27
oktober
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz Econic wordt door gemeente Maassluis ingezet bij het legen van ondergrondse containers

  • De gemeente Maassluis is ruim drie jaar geleden begonnen de bovengrondse afvalbakken te vervangen door ondergrondse containers. Voor het legen van deze containers is er onlang een nieuwe Mercedes-Benz Econic in gebruik genomen. De keuze voor de Econic is voornamelijk gebaseerd op de lage instap voor de chauffeur, waardoor het in- en uitstappen veel makkelijker en sneller gaat. Aangezien de gemeente Maassluis milieubewustzijn hoog in het vaandel heeft staan, is de Econic uitgerust met een Eminox partikel- en fijnstoffilter waarmee de uitstootwaarden zelfs gunstiger zijn dan bij Euro 5.

De gemeente Maassluis ligt aan de Nieuwe Waterweg tussen Vlaardingen en Hoek van Holland en heeft circa 33.000 inwoners. Al deze inwoners zorgen dagelijks voor een grote hoeveelheid restafval, dat in diverse vuilcontainers wordt gedeponeerd. Sinds 2002 zijn alle bovengrondse betonnen afvalbakken vervangen door ondergrondse containers. Ook zijn alle nieuwbouwlocaties, winkelcentra en overige strategische locaties voorzien van ondergrondse containers en is het aantal papier- en glascontainers op buurtniveau uitgebreid. Voor het legen van de ondergrondse restafvalcontainers beschikt Maassluis over een eigen reinigingsdienst.

Eind september is door wethouder A. van der Knijff een nieuwe huisvuilwagen in gebruik genomen. Direct na de feestelijke overhandiging door van de Westlandse Mercedes-Benz dealer is het nieuwe voertuig, een Mercedes-Benz Econic 2628 LL, symbolisch in bedrijf genomen bij het legen van de laatst geplaatste ondergrondse huisvuilcontainer in Maassluis.Naast de speciale opbouw, een perscontainer van BekkerLaGram uit Waalwijk, is de Mercedes-Benz Econic ook uitgerust met een Palfinger Autokraan. Met deze kraan tilt de chauffeur de ondergrondse containers op totdat ze recht boven het achtereinde van de truck hangen. De container wordt vervolgens boven een trechter geleegd, waarna een pers het afval naar de voorzijde van de wagen duwt.

De Mercedes-Benz Econic heeft een doorloopcabine en een lage instaphoogte waardoor de chauffeur zeer gemakkelijk in en uit kan stappen. Dat is zeker een voordeel aangezien de kraan ongeveer 60 à 70 keer per dag bediend moet worden. ARBO-technische aspecten hebben hier dan ook een grote rol in gespeeld. De huidige chauffeur verklaart zelfs dat de Econic zo efficiënt werkt, dat hij zijn rijschema er op heeft aangepast. Over het bedieningsgemak is de chauffeur ook zeer te spreken, na één dag wilde hij naar eigen zeggen niet meer anders!

De gemeente Maassluis heeft milieubewustheid zeer hoog in het vaandel staan. Het beleid is er daarom ook op gericht dat alle nieuw aan te schaffen dieselvoertuigen die worden aangeschaft moeten beschikken over een Euro 4- of Euro 5-motor. Toen dit project meer dan een jaar geleden startte, waren er echter geen Econic trucks met Euro 4 of 5 beschikbaar. Vandaar dat er toen voor is gekozen om de truck te voorzien van een Eminox partikel- en fijnstoffilter waarmee de uitstootwaarden zelfs gunstiger zijn dan de Euro 5-norm voorschrijft.