18
januari
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe generatie Mercedes-Benz CLS-Klasse

De Mercedes-Benz CLS-Klasse wordt nu nog onweerstaanbaarder. De unieke vierdeurs coupé, die de trend zette voor een geheel nieuw segment in de markt voor personenauto’s, is op een aantal punten nog verder verfijnd en verbeterd, waardoor het model nog aantrekkelijker wordt. Het leveringsprogramma begint nu met de CLS 280, die wordt aangedreven door een 3,0 liter V6-motor, goed voor een vermogen van 170 kW/231 pk. Het topmodel, de CLS 63 AMG met zijn 378 kW/514 pk sterke 6,3 liter AMG V8-motor, kreeg lichtmetalen 19 inch AMG-velgen en een nieuw AMG-sportuitlaatsysteem.

De restyling van de CLS-Klasse leidde niet tot dramatische veranderingen, maar de fijnproever merkt het verschil wel degelijk. Opvallend aan de voorkant is de veranderde grille, die nu twee lamellen heeft in plaats van vier. De roosters voor de luchtinlaten zijn grijs gespoten en zien er niet alleen stoer uit, maar benadrukken ook de breedte van de auto. Ook de buitenspiegels zijn aangepast. De ingebouwde LED-richtingaanwijzers zijn uitgevoerd in pijlvorm, waardoor ze nog beter opvallen, met name in het donker. Het spiegeloppervlak is met 32 procent vergroot, zodat achteropkomend verkeer nog beter zichtbaar is.

Aan de zijkant bepalen de nieuwe, fraai vormgegeven lichtmetalen velgen het beeld. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt de diameter 17 inch (CLS 280, CLS 320 CDI en CLS 350 CGI) of 18 inch. Van achteren springen het nieuwe achterpaneel, de gewijzigde achterlichten en de andere uitlaatpijpen in het oog. Het middelste gedeelte van de achterbumper loopt nu verder door naar beneden en lijkt breder door de reflecterende strip. De uitlaatpijpen zijn nu trapeziumvormig in plaats van ovaal, zoals voorheen. Bij de verlichting aan de achterzijde is gekozen voor LED-technologie: de remlichten, achterlichten en richtingaanwijzers zijn uitgevoerd als oplichtende diodes, die sneller reageren.

Evenals de richtingaanwijzers in de buitenspiegels zien ook de richtingaanwijzers aan de achterkant eruit als een pijl wanneer ze oplichten. Met name in het donker vallen ze daardoor extra op. Datzelfde geldt voor de verlichtingselementen aan de zijkant, die altijd branden wanneer het dimlicht is ingeschakeld.

De nieuwe details van de carrosserie passen perfect bij het meermaals onderscheiden ontwerp van de CLS en zorgen ervoor dat de vierdeurs coupé er altijd uitziet alsof hij zo weg kan rijden. Zo’n vier jaar na de introductie is het krachtige lijnenspel van de trendsettende coupé nog net zo uniek en karakteristiek als voorheen.

Nieuw interieur: driespaaks stuurwiel, nieuwste generatie telematica

Bij het aanpassen van het interieur werd ook volop aandacht aan details besteed. Voorbeelden hiervan zijn het nieuw ontworpen driespaaks stuurwiel, voorzien van multifunctionele toetsen en bekleed met leer. Op het dashboard vallen de witte wijzers van de instrumenten op, die beter zichtbaar zijn tegen de wijzerplaten. Bij de houtafwerking is nu gekozen voor een nieuwe notenhoutsoort.

De CLS is voorzien van telematica van de modernste NTG 2.5-generatie. De hoogwaardige componenten blinken uit door hun bedieningsgemak en logische menubesturing en zorgen voor entertainment van hoog niveau. Tot het systeem behoort een snelheidsafhankelijke volumeregeling, een toetsenbord voor het invoeren van telefoonnummers en radiofrequenties, een CD- en DVD-speler met MP3-aansluiting en een Bluetooth-interface voor een draadloze verbinding tussen een mobiele telefoon en het hands-free-systeem van de auto.

De systemen Audio 20, Audio 20 CD met CD-wisselaar, Audio 50 en Audio 50 APS met DVD-wisselaar en LINGUATRONIC-spraakbesturing zijn nu uitgevoerd met een 5 inch kleurenscherm. Het systeem COMAND APS wordt geleverd met een 6,5 inch kleurenscherm met hoge resolutie en LINGUATRONIC-spraakbesturing voor het audiosysteem, navigatie en telefoon, een muziekregister voor het opslaan van geluidsbestanden plus een opening voor een SD-geheugenkaart.

CLS 280: nieuw basismodel met 170 kW/231 pk-motor

De CLS 280 is voorzien van een nieuwe motor, een 3,0 liter V6-krachtbron met een cilinderinhoud van 2996 cc, die een maximum vermogen levert van 170 kW/231 pk en een maximum koppel van 300 Nm. Hiermee accelereert de CLS 280 in 7,7 seconden van 0-100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 245 km/u. Het gecombineerd verbruik ligt tussen de 9,8 en 10,0 liter per 100 km. Het tweede model in het programma met een V6-benzinemotor is de CLS 350 CGI. Zijn geavanceerde zescilindermotor is voorzien van directe inspuiting door middel van piëzo-injectoren en levert een vermogen van 215 kW/292 pk. Dankzij zijn doordachte technologie ligt het verbruik toch maar tussen de 9,1 en 9,3 liter per 100 km. De CLS 500 wordt aangedreven door een 5,5 liter-V8-motor met een maximum vermogen van 285 kW/388 pk. De dieseluitvoering, de CLS 320 CDI met zijn 165 kW/224 pk sterke V6-motor, blinkt vooral uit door zijn indrukwekkende koppel van 540 Nm enerzijds en door zijn lage brandstofverbruik van tussen de 7,6 en 8,1 liter diesel per 100 km anderzijds.

Alle CLS-uitvoeringen zijn standaard uitgevoerd met de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC. In de stand “M” voor handmatige schakeling kan de bestuurder indien gewenst zelf schakelen door middel van paddles achter het stuurwiel. Hierdoor wordt de acceleratietijd van 0-100 km/u met 0,2 seconde verkort.

CLS 63 AMG: topmodel met AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC

Het vlaggenschip van de CLS-Klasse is de CLS 63 AMG, die wordt aangedreven door de 6,2 liter AMG V8-motor, goed voor een vermogen van 378 kW/514 pk en een koppel van 630 Nm. De hoogtoerige atmosferische motor laat nu op een nog indrukwekkender manier van zich horen, en wel via het AMG-sportuitlaatsysteem, waarvan de einddempers zijn aangepast. Zo leveren ze een nog spannender geluid via de twee dubbele ovalen verchroomde eindstukken. De AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC automatische transmissie is nu uitgebreid met een extra tussengasfunctie bij het terugschakelen. Dit zorgt niet alleen voor een intensievere beleving tijdens het rijden, het vermindert ook het lastwissel-effect tijdens het schakelen. Dat is vooral een voordeel bij het remmen voor bochten op een circuit. De CLS 63 AMG accelereert van 0-100 km/u in 4,5 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

Nieuw is ook de zwart gespoten grille met twee in plaats van drie lamellen, die perfect bij de AMG-carrosseriestyling past. De lichtmetalen AMG-velgen met nieuw driespaaks-ontwerp en een glanzende afwerking in titaniumgrijs hebben nu een diameter van 19 inch in plaats van 18 inch. De velgen zijn voorzien van banden in de maat 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter. Binnenin heeft de CLS 63 AMG het nieuwe driespaaks AMG-sportstuur, waarbij de ideale contactposities zijn bekleed met geperforeerd leer. Wanneer er met de hand wordt geschakeld, kan dat met behulp van de twee AMG-schakelpaddles van aluminium.

Attractieve opties van AMG

Voor de CLS 63 AMG is er een reeks exclusieve opties beschikbaar, ontwikkeld door de AMG PERformance Studio. Hiertoe behoren het AMG-performance-stuurwiel met kleinere diameter en afgevlakte onderkant en zilverkleurige aluminium schakelpaddles. Ook kan worden gekozen voor 19 inch lichtmetalen AMG-velgen met tweespaaks ontwerp in titaniumgrijs met glansafwerking.

Alle CLS-modellen kunnen worden verfraaid met het AMG-carrosseriepakket, bestaande uit een voorbumper met grote koelopeningen, een karakteristiek achterscherm met een zwart inzetstuk en zijskirts. Als optie zijn ook nieuwe lichtmetalen 19 inch AMG-velgen met glansafwerking leverbaar, naar keuze met banden in de maat 255/35 of 285/30.

De prijzen van de nieuwe generatie CLS zullen binnenkorst bekend worden gemaakt door het nieuwe basismodel CLS 280 zal de instapprijs aanzienlijk gunstiger worden.