14
augustus
2013
|
02:00
Europe/Amsterdam

Multitalent: de nieuwe Mercedes-Benz GLA

Met een uniek design, comfortabele rijeigenschappen en serieuze off-roadprestaties geeft de nieuwe GLA van Mercedes-Benz een vernieuwende invulling aan het segment van de compacte SUV’s. De nieuwe GLA, die in september zijn wereldprimeur op de Frankfurt International Motor Show (IAA) beleeft, combineert de eigenschappen van een SUV voor dagelijks gebruik met de robuustheid voor uitstapjes op de ongebaande paden. De Mercedes-Benz GLA is vanaf eind november te bestellen, in maart 2014 arriveert hij in de showrooms.

De eerste Mercedes-Benz in de snelgroeiende klasse van de compacte SUV’s is zeer wendbaar in de stad (l x b x h: 4417 x 1804 x 1494 mm), biedt plezierige rijprestaties op landelijke en bochtige wegen en toont zich comfortabel en zuinig op snelwegen (Cw-waarde 0,29). De kwalitatief hoogwaardige afwerking en het flexibele interieur positioneren de GLA als een compacte premium SUV.

De nieuwe GLA completeert het uitgebreide SUV-portfolio van Mercedes-Benz. Met vijf modellijnen (GLA, GLK, ML, GL en G) biedt het merk het meest omvangrijke SUV-aanbod van alle Europese premiumfabrikanten. Tegelijkertijd is de GLA-Klasse het vierde van in totaal vijf nieuwe compacte modellen van Mercedes-Benz.

Design: kwaliteit en moderne luxe

De nieuwe GLA is een allrounder met bekende Mercedes-Benz SUV-genen, maar op een jonge en subtiele manier vormgegeven. De GLA beschikt over een naar de achterzijde oplopende raampartij, relatief hoge flanken en ruim bemeten wielkasten. De duidelijk omlijnde oppervlakken krijgen een extra krachtige uitstraling door scherpe lijnen die de GLA een herkenbaar en modern design bezorgen.

De prominente voorzijde verleent de GLA een gespierd en voornaam aangezicht. De powerdomes in de motorkap zorgen voor sportieve accenten en de grille met de twee lamellen onderstreept de breedte van de auto. De koplampen met LED dagrijverlichting versterken het indrukwekkende front nog verder. De voorbumper met de optionele geïntegreerde mistlampen is voorzien van grilles in ruitpatroon vóór de koelluchtinlaten. De optische bodembescherming en contrasterende donkergrijze kunststofdelen rondom benadrukken het SUV-karakter van de GLA.

Van opzij bezien straalt de GLA eveneens kracht uit. Overeenkomstig de designfilosofie van het merk ontstaat de ‘dropping line’ bij de koplamp en loopt hij over de zijkant door in de achterste wielkast. De raamlijst op schouderhoogte loopt vanaf het achterportier geleidelijk op naar de C-stijl. Samen met de glooiing in het koetswerk en de krachtige, naar de achterzijde oplopende lijn op dorpelhoogte zorgt dit lijnenspel voor een vloeiende dynamiek. Opzij volgen de beschermdelen de contouren van de wielkasten en dorpels tot in de achterbumper. Standaard sierlijsten op dakhoogte completeren het zijaanzicht. Optioneel zijn bovendien aluminium dakrails leverbaar in hoogglans of gepolijst zwart. Naar wens is de GLA te schoeien met banden tot maximaal 19 inch.

De gespierde schouders boven de achteras krijgen nog meer kracht door de naar binnen toelopende C-stijlen. In combinatie met de uit twee delen bestaande achterlichten benadrukt die styling de breedte van de achterzijde. Die krachtige indruk wordt nog verder versterkt door de gebogen achterruit en de brede verchroomde greep tussen de achterlichtunits. Dankzij de uit twee delen bestaande achterlichten is de toegang tot de laadruimte prettig breed. De grote, aerodynamisch zeer efficiënte dakspoiler waarin het derde remlicht is geïntegreerd, is nog zo’n in het oog springend element. Op en rondom de achterbumper zijn nog meer SUV-specifieke features te vinden, waaronder de zeer robuuste beschermplaat op de tildrempel ter bescherming tegen schades bij het in- en uitladen, en een optische bodembeschermplaat die leverbaar is in hoogglans zwart, mat zilver of zilver met een schaduweffect.

Interieur: aantrekkelijke designfeatures en hoge kwaliteitsbeleving

De indrukwekkende uiterlijke kenmerken van de GLA komen ook in het interieur terug. Daar is sprake van een uitzonderlijk hoge kwaliteitsbeleving dankzij het gebruik van hoogwaardige materialen. Alle oppervlakken zijn voorzien van een zilverschaduw afwerking wat resulteert in een metallic look en een koel effect.

Het dashboard bestaat uit een hoger en een lager gelegen sectie, die qua uitstraling en structuur van elkaar verschillen. Matte en glanzende 3D-oppervlakken zorgen voor een mooi lichteffect. De driedimensionaal vormgegeven elementen zijn bekleed met materialen zoals hoogwaardig kunststof, aluminium of hout en verlenen het interieur een nieuwe, moderne touch. Het mat gelakte hout versterkt die moderne uitstraling nog verder.

Vijf ronde ventilatieopeningen zijn in het dashboard geïntegreerd. Als exclusieve GLA-feature levert Mercedes-Benz voor deze ventilatieopeningen optioneel omlijstingen die qua afwerking in lijn liggen met de kunststofdelen van de bodem- en dorpelbescherming. Optioneel kunnen deze omlijstingen van de ventilatieopeningen gegalvaniseerd geleverd worden. De richting van de luchtstroom kan worden aangepast via vlinderkleppen in de opening die op hun beurt optioneel ook gegalvaniseerd en in zilverschaduweffect te bestellen zijn.

Het grote, vrijstaande display heeft een rand in hoogglans zwart pianolak afgewerkt met een zilverschaduweffect omlijsting - een combinatie die het scherm een kwalitatief hoogwaardig voorkomen geeft. Een driespaaks stuurwiel met twaalf functieknoppen en zilverkleurige accenten is standaard. Naar wens is een instrumentencluster met twee kokervormige klokken beschikbaar. In dat geval bevindt zich in elk van de grote klokken ook een kleiner rond instrument. In de ruststand staan de naalden ervan in de zes uur positie.

De uitgebreide keuze aan materialen voor de stoelbekleding (bijvoorbeeld leer, stof en stof/leer) en kleurcombinaties staan garant voor een geheel indivuele samenstelling. Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn optioneel. De GLA wordt, evenals de andere Mercedes-Benz-modellen uit het compacte premiumsegment, verkrijgbaar met de uitrustingsniveaus Style, Urban en AMG.

Wanneer het optionele bagageruimtepakket wordt besteld, kan de rugleuning van de achterbank worden versteld in een meer rechtopstaande positie, de zogenaamde laadpositie. Als gevolg daarvan wordt de laadcapaciteit met 60 liter vergroot en ontstaat extra ruimte terwijl de achterbank nog steeds bruikbaar is.

De knoppen voor de optionele elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie zijn geheel in Mercedes-Benz-stijl en - uniek in deze klasse – in de portierbekleding geplaatst. Die portieren zijn aan de binnenkant overigens geheel voorzien van zachte, matte oppervlakken. Afhankelijk van de uitrustingsniveaus krijgen de armsteunen een verchroomde sierlijst en – optioneel – indirecte verlichting.

Aerodynamisch verantwoord

Met de introductie van de GLA is wederom een modelserie van Mercedes-Benz toegevoegd die toonaangevend is in zijn klasse op het gebied van aerodynamische efficiency met een Cw-waarde van 0,29. Met een frontaal oppervlak van 0,66 m2 (Cw x A), dat vanaf zo’n 60 km/u voor een belangrijk deel bepalend is voor het brandstofverbruik, noteert de GLA eveneens een topwaarde.

Die positieve luchtstroomkarakteristieken zijn het gevolg van tal van aerodynamische ingrepen. Daartoe behoren ondermeer een stromingsgeoptimaliseerde A-stijl en aerodynamisch geoptimaliseerde spiegelhuizen. De achterkant is eveneens gestroomlijnd. Tot de maatregelen daar behoren de dakspoiler en de aerodynamisch gevormde achterlichten. Spoilers aan de zijkanten achter zorgen ervoor dat de luchtstroom wordt afgebogen voor optimale aerodynamische efficiency. Afdichtingen in de voorbumper (rond de radiateur en rond de koplampen) en de radiatorafdichting voor het regelen van de gewenste hoeveelheid koelingslucht maken eveneens deel uit van het aerodynamicapakket.

Uitvoerig gebruik van vlakke bodembeplating, extra beplating rondom het centrale deel van de achteras en een aerodynamisch geoptimaliseerde einddemper met aanvullend de diffuser versnellen de luchtdoorstroming onder de auto.

Talrijke maatregelen werden tevens genomen om windgeruis te beperken. Voorbeelden zijn een meervoudig afdichtingsconcept rond de portieren, extra afdichting tussen de achterklep en het dak en afdichtingen tussen de zijkanten van de achterklep en de C-stijl. Extra sterke raamstijlen voorkomen het ‘trekken’ aan de portieren door de luchtstroom bij hogere snelheden, en beperken vibraties. Externe geluiden zijn bovendien verder teruggedrongen door de constructie van de A-stijl en aangepaste bevestigingen van de buitenspiegels aan de carrosserie.

Motoren en transmissies

Met de GLA is een brandstofverbruik van slechts 4,3 l/100 km haalbaar, waarmee de compacte SUV nieuwe normen in zijn segment vestigt. Moderne viercilindermotoren met turbotechnologie, directe inspuiting en een standaard ECO start/stopfunctie staan aan de basis van dat uitstekende verbruikscijfer. Ook op het gebied van dynamische prestaties is de nieuwe GLA-Klasse de nieuwe benchmark in zijn segment.

In eerste instantie loopt het vermogen van de 1,6- en 2,0-liter benzinemotoren uiteen van 115 kW (156 pk) in de GLA 200 tot 155 kW (211 pk) in de GLA 250. De GLA 250 4MATIC sprint vanuit stilstand in slechts 6,5 seconden naar de 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 235 km/h. Hij koppelt die prestaties aan een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 7,1 l/100 km (151 g CO2/km – voorlopige waarden).

De twee dieselmotoren blinken uit in koppel en zuinigheid. De GLA 200 CDI levert 100 kW (136 pk), een maximumkoppel van 300 Nm en heeft een cilinderinhoud van 2,2 liter. Deze krachtbron is danig aangepast voor een grotere efficiency. Tot de modificaties behoren optimalisatie van de riemaandrijving, een gewijzigde cilinderkop met andere rollagers en een aangepaste afwerking, optimalisatie van de vacuümpomp, aluminium zuigers met een geoptimaliseerde montagespeling en zuigerveren met minder wrijvingsweerstand, de rollagers van de Lanchester balansas en de regeling van het verbandingsproces met behulp van een druksensor in de cilinderkop.

De GLA 200 CDI heeft slechts 4,3 liter brandstof per 100 kilometer nodig, wat overeenkomt met 114 g CO2/km (voorlopige waarden). De GLA 220 CDI heeft eveneens een inhoud van 2,2 liter en noteert een vermogen en koppel van respectievelijk 125 kW (170 pk) en 350 Nm.

Alle motoren met ECO start/stop-functie worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling (standaard op de GLA 250, GLA 220 CDI en de 4MATIC-uitvoeringen), die comfort combineert met sportiviteit op een zeer hoog niveau.

Een overzicht van de uitvoeringen:

Model

GLA 200

GLA 250/ GLA 250 4MATIC

GLA 200 CDI/
GLA 200 CDI 4MATIC

GLA 220 CDI/
GLA 220 CDI 4MATIC

Aantal cilinders / plaatsing

4 in-lijn

4 in-lijn

4 in-lijn

4 in-lijn

Inhoud (cc)

1.595

1.991

2.143

2.143

Vermogen
(kW/pk bij tpm)

115/156 bij 5.300

155/211 bij 5.500

100/136 bij 3.600-4.000

125/170 bij 3.600-4.000

Koppel
(Nm bij tpm)

250 bij 1.250-4.000

350 bij 1.200-4.000

300 bij 1.400-4.000

350 bij 1.600-3.200

Voorlopige waarden

Ophanging voor gegarandeerd recreatief rijplezier

Met de nieuwe GLA voegt Mercedes-Benz een nieuw lid toe aan zijn succesvolle SUV-familie. Dit compacte model geeft een nieuwe, moderne invulling aan het concept van de SUV, waardoor hij perfect past in de hedendaagse stedelijke levensstijl. Tegelijkertijd staan het optionele 4MATIC vierwielaandrijving-systeem, de robuuste koetswerkstructuur en het flexibel in te delen interieur garant voor maximaal recreatief plezier, onder het motto ‘weg van de dagelijkse routine’. Ruw terrein – het strand, een onverharde ondergrond, ongebaande hellingen – vormt daarmee geen enkel probleem voor de GLA.

Het chassis van de GLA is uitgerust met een McPherson vooras en een ruimtelijk geleide achterwielas. Drie wieldraagarmen en een in lengterichting geplaatste draagarm per achterwiel verwerken de krachten op het onderstel. Dat betekent dat langs- en dwarskrachten onafhankelijk van elkaar worden verwerkt. De wieldraagarmen en bedieningsarmen voor de veerpoten zijn vervaardigd uit aluminium om de onafgeveerde massa te beperken. In uitvoeringen met 4MATIC is de achterasdrager geïsoleerd met een rubberen lagers om het rijcomfort nog verder te verbeteren.

Vergeleken met conventionele systemen geeft de elektromechanische stuurbekrachtiging betere feedback aan de bestuurder en levert het systeem een aanzienlijke bijdrage aan het beperken van het totale brandstofverbruik, omdat de bekrachtiging alleen energie vraagt wanneer er daadwerkelijk een stuurcommando wordt gegeven. Daarnaast maakt het systeem diverse stuurassistentiefuncties mogelijk die door het besturingssysteem van het ESP® worden geactiveerd. Daartoe behoren ondermeer tegenstuurcorrecties wanneer de auto overstuurd raakt, stuurcorrecties bij het remmen op ondergronden met verschillende gripniveaus, het beperken van het effect van voorwielaandrijving op de besturing en compensatie van zijwind en de hellingshoek van het wegdek.

De GLA heeft een extreem stijve carrosserie en dat is een uitstekende basis voor een stabiele wegligging, veilige handlingprestaties, zowel op als buiten de gebaande paden, en een hoog niveau aan NVH-comfort. Als onderdeel van die stijfheid kreeg de GLA extra versterkingen voor bijvoorbeeld de B-stijlen, de consoles voor de voorste dempers, de langsdragers en de bodemconstructie.

4MATIC vierwielaandrijving voor maximale grip

De Mercedes-Benz GLA wordt optioneel leverbaar met een nieuwe generatie van het 4MATIC permanente vierwielaandrijvingsysteem met volledig variabele koppelverdeling. Dit vierwielaandrijvingsysteem onderscheidt zich door hoge tractiereserves en een buitengewone wendbaarheid in combinatie met een hoge rijveiligheid en grote energie-efficiency.

Als onderdeel van het 4MATIC systeem beschikt de GLA over een power take-off functie voor de achteras die is geïntegreerd in de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling, en een achteras met een geïntegreerde, elektrohydraulisch gestuurde lamellenkoppeling. Deze constructie voorziet in een volledig variabele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de voor- en achteras. Additionele voordelen zijn een lager systeemgewicht en een hogere efficiency.

Zelfverzekerd in licht terrein dankzij off-roadfunctie

Uitvoeringen met 4MATIC beschikken over DSR (Downhill Speed Regulation) en een off-road transmissiestand. DSR wordt geactiveerd door een knop op de middenconsole en helpt de bestuurder op veeleisende afdalingen door een langzame, handmatig instelbare snelheid te handhaven binnen de fysieke grenzen. Dit systeem werkt samen met de besturingssystemen voor de motor en transmissie, en via doelgerichte remingrepen.

Wanneer de off-road transmissiestand is ingeschakeld via de knop op de transmissietunnel, worden de schakelmomenten en acceleratiekarakteristieken aangepast aan de vereisten voor het rijden in licht terrein en op een onverharde losse ondergrond. In combinatie met Audio 20 CD (standaard) en COMAND Online (optie) kan het hoofdscherm een off-road display tonen. De stuurhoek, het geselecteerde off-road rijprogramma en een kompas worden op dat scherm weergegeven. De rolhoek in graden, het stijgings- of dalingspercentage in procenten en het inschakelen van Downhill Speed Regulation DSR zijn er eveneens op af te lezen.

Slimme veiligheid: geavanceerde assistentiesystemen

Talrijke rijassistentiesystemen bieden hulp in de GLA en ontlasten de bestuurder. Standaard gemonteerde features voor de SUV zijn ondermeer ATTENTION ASSIST vermoeidheiddetectie en het radargestuurde COLLISION PREVENTION ASSIST met adaptieve remassistent, dat nu al bij een snelheid vanaf slechts 7 km/h kan assisteren om aanrijdingen te voorkomen. Samen met DISTRONIC PLUS (optie) verandert deze functie in COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Dit systeem biedt een aanvullende functie: wanneer er een aanrijding dreigt en de bestuurder niet reageert, is het systeem in staat remingrepen uit te voeren bij snelheden tot zelfs 200 km/h, waarmee de ernst van aanrijdingen met langzamere of afremmende voertuigen afneemt. Het systeem remt tevens voor stilstaande auto’s bij een snelheid tot 30 km/h en is in staat aanrijdingen van achteren tot 20 km/h te voorkomen.

Gevestigde assisentiesystemen, zoals het optionele spoorpakket met dode hoek- en spoorassistent of de adaptieve grootlichtassistent, zijn eveneens leverbaar voor de GLA. Actieve parkeerassistent (optie) maakt automatisch parkeren mogelijk.

‘Always on’: de multimediasystemen

De nieuwste generatie multimediasystemen in de GLA heeft nieuwe functionaliteiten, extra apps en een aangepast kleurendesign. Daimler’s Digital Drive Style app concept, dat samen met de Drive Kit Plus voor de iPhone een naadloze integratie van een iPhone met de auto mogelijk maakt, is verder uitgebreid. Tot de hoogtepunten behoren Siri stembesturing en Glympse, dat de gebruiker de mogelijkheid biedt zijn of haar huidige locatie te delen met andere personen. Extra functies zijn onder andere Facebook, Twitter, internetradio, AUPEO! persoonlijke radio en het geavanceerde navigatiesysteem van Garmin met realtime verkeersinformatie via internet, een online POI zoekfunctie inclusief Street View en een 3D kaartweergave. Ook het COMAND Online multimediasysteem is verder uitgebreid. De nieuwe generatie biedt een verbeterde, fotorealistische kaartweergave, een extra Bluetoothprofiel (bijvoorbeeld om internet toegankelijk te maken via iPhone), de weergave van afbeelding in BMP- en PNG-bestandsformaat en de realtime overdracht van verkeersinformatie via LIVE TRAFFIC.