25
oktober
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe G-Klasses voor het zware werk achter de schermen op Schiphol

De eerste twee van in totaal elf nieuwe Mercedes-Benz G-Klasses zijn begonnen met hun leven achter de schermen op Schiphol. De twee G 270 CDI’s worden door KLM ingezet als trekkracht voor loodzware aanhangers. De G-Klasses zijn via StergamPordon door G-center geleverd en aangepast voor hun zwarte taak en geleased bij LeasePlan Nederland.

Tot en met half december wordt elke week een nieuwe G-Klasse afgeleverd op Schiphol, tot de vloot van elf ‘werkpaarden’ compleet is. De nieuwe G 270 CDI’s vervangen de Mercedes-Benz 290 GD’s die zo’n vijftien jaar dienst hebben gedaan. Vijf van deze ‘veteranen’ blijven overigens gewoon in dienst.

De G-Klasses hebben een zware taak bij KLM Ground Services en KLM Engineering & Maintenance. Ze worden voornamelijk gebruikt om loodzware aggregaten te trekken die vliegtuigen voorzien van stroom of koeling tijdens het verblijf op Schiphol of onderdeel uitmaken van het startproces. “Deze units zijn tussen de 3 en de 6 ton zwaar. Ongeremd. Dus de G-Klasses moeten echt hard werken. Vandaar dat wij ze op hun taak hebben voorbereid”, zegt Cor Millenaar, directeur van G-center in Amstelveen. Bij dit bedrijf zijn de G’s ontdaan van alle luxe, kregen ze op verschillende plaatsen versterkingen en is de techniek aangepast op het specifieke gebruik. Bovendien werd elke auto voorzien van een 450 kilogram zware plaat om de tractie te verbeteren. G-center is per auto zo’n twee weken bezig met de ombouw.

De auto’s zijn door Mercedes-Benz-dealer StergamPordon geleverd aan G-center. “Wij werken vaker samen en leveren veel auto’s en originele onderdelen aan G-center. En dat is een heel prettige samenwerking”, concludeert Arnoud Zuijdendorp, directeur Personenwagens bij StergamPordon in Amsterdam.

De financiële afwikkeling is verzorgd door LeasePlan Nederland. Geert Steenbeek, sales-executive bij LeasePlan Nederland: “Wij hebben alle auto’s van KLM en de dochterondernemingen in beheer. Daarom hebben we ook hier een rol in gespeeld door te bemiddelen tussen de partijen om voor iedereen de optimale situatie te bereiken. En dat is gelukt; alle partijen zijn tevreden.”

Henk Kastermans, contractmanager Ground Support Equipment bij KLM Ground Services heeft de eerste stappen gezet voor de vernieuwing van de bestaande G-vloot. “Wij hebben het financiële plaatje bekeken en de functionele eisen gesteld. Trekkracht is natuurlijk heel belangrijk, maar daarnaast bijvoorbeeld ook een korte draaicirkel. De door G-center aangepaste korte wielbasis-uitvoering van de G-Klasse voldoet aan alle eisen”, aldus Kastermans. Wilfred van Duuren, Production Unit Manager Narrow Body Line Maintenance vult Kastermans aan: “Het is geen toeval dat zowel KLM Engineering & Maintenance als KLM Ground Services wederom voor de kwaliteit van Mercedes-Benz hebben gekozen. De huidige Mercedessen hebben hun betrouwbaarheid de afgelopen jaren onder zware omstandigheden bewezen. We vertrouwen er dan ook volledig op dat de nieuwe auto’s ons de komende jaren wederom in staat stellen het veeleisende proces van vliegtuigafhandeling maximaal te ondersteunen.”