17
december
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

Milieucertificaat voor B-Klasse Electric Drive

De B-Klasse Electric Drive heeft in navolging van veel andere Mercedes-Benz modellen het Milieucertificaat gekregen. Dit is toegekend door keuringsinstantie TÜV Süd volgens ISO-norm TR 14062. De elektrisch aangedreven B-Klasse heeft daartoe het zogenaamde lifecycle-assessment doorlopen. Hierbij worden over de gehele levensduur alle milieurelevante aspecten gedocumenteerd. Vergeleken met een B 180 benzinemodel stoot de B-Klasse Electric Drive over de gehele levensduur tot 64% minder CO2 uit. Met zijn 132 kW sterke elektromotor biedt hij aansprekende prestaties en een actieradius van 200 km.

De elektromotor en de batterij van de B-Klasse Electric Drive zijn weggewerkt in de ENERGYSPACE-wagenvloer. Daardoor is de elektrisch aangedreven B-Klasse net zo ruim, veelzijdig en comfortabel als de versies met verbrandingsmotor. Bovendien kan hij op dezelfde productielijnen worden gefabriceerd.

Van productie tot en met recycling

Mercedes-Benz analyseert de milieuaspecten van elk model op een manier die veel verder gaat dan wettelijke vereisten. Elke fase in de levenscyclus wordt beoordeeld: van productie via jarenlang gebruik tot en met recycling. Het Milieucertificaat en alle bijbehorende informatie is te vinden in de ‘Life Cycle’ documentiereeks op http://www.mercedes-benz.com/.

Een blik op de gehele levenscyclus

Over de gehele levenscyclus (productie, gebruik over 160.000 km en recycling) zijn de CO2-emissies van de B-Klasse Electric Drive aanzienlijk lager dan van een B 180. De winst bedraagt 24% (7,2 ton) bij gebruikmaking van de Europese elektriciteitsmix bij het opladen. Dit loopt op tot 64% (19 ton) met gebruik van (hernieuwbare) waterkrachtstroom. Dit komt vooral op het conto van de exceptionele efficiency van de elektromotor tijdens de gebruiksfase van de auto. Het slimme energiemanagementsysteem speelt hierbij een belangrijke rol. Het optionele radargestuurde regeneratieve remsyteem zorgt bijvoorbeeld voor optimale terugwinning van remenenergie, die in de vorm van elektriciteit naar de accu gaat. Dit vergroot de efficiency van de aandrijflijn en daarmee de actieradius.

Uitstoot afhankelijk van de manier van elektriciteitsopwekking

De CO2-uitstoot gedurende de gebruiksfase is vooral afhankelijk van de manier waarop elektriciteit wordt opgewekt. Bij een gebruik van 160.000 km produceert de B-Klasse Electric Drive (NEDC gecombineerd verbruik 16,6 kW/h/100 km) in totaal 11,9 ton CO2. Dit geldt bij gebruikmaking van de Europese elektriciteitsmix bij het opladen van de accu’s. Als er gebruik wordt gemaakt van elektriciteit die is gegenereerd met waterkracht, valt de milieu-impact met betrekking tot de stroomopwekking vrijwel volledig weg. Een B 180 met benzinemotor (NEDC gecombineerd verbruik 5,4 l/100 km) stoot over de vergelijkbare gebruiksfase in totaal 23,8 ton CO2 uit.