09
februari
2023
|
13:09
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz eSprinter maakt indruk met efficiëntie, actieradius en laadvermogen

  • Een overtuigende combinatie van efficiëntie, actieradius en laadvermogen maakt de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter tot een veelzijdige allrounder
  • Een vaste waarde voor klanten in zo’n 60 markten: twee carrosseriestijlen en -lengtes, drie batterijformaten en een hoog laadvermogen als basis voor tal van ombouw- en opbouwvarianten maken de nieuwe eSprinter aantrekkelijk
  • De gesloten bestelwagenvariant van de nieuwe eSprinter met de grootste actieradius wordt gelanceerd in Europa aan het einde van 2023
  • Uitbreiding van het productienetwerk: naast de Mercedes-Benz fabriek in Düsseldorf wordt de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter in de toekomst ook geproduceerd in Ludwigsfelde en Charleston (South Carolina/VS).

Mercedes-Benz Vans elektrificeert systematisch alle modelreeksen. De nieuwe eSprinter maakt indruk op het gebied van efficiëntie, actieradius en laadvermogen en is een echte wereldburger: hij wordt geproduceerd in Europa en Noord-Amerika en zal in de toekomst op zo'n 60 markten de claim ‘Lead in Electric Drive’ onderstrepen.      

De nieuwe eSprinter bevat een groot aantal technische innovaties en is gebaseerd op een nieuw concept dat uit drie modules bestaat. Deze geven veel vrijheid bij de ontwikkeling en het ontwerp van diverse ombouwvarianten en opbouwversies die voorheen alleen mogelijk waren op de conventioneel aangedreven Sprinter.

De frontmodule omvat alle hoogvoltagecomponenten en kan als vanouds worden gecombineerd met de modelvarianten, ongeacht de wielbasis en accugrootte. De module voor de geïntegreerde hoogvoltagebatterij bevindt zich in de bodem, om ruimte te besparen. De plaats van de batterij tussen de assen resulteert samen met de robuuste batterijbehuizing in een laag zwaartepunt, wat een positieve invloed heeft op het rijgedrag en de rijveiligheid verhoogt. De derde pijler van het modulaire ontwerp is de module aan de achterzijde met de elektrisch aangedreven achteras. Volgens het principe van de gemeenschappelijke onderdelenstrategie wordt deze gebruikt in alle varianten van de nieuwe eSprinter. Ook de compacte en krachtige elektromotor is in deze module geïntegreerd.

Mercedes-Benz heeft ongeveer 350 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe eSprinter. In elk van de drie fabrieken in Charleston, Düsseldorf en Ludwigsfelde wordt ongeveer 50 miljoen euro geïnvesteerd om het productieproces aan te passen. Het modulaire concept van de nieuwe eSprinter maakt maximale synergiën in de productie mogelijk, en zorgt zodoende voor schaalvoordelen.

Mathias Geisen, hoofd van Mercedes-Benz Vans: “De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter volgt consequent onze strategie – leider zijn op het gebied van elektrische mobiliteit met de meest begerenswaardige bestelwagens en tegelijkertijd wereldwijd een winstgevende groei realiseren.”

De nieuwe eSprinter: veelzijdig en efficiënt

De marktintroductie van de nieuwe eSprinter betreft een gesloten bestelwagen in de verlengde uitvoering en met een hoog dak. Hij is uitgerust met de grootst beschikbare batterij, met een bruikbare capaciteit van 113 kilowattuur, het laadvermogen bedraagt 14 kubieke meter en hij heeft een toegestaan bruto voertuiggewicht van maximaal 4,25 ton.

De elektrische actieradius, gebaseerd op een WLTP-cyclus simulatie, gaat maximaal 400 kilometer [1][2][3] bedragen. De gesimuleerde actieradius op basis van de WLTP-stadscyclus komt uit op maximaal 500 kilometer [1][2][3]. De actieradius maakt deze bestelwagen ook perfect geschikt voor langere ritten. 

In Europa komt deze eerste variant van de gesloten bestelwagen eind 2023 op de markt, waarna de open modelvariant en andere batterijversies geleidelijk volgen. Dit maakt de eSprinter aantrekkelijk als basisvoertuig voor tal van nieuwe sectoren, en voor ombouwbedrijven en carrosseriebouwers.    

“Met de nieuwe eSprinter tillen we het segment van de elektrische grote bestelwagens naar een nieuw niveau. De combinatie van efficiëntie, actieradius en laadvermogen met gelijktijdige TCO-optimalisatie maakt de nieuwe eSprinter tot de meest veelzijdige Mercedes-Benz eVan ooit”, zegt Mathias Geisen. 

Highlights

Je ziet het niet aan de buitenkant van de Mercedes-Benz eSprinter, maar als je kijkt naar de technologie waarover deze bestelwagen beschikt en de cloud-gebaseerde diensten in het digitale ecosysteem van Mercedes me, wordt het duidelijk: de focus ligt consequent op het creëren van toegevoegde waarde voor klanten.

De elektrische aandrijflijn (eATS)

De belangrijkste componenten van de eATS-unit in de nieuwe eSprinter zijn twee nieuwe ontwikkelingen: de efficiënte motor en de innovatieve elektrische achteras, die beide voor het eerst worden toegepast in een elektrische bestelwagen van Mercedes-Benz.

De synchrone motor met permanente magneet (PSM), die slechts ongeveer 130 kilogram weegt, wordt gekenmerkt door een bijzonder hoog rendement en een geoptimaliseerd warmtebeheer. De motor is verkrijgbaar in twee vermogensniveaus, met een maximum vermogen van 100 of 150 kilowatt en levert een koppel van maximaal 400 newtonmeter.

De elektrisch aangedreven achteras maakt naast de klassieke gesloten bestelwagen ook open modelvarianten mogelijk. Voor de klant levert dit voordelen op met betrekking tot ombouw en opbouw, voertuiglengtes (A2 en A3), maximaal bruto voertuiggewicht (tot 4,25 ton) en aanhangerbelasting (tot 2 ton). 

Hoogvoltagebatterij en opladen

Klanten kunnen bij de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter kiezen uit drie verschillende batterijpakketten, afhankelijk van hun individuele behoeften op het gebied van actieradius en laadvermogen: 56, 81 of 113 kWh. Dankzij de lithium/ijzerfosfaat (LFP) celchemie zijn de accuvarianten vrij van kobalt en nikkel, terwijl actief warmtebeheer zorgt voor maximale efficiëntie.

Zoals alle Mercedes-Benz eVans kan de nieuwe eSprinter zowel met wisselstroom (AC) als met gelijkstroom (DC) worden opgeladen. De boordlader, die de stroom in de auto omzet bij het laden met wisselstroom, bijvoorbeeld bij een wallbox, heeft een maximaal vermogen van 11 kilowatt. De nieuwe eSprinter kan bij snellaadstations met maximaal 115 kilowatt worden opgeladen. Voor klanten betekent snelladen dat opladen van 10 tot 80 procent van de volledige capaciteit ongeveer 28 minuten duurt voor de 56 kWh-accu en ongeveer 42 minuten voor de 113 kWh-accu.

Digitalisering en infotainment met MBUX en Mercedes me

De nieuwe eSprinter maakt ook indruk op het gebied van digitalisering en infotainment: hij wordt geleverd met de innovatieve Mercedes-Benz User Experience (MBUX) met de nieuwste softwaregeneratie, die klanten voorheen alleen kenden van de personenauto’s van Mercedes-Benz. Tal van functies en diensten maken het dagelijks leven met een elektrische bestelwagen gemakkelijker voor klanten.

Navigatie met ‘Electric Intelligence’ zorgt voor de grootst mogelijke planningszekerheid. Het systeem toont bijvoorbeeld de actuele actieradius in real time, afhankelijk van de actuele verkeerssituatie en de topografie van de route. Het berekent ook de best mogelijke laadstrategie om zo snel mogelijk op de bestemming te komen, of om de gewenste laadtoestand (SoC) op de bestemming te hebben. Authenticatie bij het laadstation verloopt eenvoudig via MBUX, met betaling via Mercedes me. Andere hoogtepunten zijn een hoger prestatieniveau, uitgebreide personalisatiemogelijkheden en optimalisaties van de ‘Hey Mercedes’ spraakassistent.

De elektrificatiestrategie van Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz Vans heeft haar leiderschapsambitie voor elektrische mobiliteit stevig verankerd in haar strategie. Met de Vito E-CELL was Mercedes-Benz Vans in 2010 al een pionier in het segment van lokaal emissievrije bestelwagens. Vandaag de dag heeft Mercedes-Benz alle segmenten geëlektrificeerd, van de kleine en middelgrote bestelwagen tot de grote bestelwagen. Vanaf het midden van het decennium voert Mercedes-Benz Vans de volgende fase van zijn elektrificatiestrategie uit met het VAN.EA-platform (MB Vans Electric Architecture): vanaf 2025 zijn alle nieuwe modellen volledig elektrisch.

Duurzaamheid bij Mercedes-Benz

Op weg naar de volledig elektrische toekomst van mobiliteit kiest Mercedes-Benz met Ambition 2039 voor een holistische aanpak. Eén van de belangrijkste transformatiedoelen is CO2-neutraliteit in het nieuwe wagenpark, dat stevig verankerd is in de duurzame bedrijfsstrategie. Bij Mercedes-Benz AG komt dit doel tot uiting in het plan Ambition 2039 en in de ‘Electric only’-aanpak. Concreet betekent deze ambitie: tegen 2039 – 11 jaar eerder dan de EU-wetgeving voorschrijft – moet het gehele modellengamma van nieuwe personenauto's en bestelwagens CO2-neutraal worden in alle stadia van de waardeketen.

Kijk voor meer informatie over Ambition 2039 en onze duurzaamheidsactiviteiten ons duurzaamheidsverslag op: Sustainability at Mercedes-Benz | Mercedes-Benz Group > Sustainability.


 


 

[1] De cijfers met betrekking tot de actieradius zijn voorlopig en zijn intern bepaald volgens de certificeringsmethode ‘WLTP testprocedure’. Tot nu toe zijn er noch bevestigde waarden van een officieel erkende testorganisatie, noch een EG-typegoedkeuring, noch een certificaat van overeenstemming met officiële waarden beschikbaar. Verschillen tussen de opgegeven waarden en de officiële waarden zijn mogelijk.

[2] Referentiemodel: gesloten bestelwagen, lengte ‘lang’ (A3), hoog dak, bruto voertuiggewicht 4,25 ton, snelheidsbegrenzer 90 km/u, 113 kWh accu. Bereikwaarden variëren afhankelijk van de specifieke voertuigconfiguratie (snelheidsbegrenzer, carrosserietype, accugrootte, uitrustingsniveau, banden enz.).

[3]De werkelijke actieradius is verder afhankelijk van de individuele rijstijl, de weg- en verkeersomstandigheden, de buitentemperatuur, het gebruik van de klimaatregeling/het verwarmingssysteem, etc. en kan verschillen.

Extra fotomateriaal en video's zijn beschikbaar op: The new eSprinter: the most versatile and efficient Mercedes-Benz eVan of all time - Mercedes-Benz Group Media.