08
april
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe generatie S-Klasse - de nieuwe maatstaf van luxe

  • S 400 HYBRID eerste topklasse-limousine met lithium-ion batterij en A-label

  • Nieuwe S 300 met V6-benzinemotor (170 kW/231 pk) en C-label

  • S 350 CDI BlueEFFICIENCY hoort met gemiddeld 7,6 l/100 km tot de zuinigste dieselmodellen in zijn klasse

  • Geavanceerde veiligheidssystemen maken van de nieuwe S-Klasse en auto die ‘meedenkt’.

  • Rijassistentiepakket goed voor twee extra schadevrije jaren bij Mercedes-Benz Insurance

Mercedes-Benz introduceert de nieuwe generatie S-Klasse en zet daarmee nieuwe maatstaven in het segment van de topklasse-limousines. De nieuwe generatie is herkenbaar aan subtiele uiterlijke wijzigingen, maar het zijn vooral de nieuwe technologieën die tot de verbeelding spreken. Zo is de nieuwe generatie S-Klasse efficiënter dan ooit - als eerste model in zijn segment is hij ook leverbaar met een groen A-label. Het motorengamma wordt aangevuld met een nieuwe 3,0-liter V6 benzinemotor en over de gehele linie komt het brandstofverbruik tot 7% lager uit. Ook op het gebied van veiligheid is de nieuwe generatie S-Klasse wederom de vaandeldrager in zijn segment. Diverse systemen die met behulp van camera’s en radartechnologie werken, zorgen voor een buitengewoon hoog veiligheidsniveau. De nieuwe generatie S-Klasse is vanaf heden te bestellen. De prijslijst vermeldt een startbedrag van € 96.439 voor de S 300.

De Mercedes-Benz S-Klasse van het type W 221 is sinds zijn introductie in de herfst van 2005 de meest succesvolle topklasse-limousine ter wereld. In totaal werden er al 270.000 verkocht. Daarmee zet hij het succesverhaal dat in 1952 met de Mercedes-Benz Typ 220 begon in stijl voort. Inmiddels zijn er sinds die tijd 3,3 miljoen topklasse limousines van Mercedes-Benz verkocht. De nieuwe generatie S-Klasse heeft alles in huis om dit succesverhaal een passend vervolg te geven.

S 400 HYBRID: de zuinigste topklasse limousine met benzinemotor

De Mercedes-Benz S 400 HYBRID is een belangrijke stap op weg naar emmissievrije mobiliteit. Dit eerste hybride-productiemodel van Mercedes-Benz heeft een belangrijke wereldprimeur aan boord: een compacte en lichte lithium-ion batterij met een hoge energiedichtheid. Dit maakt deel uit van de geavanceerde hybridemodule waartoe ook een compacte en krachtige elektromotor en een besturings- en controle-unit horen. Deze module verenigt diverse functies in zich waaronder het comfortabele Start-Stop-systeem en de zogenaamde recuperatie-functie. Dit laatste zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt bij uitrollen en afremmen, wordt omgezet in elektrische energie, die vervolgens weer wordt opgeslagen in de lithium-ion-batterij die zich in de motorruimte bevindt. De hybridemodule zorgt voor een vlekkeloze samenwerking met de 3,5-liter V6 benzinemotor, die standaard aan de geavanceerde 7G-TRONIC automatische transmissie is gekoppeld. Het totale vermogen van deze aandrijflijn bedraagt 220 kW/299 pk. De benzinemotor is goed voor 205 kW/279 kW en de elektromotor voor 15 kW/20 pk. De efficiency van de S 400 HYBRID komt niet alleen tot uiting in de hoge prestaties, maar vooral in het zeer gunstige brandstofverbruik van gemiddeld 7,9 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 186 g/km. Dat maakt de S 400 HYBRID tot de zuinigste topklasse limousine met benzinemotor ter wereld. Voor de versie met lange wielbasis levert dat zelfs een A-label op - een absoluut unicum in dit segment.

Efficiency over de gehele linie

Afgezien van de S 400 HYBRID omvat het motorengamma van de nieuwe generatie S-Klasse twee diesel- en zes benzinemotoren. Alle motoren zijn verder verfijnd en ook op andere fronten zijn diverse maatregelen genomen om het brandstofverbruik verder terug te dringen. Zo is de luchtweerstand terugbracht, de brandstofpompen zijn geoptimaliseerd en ook het schakelprogramma van de standaard 7G-TRONIC-transmissie is aangepast ten behoeve van een zo gunstig mogelijk verbruik. Al deze maatregelen maken deel uit van de BlueEFFICIENCY-filosofie. Het resultaat is een tot 7% lager brandstofverbruik in vergelijking met het vorige model. De S 350 CDI BlueEFFICIENCY laat bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik van slechts 7,6 liter diesel per 100 kilometer voor zich noteren. De tweede diesel binnen de reeks is de achtcilinder S 450 CDI met 235 kW/320 pk. Het benzinegamma begint in Nederland met de compleet nieuwe S 300. De drieliter V6 van dit model levert een vermogen van 170 kW/231 pk en een maximaal koppel van 300 Nm (vanaf 2.500 tpm). Dit model is met standaard- en met verlengde wielbasis goed voor een groen C-label. Het volgende zescilindermodel in de reeks is de S 350 met 200 kW/272 pk. de S 350 is er ook als 4MATIC met permanente vierwielaandrijving. Vervolgens zijn er de S 450 en S 450 4MATIC met de 4,7-liter V8-krachtbron (250 kW/347 pk) en de S 500/S 500 4MATIC met de 285 kW/388 pk sterke 5,5-liter V8. Het topmodel is de S 600. Deze beschikt over een 380 kW/517 pk sterke V12 biturbo-motor die voor zeer hoge prestaties zorgt zoals een sprint van 0-100 km/h in slechts 4,6 seconden.

Veiligheid van het hoogste niveau: twee extra schadevrije jaren 

De introductie van een nieuwe generatie S-Klasse betekent traditiegetrouw ook de komst van geavanceerde nieuwe veiligheidsvoorzieningen. Bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie S-Klasse lag de nadruk daarbij op het voorkomen van ongevallen en op het beperken van de gevolgen van onvermijdelijke ongevallen. Mede dankzij een combinatie van camera- en radartechnologie is de nieuwe generatie S-Klasse een auto die vooruit kan kijken en kan anticiperen op risicovolle situaties.

De optionele Grootlicht Assistent ‘herkent’ tegemoetkomende voertuigen en past de lichtbundel daar automatisch op aan. Zo heeft de bestuurder van een nieuwe generatie S-Klasse altijd optimale verlichting zonder daarbij tegenstanders te verblinden. Ook Night View Assist, dat werkt met behulp van een infrarood camera is verder ontwikkeld. Dit systeem beschikt nu over een detectiefunctie voor voetgangers. Zodra een voetganger wordt opgemerkt, verschijnt een melding in het speciale display. De ‘vooruitziende blik’ van de nieuwe generatie S-Klasse komt ook tot uiting in Lane Keeping Assist. Als dit systeem een onbedoelde verandering van rijbaan detecteert, wordt de bestuurder via een duidelijke trilling in het stuur opgeroepen een stuurcorrectie door te voeren. Speed Limit Assist ‘leest’ snelheidsaanduidingen naast en boven de weg (ook matrixborden) en geeft vervolgens de maximaal toegestane snelheid op het multifunctionele display weer.

Standaard beschikt de nieuwe generatie S-Klasse over ATTENTION ASSIST. Een groot aantal sensoren kan aan de hand van de analyse van meer dan 70 parameters vaststellen of de bestuurder vermoeid raakt. Als dit zo is, verschijnt een waarschuwing: ATTENTION ASSIST. Pause!

Brake Assist PLUS en de adaptieve cruise control DISTRONIC PLUS worden in verder geoptimaliseerde uitvoering ingezet. Beide assistentiesystemen helpen de bestuurder bij noodstops. Als de bestuurder niet op de waarschuwing van deze systemen reageert, komt PRE-SAFE Brake in actie. Als een ongeval onvermijdelijk is voert dit systeem 0,6 seconden voor de impact automatisch een noodstop uit om de gevolgen van de aanrijding zo veel mogelijk te beperken. Zodoende werkt PRE-SAFE Brake als een ‘elektronische kreukelzone’.

Active Body Control (ABC, standaard in de S 600) is nu ook voorzien van een functie die de invloed van zijwind zo veel mogelijk neutraliseert. Dat gebeurt door het gewicht op de wielen via de veerpoten van ABC te verdelen. De benodigde informatie daarvoor wordt geleverd door de ESP-sensoren. Torque Vectoring Brake zorgt ervoor dat in kritische situaties het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht wordt afgeremd. Dit zorgt voor extra stabiliteit en dynamiek. Ook het nog verder verfijnde Direct Steer-systeem zorgt voor extra dynamiek. 

Optioneel is het Rijassistentiepakket leverbaar. Dit omvat DISTRONIC PLUS, BAS PLUS (remassistent), PRE-SAFE, Lane Keeping Assist, PARK TRONIC inclusief parkeergeleiding en Blind Spot Assist, waarbij radarsensoren de directe omgeving van de auto in de gaten houden en zodoende de ‘dode hoek’ opheffen. Al deze systemen zorgen voor extra veiligheid, niet alleen voor de inzittenden van de nieuwe generatie S-Klasse, maar ook voor medeweggebruikers. De aanschaf van het Rijassistentiepakket gaat bij het afsluiten van een autoverzekering via Mercedes-Benz Insurance daarom vergezeld van twee extra schadevrije jaren. 

High End multimedia

Ook als het gaat om multimediatoepassingen, is de nieuwe generatie S-Klasse trendsettend. Als eerste merk gaat Mercedes-Benz de S-Klasse voorzien van een beeldscherm waarop de bestuurder en de passagier voorin tegelijkertijd twee verschillende programma’s kunnen zien. Mercedes-Benz heeft de nieuwe SPLITVIEW-technologie ingebouwd in het innovatieve besturings- en weergavesysteem COMAND APS, dat centraal op het dashboard geplaatst is. Terwijl de bestuurder de instructies van het navigatiesysteem volgt, kan de passagier voorin op hetzelfde scherm een film bekijken. Deze display kan tegelijkertijd twee verschillende beelden tonen door beeldpunten aan elkaar vast te plaatsen. Een filter verdeelt dit beeld zodanig dat afhankelijk van de zitpositie alleen de beeldpunten van het ene of van het andere beeld zichtbaar zijn. 

Andere nieuwe functies voor COMAND zijn de SD-kaart-opening, het verder verbeterde Bluetooth-syteem en de USB-interface. Via een USB-aansluiting in het handschoenvak zijn mobiele audioapparaten (bv iPod) en andere USB-datadragers aan de auto te koppelen.

Het optionele COMAND APS (standaard op S 400 HYBRID en S 600) beschikt over extra gedetailleerde 3D-weergave. De 40 Gb harde schijf zorgt voor extra snelle routeberekening. Ook het Music Register werkt met een harde schijf: 7,2 Gb staat hier gelijk aan circa 2.500 songs. Music Search maakt gericht zoeken naar bepaalde nummers mogelijk. Het maakt daarbij niet uit of deze nummers op SD-kaart, USB-stick, CD of DVD staan. Het Surround-Sound System ‘Logic7’ dat Mercedes-Benz samen met de audio-specialisten van harman/kardon voor de nieuwe generatie S-Klasse ontwikkelde, staat voor een sensationele, driedimensionale geluidsweergave. Het spraakbedieningssysteem LINGUATRONIC ten slotte, is van de nieuwste generatie. De bediening van navigatie, telefoon en audio is nu nog makkelijker doordat het systeem complete woorden herkent. Spellen is niet meer nodig. 

Krachtig uiterlijk

De nieuwe generatie S-Klasse is te herkennen aan de scherper gesneden grille, de subtiele chroomlijsten onder de koelopeningen in de voorbumper en de in de achterbumper geïntegreerde uitlaatpijpen. De koplampen zijn standaard met Bi-Xenon-techniek uitgevoerd. Het uiterlijk wint nog eens aan kracht met het optionele LED lichtpakket. LED-strips zorgen dan voor dag-, knipper-, en positieverlichting (standaard voor S 400 HYBRID en S 600). Ook de achterlichten maken gebruik van innovatieve LED-techniek. In totaal 52 LED’s, die in de vorm van een dubbele ‘C’ zijn gerangschikt, zorgen hier voor een eigen signatuur. Voor het interieur is Ambienteverlichting beschikbaar. Dat biedt keuze uit drie ‘smaken’: Solar (amberkleurig licht), Neutraal (wit licht) en Polar (ijsblauw licht).

De nieuwe generatie S-Klasse is met onmiddellijke ingang te bestellen. 

Prijzen S-Klasse

S 300

€ 96.439

S 350

€ 105.189

S 400 HYBRID

€ 109.265

S 450

€ 118.353

S 500

€ 135.778

S 600

€ 224.762

S 350 CDI BlueEFFICIENCY

€ 98.984

S 450 CDI

€ 133.315