31
januari
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe generatie Mercedes-Benz SL-Klasse sportiever dan ooit tevoren

Met de presentatie van de nieuwe generatie van de SL-Klasse zet Mercedes-Benz zijn rijke traditie op het gebied van fascinerende sportwagens voort. De succesvolste premium-cabrio ter wereld kreeg een nieuw ontwerp, waarbij de nadruk ligt op sportiviteit en superbe prestaties. Dat blijkt ook uit de rijkwaliteiten van de tweezitter, die dankzij het nieuwe Dynamic Steering-systeem nog dynamischer is. Ook comfort en veiligheid werden op een hoger plan gebracht. De SL 350 wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde zeer hoogtoerige krachtbron, die goed is voor een vermogen van 232 kW/315 pk. Niettemin kon het brandstofverbruik in vergelijking met zijn voorganger met 0,4 liter per 100 km volgens NEDC-norm worden gereduceerd. Met de SL 350 en de nieuwe 170 kW/231 pk sterke SL 280 omvat de SL-Klasse nu twee zescilindermodellen. Daarnaast is er de SL 500 met V8-motor en het topmodel SL 600 met een krachtige V12. Nieuwe standaard bi-xenon-koplampen dragen bij tot meer veiligheid, evenals het Intelligent Light System, dat de verlichting automatisch aanpast aan de actuele omstandigheden. Tot de nieuwe elementen in de SL-Klasse behoort verder het door Mercedes-Benz ontwikkelde AIRSCARF - de als optie leverbare verwarming op nekhoogte - waarmee zelfs in de wintermaanden nog met open dak kan worden gereden. Het standaard COMAND-multimediasysteem biedt informatie en entertainment voor de inzittenden.

Met de nieuwste generatie van de SL-Klasse zet Mercedes-Benz een traditie voort die al in 1954 begon met de legendarische 300 SL met vleugeldeuren en de eerste SL Roadster in 1957. Sindsdien werden er meer dan 630.000 SL’s geproduceerd. Een van de doelstellingen bij het nieuwe ontwerp was het nog meer benadrukken van het sportieve karakter van de auto. Dat wordt duidelijk door de nieuwe voorkant met de opvallende brede grille die is uitgevoerd in V-vorm. De twee zogeheten powerdomes op de motorkap en de uitstroomopeningen in de voorspatborden doen denken aan de 300 SL uit 1954, maar zijn op een eigentijdse manier vormgegeven. Ook de koplampen, die ver in de flanken doorlopen, laten de auto er aan de voorkant nog breder uitzien. Net als bij zijn voorgangers is ook de voorkant van de nieuwe SL-Klasse een trendsetter voor het gezicht van toekomstige Mercedes-Benz-personenauto’s. Ook aan de achterkant ziet de auto er nog breder en sportiever uit, vooral dankzij de achterbumper met diffusor-look, zoals in de racerij.

 Dynamic Steering-systeem voor sportief rijplezier

De SL-Klasse staat niet alleen voor een fraai ontwerp, maar evenzeer voor rijplezier. De beleving daarvan wordt nu nog intensiever dankzij een nieuwe ontwikkeling, het Dynamic Steering-systeem. Dit optionele systeem is gebaseerd op de bekende snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die nu nog verder is verbeterd in de vorm van een variabele stuurverhouding. Naarmate het stuurwiel verder wordt gedraaid, neemt de stuurverhouding toe, waardoor het nemen van bochten minder stuurbeweging vergt. Doordat de auto directer reageert, kan de bestuurder (m/v) sportiever sturen. Bij lage snelheden of bij in- en uitparkeren zorgt het Dynamic Steering voor meer comfort, omdat er minder hoeft te worden gestuurd.

Natuurlijk is ook het onderstel van de SL-Klasse van hoge kwaliteit, met “four-link”-wielophanging voor en onafhankelijke “multi-link”-wielophanging achter. Het Active Body Control (ABC), standaard op de SL 500 en SL 600, vermindert de carrosseriebewegingen tijdens het rijden. De SL 280 en SL 350 worden standaard geleverd met 17 inch lichtmetalen velgen en banden in de maat 255/45 R 17. De SL 500 is voorzien van 18 inch velgen met 255/40 R 18-banden. Het topmodel SL 600 onderscheidt zich door 18 inch velgen met tien dubbele spaken met 255/40 R 18-banden voor en 285/35 R 18-banden achter.

Nieuwe sportieve zescilindermotor

Het leveringsprogramma van de SL-Klasse wordt verder uitgebreid met een aantrekkelijk instapmodel in de vorm van de SL 280. De zescilindermotor van dit model levert een vermogen van 170 kW/231 pk en een maximum koppel van 300 Nm, waarmee de roadster in 7,8 seconden van 0-100 km/u accelereert. Het brandstofverbruik volgens NEDC-norm bedraagt 9,4 liter per 100 km. Voor de SL 350 is een V6-motor ontwikkeld die met recht het predikaat “sportief” verdient. Het toerental kan oplopen tot 7.200 omw./min. en in vergelijking met de vorige 3,5-litermotor nam het vermogen met 16 procent toe tot 232 kW/315 pk bij 6.500 omw./min. Het maximum koppel bedraagt 360 Nm, de acceleratie van 0-100 km/u duurt slechts 6,2 seconden. Dit gaat echter niet ten koste van het verbruik, dat met 9,9 liter per 100 km 0,4 liter lager ligt dan bij het voorgaande model.

De V6-motor wordt geleverd in combinatie met een zeventraps automatische transmissie met een nieuwe dubbele koppelingsfunctie wanneer er met de hand wordt teruggeschakeld. De krachtigste motoren in de SL-Klasse zijn de achtcilinder in de SL 500 met een vermogen van 285 kW/388 pk en de V12-motor in de SL 600, die met zijn twee turbocompressoren een vermogen levert van 380 kW/517 pk. Ook bij deze motoren kon het brandstofverbruik met 0,4 liter per 100 km worden teruggebracht.

Innovatief verlichtingssysteem voor meer veiligheid


Naast de bi-xenon-koplampen, die standaard worden geleverd op de SL-Klasse, zorgt vooral het als optie leverbare Intelligent Light System voor meer veiligheid onderweg. Dit systeem omvat vijf verschillende verlichtingsfuncties die speciaal zijn aangepast aan de actuele omstandigheden, bijvoorbeeld op de snelweg in twee verschillende standen, afhankelijk van de snelheid, in bochten of bij mist.

Interieur: sportiviteit en comfort in perfecte harmonie
Het interieur van de nieuwe SL-Klasse toont de perfecte balans tussen sportiviteit en comfort met de stoelen, het nieuwe met leer beklede driespaaks stuurwiel en het nieuw gevormde instrumentenpaneel. Klanten kunnen kiezen uit een uitgebreide reeks van kleuren en materialen om het interieur optimaal aan hun persoonlijke voorkeur aan te passen. De SL 600 onderstreept daarbij zijn positie als topmodel nog extra door exclusief nappaleer en afwerking met populierenhout. De toch al omvangrijke standaarduitrusting is uitgebreid met het KEYLESS-GO-systeem en een op afstand bedienbare achterklep.

Nog langer open rijden dankzij AIRSCARF

Het als optie leverbare verwarmingssysteem op nekhoogte, AIRSCARF, maakt het mogelijk om vaker en langer met open dak te rijden. Zoals de naam al aangeeft zorgt dit systeem voor een aangename temperatuur door de hoofsteunen als een warme sjaal rond de nek. Deze door Mercedes-Benz ontwikkelde en gepatenteerde technologie werd in 2004 voor het eerst toegepast in de SLK-Klasse en is nu voor de nieuwe SL-Klasse nog verder verbeterd. Bestuurder en passagier kunnen de door hen gewenste temperatuur individueel instellen met behulp van een knop op het portier.

Infotainment: moderne multimedia-technologie in de middenconsole

Voor informatie, communicatie en entertainment is de SL-Klasse ook uitstekend uitgerust met het standaard COMAND-systeem. Dit bestaat uit een CD-/DVD-wisselaar, een tuner en telefoonbedieningspaneel, een lezer voor SD-geheugenkaarten, een Bluetooth-functie voor draadloos telefoonverkeer en een groot 6,5 inch kleurenscherm. Als optie is het COMAND APS-systeem met pan-Europese hard-disk-navigatie, een ingebouwde CD-/DVD-wisselaar voor zes schijfjes en een muziekregister voor zo’n 1000 MP3-bestanden leverbaar. Dit systeem omvat ook de LINGUATRONIC-spraakbesturing.

Dankzij een als optie leverbare media-interface in de middenconsole kunnen voor het eerst ook een iPod, een USB-stick of andere externe geluidsbronnen op het COMAND-systeem worden aangesloten.

Voor een optimale geluidsbeleving kan worden gekozen voor het Harman Kardon “Logic7”-geluidssysteem met een vermogen van 510 watt. Ongeacht of het dak nu open of gesloten is, hiermee wordt de SL-Klasse omgetoverd in een rijdende concertzaal.

De nieuwe generatie van de SL-Klasse wordt begin maart voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Genève. Op 5 april 2008 volgt de première bij de Nederlandse Mercedes-Benz-dealers.

Consumentenprijzen incl. BPM/BTW Mercedes-Benz SL-Klasse:
SL 280          € 107.751
SL 350          € 117.544
SL 500          € 153.226
SL 600          € 209.659