05
april
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz CLS 55 AMG ‘IWC Ingenieur’

  • Samenwerking tussen Mercedes-AMG en horlogemaker IWC Schaffhausen

  • Gelimiteerde oplage van 55 exemplaren

  • Exclusieve uitvoering in donker titaniumgrijs

In nauwe samenwerking met de gerenommeerde Zwitserse horlogemaker IWC Schaffhausen heeft Mercedes-AMG een exclusief model ontwikkeld onder de naam CLS 55 AMG ‘IWC Ingenieur’. De auto wordt aangedreven door een krachtige 5,5 liter AMG V8-compressormotor en onderscheidt zich door bijzondere stijlkenmerken. Het ontwerp van het dashboard is gebaseerd op de nieuwe ‘Ingenieur’-horlogelijn van IWC, die tijdens de Salon International de la Haute Horlogerie in Genève (4 t/m 10 april 2005) zal worden gepresenteerd. Bij AMG in Affalterbach worden er slechts 55 exemplaren van de CLS 55 AMG ‘IWC Ingenieur’ vervaardigd. De levering start dit najaar.

De CLS 55 AMG ‘IWC Ingenieur’ is uitgevoerd in exclusief donker titaniumgrijs. Alle sierelementen aan de buitenkant, zoals de louvres van de grille, de omlijstingen van de mistlampen en zijruiten en de portiergrepen hebben deze matte titaniumkleur, die ook is toegepast voor de duurzame titanium behuizing van het nieuwe IWC ‘Ingenieur AMG’-horloge. De auto is voorzien van vijfspaaks 19 inch lichtmetalen velgen, eveneens in titaniumkleur. De carrosserie is in AMG-stijl uitgevoerd met onder andere een speciale voorspoiler met grote luchtinlaatopeningen en ronde mistlampen, zijskirts en een sportief ogende achterpartij met diffuser en dubbele ovalen eindstukken van het AMG-uitlaatsysteem. De stijlvol geïntegreerde AMG-spoiler op het kofferdeksel vermindert de opwaartse kracht op de achteras met zo’n dertig procent, wat zorgt voor een aanmerkelijk stabielere wegligging bij hoge snelheden. De prijs van de auto is nog niet bekend.

Ook in het interieur spreekt het exclusieve karakter van de nieuwe CLS 55 AMG ‘IWC Ingenieur’. Dit blijkt vooral op het dashboard, waar de analoge klok, de toerenteller en de snelheidsmeter geheel in lijn zijn met het nieuwe IWC ‘Ingenieur AMG’-horloge dankzij de zilverkleurige wijzers, de witte verlichting en de zwarte wijzerplaten met een nieuwe typografische stijl. De speciale uitvoering onderscheidt zich van de reguliere CLS 55 AMG door decoratieve elementen in hoogwaardige pianolak. De elektrisch verstelbare AMG-sportstoelen met multicontourfunctie zijn bekleed met dubbelgestikt nappa in titaniumlook en voorzien van het AMG-logo in de rugleuning. Ook de chroomelementen, gegalvaniseerd in mat titanium, zijn kenmerkend voor de CLS 55 AMG ‘IWC Ingenieur’. Het dak is bekleed met antracietkleurig alcantara. De auto is uitgevoerd met het KEYLESS-GO-systeem en heeft een nieuw ergonomisch AMG-sportstuur, bekleed met zwart nappa.

De CLS 55 AMG ‘IWC Ingenieur’ is het resultaat van de op 1 oktober 2004 gesloten samenwerkingsovereenkomst tussen Mercedes-AMG en IWC Schaffhausen. Beide ondernemingen staan bekend om hun passie voor precisie en vakmanschap, wat leidt tot producten van hoge kwaliteit. Passend bij de auto is er ook een nieuw horloge, de IWC ‘Ingenieur AMG’, dat beschikbaar is in vijf varianten: een ‘Ingenieur Automatik AMG’ in titanium met titanium band of met een zachte zwarte band, een ‘Ingenieur Chronograph AMG’ met titanium band of met een zachte zwarte band en een ‘IWC Ingenieur Automatik CLS 55 AMG’ in een gelimiteerde oplage van 55 stuks. Dit horloge is exclusief voorbehouden aan de kopers van een CLS 55 AMG ‘IWC Ingenieur’. Elk horloge heeft een rode minutenschaal en een behuizing van titanium met het AMG-logo ingegraveerd aan de onderzijde van de kast. De ‘Ingenieur Automatik AMG’ heeft bovendien een extra rode secondenwijzer, terwijl de ‘Ingenieur Chronograph AMG’ een rode wijzer voor de stopwatch heeft. Zoals elke ‘IWC Ingenieur’ hebben deze horloges een uiterst nauwkeurig uurwerk. Ze zijn waterdicht tot 120 meter diepte. De eerste ‘IWC Ingenieur’ werd in 1955 gemaakt en er werden er maar 1000 van geproduceerd. Dit model is een gezocht verzamelstuk.