28
oktober
2021
|
09:14
Europe/Amsterdam

Nieuwe C-Klasse nu ook leverbaar als plug-in hybrid

Meer dan 100 km elektrisch bereik (WLTP) voor Limousine en Estate

De onlangs geïntroduceerde nieuwe generatie C-Klasse is nu ook te bestellen als C 300 e plug-in hybrid (Limousine – brandstofverbruik gecombineerd: 0,8-0,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 17-13 g/km; stroomverbruik gecombineerd: 23,3-20,8 kWh/100 km)1 (Estate - brandstofverbruik gecombineerd: 0,8-0,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 19-14 g/km; stroomverbruik gecombineerd: 24,1-21,6 kWh/100 km)1. De Limousine is per direct leverbaar, de Estate staat vanaf medio december bij de dealers. De niveauregeling door luchtvering aan de achterzijde is standaard bij beide modellen. De consumentendaviesprijzen beginnen bij respectievelijk € 55.0942 (C 300 e Limousine Business Line Limited) en € 56.5942 (C 300 e Estate Business Line Limited). Plug-in hybrids met dieselmotor volgen in een later stadium.

Met de elektrische actieradius van meer dan 100 km en het elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) kunnen dagelijkse routes grotendeels volledig elektrisch worden afgelegd zonder gebruik te maken van de verbrandingsmotor. Dit is de 2 liter-variant van de ultramoderne viercilinder benzinemotor M 254. Dankzij recuperatie wordt kinetische energie teruggewonnen bij het afremmen of heuvelaf rijden. Het recuperatievermogen bedraagt​ meer dan 100 kW.

De intelligente, routegebaseerde bedrijfsstrategie activeert de elektrische rijmodus waar dit het meest geschikt is. Er wordt onder meer rekening gehouden met factoren als navigatiegegevens, topografie, snelheidslimieten en de verkeersomstandigheden voor de gehele geplande route. De bestuurder kan de mate van energieterugwinning beïnvloeden met drie standen, die kunnen worden geactiveerd met tuimelschakelaars achter het stuurwiel. Dit is mogelijk in alle rijprogramma’s behalve SPORT. In het D-rijprogramma ervaart de bestuurder bijvoorbeeld het ‘one-pedal-feeling’: als de voet van het gaspedaal wordt gehaald, remt de auto zo sterk af met puur elektrische kracht dat de hydraulische voetrem vaak helemaal niet meer nodig is. De bedrijfsstrategie communiceert met de sensoren van de assistentiesystemen en ondersteunt de bestuurder in veel rijsituaties op een zo efficiënt mogelijke wijze.

De nieuwe plaatsing van de accu in de auto brengt een voordeel met zich mee ten opzichte van het vorige model: er is geen verhoging meer in de bagageruimte, waardoor een doorlaadopening mogelijk wordt. Deze verbetering is vooral merkbaar bij de Estate: de lengte van de bagageruimtebodem is met 63 mm toegenomen tot 1043 mm. Hoge kratten kunnen probleemloos onder de cassettes voor de bagageafdekking en het bagageruimtenet worden geladen. Vergeleken met de voorganger is het bagageruimtevolume met 45 liter toegenomen tot 360 liter en met neergeklapte achterbank zelfs tot 1375 liter (een verhoging van 40 liter).

Overzicht van de nieuwe modellen:

 

 

C 300 e

Limousine

C 300 e
Estate

Cilinderinhoud

cm3

1999

Max. vermogen, benzinemotor

kW/pk

150/204

bij

t/min

6100

Max. koppel, benzinemotor

Nm

320

bij

t/min

2000-4000

Max. vermogen, elektromotor

kW/pk

95/129

Max. koppel, elekromotor

Nm

440

bij

t/min

2100

Systeemvermogen

kW/pk

230/313

Systeemkoppel

Nm

550

Topsnelheid

km/h

245

240

Topsnelheid elektrisch

km/h

140

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

6,1

6,2

Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)1

l/100 km

0,8-0,6

0,8-0,6

CO2-emissie gecombineerd (WLTP)1

g/km

17-13

19-14

Stroomverbruik gecombineerd (WLTP)1

kWh/100 km

23,3-20,8

24,1-21,6

Elektrische actieradius (EAER gecombineerd) (WLTP)1

km

99-111

95-107

Consumentenadviesprijs vanaf (euro)2

euro

55.094

56.594

1) Verbruikswaarden en CO₂-emissies volgens wettelijke voorschriften (Verordeningen (EU) 715/2007 en (EU) 2017/1153) in de laatst geldende versies. Het stroomverbruik werd bepaald op basis van VO 683/2008/EC. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO₂-emissies zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) voor een voertuig in de basisuitrusting zonder opties bij standaard wielen en banden.
2) De genoemde consumentenadviesprijzen zijn inclusief BTW, BPM en kosten rijklaarmaken.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.