09
februari
2006
|
01:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe generatie koplamptechnologie past verlichting aan rij- en weersomstandigheden aan

Mercedes-Benz introduceert het Intelligent Light System, een nieuwe generatie actieve koplampen die nu in productie gaat. De lampen passen zich aan de rij- en weersomstandigheden aan en zorgen zo voor meer veiligheid. Nieuwe functies, zoals verlichting voor buiten de bebouwde kom en op autosnelwegen zorgen ervoor dat het zichtveld van de bestuurder tot 50 meter groter kan worden dan tot nu toe gebruikelijk. Het systeem omvat ook de actieve bochtenverlichting, afslagverlichting en verbeterde mistlampen die de kant van de weg beschijnen en daardoor zelfs bij slecht zicht voor een betere oriëntatie zorgen.

De nieuwe intelligente koplampen zijn het resultaat van jarenlange inspanningen van Mercedes-Benz om het rijden in het donker veiliger te maken. Ondanks dat er ’s nachts minder verkeer is, is het risico van een ernstig ongeval in het donker toch twee keer zo groot als bij daglicht. Het systeem bestaat uit variabel instelbare koplampen met vijf verschillende lichtfuncties en is gekoppeld aan de bi-xenon-lampen die als optie in de E-Klasse geleverd worden. Mercedes-Benz is het eerste merk die deze techniek in de markt zet.

Het bi-xenon-dimlicht op de E-Klasse met de asymmetrische lichtbundel is verbeterd tot een modus voor buiten de bebouwde kom, waarbij de linkerkant van de weg verder en helderder verlicht wordt. Daardoor wordt het zichtveld van de bestuurder (m/v) zo’n tien meter vergroot.

De nieuwe snelweg-stand wordt bij snelheden van boven de 90 km/u automatisch in twee stappen geactiveerd. In de eerste stap wordt het vermogen van de xenon-lampen opgevoerd van 35 naar 38 watt, terwijl in de tweede stand –vanaf 110 km/u -- de lichtbundel van de linker koplamp wordt verlengd. Hierdoor ontstaat een uniforme bundel die de volledige breedte van de weg beschijnt over een afstand tot 120 meter. In het midden van deze bundel kan de bestuurder tot 50 meter verder kijken dan bij normaal dimlicht. Hierdoor kan hij voertuigen zelfs op grote afstand herkennen en zijn rijstijl aanpassen.

De verbeterde mistlampen, die ook deel uitmaken van het nieuwe Intelligent Light System, zorgen voor betere oriëntatie bij slecht zicht. Wanneer het zicht minder dan 50 meter bedraagt, de snelheid van de auto onder de 70 km/u komt en de mistachterlamp wordt ingeschakeld, draait de linker bi-xenon-koplamp van de E-Klasse acht graden naar buiten en richt de lichtbundel naar beneden. Dat zorgt voor betere verlichting van het wegdek en vermindert verblinding. Deze geoptimaliseerde mistverlichting blijft geactiveerd tot een snelheid van 100 km/u. Tegelijkertijd wordt de kans op verblinding voor de bestuurder als gevolg van reflectie verminderd.

De actieve bochtenverlichting, die Mercedes-Benz in het voorjaar van 2003 voor het eerst in de E-Klasse leverde, is verder ontwikkeld. De draaihoek van de koplampen is vergroot van 12 tot 15 graden voor een nog betere verlichting in krappe bochten. Dankzij de actieve bochtenverlichting, die zowel bij dimlicht als bij groot licht werkt, volgen de bi-xenon-koplampen automatisch de uitslag van het stuurwiel. Daardoor wordt de weg bij het nemen van bochten tot 90 procent beter verlicht. Het systeem omvat ook afslagverlichting, waarbij een van de twee mistlampen automatisch wordt ingeschakeld als de richtingaanwijzer wordt bediend of het stuurwiel wordt gedraaid. Zo wordt het zicht naast de auto vergroot met zo’n 30 meter. Deze functie werkt tot een snelheid van 40 km/u.

Als aanvulling op het nieuwe Intelligent Light System heeft de Mercedes-Benz E-Klasse ook speciale verlichting in het interieur, die in het donker niet verblindt en toch voldoende licht biedt. LED (Light Emitting Diodes) verlichting in de portiergrepen en de dorpels en verlichte panelen in de hemelbekleding zorgen voor een prettige, ruimtelijke sfeer in het interieur.

De E-Klasse is de enige personenauto in zijn marktsegment die een dergelijk doordacht verlichtingsconcept in het interieur biedt. Dit zorgt ook voor meer veiligheid bij het rijden, want dankzij de permanente interieurverlichting zijn knoppen en schakelaars op de middenconsole makkelijker te herkennen en bovendien hoeven de ogen zich minder aan te passen aan het verschil in helderheid tussen het interieur en de weg, wat minder vermoeiend is. Bovendien heeft een lichtere omgeving een stimulerend psychologisch en biologisch effect op de bestuurder, die daardoor minder vermoeid raakt.

In de toekomst verwachten Mercedes-technici de nieuwe functies van het Intelligent Light System te kunnen koppelen aan LED-koplampen. Dat zal over een paar jaar zijn, wanneer multichip lichtdioden eenzelfde kracht hebben als de huidige xenonlampen. LEDs hebben niet alleen minder ruimte nodig, ze zijn ook duurzamer en makkelijker afzonderlijk te bedienen wanneer ze in serie geschakeld zijn. Zo kunnen de snelwegstand en de actieve bochtenverlichting of afslagverlichting geheel elektronisch worden geactiveerd.

Bovendien maakt de snelle reactie van LEDs een nieuwe adaptieve grootlicht-functie mogelijk, waarmee momenteel getest wordt. Een camera achter de voorruit neemt tegemoetkomend verkeer waar en berekent de onderlinge afstand. Op basis van deze informatie schakelt een elektronische regeleenheid het grootlicht uit wanneer dit nodig is. Zo biedt de techniek een oplossing voor de probleemstelling tussen het voorkomen van verblinding en een zo goed mogelijk zicht. LEDs kunnen ook een extra functie vervullen wanneer ze als remlicht worden gebruikt. Zo kan bijvoorbeeld informatie worden weergegeven over de snelheid waarmee een voorliggend voertuig vertraagt. Op basis hiervan kan het Brake Assist System dan weer helpen, de eigen auto zoveel als nodig af te remmen, waardoor kop-staart-botsingen voorkomen kunnen worden.