09
januari
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse biedt superlatief rijcomfort

Gebaseerd op Mercedes Codes en digitale prototypes

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse is de eerste productieauto ter wereld die is ontworpen en ontwikkeld met behulp van een digitaal prototype, waardoor techniek, comfort en veiligheid al in een zeer vroeg stadium beproefd konden worden. Bovendien is de basis van het ontwikkelingsproces vastgelegd in een 360 pagina’s tellend boekwerk, de Mercedes Codes, dat technologie en doelstellingen tot in detail beschrijft. Dit en talrijke andere innovatieve voorzieningen dragen ertoe bij dat de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse op het gebied van rijcomfort de maatstaf in zijn klasse is.

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse zal een unieke mix van superlatief rijcomfort en rijplezier bieden wanneer hij vanaf het voorjaar bij de dealers staat. Deze onderscheidende factor is niet alleen te danken aan tientallen jaren ervaring en de nauwkeurige Mercedes Codes voor comfort. Maar ook aan een nieuw ontwikkelingsproces dat de fabrikant uit Stuttgart voor het eerst in haar geschiedenis toepaste: digitale prototypes. Computersimulaties stelden de ingenieurs in staat om de belangrijkste eigenschappen van de sedan in een zeer vroeg stadium van de ontwikkeling te kunnen definiëren, testen en verbeteren. Daardoor beschikten zelfs de eerste rijdbare prototypes al over een flinke dosis ‘rijpheid’. Door digitale tests konden de Mercedes-technici enorme stappen voorwaarts maken, vooral op het gebied van rijcomfort, geluidsproductie, aircowerking en onderstelafstemming. Dit proces is grotendeels verantwoordelijk voor de twee bepalende eigenschappen van de nieuwe C-Klasse: rijplezier en een goede wendbaarheid.

De nieuwe C-Klasse is de eerste productieauto ter wereld die is ontworpen en ontwikkeld met als basis een digitaal prototype (DPT). Bij dit proces bundelt Mercedes-Benz al haar rekenmethoden, waarbij zo’n 2.130 gigabyte aan data wordt gebruikt, om een geheel virtuele auto te creëren. Computersimulaties werden gebruikt om de crashveiligheid en systemen voor de inzittendenbescherming te testen en te ontwikkelen, net zoals het geluidscomfort van de auto, de duurzaamheid, motorafstelling, klimaatregeling en aërodynamica. Het nieuwe DPT-proces helpt tijd te besparen en signaleert zaken in een vroeg stadium. Daarnaast maakt DPT het mogelijk om virtueel testwerk te doen.

Het ontwikkelingsproces van de nieuwe C-Klasse is gebaseerd op een boekwerk met alle hoofdkenmerken van de auto. Dit 360 pagina’s tellende boek beschrijft de technologie van de sedan tot op het kleinste detail en specificeert strikte doelstellingen – Mercedes Codes genaamd – voor belangrijke eigenschappen. De Mercedes Codes voor comfort reflecteren tientallen jaren ervaring en de enorme know-how die de Duitse fabrikant heeft vergaard op dit gebied. Behalve het definiëren van technische eisen, houden de codes ook rekening met de wetenschappelijke analyses van DaimlerChrysler’s Customer Research Centre, waar onderzocht wordt hoe automobilisten comfort subjectief ervaren.

Vibratiearme carrosserie voor uitstekend rijcomfort
Het doel van het ontwikkelingsteam achter de C-Klasse was het combineren van een superlatief rijcomfort met sportieve beweeglijkheid. Een blik in het codeboek van de sedan laat zien dat dit doel is gerealiseerd: de C-Klasse haalt moeiteloos de hoge Mercedes-doelstellingen en zet zodoende de maatstaf voor langeafstandscomfort in zijn marktsegment. Belangrijke zaken die bijdragen aan de hoge mate van rijcomfort zijn een grote carrosseriestijfheid (13 procent hoger dan bij de huidige generatie C-Klasse), nieuw ontworpen stoelen en een standaard dempersysteem dat de afstelling aanpast aan rijstijl en wegtoestand.

Geruisloze motoren en een plezierig stil interieur
Ook op het gebied van geluidscomfort hebben de Mercedes-technici grote stappen voorwaarts gemaakt. Zo is het interieur nu nog beter geïsoleerd, zijn er absorberende materialen in de holle ruimten van de carrosserie toegepast en zijn de afdichtrubbers rond de deuren verfijnd. De motoren en uitlaatsystemen zijn verbeterd voor extra comfort. Zo is er bijvoorbeeld bij de viercilinder dieselmotoren een nieuw inspuitsysteem gemonteerd, dat het verbrandingsgeluid reduceert. Het verschil is zelfs waarneembaar als de motor stationair loopt. Op hogere snelheden spelen de excellente aërodynamische eigenschappen van de carrosserie een grote rol bij de hoge mate van rijcomfort. Windgeruis is praktisch onhoorbaar tijdens het rijden met de nieuwe C-Klasse.