12
januari
2021
|
16:53
Europe/Amsterdam

Mercedes me Eco Coach: personal trainer voor milieuvriendelijk rijden

Steeds meer klanten van Mercedes-Benz kiezen voor een volledig elektrisch model of een plug-in hybrid. Om de klanten bij de overstap naar het tijdperk van elektromobiliteit speciale ondersteuning te bieden, heeft Mercedes-Benz een intelligente, digitale personal trainer ontwikkeld: de Mercedes me Eco Coach. Dit is het nieuwste onderdeel van het ecosysteem van de Mercedes-Benz me-apps. Op speelse wijze maakt de Eco Coach bestuurders van geëlektrificeerde modellen van Mercedes-Benz vertrouwd met de elektrische mogelijkheden van hun auto’s. Klanten die de aanbevelingen en tips in de app opvolgen, leren niet alleen hun auto met alternatieve aandrijflijn beter kennen, ze verbeteren ook hun rijstijl en kunnen daarmee het milieu sparen. Bovendien krijgen ze exclusieve beloningen en services via een bonuspuntenprogramma. De Mercedes me Eco Coach wordt in eerste instantie in Duitsland geïntroduceerd, andere markten volgen daarna.

“Het thema duurzaamheid is voor veel van onze klanten van groot belang. Met de Eco Coach beschikken onze klanten over een slimme personal trainer die hen kan helpen om een nog efficiëntere rijstijl toe te passen. Onze app combineert plezier met duurzaamheid, want de bestuurder kan op elk moment een beloning verdienen door een milieuvriendelijkere rijstijl te hanteren. Dit is onze manier om onze klanten op een positieve manier te begeleiden en te motiveren tijdens de overgang naar het elektrische tijdperk. Ons doel is om onze klanten in alle opzichten een buitengewone rijervaring te bieden in onze xEV-modellen”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG en verantwoordelijk voor Marketing en Sales.

Challenges en punten voor laden, rijden en parkeren

Een belangrijk element in de Eco Coach-app zijn de verschillende challenges – uitdagingen die de gebruiker met succes kan aangaan om punten te scoren. Ook als het gaat om het zo efficiënt mogelijk rijden met een plug-in hybrid. Challenges zijn bijvoorbeeld een zo hoog mogelijk aandeel elektrisch rijden, laden op verschillende locaties, meerdere dagen achter elkaar laden en een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Het aantal punten dat kan worden behaald, hangt af van de moeilijkheidsgraad van de challenge. Zo worden er bijvoorbeeld 100 punten toegekend voor het voltooien van de challenge ‘Laad uw auto op drie verschillende locaties op’. Met de Mercedes me Eco Coach-app kunnen gebruikers ook de strijd aangaan met de Eco Coach-community.

De door de gebruiker behaalde punten kunnen worden omgezet in beloningen als onderdeel van een geïntegreerd bonusprogramma. Bij de introductie in Duitsland zijn er vouchers voor de Mercedes-Benz laadservice Mercedes me Charge en vouchers voor de Mercedes-Benz Collection shop beschikbaar. Het is ook mogelijk om de punten in te wisselen voor CO2-compensatie, bijvoorbeeld ter compensatie van de CO2-uitstoot van plug-in hybrids bij het rijden met de verbrandingsmotor. Als de gebruiker kiest voor CO2-compensatie, wordt er samen met geselecteerde partnerbedrijven geïnvesteerd in hoogwaardige projecten met CER-certificaten volgens de gouden standaard.

Mercedes me Eco Coach komt zowel bestuurder als milieu ten goede

Uiteraard leveren de tips in de app niet alleen een meerwaarde op voor de bestuurder: ook het milieu heeft er baat bij, en wel op twee manieren. Enerzijds stimuleert de app bestuurders om de auto zo efficiënt en dus zo zuinig mogelijk te gebruiken. Anderzijds zorgt het opvolgen van de instructies voor een langere levensduur van de hoogvoltage-accu. Een van de doelstellingen van de app is namelijk het verlengen van de levensduur van auto’s met een elektrische aandrijflijn. De rijstijl van de klant heeft immers een grote invloed op de prestaties op de lange termijn en de bruikbare capaciteit van de aandrijfaccu – net als bij een smartphone-accu.

Hoe vaker de app wordt gebruikt, hoe specifieker de coaching. De feedback is gebaseerd op het individuele rijprofiel, dat wordt geïnterpreteerd door het algoritme van de app en wordt gebruikt voor coaching. Hoe het rijgedrag zich ontwikkelt, is in de app te zien in de statistieken. De bestuurder kan zijn gegevens, bijvoorbeeld over het verbruik of het aandeel elektrisch rijden, direct vergelijken met de gemiddelde waarden van de app-gebruikers. Hoe meer ritten en laadprocessen beschikbaar zijn, hoe nauwkeuriger de ondersteuning.

In Duitsland is de nieuwe app gratis te downloaden in de App Store en Google Play Store. Deze personal trainer voor elektrisch rijden zal binnenkort ook in veel andere Europese landen beschikbaar komen. Voor het eerst combineert de Eco Coach informatie- en gamification-elementen om bestuurders van volledig elektrische modellen en vooral gebruikers van plug-in hybrids van Mercedes-Benz te motiveren om de accu regelmatig te laden. Het doel van de app is dan ook om het gebruiksplezier te vergroten en bij te dragen aan het optimaal benutten van de mogelijkheden en de efficiëntie van de auto. Uiteraard zijn er niet alleen tips over laden, de app speelt ook een coachende rol bij efficiënt rijden. De app stimuleert bijvoorbeeld rustig accelereren of zo constant mogelijk rijden. Bij modellen met MBUX zullen de tips in de toekomst ook in de auto worden getoond.

Mercedes me Eco Coach maakt overstap naar elektrische mobiliteit gemakkelijker en leuker

De EQ Ready-app is al sinds 2017 beschikbaar, is zeer populair en is tot nu toe meer dan 1,6 miljoen keer gedownload. De app analyseert het persoonlijke mobiliteitsgedrag en geeft antwoord op de vraag of dagelijkse rijroutes kunnen worden afgelegd met accu-elektrische EQ-modellen of plug-in hybrids. De EQ Ready-app vergelijkt individuele mobiliteitsbehoeften met de mogelijkheden van de huidige hybrids en volledig elektrische modellen. Het modellengamma van Mercedes-Benz omvat steeds meer van dit soort modellen. De app kan de vraag of elektrisch rijden en mobiliteit met elkaar te verenigen zijn, dan ook steeds vaker met ‘ja’ beantwoorden.

Voor veel klanten betekent de overstap naar e-mobiliteit een kennismaking met een nieuwe wereld, met mogelijkheden die voor hen onbekend waren in conventionele auto’s. Het doel van de Eco Coach is om deze omschakeling te vergemakkelijken, informatie te verstrekken en te motiveren door middel van gamification-elementen.

Hoe eerder de app wordt gebruikt na aankoop van de auto, hoe beter. Vooral in het geval van plug-in hybrids is het zinvol om het laden direct na aanschaf van de auto te integreren in de persoonlijke dagelijkse routine, om zo een goede basis te creëren voor het gedrag van de gebruiker op lange termijn. Gebruikers die hun auto vanaf het begin routinematig volledig laden, kunnen alle voordelen van de plug-in hybride technologie maximaal benutten en het verbruik minimaliseren. Ook kunnen ze een groot deel van hun korte ritten en woon-werkverkeer volledig elektrisch afleggen en zo hun CO2-voetafdruk aanzienlijk verkleinen.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.