18
april
2021
|
15:49
Europe/Amsterdam

Nieuwe EQB: elektromobiliteit in gezinsverpakking

Volledig elektrische compacte SUV met maximaal zeven zitplaatsen maakt zijn debuut in China

Of het nu gaat om een gezin met kinderen of een groep volwassenen: als zevenzitter biedt de nieuwe EQB plaats aan uiteenlopende gezinssamenstellingen en transportbehoeften. Daarmee neemt hij een uitzonderlijke positie in, niet alleen in het compacte segment, maar vooral onder de elektroauto’s. De twee zitplaatsen op de derde zitrij kunnen worden gebruikt door personen tot 1,65 meter lang, en ook kinderzitjes kunnen daar worden bevestigd. De nieuwe EQB maakt zijn debuut tijdens de autoshow Auto Shanghai 2021 (21 tot 28 april). Na de EQA 250 (stroomverbruik gecombineerd: 17,8-19,1 kWh/100 km (WLTP); CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km (WLTP)[1] is het de tweede volledig elektrische compacte auto van Mercedes-EQ. De krachtige en efficiënte elektrische aandrijving, de slimme recuperatie en de anticiperende navigatie met Electric Intelligence zijn slechts enkele van de kenmerken die de EQB gemeen heeft met de EQA. De marktintroductie in China is gepland voor dit jaar. In Europa komt de internationale versie van de EQB, geproduceerd in Kecskemét, Hongarije, eind dit jaar op de markt. De marktintroductie in de VS vindt plaats in 2022.

Het elektro-offensief van Mercedes-Benz Cars komt in een stroomversnelling, met dezelfde snelheid als Mercedes-EQ zelf: terwijl de eerste EQA’s bij de Europese dealers arriveren en de EQS, de op zichzelf staande, volledig elektrische variant van de nieuwe S-Klasse modelserie, wordt gepresenteerd, maakt de versie van de nieuwe EQB voor de Chinese markt tegelijkertijd zijn debuut in Shanghai. Het model wordt ook in China geproduceerd bij Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), een joint venture van Daimler en zijn Chinese partner BAIC Group. Het design van de nieuwe volledig elektrische compacte SUV interpreteert de progressieve luxe van Mercedes-EQ op een gedurfde en karaktervolle manier.

“China is niet alleen de belangrijkste verkoopregio voor personenwagens voor ons, het is ook de meest toonaangevende markt ter wereld voor elektroauto’s”, aldus Hubertus Troska, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Greater China. “We zijn bijzonder verheugd dat we de volledig elektrische EQB hier in China voor het eerst kunnen presenteren. Met zijn zeven zitplaatsen komt de nieuwe EQB tegemoet aan de behoeften van familiegerichte klanten. Naast de juiste producten is onze lokale productie-voetafdruk een van de doorslaggevende factoren voor duurzame groei in China. Daarom kijken we ernaar uit om de EQB in Beijing te produceren.“

“Met de nieuwe EQB hebben we een iconische elektrische SUV gecreëerd die over het DNA van onze hoekige offroad-modellen beschikt en dit transformeert naar de toekomst. We combineren het opvallende silhouet met futuristische elementen, zoals het Black Panel-front, en creëren zo de bijzondere look van dit model”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler Group.

In China start de nieuwe EQB als compleet uitgerust topmodel met AMG Line en een vermogen van 215 kW/292 pk. In Europa kunnen klanten vanaf de verkoopstart kiezen uit verschillende modellen met voorwiel- en vierwielaandrijving en verschillende vermogensniveaus, waarvan enkele met meer dan 200 kW/272 pk. De bruikbare capaciteit van de accu’s in Europa bedraagt 66,5 kWh. Deze accu’s worden geproduceerd in de Daimler-fabrieken in Kamenz (Duitsland) en Jawor (Polen). Er is ook een versie met bijzonder grote actieradius gepland. Het stroomverbruik van de EQB 350 4MATIC in Europa volgens WLTP[2]: stroomverbruik gecombineerd: 19,2 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km, actieradius 419 km.

Dit jaar zet Mercedes-Benz Cars grote stappen op het gebied van elektrificatie. Met de EQA, de EQB, de elektrische businesslimousine EQE en de EQS worden in totaal vier nieuwe modellen van Mercedes-EQ gepresenteerd. De plug-in hybrid familie van Mercedes-Benz, die momenteel uit meer dan twintig modelvarianten bestaat, wordt vernieuwd met geëlektrificeerde derivaten van de C-Klasse en S-Klasse. Voor 2021 verwacht Mercedes-Benz Cars het xEV-aandeel – plug-in hybrids en volledig elektrische auto’s – te verhogen naar circa 13 procent. Daarnaast veroveren mild hybrids met startdynamo en 48V-systeem het productgamma, vooral bij de luxe modellen van het merk.

Royale zitruimte en variabele, vlakke bagageruimte

De nieuwe EQB (lengte/breedte/hoogte: 4.684/1.834[3]/1.667[4] mm) verrijkt de succesvolle compacte line-up van Mercedes-Benz en is nauw verwant aan met name twee modellen: de EQA, waarmee het model de geavanceerde aandrijftechnologie deelt, en de compacte SUV GLB. Aan dat model ontleent de EQB zijn lange wielbasis (2.829 mm), het ruime en variabele interieur en de derde zitrij met twee extra afzonderlijke zitplaatsen.

De hoeveelheid ruimte is royaal: de hoofdruimte op de eerste zitrij bedraagt 1.035 mm, op de tweede zitrij van de vijfzitter 979 mm. Met 87 mm is de knieruimte achterin de vijfzitter comfortabel. De bagageruimte is vlak en ruim: het bagageruimtevolume van 495-1.710 of 465-1.620 liter (cijfers voor respectievelijk vijf- en zevenzitter) heeft het niveau van dat van een compacte estate. De achterbankleuning op de tweede zitrij kan standaard meertraps in hoek worden versteld, optioneel is deze rij 140 mm in lengterichting te verschuiven. Zo kan de bagageruimte tot 190 liter worden vergroot en op een veelzijdige manier worden gebruikt.

Als optie (standaard in China) beschikt de EQB over een derde zitrij met twee extra afzonderlijke zitplaatsen. De zitplaatsen bieden personen tot een lengte van 1,65 meter een comfortabele hoeveelheid ruimte. Tot de uitgebreide veiligheidsuitrustingen behoren uittrekbare hoofdsteunen, veiligheidsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers op alle buitenste zitplaatsen en windowbags die ook de passagiers op de derde zitrij beschermen. Op de tweede en derde zitrij kunnen in totaal vier kinderzitjes worden bevestigd, plus nog één op de voorpassagiersstoel. Om de bagageruimte te vergroten, kunnen de stoelen van de derde zitrij in de bagageruimtebodem worden verzonken.

Elektro-esthetisch design met scherpe lijnen en hoeken

De EQB interpreteert de progressieve luxe van Mercedes-EQ op een gedurfde en karaktervolle manier. Het model heeft de voor Mercedes-EQ kenmerkende Black Panel-grille met geïntegreerde Mercedes-Benz ster. Een ander onderscheidend designkenmerk van de volledig elektrische Mercedes-EQ modellen is de lichtband voor en achter. Een horizontale glasvezelstrip verbindt de dagrijverlichtingsunits van de volledige led-koplampen en zorgt zowel overdag als ‘s nachts voor een hoge mate van herkenbaarheid. Het binnenwerk van de koplampen is hoogwaardig, gedetailleerd en precies uitgevoerd. Blauwe kleuraccenten in de koplampen versterken de Mercedes-EQ uitstraling.

Het functionele ‘greenhouse’ met rechtopstaande voorruit zorgt voor een comfortabel interieur. Rondom lopende claddings dragen bij aan een harmonieus uiterlijk. De gespierde en sensueel vormgegeven schouderpartij domineert het zijaanzicht, dat nog wordt versterkt door de verhoogde bovenkant van de portieren. De vlak op de wielkasten aansluitende velgen geven de EQB een krachtige en zelfverzekerde uitstraling. Exclusief voor dit model zijn lichtmetalen velgen tot 22” in bicolor of tricolor, deels met roségoudkleurige of blauwe accenten.

De led-achterlichten gaan naadloos over in de taps toelopende led-lichtband. Daardoor ziet de EQB er aan de achterzijde nog breder uit. Bovendien is de kentekenplaat in de bumper geïntegreerd, wat een fraai vormgegeven achterklep oplevert. De dakreling onderstreept de hoge gebruikswaarde van de nieuwe EQB.

Het grote dashboard heeft een uitsparing in het bestuurders- en voorpassagiersgedeelte. Voor de bestuurder bevindt zich de widescreen cockpit, met bediening en weergave via MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Het interieur heeft een robuust karakter door buisvormige elementen in aluminiumlook. Deze bevinden zich als handgrepen in de portieren, op de middenconsole en in het combi-instrument aan voorpassagierszijde.

Afhankelijk van de Line geven in het interieur het spectaculair van achteren verlicht sierdeel en de roségoudkleurige accenten op de luchtuitstroomopeningen, stoelen en voertuigsleutel hints naar het elektrische karakter van de EQB. De instrumenten, met hun specifiek op elektroauto’s afgestemde aanduidingen, grijpen terug op dezelfde kleurstelling met roségoudkleurige en blauwe accenten.

De EQB biedt een zeer goede luchtweerstand met een Cw-waarde vanaf 0,28. Het frontale oppervlak A bedraagt in totaal 2,53 m2. Tot de belangrijkste aerodynamische maatregelen behoren het aan de bovenkant volledig gesloten koelluchtregelsysteem, de stromingsgeoptimaliseerde voor- en achterskirt, de zeer gladde, vrijwel volledig gesloten voertuigbodem, speciaal geoptimaliseerde aerovelgen en daarop aangepaste voor- en achterspoilers.

Efficiënt rijplezier en navigatie met Electric Intelligence

De ECO assistent biedt een recuperatieproces dat voor de specifieke situatie is geoptimaliseerd. Het integreert navigatiegegevens, verkeersbordenherkenning en informatie van de voertuigsensoren in zijn efficiëntiestrategie. Anticiperend rijden bespaart energie met als resultaat een grotere actieradius.

De standaard navigatie met Electric Intelligence draagt bij aan de moeiteloze bediening van de EQB in het dagelijks verkeer. Het systeem berekent de snelste route naar de bestemming, rekening houdend met het maximale laadvermogen van de accu en de duur van mogelijke laadstops. Op basis van voortdurende actieradius-simulaties houdt het systeem rekening met eventueel noodzakelijke laadstops en met tal van andere factoren, zoals de topografie en het weer. Het systeem kan ook dynamisch reageren op veranderingen in bijvoorbeeld verkeerssituaties of de persoonlijke rijstijl. Bovendien zorgt navigatie met Electric Intelligence ervoor dat de HV-accu vóór een geplande laadstop op een optimale laadtemperatuur wordt gebracht, als dat nodig is.

Geavanceerde laadtechnologie, groot netwerk en groene stroom

De EQB kan thuis of bij openbare laadstations met behulp van de boordlader comfortabel worden geladen met wisselstroom (AC) tot 11 kW. De laadtijd die nodig is voor een volledige lading hangt af van de beschikbare infrastructuur en de landspecifieke voertuiguitrusting. Het laden aan een Mercedes-Benz wallbox gaat aanzienlijk sneller dan aan een stopcontact thuis.

Laden gaat nóg sneller met gelijkstroom (DC) bij snellaadstations. Afhankelijk van de SoC (State of Charge) en de temperatuur van de HV-accu laadt de EQB aan een geschikt laadstation met een vermogen tot 100 kW. De laadtijd bedraagt dan iets meer dan 30 minuten van 10-80 procent SoC. Voor AC- en DC-laden is de EQB in Europa en de VS standaard uitgerust met een CCS-connector (Combined Charging Systems) in de rechter zijwand. In China wordt een landspecifieke laadoplossing gebruikt met aansluitingen rechts en links in de zijwand, en kunnen ook de laadtijden afwijken van de Europese versie.

Via Mercedes me Charge kunnen EQB-rijders gebruikmaken van wat momenteel het grootste laadnetwerk ter wereld is: dit omvat meer dan 500.000 AC- en DC-laadstations in 31 landen, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Met Mercedes me Charge kunnen Mercedes-EQ klanten comfortabel gebruikmaken van de laadstations van verschillende aanbieders en profiteren van een geïntegreerde betaalfunctie met eenvoudige facturatie.

Mercedes-Benz garandeert door middel van hoogwaardige Certificaten van Oorsprong dat energie uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd ter compensatie van stroom die via Mercedes me Charge wordt geladen. Met Mercedes me Charge kunnen klanten laden bij meer dan 200.000 openbare laadstations in heel Europa, waarbij Mercedes-Benz zorgt voor compensatie achteraf door middel van groene stroom.

Coöperatieve bestuurdersondersteuning en hoog niveau van crashveiligheid

De EQB beschikt over intelligente rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning. De actieve spoorassistent en de actieve remassistent zijn standaard ingebouwd. In veel kritieke situaties kan de actieve remassistent een aanrijding voorkomen of de ernst ervan beperken door autonoom te remmen. Het systeem is ook in staat om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers bij typische stadssnelheden. De uitgebreide functies van het rijassistentiepakket omvatten bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodrijbaanfunctie, de uitstapwaarschuwingsfunctie die de bestuurder waarschuwt voor passerende fietsers of voertuigen, en een waarschuwing wanneer voetgangers in de buurt van een zebrapad worden gedetecteerd.

Ook op het gebied van passieve veiligheid is de EQB een echte Mercedes-Benz. Voortbouwend op de robuuste carrosseriestructuur van de GLB, werd de carrosserie van de EQB aangepast aan de speciale vereisten van een elektroauto. De accu bevindt zich in een frame van geëxtrudeerde profielen. Dit neemt een structurele functie op zich die tot nu toe werd vervuld door de dwarsbalken in de voertuigbodem. Een accubescherming aan de voorzijde van de accu voorkomt dat de energieopslagunit wordt doorboord door vreemde voorwerpen.

Natuurlijk moest de EQB het gebruikelijke uitgebreide crashtestprogramma van het merk doorstaan. Er gelden ook strenge eisen voor de accu en alle onderdelen die stroom geleiden.

De EQB in het wereldwijde productienetwerk

De productie van de EQB zal in 2021 starten in twee fabrieken die deel uitmaken van het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars: in de Hongaarse fabriek in Kecskemét voor de wereldmarkt en in de Duits-Chinese joint venture BBAC in Beijing voor de lokale markt. De voorbereidingen, met inbegrip van de kwalificatie van het personeel en de verbouwingswerkzaamheden, zijn reeds van start gegaan. De compacte SUV EQB wordt het eerste volledig elektrische productiemodel uit Hongarije en zal een aanvulling vormen op de plug-in hybrids van de CLA Coupé en Shooting Brake. Ook de A-Klasse met plug-in hybrid aandrijving zal in de toekomst in Kecskemét worden geproduceerd, net als in de Duitse fabriek in Rastatt, waar de EQA wordt gebouwd.

Sinds de start van de productie in 2012 is het belang van de Hongaarse Mercedes-Benz fabriek binnen het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars voortdurend toegenomen. Tot de sterke punten van het productienetwerk voor compacte auto’s behoort naast de digitale connectiviteit ook de directe uitwisseling met de hoofdfabriek voor compacte auto’s in Rastatt, Baden-Württemberg.

De accusystemen voor de in Europa geproduceerde compacte Mercedes-EQ modellen worden geleverd door de Mercedes-Benz dochteronderneming Accumotive in Kamenz en door de accufabriek in Jawor, Polen. Beide fabrieken zijn zo ontworpen dat ze van meet af aan CO₂-neutraal werken.

 

De nieuwe EQB in één oogopslag

Plaats voor zeven

Als zevenzitter (optie) biedt de nieuwe EQB plaats aan vele gezinssamenstellingen en uiteenlopende vervoersbehoeften. Daarmee neemt hij een uitzonderlijke positie in onder de elektroauto’s. De twee stoelen op de derde zitrij kunnen worden gebruikt door personen tot 1,65 meter lang, en ook kinderzitjes kunnen daar worden bevestigd.

Compact vanbuiten, ruim vanbinnen

De nieuwe EQB (lengte/breedte/hoogte: 4.684/1.834[5]/1.667[6] mm) biedt veel zitruimte en een maximaal bagageruimtevolume van 1.710 liter2 dankzij de lange wielbasis van de GLB (2.829 mm). De achterbankleuning op de tweede zitrij kan standaard meertraps in hoek worden versteld, optioneel kan deze tweede zitrij 140 mm in lengterichting worden verschoven.

Derde introductie van een volledig elektrisch model in 2021

Terwijl de eerste exemplaren van de EQA 250 (stroomverbruik gecombineerd: 17,8-19,1 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km (WLTP)[7] bij de Europese dealers binnenrollen en de EQS, de op zichzelf staande, volledig elektrische variant van de nieuwe S-Klasse modelserie, wordt gepresenteerd, maakt de voor de Chinese markt bestemde versie van de nieuwe EQB zijn debuut in Sjanghai. Het model zal in Beijing worden geproduceerd en later dit jaar in China op de markt komen. De Europese versie komt eveneens in 2021 op de markt, en in de VS arriveert de EQB in 2022. Het stroomverbruik gecombineerd van de Europese variant van de EQB 350 4MATIC volgens WLTP[8]: 19,2 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km, actieradius 419 km.

De compacte klasse wordt steeds meer elektrisch

De EQB wordt het eerste volledig elektrische productiemodel dat in de Hongaarse fabriek in Kecskemét wordt gebouwd. Daar worden nu al de plug-in hybrids van de CLA Coupé en Shooting Brake geproduceerd. Ook de A-Klasse met plug-in hybrid aandrijving zal in de toekomst in Kecskemét worden geproduceerd – en ook in de Duitse fabriek in Rastatt, waar de EQA wordt gebouwd.

Klanten hebben de keuze

Het EQB-gamma omvat verschillende modellen met voorwiel- en vierwielaandrijving en verschillende vermogensvarianten, waarvan enkele met meer dan 200 kW/272 pk. De accu’s hebben een bruikbare capaciteit vanaf 66,5 kWh. Er is ook een versie gepland met een bijzonder grote actieradius.

Elektro-esthetisch design

De EQB interpreteert de progressieve luxe van Mercedes-EQ op een gedurfde en karaktervolle manier. Het model heeft onder meer de voor Mercedes-EQ kenmerkende Black Panel-grille met geïntegreerde Mercedes-Benz ster. Een ander onderscheidend designkenmerk van de volledig elektrische Mercedes-EQ modellen is de lichtband voor en achter.

Navigatie met Electric Intelligence

De standaard navigatie met Electric Intelligence draagt bij aan de moeiteloze bediening van de EQB in het dagelijks verkeer. Het systeem berekent de snelste route naar de bestemming, rekening houdend met het maximale laadvermogen van de accu en de duur van mogelijke laadstops. Bovendien zorgt navigatie met Electric Intelligence ervoor dat de HV-accu vóór een geplande laadstop op een optimale laadtemperatuur wordt gebracht, als dat nodig is.

Groene stroom is standaard

Mercedes-Benz garandeert door middel van hoogwaardige Certificaten van Oorsprong dat energie uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd ter compensatie van de stroom die via Mercedes me Charge wordt geladen. Met Mercedes me Charge kunnen klanten bij meer dan 200.000 openbare laadstations in heel Europa laden.

[1] Verbruikswaarden en CO₂-emissies volgens wettelijke voorschriften (Verordeningen (EU) 715/2007 en (EU) 2017/1153) in de laatst geldende versies. Het elektriciteitsverbruik werd bepaald op basis van VO 683/2008/EC. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) voor een voertuig in de basisuitrusting zonder opties bij standaard wielen en banden.
[2] Het stroomverbruik en de actieradius zijn vastgesteld op basis van Verordening (EG) 2017/1151.
[3] Zonder buitenspiegels.
[4] Specificatie voor vijfzitter.
[5] Zonder buitenspiegels.
[6] Specificatie voor de vijfzitter.
[7] Verbruikswaarden en CO₂-emissies volgens wettelijke voorschriften (Verordeningen (EU) 715/2007 en (EU) 2017/1153) in de laatst geldende versies. Het elektriciteitsverbruik werd bepaald op basis van VO 683/2008/EC. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) voor een voertuig in de basisuitrusting zonder opties bij standaard wielen en banden.
[8] Het stroomverbruik en de actieradius zijn vastgesteld op basis van Commissieverordening (EG) 2017/1151.