05
maart
2012
|
01:00
Europe/Amsterdam

Nieuw in alle opzichten: ontworpen vanaf een leeg vel papier - Wereldpremière in Genève voor nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse

  • Pure dynamiek: design én technologie

  • Nieuwe motoren: krachtig en efficiënt; A-Klasse eerste Mercedes-Benz met een CO2-uitstoot van 99 g/km

  • Eenvoudige integratie mobiele apparatuur

  • Topklasse veiligheid: COLLISION PREVENTION ASSIST standaard

Op de autotentoonstelling van Genève viert de nieuwe, dynamische Mercedes-Benz A-Klasse zijn wereldpremière. Hij valt op door zijn karaktervolle vormgeving en een nieuwe reeks krachtige (80 kW/109 pk – 155 kW/211 pk) en effciënte motoren: er zijn modellen met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km. Uiteraard is ook het veiligheidsniveau van topklasse. Zo is COLLISION PREVENTION ASSIST, het radargestuurde veiligheidsysteem standaard. De nieuwe A-Klasse komt in september op de Nederlandse markt.

De nieuwe A-Klasse is werkelijk ‘from scratch’ ontworpen. Dat is direct zichtbaar. Hij is 4,29 meter lang, 1,78 m breed en 1,43 m hoog. Vergeleken met zijn voorganger is hij maar liefst 18 centimeter lager. Bovendien zijn de sportieve lijnen van de Concept
A-Class op overtuigende wijze naar het productiemodel ‘vertaald’. Vooral de coupéachtige daklijn, de zogenaamde ‘character-lines’ op de flanken en de sterk aangezette wielkasten verlenen het ontwerp spanning én dynamiek. Het front is krachtig door de grote grille met centraal geplaatste ster en de koplampunits met geïntegreerde LED-dagrijverlichting. De CW-waarde van de nieuwe A-Klasse bedraagt 0,26 – een uitzonderlijk goede waarde in dit segment. De achterspoiler met onzichtbaar geïntegreerde antennes draagt bij aan de gunstige stroomlijn.

De dynamiek voortgezet

De sfeer in het interieur sluit naadloos aan op het (hoge) verwachtingspatroon dat de buitenzijde wekt. De gebruikte materialen zijn van topklasse. Veel onderdelen zijn bijvoorbeeld in zilverchroom gegalvaniseerd. Dit verleent het interieur een ‘coole touch’. Indien gewenst vormt de smartphone van de eigenaar van een integraal onderdeel van het bedienings- en informatieconcept van de nieuwe A-Klasse. Door middel van een speciale app (voor iPhone en later ook voor andere smartphones) zijn alle telefoonfunctionaliteiten (internet, social media, audio, navigatie) ook in de auto te gebruiken. De ‘digitale lifestyle’ wordt dus niet meer onderbroken door een autorit. Andere blikvangers in het interieur zijn het dashboard waarbij elke grote ‘klok’ een kleinere herbergt, het grote display bovenop de middenconsole en het fraaie driespaaks sportstuur. De nieuwe A-Klasse biedt ruimte aan vijf personen. Ook achterin beschikken de passagiers over sportief gevormd meubilair. De A-Klasse wordt leverbaar in de uitrustingsniveaus ‘Urban’, ‘Style’ en ‘AMG Sport’.

De invloed van AMG

AMG was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe A-Klasse. Dat komt vooral tot uiting in Sport-uitvoeringen die optisch dicht bij de Concept A-Class staan (grille, rode remklauwen etc.). De A 250 Sport en de A 220 CDI Sport beschikken bovendien over een specifieke, door AMG ontwikkelde vooras en een extra sportief afgestemd onderstel. De Sport-modellen vallen ook op door hun 18-inch lichtmetalen vijfspaaks AMG-velgen met 235/40 R 18 banden en rode in- en exterieuraccenten (bijvoorbeeld vóór- en achterspoiler, veiligheidsgordels en diverse afwerkingsdetails).

Een nieuwe motorengeneratie

De nieuwe A-Klasse maakt gebruik van een eveneens nieuwe motorengeneratie. De nieuwe benzine- en dieselmotoren beschikken alle over ‘vraaggestuurde’ meervoudige directe inspuiting en turbotechnologie. Op alle versies is de ECO Start/Stop functie standaard. Mede dankzij al deze hightech voorzieningen is de nieuwe A-Klasse de eerste Mercedes-Benz ooit met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km.

In de 1,6-liter benzinemotor debuteert CAMTRONIC. Hierbij is de mate van opening van de inlaatkleppen variabel. Bij deellast wordt zo de hoeveelheid gasmengsel beperkt waardoor het verbruik daalt. De A 180 beschikt over de nieuwe 1,6-liter motor met 90 kW/115 pk en de A 200 over de 115 kW (156 pk) sterke uitvoering. De eveneens nieuwe tweeliter benzinemotor met turbo is in de A 250 goed voor 155 kW/211 pk.

Het dieselgamma bestaat uit de A 180 CDI met 80 kW/109 pk (maximaal koppel: 250 Nm), de A 200 CDI (100 kW/136 pk, 300 Nm), De 2,2-liter motor van de A 220 CDI is goed voor 125 kW/170 pk en maar liefst 350 Nm. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is de innovatieve 7G-DCT-transmissie met dubbele koppeling leverbaar.

Dynamiek en veiligheid

De dynamiek die de A-Klasse uitstraalt, maakt hij ook waar. De basis voor het dynamische en stabiele weggedrag wordt gevormd door het duidelijk verlaagde zwaartepunt in combinatie met de geavanceerde multilink-achteras. Er is keus uit diverse onderstelafstellingen. Voor maximale sportiviteit is er bijvoorbeeld een sportonderstel met Direct Steer. Standaard is een compacte, energiezuinige elektromechanische stuurinrichting die precies en met veel gevoel werkt. Het onderstel van de nieuwe A-Klasse is zo ontworpen dat ook uitvoeringen met 4MATIC vierwielaandrijving in het programma opgenomen kunnen worden.

Uniek in dit segment: standaard COLLISION PREVENTION ASSIST

Als enige auto in zijn segment beschikt de nieuwe A-Klasse standaard over COLLISION PREVENTION ASSIST, een radargestuurd ongevallenwaarschuwingsysteem met adaptieve remassistent. Dit assistentiesysteem waarschuwt een afgeleide bestuuder met visuele en akoestische signalen voor een dreigend ongeval en bereidt tegelijkertijd een nauwkeurige remactie voor. Deze wordt automatisch uitgevoerd zodra de bestuurder het rempedaal intrapt. De nieuwe A-Klasse is ook leverbaar met PRE-SAFE®, het preventieve inzittendenbeschermingsysteem.

Bij een mogelijk gevaarlijke situatie zorgt dit ervoor dat de gordels worden aangetrokken (door middel van de gordelspanners) en dat ramen en het het eventueel aanwezige schuif-kanteldak sluiten. Als de stoelen zijn uitgevoerd met elektrische verstelling, worden ze automatisch in een positie gebracht waarbij de inzittende zo min mogelijk kans loopt op letsel.

De ‘democratisering’ van veiligheid

Voor de nieuwe A-Klasse is een groot aantal comfort- en veiligheidverhogende assistentiesystemen beschikbaar. Vele daarvan waren tot voor kort alleen leverbaar in grotere modellen van Mercedes-Benz. Een bloemlezing:

  • ATTENTION ASSIST (standaarduitrusting)

  • HOLD-functie van de rem (standaard)

  • Hill-Start Assist (standaard)

  • DISTRONIC PLUS (optie)

  • Adaptieve grootlichtassistent (optie)

  • Blind Spot- en Lane Keeping Assist; dode hoek- en rijbaanassistent (optie)

  • Speed Limit Assist; herkenning snelheidslimiet (optie)

  • Active Parking Assist; parkeerhulp (optie)

  • LINGUATRONIC; spraakbediening (optie)

  • Achteruitrijcamera (optie)

Hoe trots Mercedes-Benz op de nieuwe A-Klasse is, wordt treffend verwoord door Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en hoofd van Mercedes-Benz Cars: “A staat voor ‘aanval’: de nieuwe A-Klasse is een duidelijk statement als het gaat om de nieuwe dynamiek van het merk Mercedes-Benz. De
A-Klasse is nieuw tot in het laatste detail. De kans om met een ‘leeg vel papier’ te beginnen, doet zich bij de ontwikkeling van auto’s niet vaak voor. Onze ingenieurs en designers hebben hem met volle overtuiging benut.”

De nieuwe A-Klasse komt in september aanstaande op de Nederlandse markt: de prijzen en de exacte specificaties zijn nog niet bekend.