19
december
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Negentien Mercedes-Benz G-Klasses voor Defensie

Het Ministerie van Defensie heeft onlangs in Nijkerk negentien Mercedes-Benz G 280 CDI WTW Trekkers (wapentransportaanhangwagen) aan het wagenpark toegevoegd. De robuuste Mercedes-Benz G-Klasses zullen worden ingezet voor het met twee aanhangwagens vervoeren van munitie. Dit transport vindt plaats tussen de bunkers op de vliegbases in Leeuwarden en Volkel en de F16’s. Ook bij operaties in het buitenland zullen de G-Klasses worden gebruikt. Voor deze missies moeten de voertuigen aan strenge (civiele en militaire) normen voldoen. Daarom bouwt Mercedes-Benz alle voertuigen compleet op conform de eisen van de Nederlandse Krijgsmacht.

Strenge normen

Alle negentien G-Klasses worden door de Koninklijke Luchtmacht in gebruik genomen. De robuuste Mercedes-Benz G 280 CDI’s worden standaard ontwikkeld en gebouwd als militaire voertuigen. De Nederlandse Krijgsmacht vertrouwt dan ook al jaren op de G-Klasse van Mercedes-Benz. Aan defensiecontracten worden immers strenge kwaliteitszorgeisen gesteld. NAVO lidstaten maken daarvoor gebruik van de Allied Quality Assurance Publications (AQAP). Hierin worden de eisen beschreven voor ontwerp, ontwikkeling en productie van het Defensie materieel. Zo zijn de G-Klasses onder meer gespoten in een driekleurig vlekkenpatroon, zijn ze uitgerust met oorlogsverlichting en zijn ze inzetbaar in extreme temperaturen die variëren van -32 tot en met +49 graden Celsius. Mercedes-Benz voldoet met deze G-Klasses dan ook ruim aan de laatste AQAP 2110 norm.

Mercedes-Benz G-Klasse

Net als alle nieuwe G 280 CDI’s zijn deze negentien WTW trekkers uitgerust met een 185 pk sterke drie liter V6-Dieselmotor. Deze krachtbron is gekoppeld aan een volautomatische vijftraps versnellingsbak met permanente vierwielaandrijving. Doordat de auto’s ingezet gaan worden voor het vervoer van munitie tussen de bunkers en F16’s zijn ze in staat om een aanhangwagengewicht tot maximaal tien ton aan zowel voor- als achterzijde te trekken dan wel te duwen. De door Veth Carrosseriefabriek B.V. geleverde huifgesloten laadbak herbergt onder andere een luchtcompressor voor het volledig geïntegreerde aanhangwagen remsysteem welke is geleverd door VB Airsuspension B.V., een twaalf kg brandblusser, een achteruitrijdcamera en een reservewiel. Daarnaast biedt deze laadbak ook nog eens ruimte aan een beladen europallet. Dankzij het versterkte chassis en onderstel met, een door Merces-Benz speciaal voor dit project gebouwde dubbelcabine, bieden deze G-Klasses ruimte aan vier personen en hun operationele bepakking.

Goede relatie

DaimlerChrysler Nederland B.V. en de Nederlandse Krijgsmacht onderhouden al jaren een uitstekende relatie. Inmiddels rijden er ruim 5.500 Mercedes-Benz voertuigen voor Defensie in binnen- en buitenland. Naast G-Klasses beschikt men ook over bijna alle andere Mercedes-Benz modellen, van de A-Klasse tot en met de Unimog terreinwagen, waaronder een groot aantal speciaal voor Defensie opgebouwde bestelwagens en trucks. Omdat men in de meest extreme situaties altijd moet kunnen vertrouwen op de betrouwbaarheid en de veiligheid, worden alle voertuigen compleet volgens de strenge eisen van Defensie opgebouwd.