfeatures als DISTRONIC plus en de parkeerhulp PARKTRONIC zorgden in 2012 voor aanvullende verbeteringen. Een jaar later breidde Mercedes-Benz het modelaanbod verder uit met de G 63 AMG 6x6: een drieassig offroad-model dat ‘het beste van drie werelden’ combineerde. Hij beschikte namelijk over alle ontwikkelingen van de nieuwe G-Klasse generatie, de robuustheid van de echt zware offroad-voertuigen en de onovertroffen motortechnologie van Mercedes-AMG.

De G 500 4x4² uit 2015 voegde daar niet alleen een luxueus interieur aan toe, maar ook een bodemspeling van 45 centimeter en indrukwekkende onroad-prestaties. Sinds 2015 heeft designo manufaktur G-Klasse rijders in de gelegenheid gesteld hun ‘G’ te individualiseren met exclusieve uitrustingsopties. De bijzondere G 650 Landaulet drukte in 2017 zijn geheel eigen, speciale stempel op de G-historie. Het was het eerste model in zijn soort dat werd gelanceerd onder de vlag van Mercedes-Maybach en er werden er slechts 99 van gebouwd. Met zijn soevereine V12-motor, portaalassen, elektrisch bedienbare softtop en exclusieve uitrusting achterin was deze versie van de ‘G’ bedoeld voor klanten die hun open rijervaring zo exclusief en stijlvol mogelijk wensten.

In de zomer van 2017 rolde de 300.000ste G-Klasse in Graz van de band. Het was een G 500 in de kleur designo mauritiusblauw metallic met zwartlederen stoelen en witte contrastnaden. Het jubileummodel begon afgelopen zomer voorzien van een keur aan offroad-voorzieningen – waaronder all-terrainbanden op zwarte 16 inch velgen en een robuuste dakdrager – aan een nieuw avontuur. G-Klasse liefhebbers wereldwijd bepaalden gezamenlijk de uitrusting van het model door op de officiële G-Klasse Facebookpagina te stemmen op hun favoriete uitrustingen en opties. De toekomstige roadtrips van de 300.000ste G-Klasse kunnen ook via de sociale netwerken gevolgd worden.

De nieuwe G-Klasse viert zijn première tijdens de North American International Auto Show 2018 in Detroit.