23
juli
2011
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe C 63 AMG Coupé Black Series met 380 kW (517 pk): Krachtigste Mercedes-Benz C-Klasse ooit

  • 6,3-liter V8-motor met motorcomponenten van SLS AMG

  • Instelbaar AMG-sportonderstel met sperdifferentieel

  • Vergrote spoorbreedte voor en achter

  • Krachtig remsysteem met grotere remschijven

  • AMG Track Package en AMG Aerodynamics Package

De nieuwe Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé Black Series brengt racetechnologie en -design van het circuit naar de openbare weg. De rijdynamiek is van het hoogst mogelijke niveau dankzij de zeer krachtige 6,3-liter V8-motor met 380 kW (517 pk) vermogen en 620 Nm koppel. Het instelbare AMG-sportonderstel en de vergrote spoorbreedte dragen daar verder aan bij. Net zoals een krachtiger remsysteem met zeer grote remschijven, die dankzij hun ‘race compound’ extreem gebruik en hoge temperaturen aankunnen. Opties als het AMG Track Package – met Dunlop sportbanden en koeling op het achterdifferentieel – en AMG Aerodynamics Package – met extra luchtgeleiders van koolstofvezel aan de voorzijde en een verstelbare koolstofvezel achterspoiler – maken de knipoog naar het circuit compleet.

Met zijn brede, lage en gespierde uiterlijk maakt de Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé Black Series een machtige indruk. Elementen in de vormgeving zijn overduidelijk geïnspireerd door de SLS AMG GT3. Dat weerspiegelt de missie die AMG voor ogen had. De AMG Black Series-versie van de C-Klasse Coupé appelleert met uiterlijk en techniek sterk aan de successen die geboekt zijn in de DTM en de kennis die Mercedes-Benz heeft gestoken in de Formule 1. Kennis die zich tevens heeft vertaald in het feit dat het merk al vijftien jaar de hofleverancier is van de officiële F1 Safety Car en de F1 Medical Car.

Pijlvormig front en grotere spoorbreedte

Het pijlvormige front, de grote luchtinlaten en de openingen in de aluminium motorkap geven de auto zijn sportieve expressie. De splitter onder de voorspoiler draagt sterk bij aan de uitgebalanceerde aerodynamica van de auto. De voorwielophanging is volledig nieuw ontwikkeld en dat resulteerde in een 40 millimeter grotere spoorbreedte. Achter is die met maar liefst 79 millimeter toegenomen. Het betekent ook dat de C 63 AMG Coupé Black Series aan de voorzijde is voorzien van 28 millimeter bredere spatschermen; achter zijn de spatschermen aan weerszijden 42 millimeter verbreed.

Grote, lichtmetalen 19-inchwielen met banden in de maat 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter zijn standaard. De door de wielen zichtbare, rood gespoten remklauwen maken het sportieve voorkomen helemaal af. De lichtmetalen wielen zijn gesmeed, net als die van de SLS AMG. Ze zijn daarmee in totaal elf kilogram lichter dan vergelijkbare gegoten aluminium wielen. Het lagere gewicht betekent een vermindering van het onafgeveerde gewicht, een beter wegcontact en nauwkeurige besturing.

Breed ogende achterkant

De achterkant van de C 63 AMG Coupé Black Series is eveneens een lust voor het oog. Dat zit hem in de nieuwe achterbumper met een imposante zwarte diffuser, een beeld zoals dat ook is te zien bij de SLS AMG GT3. Het AMG-uitlaatsysteem, dat garant staat voor de oorstrelende AMG-sound, mondt uit in fraai gestileerde, verchroomde uitlaatuiteinden. De rand van de achterklep is voorzien van een in de carrosseriekleur meegespoten spoiler die bij hoge snelheid zorgt voor extra druk op de achterwielen.

Motor met componenten van SLS AMG

Het spectaculaire uiterlijk belooft grote prestaties en die biedt de jongste creatie van AMG volop. Aan de basis daarvan staat de krachtige 6,3-liter V8 AMG-motor met een vermogen van 380 kW (517 pk) en een maximumkoppel van 620 Nm. Voor de nieuwe tweedeurs C 63 AMG Coupé Black Series is deze forse, atmosferische krachtbron verder verfijnd. De gesmede zuigers, de drijfstangen en de lichtgewicht krukas stammen stuk voor stuk van de motor die AMG voor de SLS AMG heeft ontwikkeld. Ook het motormanagement is gefinetuned voor optimale prestaties. De sprint van nul naar honderd kilometer per uur vergt niet meer dan 4,2 seconden. Een oliekoeler met een vijftig procent groter oppervlak zorgt ervoor dat de V8 zonder problemen langdurig hoge prestatieniveau kan handhaven. De beproefde en innovatieve AMG SPEEDSHIFT MCT-7 sporttransmissie brengt de krachten over naar de aangedreven achterwielen. De vier schakelprogramma’s waaruit is te kiezen, de dubbele ontkoppelingsfunctie en RACE START staan garant voor maximaal sportief rijden en een hoge mate van variabiliteit. In de schakelprogramma’s Sport Plus en Manual wisselt de transmissie in slechts 100 miliseconden van versnelling.

AMG-sportonderstel met sperdifferentieel

Voor de C63 AMG Coupé Black Series heeft AMG een nieuw sportonderstel ontwikkeld. Kenmerkend zijn de over de schokdempers geplaatste schroefveren. Deze constructie is de norm in de autosport en biedt talrijke instellingsmogelijkheden, zodat de bestuurder zijn persoonlijke set-up voor vering en demping kan kiezen. Het onderstel zorgt ervoor dat de auto zeer stabiel op de weg ligt en nauwelijks overhelt in bochten bij een maximale grip. De snelheidsafhankelijke sportstuurbekrachtiging garandeert perfecte voertuigcontrole en stuurprecisie.

Nieuw is het sperdifferentieel achter. Het verbetert de tractie, die in het bijzonder tot uiting komt bij circuitgebruik op het scherp van de snede. Het in drie posities in te stellen ESP biedt een ideale instelling voor allerlei omstandigheden. De bestuurder kan met een drukknop kiezen uit ESP ON, Sport Handling Mode en ESP OFF.

Ook het remsysteem is onder de loep genomen. Het remvermogen is naar een nog hoger niveau gebracht dankzij grotere remschijven. Aan de voorzijde hebben die een diameter van maar liefst 390 millimeter bij een dikte van 36 millimeter. Achter zijn de maten respectievelijk 360 x 26 millimeter. Het metaal waarvan de voorste remschijven zijn gemaakt, is van dezelfde samenstelling als die van de schijven die in de autosport worden gebruikt. Aan de voorzijde zijn remklauwen toegepast met zes zuigers, achter zijn het exemplaren met vier zuigers.

Interieur geïnspireerd op autosport

Het interieur van de C 63 AMG Coupé Black Series is al even spectaculair sportief als de buitenkant van de auto. Vanwege gewichtsbesparing is er geen achterbank in de auto gemonteerd. Wel zijn twee afzonderlijke stoelen achterin als optie leverbaar. De sportstoelen voorin geven zeer veel zijdelingste steun. De bekleding is deels uitgevoerd in een synthetische DYNAMICA-vezel. Deze exclusief ogende stof is te vinden op het centrale deel van de stoelen en op de portieren. Het stuurwiel is met nappaleder bekleed. Met aluminium paddles aan het stuurwiel is handmatig schakelen mogelijk. Rood gekleurde stiksels in het leder en de stoffering en de rode gordels zorgen voor een extra racy accent. Het instrumentarium bestaat uit drie ronde meters en er is een driedimensionaal TFT-kleurenscherm. Hierop zijn onder meer de temperatuur van de motorolie, de stand van het ESP en de instellingen van de versnellingsbak af te lezen. Met een draaischakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de transmissie en RACE START instellen.

AMG Track Package en AMG Aerodynamics Package

Speciaal voor de C 63 AMG Coupé Black Series heeft Mercedes-Benz twee optionele pakketten ontwikkeld die de sportieve kwaliteiten van de auto accentueren. Het AMG Track Package wapent de auto nog meer voor circuitgebruik dankzij de specifiek voor deze auto ontwikkelde sportbanden van Dunlop en een koeler voor het differentieel, die is gemonteerd in de achterbumper.

Het AMG Aerodynamics Package bestaat uit luchtgeleiders van koolstofvezel aan de voorzijde en een verstelbare koolstofvezel achterspoiler. Andere opties zijn onder meer een carbon-pakket, matzwarte lichtmetalen wielen, een brandblusser, het Intelligent Light System (ILS), KEYLESS-GO en donkergetinte zij- en achterruiten.

De C 63 AMG Coupé Black Series is het vierde model in deze Black Series modellijn. De eerste was de SLK 55 AMG Black Series met een 5,5-liter V8 van 294 kW (400 pk) en een koppel van 520 Nm. Daarvan zijn tussen juli 2006 en april 2007 120 exemplaren geproduceerd. De CLK 63 AMG Black Series volgde hem op met zijn 6,3-liter V8 van 373 kW (507 pk) en een koppel van 630 Nm. Tussen april 2007 en maart 2008 zijn hiervan 700 stuks gebouwd. De derde in rij was de SL 65 AMG Black Series, die is onthuld in juli 2008. Een spectaculair model met zijn uiterlijk en zijn prestaties. De 6,0-liter V12 biturbomotor levert 493 kW (670 pk) en een koppel van maar liefst 1.000 Nm. Het is daarmee de krachtigste AMG ooit. De krachtigste C-Klasse ooit is de nieuwe C 63 AMG Coupé Black Series, die dit weekeinde zijn werelddebuut beleeft tijdens de Duitse Formule 1 Grand Prix op de Nürburgring. In januari 2012 komt de auto op de markt, de prijs is nog niet bekend.

Technische gegevens:

 

C 63 AMG Coupé Black Series

Cilinderinhoud

6.208 cm3

Boring x slag

102,2 x 94,6 mm

Compressieverhouding

11,3 : 1

Max. vermogen

380 kW (517 pk) bij 6.800 t.p.m. at 6800/min

Max. koppel

620 Nm bij 5.200 t.p.m.

Motorgewicht (droog)

196 kg

Brandstofverbruik gemiddeldconsumption, NEDC combined

12,2 l/100 km

CO2-emissie

286 g/km

Acceleratie 0-100 km/uur

4,2 s

Voorlopige gegevens