25
juli
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse Guard

Mercedes-Benz heeft de nieuwste generatie E-Klasse in de gepantserde Guard-uitvoering in het gamma opgenomen. De beschermende voorzieningen van deze auto’s worden al tijdens het fabricageproces van de auto ingebouwd. Hierdoor bieden de Mercedes-Benz Guard-modellen een ongeëvenaarde bescherming voor de inzittenden, terwijl de rij-eigenschappen en het comfort van de gepantserde versies op hetzelfde niveau liggen als die van een normale E-Klasse. Een bijzondere primeur vormt de nieuwe Mercedes-Benz E320 CDI Guard, die zich ‘s werelds eerste, door de fabrikant zelf gebouwde gepantserde auto met een dieselmotor mag noemen.

Mercedes-Benz heeft al tachtig jaar ervaring met het bouwen van extra beveiligde auto’s. De productie vindt plaats in de fabriek van Mercedes-Benz, op een aparte productielijn voor Guard-uitvoeringen. Een team van gespecialiseerde medewerkers bouwen de auto’s volledig met de hand. Dit betekent dat zij de portieren, het paneel achter de achterbank, de zijkanten, het dak en het schutbord voorzien van componenten die versterkt zijn met staal en aramidevezel. Hieronder vallen ook delen van de carrosserie die in een later stadium niet meer bereikbaar zouden zijn. Hierdoor bieden de af-fabriek geleverde Guard-uitvoeringen van Mercedes-Benz meer bescherming dan welke achteraf ingebouwde veiligheidsconstructie ook. Daarnaast is de carrosserie steviger geconstrueerd omdat de auto door toevoeging van de beschermende delen veel zwaarder is dan het originele model. De Guard-modellen garanderen hiermee eenzelfde kwaliteitsniveau als de modellen waarop ze gebaseerd zijn.

Incognito onderweg

Aan de buitenzijde zijn de Guard-modellen niet als zodanig herkenbaar, waardoor de inzittenden ‘incognito’ onderweg zijn. Niets duidt erop dat hun auto hen beschermt tegen aanvallen van buitenaf. Zelfs het uiterst krachtige .44 Magnum pistool heeft geen kans tegen de Guard-protectie. Hierdoor zijn de Guard-modellen officieel gecertificeerd voor veiligheidscategorie B4. De E-Klasse Guard wordt standaard geleverd in de luxueuze Avantgarde-uitvoering.

Actuele techniek

De nieuwe Guard-uitvoeringen beschikken over dezelfde nieuwe technische voorzieningen die de nieuwe E-Klasse tot een uiterst comfortabele en veilige auto maken. Het gaat dan om onder meer de volgende belangrijke voorzieningen:

  • PRE-SAFE remsysteem - Dit systeem voert automatisch een remvertraging uit zodra het een mogelijke kop-staartbotsing heeft vastgesteld.
  • NECK-PRO hoofdsteunen – deze reduceren het risico op een whiplash bij een aanrijding tegen de achterzijde van de auto.
  • Intelligent Light System – De nieuwe koplamptechnologie biedt vijf verlichtingsfuncties die worden geactiveerd afhankelijk van de rij- en weersomstandigheden. Inclusief actieve bochtenverlichting en afslagverlichting.
  • ADAPTIVE BRAKE - Het nieuw ontwikkelde remsysteem ondersteunt de bestuurder bij het wegrijden op een helling en in druk verkeer.
  • ADAPTIVE BRAKE lights– de remlichten gaan automatisch knipperen wanneer de bestuurder een noodstop maakt, zodat achteropkomend verkeer gewaarschuwd wordt voor een onveilige situatie.
  • DIRECT CONTROL – een nieuwe afstemming van het onderstel en de besturing zorgt voor extra rijplezier.

    De nieuwe E-Klasse Guard is leverbaar als E 320 CDI, E 350 en E 500. Elke versie staat op MOExtended run-flat banden van Michelin en hebben een controlesysteem voor de bandenspanning. Met deze run-flat banden kan zonder lucht nog over een afstand van 30 kilometer worden doorgereden met een maximum van 80 km/u. De maximum snelheid met deze banden is 240 km/u. De E-Klasse in Guard uitvoering kost € 49.900 (excl. BTW), boven op de consumentenprijs. BPM wordt niet geheven op het Guard pantserpakket.