10
september
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe hightech Mercedes-Benz SLS AMG debuteert op IAA Frankfurt: De nieuwe ‘Gullwing’ van Mercedes-Benz

Mercedes-Benz presenteert op de IAA in Frankfurt (17-27 september aanstaande) de SLS AMG. Deze uitermate spectaculaire supersportwagen valt op door zijn puristische ontwerp, maar ook door de consequente toepassing van lichtgewicht materialen. Mede hierdoor heeft de SLS AMG een zeer dynamisch weggedrag. Volgens een goede traditie koppelt Mercedes-Benz dat aan een zeer hoog veiligheidsniveau en maximale bruikbaarheid voor alledag. Ofwel: de ultieme synthese van Mercedes-Benz en AMG.

Het ‘tech-package’ van de nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG is van uitzonderlijk niveau. Hij beschikt over een aluminium spaceframe in combinatie met vleugeldeuren. De motor is een 6,2-liter AMG V8 met dry-sump-smering, die in front-mid-configuratie is geplaatst. Het maximale vermogen bedraagt 420 kW/571 pk en het maximale koppel 650 Nm. De AMG V8 is gekoppeld aan een nieuwe zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Deze geavanceerde versnellingsbak is tegen de achteras geplaatst (transaxle-configuratie). Dit draagt bij aan de optimale gewichtsverdeling (47% vóór, 53% achter). Het totaalgewicht van de SLS AMG bedraagt 1.520 kg. Het zwaartepunt ligt laag en dat is samen met het sportonderstel met aluminium ‘double wishbones’ dé basis voor een uitermate dynamisch weggedrag en karakter. Dit wordt nog eens onderstreept door de prestatiecijfers. De nieuwe ‘Gullwing’ sprint in 3,8 seconden van 0-100 km/h en is goed voor een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 317 km/h. Daarbij ontpopt de SLS AMG zich ook nog eens tot een relatief zeer zuinige supersportwagen: het gemiddelde verbruik bedraagt 13,2 l/100 km.

Een designtaal vol passie

De belangrijkste inspiratiebron voor het fascinerende design van de Mercedes-Benz SLS AMG is de legendarische Mercedes-Benz 300 SL Gullwing. De SLS AMG vertaalt de pure lijnen van dit icoon op treffende wijze naar de 21e eeuw met een motorkap van bijna twee meter lang, een ver naar achteren geplaatst passagiersgedeelte en een korte achtersteven. Het dynamische karakter wordt verder aangezet door de korte carrosserie-overhangen, de lange wielbasis, de grote spoorbreedte en de achterspoiler die automatisch tevoorschijn komt bij hoge snelheden. Maar hét designstatement van de SLS AMG is de toepassing van de unieke vleugeldeuren die een optimale in- en uitstap garanderen. Daarnaast zijn er meer designelementen die verwijzen naar het ontwerp van de 300 SL Gullwing zoals de brede grille en de luchtroosters in de voorste spatborden. De verticale koplampen zijn van het type bixenon. De hoofdverlichting is daarbij tussen LED-units voor knipper- en dagrijverlichting geplaatst.

Enkele designdetails van de SLS AMG zijn verwijzingen naar de luchtvaartindustrie. De Mercedes-ster in de grille bijvoorbeeld vertoont sterke gelijkenissen met de luchtinlaat van een straalmotor en ook de ‘silver shadow’-vinnen in de luchtroosters van de voorste spatborden en die aan het einde van de motorkap zijn typsiche (design)elementen uit de luchtvaart. Ook bij de 300 SL werden deze vinnen al toegepast.

Het zijaanzicht van de Mercedes-Benz SLS AMG kenmerkt zich door een compacte cockpit met een hoge en brede ‘schouderlijn’. De grote wielkasten worden vrijwel naadloos gevuld door 19-inch wielen vóór en 20-inch wielen achter. Er is keuze uit drie wielsoorten – alle bieden ze een vrijwel onbelemmerde blik op het AMG-remsysteem met schijven die zijn gemaakt van composietmateriaal.

Ook de achterzijde straalt pure dynamiek uit. Hier gaat de brede schouderlijn soepel over in platte achterlichtunits met LED-technologie. De diffuser waarin twee verchroomde uitlaatpijpen en een centraal mistachterlicht zijn opgenomen, is een duidelijke verwijzing naar de autosport. Bij snelheden boven 120 km/h komt de achterspoiler automatisch tevoorschijn en zorgt dan voor extra stabiliteit.

De Mercedes-Benz SLS AMG is leverbaar met keus uit negen exterieurkleuren. Bijzonder is vooral het AMG Alubeam Silver. Een nieuw en uniek lakprocédé zorgt ervoor dat de lak straalt als vloeibaar metaal. Geen andere laksoort benadrukt de bijzondere lijnvoering van de auto dan ook beter. Daarnaast zijn twee matte tinten beschikbaar: ‘designo magno Alanite Grey’ en ‘AMG magno Sylvanite Grey’. Deze laksoorten benadrukken vooral de scherpe contouren van de SLS AMG.

Het interieur: stijlvol functioneel

Ook in het interieur van de SLS AMG zijn invloeden uit de luchtvaart terug te vinden. Direct na het instappen valt de cockpit-sfeer op. Het dashboard heeft een vleugelvorm en benadrukt daardoor de breedte van het passgierscompartiment. Ook de ronde ventilatieroosters met ‘silver-shadow’-vinnen lijken sterk op de luchtinlaten van straalmotoren. Het instrumentenpaneel kenmerkt zich door twee ronde, in matzilveren hulzen gevatte ‘klokken’ met een zilvergrijze wijzerplaat, rode wijzers en witte verlichting. De snelheidsmeter reikt tot 360 km/h. Tussen de klokken (centraal in het blikveld van de bestuurder) bevindt zich een LED-display dat aangeeft wanneer (uiterlijk) opgeschakeld dient te worden.

Ook in de langgerekte middenconsole wordt het cockpit-thema consequent doorgevoerd. Hierin is onder meer de naar de bestuurder gerichte AMG DRIVE UNIT opgenomen. Deze maakt het mogelijk een persoonlijke ‘set-up’ van de auto te realiseren. De E-SELECT-pookknop waarmee de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-versnellingsbak kan worden bediend, heeft dezelfde vorm als de hendel waarmee piloten de stuwkracht van een vliegtuig regelen. Het spreekt voor zich dat voor (de afwerking van) het interieur alleen de beste en fraaiste materialen worden gebruikt: echt staal, fijn nappaleer en hightech carbon.

Het interieur van de Mercedes-Benz SLS AMG valt op door de intieme sfeer. Desondanks is het ruimteaanbod voor supersportwagenbegrippen riant. Op schouderniveau is 1.483 mm beschikbaar en op ellebooghoogte bedraagt de breedte 1.606 mm. Daarnaast is er 990 mm hoofdruimte en de bestuurder heeft maar liefst 1.058 mm beenruimte.

Vleugeldeuren voor de best mogelijke in- en uitstap

Ondanks de lage zitpositie in de SLS AMG (de stoelen bevinden zich slechts 369 mm boven het wegoppervlak) is de in- en uitstap optimaal. Dit komt volledig op het conto van de vleugeldeuren die onder een hoek van maximaal 70 graden openen. Mede daardoor is de ruimte tussen de onderkant van de geopende deur en het wegdek 1,50 meter. De ruimte tussen de geopende deur en de instapdorpel bedraagt een riante 1,08 meter. De instaphoogte bedraagt slechts 45 cm. Het openen en sluiten van de deuren gaat (ook bij lage temperaturen) moeiteloos dankzij twee gasdempers per deur. De deuren kunnen in een standaard garage volledig worden geopend.

De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn staaltjes hightech op zich. Zo is de achterzijde ervan uitgevoerd in even licht als sterk magnesium. Daarmee draagt zelfs het meubilair bij aan het verbeteren van de gewichtsverdeling en het verlagen van het zwaartepunt. De stoelen beschikken over twee ‘kussenzones’. De ruim bemeten en individueel instelbare zijkanten zijn stevig voor optimale steun en het middengedeelte is zachter ten behoeve van het comfort. De stoelen zijn standaard voorzien van verwarming en bekleed met designo-leder. Daarbij zijn diverse kleurcombinaties mogelijk. Een memorypakket voor stoel- en stuurwielinstelling is optioneel. Het driespaaks sportstuur (diameter 365 mm) is met leder bekleed. Aan de achterzijn bevinden zich de schakelpaddles.

Mede dankzij een groot aantal oppbergvakken is de SLS AMG zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Het dashboardkastje heeft bijvoorbeeld een inhoud van 3,7 liter. In het opbergvak naast de E-SELECT-hendel bevindt zich een opbergvak waarin ook een 12V-aansluiting is opgenomen. In de middenconsole zijn bekerhouders opgenomen en achter de stoelen is een speciale bergruimte gecreëerd. De kofferuimte heeft een inhoud van 176 l.

Hightech van topklasse

Het chassis en het koetswerk van de Mercedes-Benz SLS AMG zijn volledig van aluminium. Deze zogenaamde spaceframe-constructie is licht en uitermate sterk en torsiestijf. Daarmee draagt hij bij aan een stabiel en dynamisch weggedrag. De complete body van de auto weegt slechts 241 kg, een topwaarde in het segment van supersportwagens. Ook dit draagt bij aan een zo laag mogelijk zwaartepunt – een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp van de SLS AMG. Ten behoeve hiervan zijn ook de verbindingen tussen de aandrijflijn en de assen zo laag mogelijk gehouden.

De stijve lichtgewichtconstructie van de SLS vertaalt zich ook in een uitzonderlijk hoog veiligheidsniveau. Ook acht airbags waaronder knieairbags voor bestuurder en passagier en adaptieve frontairbags dragen evenals driepuntsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers bij aan maximale veiligheid voor inzittenden.

AMG 6,2-liter V8

Het sportieve hart van de Mercedes-Benz SLS AMG wordt gevormd door de 6,2-liter AMG-V8 met een vermogen van 420 kW/571 pk (bij 6.800 tpm) en een koppel van 650 Nm (bij 4.750 Nm). Het specifieke vermogen bedraagt dankzij het lage totaalgewicht (1.520 kg) 2,84 kg/pk. Daarmee is de SLS AMG goed voor verbluffende prestaties zoals een topsnelheid van 317 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 km/h in slechts 3,8 s.

De exact 6.208 cm3 grote krachtbron is ten opzichte van de intern M159 genaamde motor van AMG compleet opnieuw opgezet en daarbij heeft hij de beschikking gekregen over de typische karakteristieken van een racemotor. Dat komt onder andere door de toepassing van een compleet nieuw in- en uitlaatsysteem en aanpassingen aan de kleptiming en de nokkenas. Dit leidt tot bijzonder alerte reacties op het gaspedaal. Diverse belangrijke onderdelen (zuigers, lagers) zijn zowel in gewicht als in prestatie verder geoptimaliseerd en de smering is verbeterd door de toepassing van een extra krachtige oliepomp. Ondanks de hogere eisen waaraan deze motor dient te voldoen, is zijn (droog)gewicht afgenomen tot 205 kg, ofwel 0,36 kg/pk – een ongeëvenaarde waarde in dit segment. Bovendien maakt de dry-sump-smering een lage plaatsing van de motor mogelijk. Ook dit zorgt weer voor een lager zwaartepunt met extra rijdynamiek tot gevolg.

Gemiddeld 13,2 l/100 km

De Mercedes-Benz SLS AMG zet geavanceerde technologie ook in ten behoeve van een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik. Zo zijn de cilindervoeringen bekleed met LDS, de olietoevoer wordt precies afgestemd op de actuele ‘vraag’ en kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt omgezet in elektriciteit die wordt gebruikt om de batterij op te laden. Dit alles leidt tot een gemiddeld verbuik van slechts 13,2 l/100 km – een niet eerder vertoonde waarde in het supersportwagen-segment.

Nieuwe transmissie met dubbele koppeling in combinatie met Torque Tube

De kracht van de motor wordt via een lichtgewicht aandrijfas van carbon (zoals in de C-Klasse DTM) naar de achteras geleid. De nieuwe transmissie met dubbele koppeling vormt een vaste verbinding met de motor door de zogenaamde Torque Tube waarin een as met dezelfde snelheid draait als de motor. Deze geavanceerde technologie zorgt ervoor dat de aandrijflijn perfect bestand is tegen de enorme krachten die vrijkomen.

De AMG SPEEDSHIFT DCT zeventraps-transmissie met dubbele koppeling schakelt razendsnel en zonder onderbreking van de aandrijfkracht. Deze transmissie kent vier programma’s: C (Controlled Efficiency), S (Sport) en S+ (Sport plus) en M (Manual). Deze zijn te selecteren via de AMG DRIVE UNIT. Daarbij is de RACE START-functie beschikbaar. In elke modus (met uitzondering van ‘C’) is de automatische double declutch-functie actief. Maximale grip wordt te allen tijden gegarandeerd door het in de compacte versnellingsbakbehuizing geintegreerde mechanische sperdiffrentieel.

Sportieve onderstel set-up

Dankzij de transaxle-configuratie van de SLS AMG (front-mid-plaatsing van de motor, transmissie op de achteras) wordt een perfecte gewichtsverdeling bereikt: 47% vóór en 53% achter. Mede hierdoor is de SLS AMG in staat hoogwaardige, dynamische prestaties op het circuit te combineren met het lange-afstandscomfort dat typisch voor Mercedes-Benz is. Alle vier wielen zijn opgehangen aan dubbele A-armen (double whisbones) zoals die ook in de Formule 1 worden toegepast. Bij deze constructie zijn wielstand en veerfunctie onafhankelijk van elkaar. Dit leidt tot een perfecte rechtuitstabiliteit en een optimaal ‘gevoel’ voor de bestuurder. Belangrijke onderstelelementen zoals de A-armen en componenten van de stuurinrichting zijn volledig van aluminium. Dit beperkt het onafgeveerde gewicht en dat heeft weer positieve gevolgen voor de rijdynamiek.

De wielbasis van de SLS AMG bedraagt 2.680 mm. Dit draagt bij aan een optimale stabiliteit in rechte lijn en beperkt de neiging tot ‘rollen’ bij accelereren of afremmen. De spoorbreedte vóór bedraagt 1.682 mm en achter 1.653 mm. Deze spoorbreedtes zorgen bij het nemen van bochten voor een optimale ‘massa-overdracht’ van de binnenste naar de buitenste wielen. Het weggedrag van de SLS valt dan ook op door optimale grip en (dus) een hoge mate van stabiliteit onder alle omstandigheden.

Direct steering, ESP met drie standen, keramische remmen

De rack-and-pinion-besturing van de SLS AMG heeft een constante mechanische overbrenging van 13,6:1. Deze stuurinrichting staat borg voor het consistente en directe stuurgevoel dat bij een supersportwagen past. De parameter-stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk en vergroot de ‘feedback’ naar de bestuurder naarmate de snelheid toeneemt. De plaatsing van de stuurinrichting is zodanig dat de motor zo laag mogelijk in de auto kan worden ingebouwd.

Standaard beschikt de SLS AMG over een ESP met drie voorkeuzestanden die via een knop te selecteren zijn: ESP ON, ESP SPORT en ESP OFF. ASR is actief in alle drie ESP-standen. Als een wiel grip begint te verliezen, zorgt een gerichte remingreep voor een aanzienlijke verbetering van de trekkracht, al helemaal in combinatie met het standaard mechanische limited-slip sperdifferentieel. Dit zorgt vooral bij een uitgesproken dynamische rijstijl voor een effectieve krachtoverbrenging op de wielen.

De remmen van de SLS AMG zijn bijzonder effectief en beschikken over een groot uithoudingsvermogen. Standaard beschikt de auto op de vooras over AMG high performance composietremmen. Optioneel zijn grotere, keramische remschijven leverbaar. Deze bieden nog meer veiligheid bij hoge remtemperaturen. Bovendien zijn ze 40% lichter dan conventionele schijven. Dit draagt bij aan de verlaging van het onafgeveerde gewicht en komt daarmee het weggedrag ten goede.

Standaard wordt de Mercedes-Benz SLS AMG geleverd met AMG high performance-wielen (9,5 x 19 inch voor, 11,0 x 20 inch achter) die opvallen door hun lage gewicht. Optioneel zijn wielen met vijf dubbele spaken of tienspaaks velgen beschikbaar. De banden met de maten 265/35 R 19 (voor) en 295/30 R 20 (achter) zijn speciaal voor de SLS AMG ontwikkeld. een bandenspanningscontrolesysteem dat van iedere band afzonderlijk de spanning weergeeft, is standaard.

De nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG wordt medio 2010 op de markt verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.

Technische gegevens - Mercedes-Benz SLS AMG