02
oktober
2018
|
10:33
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse: meer sport in de tourer

De nieuwe B-Klasse legt de nadruk op sport in de Sports Tourer. Hij ziet er dynamischer uit dan zijn voorganger en biedt meer rijdynamiek in combinatie met nog meer comfort. Zijn avantgardistische interieur biedt een uniek gevoel van ruimte door het design van het dashboard. Het bijzondere aan het dashboard is het hoofdgedeelte dat wegbuigt richting de inzittenden en dat uitsparingen heeft ter hoogte van de bestuurder en de voorpassagier. De intuïtieve user interface van het lerende MBUX multimediasysteem is baanbrekend. Tot de sterke eigenschappen behoren de heldere weergave, de “Hey Mercedes” spraakbediening, het standaard touchscreen en functies als MBUX Augmented Reality. Dankzij moderne rijassistentiesystemen heeft de B-Klasse een van de hoogste actieve veiligheidsniveaus in het segment, met functies die zijn overgenomen van de S-Klasse. Daarnaast is het interieur ruimer, terwijl de motoren zuiniger en milieubewuster zijn. Ook maakt een achttraps transmissie met dubbele koppeling zijn debuut. De verkoop van de nieuwe B-Klasse start in december 2018, terwijl de marktintroductie voor februari 2019 gepland staat.

De designers kregen de opdracht om van de nieuwe B-Klasse een opvallende verschijning te maken in de wereld van de MPV’s. Die opdracht werd op succesvolle wijze uitgevoerd, met een lange wielbasis (2.729 mm), korte overhangen voor en achter, een wat lagere daklijn en grotere velgen in de maat 16 tot 19 inch. Al deze aspecten zorgen voor dynamische proporties. Het relatief lage, progressieve front met vloeiende overgang van de motorkap naar de A-stijlen en de voorruit onderstreept net als de gespierde schouderpartij het sportieve uiterlijk.

Hetzelfde geldt voor de smalle koplampunits, die in de standaarduitvoering al hightech, gedetailleerd en fraai ogen met H7-lampen en led-dagrijverlichting. Wanneer uitgerust met volledige led-koplampen, beschikt de B-Klasse ook overdag over een opvallende lichtsignatuur in de vorm van een dubbele fakkel. De optionele MULTIBEAM LED-koplampen zien er bijzonder sportief uit. Ze maken een snelle, elektronische aanpassing van de koplampen aan de verkeerssituatie mogelijk. Deze uitrusting uit het topsegment, die met de nieuwe A-Klasse zijn debuut maakte in het compacte segment, zorgt nu ook in de nieuwe B-Klasse voor een markante look en extra veiligheid.

Aan de achterzijde wordt de breedte van de auto benadrukt door tweedelige achterlichten, de in de bumper geïntegreerde reflectoren en het zwarte onderste gedeelte van de bumper in diffusorlook met chromen sierlijst. De grote dakspoiler zorgt samen met de hoogglanzend zwarte spoilers aan weerszijden van de achterruit voor een verbeterde aerodynamica en een sportieve uitstraling.

De cw-waarde van de nieuwe B-Klasse begint bij 0,24 (voorganger: 0,25). De lagere daklijn draagt ook bij aan een luchtstroming die toonaangevend is in het segment door het compactere front van de auto. Daarnaast hebben de aerodynamica-engineers het windgeruis gereduceerd door tal van details te verbeteren. De voordelen: een hogere mate van alertheid en de mogelijkheid om op een ontspannen manier met elkaar te praten.

De verbeterde stoelgeometrie en de lagere ruitlijn zorgen voor een nog beter ruimtegevoel dan in het vorige model. De bestuurder zit 90 millimeter hoger dan in een A-Klasse en heeft zodoende een goed zicht rondom, waar de vormgeving van de dakstijlen ook aan bijdraagt.

Het interieurdesign: de tweede revolutie

Het interieur van de B-Klasse is net zo avantgardistisch als het interieurontwerp van de nieuwe A-Klasse, en toch heeft het een eigen gezicht: het dashboard van het zustermodel is opgedeeld in twee horizontale hoofdgedeeltes, terwijl het dashboard van de B-Klasse één hoofdgedeelte kent dat wegbuigt richting de inzittenden en dat uitsparingen heeft ter hoogte van de bestuurder en de voorpassagier. In de uitsparing voor de bestuurder is een volledig vrijstaande display-unit gemonteerd, die leverbaar is in drie verschillende versies: met twee 7 inch displays (17,78 cm), met één 7 inch en één 10,25 inch display (26 cm) en, in de widescreen-versie met twee 10,25 inch displays. Een head-up display is als optie leverbaar.

De vijf ronde luchtuitstroomopeningen hebben een hoogwaardige turbinelook met een fraaie vormgeving waarbij de wereld van de luchtvaart als inspiratiebron diende. Bij de uitrustingslijn Style is de rand binnenin het ventilatie-element gekleurd, om het optische effect van een naverbrander te creëren. De middenconsole met een bedienings- en invoersysteem met touchbediening heeft net als bij de E-Klasse een ‘black panel look’. De sfeerverlichting met 64 kleuren en tien kleurwerelden, een unieke uitrusting in dit segment, maakt individuele aanpassing – zelfs aan de gemoedstoestand – mogelijk.

De stoelen bieden een lagere en daardoor comfortabelere zitpositie alsmede een groter verstelbereik, wat tevens voor een maximale hoofdruimte zorgt. Er is bovendien meer ruimte in de breedte: met 1.456 millimeter (+ 33 mm) is de ellenboogruimte voorin nu op het niveau van een middenklasse model.

ENERGIZING-stoelkinetica: bevordert verandering van zithouding

Met stoelventilatie/-verwarming en multicontourstoelen met massagefunctie zijn voor de nieuwe B-Klasse nu optionele uitrustingen leverbaar die tot nu toe waren voorbehouden aan modellen uit een veel hogere segment. Deze zorgen voor nog meer zitcomfort.

De nieuwe ENERGIZING-stoelkinetica is met name goed voor de rug. Het bevordert orthopedisch verantwoorde verandering van zithouding door regelmatig minutieuze aanpassingen aan de hoek van de zitting en de rugleuning door te voeren. Deze innovatie is leverbaar voor de voorstoelen in combinatie met volledig elektrische stoelverstelling met memoryfunctie.

Variabele achterzitplaatsen en geoptimaliseerde bagageruimte-indeling

Het interieur is op tal van vlakken fijngeslepen: de verbeterde instapopening op de middentunnel achterin maakt de middelste zitplaats beter toegankelijk. De achterbankleuning kan standaard in de verhouding 40:20:40 worden neergeklapt. Voor sommige uitvoeringen is het vanaf de zomer van 2019 mogelijk om de stoelen over een afstand van 14 centimeter te verstellen en om de achterbanleuning rechter op te zetten om de bagageruimte achter de achterbank uit te breiden van 455 naar 705 liter. Hoewel de bagageruimte ongeveer even groot is als bij het vorige model, laat deze zich nu efficiënter indelen.

Bij neergeklapte achterbankleuning en belading tot het dak biedt de bagageruimte, die vlak is dankzij de verstelbare bagageruimtebodem, een volume tot 1.540 liter achter de voorstoelen. Als de voorpassagiersstoel een neerklapbare rugleuning heeft (optioneel leverbaar vanaf de zomer van 2019) is er plek voor nog langere voorwerpen.

Een EASY-PACK achterklep is als optie leverbaar. Deze kan comfortabel automatisch worden geopend en gesloten door een knop in te drukken, in combinatie met de optie HANDS-FREE ACCESS zelfs met een voetbeweging.

MBUX – Mercedes-Benz User Experience: unieke ervaring

Wat voor de A geldt, geldt ook voor de B: de nieuwe B-Klasse is het tweede model na de A-Klasse dat is voorzien van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasysteem, dat een nieuw tijdperk inluidde op het gebied van Mercedes me connectiviteit. Uniek aan dit systeem is dat het kan leren met behulp van kunstmatige intelligentie. MBUX kan worden gepersonaliseerd en aangepast op de wensen van de gebruiker. Daarmee zorgt het systeem voor een emotionele band tussen de auto, de bestuurder en de passagiers.

Andere sterke punten zijn de standaard touchscreenbediening en, afhankelijk van de uitrusting, de widescreen cockpit met hoge resolutie, de navigatieweergave met augmented reality-technologie en de intelligente spraakbediening met natuurlijke spraakherkenning, die wordt geactiveerd met het trefwoord “Hey Mercedes”. Het touchscreen maakt deel uit van het omvangrijke touchbedieningsconcept, bestaande uit touchscreen, touchpad op de middenconsole (optie) en touch control-buttons op het stuurwiel.

MBUX is een revolutie van de user experience in de auto. Emotionele weergaves zorgen voor een maximaal gebruiksgemak en kenmerken zich door heldere 3D-graphics met hoge resolutie die in realtime worden gerenderd (berekend en weergegeven). Een head-up display is eveneens leverbaar.

Nieuwe en verbeterde Mercedes me connect-services maken hun debuut op de nieuwe infotainmentgeneratie MBUX. Hiertoe behoren navigatiefuncties op basis van Car-to-X Communication en de voertuigtracking, die het eenvoudiger maakt om een geparkeerde auto terug te vinden en een bericht verstuurt als de geparkeerde auto wordt aangereden of weggesleept.

De Mercedes me app-verzameling kan op een gebruiksvriendelijke wijze als icoon op het scherm worden geplaatst. Net als alle andere hoofdapplicaties kan deze op de homepage worden ingedeeld. Daarnaast wordt online content zoals de actuele brandstofprijzen of de beschikbaarheid van parkeerplaatsen in een parkeergarage weergegeven in MBUX. Via online updates kan nieuwe content beschikbaar worden gemaakt in MBUX.

De nieuwe B-Klasse omvat nu ook een functie voor particulier autodelen: Mercedes me stelt bestuurders van een B-Klasse in staat om hun auto te delen met vrienden en familieleden. De bediening verloopt eenvoudig en veilig via de Mercedes me Car Sharing-app.

Dankzij de nieuwe Mercedes me connect-services On-Street Prediction, Real-Time Information en Off-Street Information kunnen Mercedes-Benz bestuurders waardevolle tijd besparen en tegelijkertijd het stressniveau alsmede het brandstofverbruik en de emissies verlagen bij het zoeken naar een parkeerplek. De realtime informatie is gebaseerd op onder meer voertuigen van Mercedes-Benz die net een parkeervak hebben verlaten of langs potentiële parkeerplekken zijn gereden.

Intelligent Drive: functies uit de S-Klasse

De nieuwe B-Klasse beschikt over rijassistentiesystemen met bestuurdersondersteuning, waardoor dit model het hoogste actieve veiligheidsniveau in dit segment biedt met functies die zijn overgenomen uit de S‑Klasse. Voor het eerst kan de B-Klasse semi-autonoom rijden in bepaalde situaties. Hierbij wordt de verkeerssituatie nauwlettend in de gaten gehouden: de verbeterde camera- en radarsystemen kunnen maximaal 500 meter vooruitkijken. De B-Klasse maakt ook gebruik van kaart- en navigatiegegevens voor de assistentiefuncties. Zo kan de actieve afstandsassistent DISTRONIC die deel uitmaakt van het rijassistentiepakket, de bestuurder in tal van routegebaseerde situaties ondersteunen en de snelheid anticiperend en op comfortabele wijze aanpassen, bijvoorbeeld bij het naderen van bochten, kruisingen of rotondes. Ook aan boord zijn bijvoorbeeld de actieve noodstopassistent en de intuïtieve actieve rijbaanwisselassistent.

De nieuwe B-Klasse beschikt standaard over een uitgebreide versie van de actieve remassistent, dat helpt bij het verminderen van de ernst van een kop-staartbotsing met langzamer rijdende, afremmende of stilstaande auto’s. Zelfs bij aanrijdingen met overstekende voetgangers of fietsers helpt het systeem de gevolgen te verminderen, mogelijk kan de aanrijding zelfs worden voorkomen.

De nieuwe B-Klasse werd ook ontwikkeld in het nieuwe Technologiecentrum Voertuigveiligheid (TFS). Bij het ontwikkelen van de geometrie, materiaaldikte, verbindingstechnologie en materiaalkwaliteit is rekening gehouden met de bevindingen die zijn opgedaan bij onderzoek naar ongevallen op de openbare weg. Veel carrosseriecomponenten zijn gemaakt van hoogsterkte en ultrahoog sterkte staal om voor een maximale stabiliteit in combinatie met een zo laag mogelijk gewicht te zorgen, daar het zeer stabiele passagierscompartiment de kern is van het veiligheidsconcept van de carrosserie.

De bestuurder en de voorpassagier beschikken elk over een driepunts veiligheidsgordel met pyrotechnische gordelspanner en gordelkrachtbegrenzing. In combinatie met het PRE-SAFE®-systeem (optie) zijn de voorstoelen voorzien van reversibele gordelspanners. De beide buitenste achterzitplaatsen zijn voorzien van een gordel met gordelspanner en gordelkrachtbegrenzing. De nieuwe B-Klasse is standaard voorzien van een airbag voor de bestuurder en de voorpassagier, een kneebag voor de bestuurder en windowbags alsmede sidebags (gecombineerde thorax-/pelvisbag) voor. Sidebags achter zijn als optie leverbaar.

Dubbel debuut voor aandrijflijn: nieuwe krachtige 2,0 liter dieselmotor die aan de Euro 6d-norm voldoet, nieuwe achttraps transmissie met dubbele koppeling

De nieuwe B-Klasse wordt in alle gevallen aangedreven door nieuwe, efficiënte motoren, die allemaal voldoen aan de Euro 6d-TEMP-norm. Een nieuwe motor is de overdwars geplaatste versie van de OM 654 2,0 liter diesel met 110 kW en 140 kW, aluminium krukas en een verbrandingsproces met getrapte kommen. Dankzij een omvangrijke uitlaatgasnabehandeling met een extra SCR-katalysator is de B-Klasse met de OM 654q het eerste compacte model van Mercedes-Benz die wordt gecertificeerd volgens de Euro 6-norm, die voor nieuwe modellen verplicht wordt vanaf 1 januari 2020. De grote dieselmotor vormt een aanvulling op de viercilinder diesel (OM 608) die reeds in de A-Klasse wordt geleverd, met een cilinderinhoud van 1,5 liter, een maximumvermogen van 85 kW en een maximumkoppel van 260 Nm.

Ook leverbaar zijn twee viercilindermotoren uit de M 282-serie met 1,33 liter cilinderinhoud en 100 kW/120 kW. Tot de innovaties behoren cilindermanagement (in combinatie met de 7G-DCT transmissie), een cilinderkop in deltavorm en een partikelfilter.

De nieuwe B-Klasse is in eerste instantie alleen leverbaar met transmissies met dubbele koppeling. Nieuw is de achttraps 8G-DCT, die is gekoppeld aan de grotere dieselmotor. Andere nieuwe motoren zullen volgen, net als modellen met vierwielaandrijving 4MATIC. Standaard wordt een 43 liter brandstoftank gemonteerd, voor sommige motoren is een 51 liter tank als optie leverbaar.

De volgende vijf motoren zijn leverbaar bij de introductie van de B-Klasse[1]:

  • B 180 (100 kW/136 pk, 200 Nm); met 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling (brandstofverbruik gecombineerd 5,6-5,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 128-124 g/km)
  • B 200 (120 kW/163 pk, 250 Nm); met 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling (brandstofverbruik gecombineerd 5,6-5,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 129-124 g/km)
  • B 180 d (85 kW/116 pk, 260 Nm); met 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling (brandstofverbruik gecombineerd 4,4-4,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 115-109 g/km)

  • B 200 d (110 kW/150 pk, 320 Nm); met 8G-DCT transmissie met dubbele koppeling (brandstofverbruik gecombineerd 5,4-4,2 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 119-112 g/km)

  • B 220 d (140 kW/190 pk, 400 Nm); met 8G-DCT transmissie met dubbele koppeling (brandstofverbruik gecombineerd 4,5-4,4 l/100 km, CO2emissie gecombineerd 119-116 g/km).

    De nieuwe OM 654q dieselmotor: lichter, krachtiger, milieubewuster

De overdwars geplaatste motor van de nieuwste premium dieselmotorfamilie maakt zijn debuut in de nieuwe B-Klasse. Ondanks de kleinere cilinderinhoud – net onder de 2,0 liter – levert de circa 16 procent lichtere nieuwe dieselmotor met 140 kW (190 pk) 10 kW meer vermogen dan de vorige motor. De OM 654q is voorzien van efficiëntieverhogende technologische highlights zoals metalen zuigers met getrapte kommen in een aluminium blok. De cilinderwanden zijn gecoat aan de hand van het verder verbeterde NANOSLIDE®-proces.

Met een cilinderafstand van slechts 90 mm in plaats van 94 mm, is de nieuwe motor compacter dan zijn voorganger waardoor de componenten voor de uitlaatgasnabehandeling direct tegen de motor geplaatst kunnen worden, waar de uitlaatgastemperaturen hoger zijn. Hierdoor verloopt de nabehandeling efficiënter. Dankzij een verder verbeterde uitlaatgasnabehandeling voldoet de krachtige viercilinder van de moderne OM 654 motorfamilie reeds aan de Stage 2 RDE-norm (Real Driving Emissions) die vanaf 2020 wordt gehanteerd en is gecertificeerd voor Euro 6d. Zelfs in uitdagende rijsituaties en omgevingsomstandigheden voldoet de B-Klasse aan alle emissiegrenzen.

Dit wordt gerealiseerd door een extra selectieve katalytische reductie (SCR) met een ammoniakslip-katalysator (ASC) in de uitlaat van de B-Klasse. Dit zorgt voor een grotere dosis van het reductiemiddel AdBlue, omdat alle resten kunnen worden gereduceerd en geconverteerd in de tweede SCR. Deze resten (ammoniakslip) ontstaan vooral tijdens snelle temperatuursveranderingen in de uitlaat, bijvoorbeeld bij het uitrijden van de stad richting de snelweg.

Het onderstel: wendbaar en comfortabel

Minstens zo wendbaar als zijn voorganger en daarbij nóg comfortabeler – die opdracht kregen de ontwikkelingsspecialisten die zich hebben bekommerd om het onderstel van de nieuwe B-Klasse. Afhankelijk van de uitvoering zijn er tal van opties beschikbaar voor de basisconfiguratie, waaronder een verlaagd comfortonderstel en een onderstel met actieve adaptief verstelbare demping, dat de bestuurder in staat stelt om de demperafstelling te veranderen met behulp van DYNAMIC SELECT. Dit systeem maakt gebruikt van een elektronische klep. De aansturing hiervan analyseert ook de rijomstandigheden en optimaliseert de demperafstelling voor elk wiel.

In alle versies van de nieuwe B-Klasse zijn de voorwielen gekoppeld aan McPherson-veerpoten en draagarmen van gesmeed aluminium, met daaraan vast stuurkogels van gegoten aluminium. Dit zorgt voor een zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht, wat voor een goed wegcontact en comfort zorgt.

Aan de achterzijde zijn de modellen met de instapmotoren voorzien van een torsieas in de basisconfiguratie. De krachtiger gemotoriseerde versies en versies met onderstelopties zijn voorzien van een complexe achteras met vier draagarmen, die grotendeels is gemaakt van aluminium om het onafgeveerde gewicht te reduceren. De drie draagarmen en enkele geleidearm bij elk van de achterwielen zijn bevestigd aan een subframe, dat is afgescheiden van de carrosseriestructuur met rubberen bussen om de overdracht van trillingen en geluiden van het onderstel naar de carrosserie te verminderen. Schokdempers met een enkele buis en afzonderlijke schroefveren worden toegepast bij zowel de achteras met vier draagarmen als bij de torsieas.

[1] De genoemde waarden met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige waarden die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële waarden beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële waarden.